Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (Akkurat nå):

Det er interessant og se at forbrukslån sitter så løst, andre lån er det ikke måte hvor mye de skal granske og vurdere, er jo helt underlig.

Har du lav inntekt er jo dette ett stort problem for endel banker.

Ja det er helt søkt! Samme med billån, som bare taper seg i verdi. Her får du 100% lån over en lav sko 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Ja det er helt søkt! Samme med billån, som bare taper seg i verdi. Her får du 100% lån over en lav sko 

Ja, det gjelder og holde folk i gjeld...

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Og endel Sparebanker er jo helt tragiske, tror jeg har ertet på meg noen av de jeg er kunde i, den eneste som ikke har fått meg til klikke i vinkel en DNB.

Men jeg er jo selvsagt ingen god bankkunde og når du må belære kundekonsulenten i bankens produkter kan det jo fort bli surt.

Endret av agvg
  • Liker 2
Skrevet (endret)
trn100 skrev (30 minutter siden):

Når man blir ønsket velkommen tilbake 😉

image.png.653923f3dc25f606cb4c2e287efb8ab2.png

Var det via toyotaforhandler? Jeg søkte om og fikk lånetilsagn via Santander, da jeg kjøpte bilen så fikk jeg lån med bedre betingelser via forhandler. Sparte mellom 300-500kr pr mnd. 

Uansett godt å være ferdig med det da. 👍😁

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Var det via toyotaforhandler? Jeg søkte om og fikk lånetilsagn via Santander, da jeg kjøpte bilen så fikk jeg lån med bedre betingelser via forhandler. Sparte mellom 300-500kr pr mnd. 

Uansett godt å være ferdig med det da. 👍😁

Veldig deilig! Brukte noe av feriepengene på å få det avviklet og avsluttet det mer enn 1 år før tiden! 🙂

Kjøpte ikke bilen fra en Toyota forhandler men fra et lite lokalt firma med Santander avtale. Var i utgangspunktet skeptisk til at jeg skulle få lån da jeg også har hatt økonomiske sidesprang tidligere. Rentene var dermed heller ikke veldig gode, så det var deilig å bli kvitt! Nå blir det 3.500,- mer inn på sparekontoen pr. måned 🙂

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (10 minutter siden):

Veldig deilig! Brukte noe av feriepengene på å få det avviklet og avsluttet det mer enn 1 år før tiden! 🙂

Kjøpte ikke bilen fra en Toyota forhandler men fra et lite lokalt firma med Santander avtale. Var i utgangspunktet skeptisk til at jeg skulle få lån da jeg også har hatt økonomiske sidesprang tidligere. Rentene var dermed heller ikke veldig gode, så det var deilig å bli kvitt! Nå blir det 3.500,- mer inn på sparekontoen pr. måned 🙂

Deilig ja. ❤️😁

• Liker 1
Skrevet
agvg skrev (15 minutter siden):

ja, nåde den som lever sparsommeligt, gjeld belønnes og formue beskattes, helt fantastisk.

Forbruksgjeld er uten tvil en av grunnene at folk har dårlig råd. Har alltid vært sånn, ikke bare i siste årene.

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (6 minutter siden):

Forbruksgjeld er uten tvil en av grunnene at folk har dårlig råd. Har alltid vært sånn, ikke bare i siste årene.

Ja, slik gjeld er helt idiotisk men effektiv for og flytte pengene fra folk og over i lommene på kjøpmannstanden.

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (På 25.7.2025 den 14.21):

Men ja, det er på tide å omfordele pengene i den griske bransjen der. 99.9% går rett i lomma på ett få folk som gjerne ikke bor i Norge engang for de må betale den fæle skatten! Betal de ansatte!

Så de 45.000 ansatte i Norgesgruppen får ca 75kr hver i lønn i året, mens eierene sitter igjen med 3 396 600 000 kr?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Så de 45.000 ansatte i Norgesgruppen får ca 75kr hver i lønn i året, mens eierene sitter igjen med 3 396 600 000 kr?

Faktum er jo at forbruket totalt sett har økt, og det er det som er årsaken til at NB ikke ser muligheter for å redusere renten. Problemet er bare at forbruket har økt veldig mye for noen og omvendt for andre.

Vi bør kanskje se nærmere på hvordan vi forholder oss til "gjennomsnittet"?

Endret av trn100
Skrevet
sedsberg skrev (10 timer siden):

Hvordan skal fattige se ut?

Ehm. Fattige? :) 

Var bare overrasket over hvor mange som så helt ut som mannen og kvinnen i gata. Kanskje jeg må endre mitt perspektiv på hvordan en fattig ser ut.

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (3 minutter siden):

Faktum er jo at forbruket totalt sett har økt,

Klart det, befolkingen øker også, hvert år. Om du tjener bare en krone hver dag av en million personer så blir det penger ut av det.

Skrevet
DukeRichelieu skrev (Akkurat nå):

Ehm. Fattige? :) 

Var bare overrasket over hvor mange som så helt ut som mannen og kvinnen i gata. Kanskje jeg må endre mitt perspektiv på hvordan en fattig ser ut.

I veldig mange tilfeller handler det om prioriteringer, så det er ikke helt enkelt å se! 😉

• Liker 1
Skrevet (endret)
trn100 skrev (6 minutter siden):

Faktum er jo at forbruket totalt sett har økt, og det er det som er årsaken til at NB ikke ser muligheter for å redusere renten. Problemet er bare at forbruket har økt veldig mye for noen og omvendt for andre.

Vi bør kanskje se nærmere på hvordan vi forholder oss til "gjennomsnittet"?

Mitt forbruk har økt voldsomt de siste årene, men det er nærmest utelukkende pga prisøkninger og renteøkninger, og ikke endrede vaner. 
Jeg har stor medfølelse for de som er i en presset økonomisk situasjon i disse tider. 

Endret av Baranladion
  • Hjerte 1
Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Klart det, befolkingen øker også, hvert år. Om du tjener bare en krone hver dag av en million personer så blir det penger ut av det.

Som sagt over, hvor fattig man er handler også mye om prioriteringer... Jeg har også vært fattig! 😉

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Mitt forbruk har økt voldsomt de siste årene, men det er nærmest utelukkende pga prisøkninger og renteøkninger, og ikke endrede vaner. 
Jeg har stor medfølelse for de som er i en presset økonomisk situasjon i disse tider.

Enda mer i disse tider faktisk, men det hele bunner i hvordan man skal måle fattigdom? Forskjellene blir stadig større, og det er det som er det egentlige problemet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...