Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

De boligen til den prisen ligger jo langt ute i ødemarka, så hvordan kan man da leve der uten å ha bil... De er også i ekstremt dårlig forfatning,  noe som krever et høyt vedlikeholdsbudsjett.
Om man kommer f.eks fra Hokksund(for å ta et eksempel), da må man tillegg flytte langt vekk ifra familie og venner.  

Edit, mange av de prikkene i kartet ditt er garasjeplasser.

Ehm, så du kartet? Det er mange eiendommer langt utenfor ødemarka, det er også mange i helt fin forfatning. Finn er gratis for alle, anbefaler at du bruker det. 

Men at det er sant for ditt område kan absolutt stemme. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Andre ting som kan trekke lønnen ned er at man ikke har fast jobb, og må søke ny jobb etter hvert vikariat. Og hvis det går i tid imellom så går jo inntekten ned.

Eller at jobben man fikk ikke var en 100% stilling.

Eller at man ikke jobber 100% på grunn av helsa eller andre årsaker og ikke har dagpenger, AAP eller uføretrygd for resten. Og hvis man har det, er som kjent alt som kommer fra NAV mindre enn vanlig lønn.

Skrevet
leticia skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke så mye om Tromsø, men det er norges 5 største by, studentby og turistby som kan trekke prisene opp. 

Ja tipper det er pga studentene. Virker å være lite ute rett og slett. Den billigste leiligheten jeg fant med 2 soverom var 13 000. Men det var også god stand på den, normalt sett ville en funnet billigere alternativer med dårlig stand. Her var det til og med eget rom for garderobe, mulighet for å bruke boblebad på utsiden etc. Så fra tid til annen burde det være mulig å få noe langt billigere med dårligere standard. 

Selv bor jeg nå i tilsvarende til 10 000. Dog i en langt mindre by, men med andre fordeler som bedre klima, gode arbeidsmuligheter, nærhet til to store Norske byer osv. 

Skrevet
Subara skrev (1 minutt siden):

Andre ting som kan trekke lønnen ned er at man ikke har fast jobb, og må søke ny jobb etter hvert vikariat. Og hvis det går i tid imellom så går jo inntekten ned.

Eller at jobben man fikk ikke var en 100% stilling.

Eller at man ikke jobber 100% på grunn av helsa eller andre årsaker og ikke har dagpenger, AAP eller uføretrygd for resten. Og hvis man har det, er som kjent alt som kommer fra NAV mindre enn vanlig lønn.

Tja ikke alt, maks uføre er mer enn lønninger nevnt i programmet og i tråden. Jeg hadde hatt 30 000+ utbetalt som uføre om jeg ble det i dag. Det er mer enn nok for å leve greit for en mann som meg. 

Skrevet
PosteMonopolet skrev (44 minutter siden):

Han som slet med sykdom synes jeg virker å ha et meget koselig hus som jeg inntil videre bare kan drømme om.

Han hadde fått det litt bedre etter å ha arvet penger.

De snakket bla. om da datteren var liten og at han hadde skammet seg over å ikke kunne kjøpe prinsessekjole til henne. 

Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (44 minutter siden):

Og du får får ikke en bolig til 1,3 millioner, det må isåfall være en falleferdig rønne langt ute på finnmarksvidda.

Ute i distriktene er det ikke noe problem å få kjøpt helt kurante leiligheter i den prisklassen som passer for førstegangskjøpere. Om man lever nøkternt slik at en for eksempel har overskudd til å spare i aksjefond eller betale ned lånet kan en oppgradere til dyrere bolig senere. Hvis man har uføretrygd så har man den fordelen at en ikke er avhengig av å bo nær jobben.

Endret av PosteMonopolet
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Tja ikke alt, maks uføre er mer enn lønninger nevnt i programmet og i tråden. Jeg hadde hatt 30 000+ utbetalt som uføre om jeg ble det i dag. Det er mer enn nok for å leve greit for en mann som meg. 

Ja, det er forskjeller her også.

Skjønner godt at de som lever på minsteytelser ikke tenker på å spare i aksjefond.

De fattigste får også sjelden hjelp av foreldrene. Fattigdom går ofte i arv. Dvs. ingen arv når foreldrene dør. En i serien hadde det bedre i dag etter å ha arvet.

Skrevet
PosteMonopolet skrev (4 minutter siden):

Ute i distriktene er det ikke noe problem å få kjøpt helt kurante leiligheter i den prisklassen som passer for førstegangskjøpere. Om man lever nøkternt slik at en for eksempel har overskudd til å spare i aksjefond eller betale ned lånet kan en oppgradere til dyrere bolig senere.

Det kan være vanskelig å få jobb i distriktene.

Alle er ikke like attraktive på arbeidsmarkedet eller har selvtilliten til å ordne opp og tilpasse seg ulike situasjoner. Fattigdom er i tillegg skamfullt som kan legge en demper på en selv.

Alenemoren i serien som studerer står det respekt av. Hun jobber målrettet med å komme seg ut av fattigdommen.

• Liker 2
Skrevet
10 minutes ago, Subara said:

Alle er ikke like attraktive på arbeidsmarkedet eller har selvtilliten til å ordne opp og tilpasse seg ulike situasjoner. Fattigdom er i tillegg skamfullt som kan legge en demper på en selv.

Sikker? Vi lærte på NAV-kurs at "kan jeg kan alle" og "fake it till you make it" er alt man trenger for å få jobb.

Skrevet
engavif skrev (44 minutter siden):

Når ble Tromsø Norges 5 største by? Må jo være lavere enn det. Men ja, er mange studenter der.

Beklager, må ha blingset med noe annet. Har alltid tenkt at dette var de 5 store i denne rekkefølgen,  Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Tromsø. Ser nå at det ikke stemmer for Tromsø. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Men det er veldig få av de uføre som får dette maksbeløpet. Det er mer vanlig med uføretrygd blant de med kun grunnskole eller vgs enn blant høyere utdannede f.eks. Det er mye mer vanlig at folk som er uføre har et sted mellom 300 og 400 tusen brutto enn maksbeløpet på cirka 500 tusen. 

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (41 minutter siden):

Fattigdom og psykisk uhelse går ofte hånd i hånd,  hvor den ene ofte fører til den andre. 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (32 minutter siden):

Men det er veldig få av de uføre som får dette maksbeløpet. Det er mer vanlig med uføretrygd blant de med kun grunnskole eller vgs enn blant høyere utdannede f.eks. Det er mye mer vanlig at folk som er uføre har et sted mellom 300 og 400 tusen brutto enn maksbeløpet på cirka 500 tusen. 

Enig i det, bare en opplysning at det ikke alltid er slik:)

Skrevet
sedsberg skrev (58 minutter siden):

Sikker? Vi lærte på NAV-kurs at "kan jeg kan alle" og "fake it till you make it" er alt man trenger for å få jobb.

Ja, hvis denne hjernevasken går inn i løpet av kurset. Jeg har for mye kristen oppdragelse. Det er galt å lyve om feks. hull i CV og helse. Forsåvidt enkelt for en arbeidsgiver å avsløre hull uansett.

Men ja, disse kursene gjør en bedre på salg.

Skrevet

Jeg er har høgskoleutdanning innen it og entreprenørskap, det har ikke forhindret meg i å bli ufør. Ufør er praksis noe man får om er for syk til å jobbe, og det kan skje uavhengig av utdanningsnivået.

Skrevet
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Det var ikke det jeg gjorde, jeg påpekte at de kjøper det som ligger utenfor sifo. Altså luksusvarer og at det samt gjeld kanskje er hovedproblemet deres til at de føler seg "fattige". 

Skjønner hva du vil fram til, men jeg synes det blir litt for enkelt. En iPhone, en Apple Watch eller en energidrikk sier egentlig veldig lite om økonomien til folk. Det kan være gamle ting, gaver, eller små kjøp som ikke velter noe budsjett. Å peke på sånne detaljer og si at det er derfor de sliter, blir fort en moraliserende greie.

For mange handler det ikke om at de bruker for mye, men at inntektene er for lave og utgiftene for høye, særlig i dyre byer som Tromsø. Det er mulig å ha både studiegjeld og dårlig råd, selv om man eier en mobil som ser ny ut. Økonomisk stress handler om mer enn bare hva folk kjøper.

leticia skrev (4 timer siden):

Jeg vil også legge til for dere @Uderzo og @Salvesen. som snakket om de 600000 som paret hadde samlet. Så vidt jeg fikk med meg så var dette ETTER skatt. Dvs at samlet årsinntekt deres ligger en del høyere enn dette,  sannsynligvis rundt 750.000 om jeg skal gjette. Jeg bare nevner det  siden det er mest vanlig å snakke om bruttoinntekt når man sammenligner lønn. 750.000 brutto for 2 voksne og 1 barn er ikke allverdens uansett, det blir nesten som om bare 1 av dem hadde vært i jobb sånn egentlig... 

Så på episoden igjen, tror du har rett. Seltzer nevner hva fattigdomgrensen er, etter skatt, og sier deretter at paret tjener nå samlet 600 000 etter at de begge gikk opp i lønn, hvorav fattigdomsgrensen er på 513 000(2023 tall, familie på tre).
Ja, jeg vil fremdeles påstå at det er lite. Jeg tjener langt under det, og jeg er bare en person i husholdningen, med unntak av en katt, og jeg har det ikke super romslig når det kommer til økonomien, så å leve på det som i mange tilfeller er én inntekt i 2025, er ingen dans på roser.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Uderzo skrev (28 minutter siden):

Skjønner hva du vil fram til, men jeg synes det blir litt for enkelt. En iPhone, en Apple Watch eller en energidrikk sier egentlig veldig lite om økonomien til folk. Det kan være gamle ting, gaver, eller små kjøp som ikke velter noe budsjett. Å peke på sånne detaljer og si at det er derfor de sliter, blir fort en moraliserende greie.

For mange handler det ikke om at de bruker for mye, men at inntektene er for lave og utgiftene for høye, særlig i dyre byer som Tromsø. Det er mulig å ha både studiegjeld og dårlig råd, selv om man eier en mobil som ser ny ut. Økonomisk stress handler om mer enn bare hva folk kjøper.

Så på episoden igjen, tror du har rett. Seltzer nevner hva fattigdomgrensen er, etter skatt, og sier deretter at paret tjener nå samlet 600 000 etter at de begge gikk opp i lønn, hvorav fattigdomsgrensen er på 513 000(2023 tall, familie på tre).
Ja, jeg vil fremdeles påstå at det er lite. Jeg tjener langt under det, og jeg er bare en person i husholdningen, med unntak av en katt, og jeg har det ikke super romslig når det kommer til økonomien, så å leve på det som i mange tilfeller er én inntekt i 2025, er ingen dans på roser.

Joda, vi har alt for lite info til å trekke noen konklusjoner men det er observasjoner som tilsier at det kan være noen grunner her til at de føler seg fattige ift tidligere forbruk, valg og dagens forbruk. Sier ikke mer enn det. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Joda, vi har alt for lite info til å trekke noen konklusjoner men det er observasjoner som tilsier at det kan være noen grunner her til at de føler seg fattige ift tidligere forbruk, valg og dagens forbruk. Sier ikke mer enn det. 

Vel, hadde de bodd f.eks i ett mindre attraktivt område i landet og ikke hatt gjeld ville jo ikke 600000,- være fattigdom, og så kommer det jo til hva man anser og være "normal" livsførsel, jeg ble gått etter i sømmene av skatteetaten, de sjekket alle utgifter opp i mot sifo, og da fant jeg ut hva "normale" folk brukte pengene på. Hadde aldri villet brukt så mye penger på surr som sifo åpenbart mente var normalen.

Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Vel, hadde de bodd f.eks i ett mindre attraktivt område i landet og ikke hatt gjeld ville jo ikke 600000,- være fattigdom, og så kommer det jo til hva man anser og være "normal" livsførsel, jeg ble gått etter i sømmene av skatteetaten, de sjekket alle utgifter opp i mot sifo, og da fant jeg ut hva "normale" folk brukte pengene på. Hadde aldri villet brukt så mye penger på surr som sifo åpenbart mente var normalen.

600 000 er ikke fattigdom, og de lever åpenbart ikke i fattigdom. Men de har mindre å rutte med en folk flest, da de begge har "non skilled labour" selv om de tydeligvis har tatt utdanning(les studielån). De har også brukt over evne, LES forbrukslån.

Det er som det blir sagt i serien, ikke reell fattigdom i Norge, men relativ. Foruten veldig få, som også er nevnt tidligere der pengene brukes på feks dop og en dropper tak og mat.  

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

De har også brukt over evne, LES forbrukslån.

Det er interessant og se at forbrukslån sitter så løst, andre lån er det ikke måte hvor mye de skal granske og vurdere, er jo helt underlig.

Har du lav inntekt er jo dette ett stort problem for endel banker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...