Salvesen. Skrevet onsdag kl 18:06 Forfatter Skrevet onsdag kl 18:06 herzeleid skrev (3 minutter siden): Om spørsmålet er ‘har det blitt verre’ og det viser seg at det for en betydelig andel har blitt nettopp verre, mens det for mange færre har blitt bedre, så har det generelt blitt verre. Det er som du sier enkel matematikk, og jeg tror det kanskje blir enklere om en hever blikket litt og tenker på andre sammenhenger. Om en spør seg om overvekt har blitt et større problem/nordmenn er blitt mer overvektige, og statistikken viser at en betydelig andel er blitt mer overvektige mens en mye mindre andel har blitt mindre overvektige, så er svaret at problemet har økt og at befolkningen er blitt mer overvektige. Problemet er at du ikke forstår spørsmålet. Jeg spurte ikke om flere har fått det verre. Jeg spurte generelt sett. Og generelt sett har ikke folk fått det verre, selv ikke i spørreundersøkelsen.
leticia Skrevet onsdag kl 18:19 Skrevet onsdag kl 18:19 Går tilbake til boligkostnadene / rentekostnader- ta en titt på denne artikkelen. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/eJgdMO/nesten-dobbelt-saa-dyrt-aa-bo-siden-2017-galopperende-kostnader-rammer-alle 2
Salvesen. Skrevet onsdag kl 18:29 Forfatter Skrevet onsdag kl 18:29 leticia skrev (9 minutter siden): Går tilbake til boligkostnadene / rentekostnader- ta en titt på denne artikkelen. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/eJgdMO/nesten-dobbelt-saa-dyrt-aa-bo-siden-2017-galopperende-kostnader-rammer-alle Er en betalingsartikkel
leticia Skrevet onsdag kl 20:28 Skrevet onsdag kl 20:28 Salvesen. skrev (1 time siden): Er en betalingsartikkel Var jeg ikke klar over, jeg får lest den.
Trulss Skrevet onsdag kl 20:31 Skrevet onsdag kl 20:31 Salvesen. skrev (2 timer siden): Problemet er at du ikke forstår spørsmålet. Jeg spurte ikke om flere har fått det verre. Jeg spurte generelt sett. Og generelt sett har ikke folk fått det verre, selv ikke i spørreundersøkelsen. Generelt sett har jo folk fått det verre, det er klart. Resultatet av spørreundersøkelser kommer selvsagt an på hvem man velger å spørre. 3
Markiii Skrevet torsdag kl 06:26 Skrevet torsdag kl 06:26 obygda skrev (På 20.7.2025 den 22.21): Jeg klager på skattebyrden fordi jeg finner den umoralsk rett og slett. Om jeg tjente 100 kr og betalte 51 av dem i skatt og beholdt 49 så vil mange mene staten fremstår som grådig. Men tjener du 2 mill og skatter 1 mill så er det plutselig helt ok. Og det er plutselig helt ok også at noen som tjener 2 mill skatter 700k eller endog mindre. Hvorfor skal en som tjener 2 millioner og brenner bort pengene slik at den ikke har formue skatte vesentlig mindre enn en person som tjener det samme men ikke forbruker men bygger formue isteden betale 1 million? Fordi hvis noen bare tjener 100 kroner så er 1 krone mye for dem (1% av alt de tjener), mens for en som tjener 1 million, så er 1 krone irrelevant (0,00005% av det de tjener). Nå er jeg imidlertid enig i at å skatte 50% av 2 millioner er for høyt, hvis det stemmer. 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 07:18 Forfatter Skrevet torsdag kl 07:18 Trulss skrev (10 timer siden): Generelt sett har jo folk fått det verre, det er klart. Resultatet av spørreundersøkelser kommer selvsagt an på hvem man velger å spørre. etter mine beregninger har folk ikke det, men du må gjerne legger frem hvordan majoriteten har fått det verre og hvorfor. 3
Salvesen. Skrevet torsdag kl 07:20 Forfatter Skrevet torsdag kl 07:20 Markiii skrev (52 minutter siden): Fordi hvis noen bare tjener 100 kroner så er 1 krone mye for dem (1% av alt de tjener), mens for en som tjener 1 million, så er 1 krone irrelevant (0,00005% av det de tjener). Nå er jeg imidlertid enig i at å skatte 50% av 2 millioner er for høyt, hvis det stemmer. hen betaler 50% pga personen har titals millioner i formue, ikke pga 2 millioner i inntekt. personen har også sannsynligvis renter og andre innkomster på pengene i langt større tall.. 1
obygda Skrevet torsdag kl 09:00 Skrevet torsdag kl 09:00 (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): hen betaler 50% pga personen har titals millioner i formue, ikke pga 2 millioner i inntekt. personen har også sannsynligvis renter og andre innkomster på pengene i langt større tall.. Jeg har formue ja - formue som er skapt ved å spare lønn som allerede er skattet på. Jeg har i mange år hatt relativt lavt forbruk - og jeg bor på landet der jeg bygde egen bolig og således slapp å betale gjeldsrenter (og ikke fikk rentefradrag). Jeg pendler dog inntil 4 timer daglig til jobb - men det er nå mitt valg. Men effekten av å leve det livet jeg gjør - er at min skatteprosent er ca 50% ref. lønnen den betales med. Jeg føler meg ikke rik - og jeg er i realiteten mye,mye mindre rik enn en del av mine arbeidskolleger som eier både dyre hytter,biler og eiendom I Oslo. Dvs. de skjermer sin formue gjennom eiendom og slipper unna med mye mindre skatt på sin inntekt. Selvfølgelig føles det urettferdig sett fra mitt ståsted. Men skattereglene er slik de er - og de oppfordrer slike som meg å bosette meg sentralt og ta opp massivt med gjeld og forbruke mange penger på hva jeg mener er tøys og tull. Jeg er ikke skrudd sammen slik at det passer meg. Derfor bidrar jeg på min måte i samfunnet ved ekstra mye skatt og litt penger til frelsesarmeen. Men jeg vil aldri synes skattereglene er rettferdig og det er spesielt formueskatten og rentefradrag på all mulig gjeld jeg opplever som blodig urettferdig samt ødeleggende for miljø og klima. Hadde jeg endret livsstil og begynt å forbruke mer, f.eks bygge ned natur med større hus og hytte, reist mye mer, og rett og slett forsynt meg av naturen på alle mulige måter så kanskje jeg hadde sett dette i et annet lys - men det er ikke meg. Jeg eier en enkel bolig og ser ikke noe poeng i å eie så mye her i livet. Jeg eier dog 2 elbiler - noe som jeg anser som nødvendig mhp å bo på landet og ha lang reisevei til jobb. Jeg mener det mest fornuftige vi kunne gjøre for å få ned eiendomsprisene og få landet inn på et miljø rett spor er å fjerne rentefradrag - i alle fall på gjeld som ikke er relatert til primærbolig - samt kanskje satt et tak på rentefradragene. Ingen politikere tør røre dette fordi alt fra Taxi sjåfører og fabrikk arbeider til eiendomsbaroner sylter ned pengene sine i eiendom og drømmer om rikdom slik de ser på reality TV - mao tar du dette fra dem så tar du vekk livsløgnen fra dem - og det vinner man ikke valg på i Norge. Det synes jeg er trist fordi vi som samfunn maler oss inn i hjørnet og før eller siden må man ta grep for å få ned gjelden til befolkningen. Dessverre er for mange politikere opptatt av egne taburetter og ikke nødvendigvis gjøre det rette for samfunnet. Jeg tror også dessverre mange lokalpolitikere ofte jager både makt og egen større lommebok - grensen mot korrupte politikere er ofte ikke så langt unna i lokalpolitikken - og vi ser ofte lokalpolitikere som vil leke med skattepengene og plassere dem i alle mulige papirer her og der istedenfor å bygge f.eks sykehjem og sikre egne innbyggere. Ofte ser jeg lokale politikere legge frem vekstplaner der egen eiendom skal reguleres til boligformål - mao få egen lommebok større. Noen av dem havner i rikspolitikken med samme gangsyn der de ofte bruker gaffel på reiseregninger eller rett og slett har glede av å reise verden rundt og benytter enhver anledning til å gjøre så.........på våre skattebetaleres regning..... Var litt mye "rant" her - men ja, jeg er oppgitt over vår skattemodell og jeg føler jeg ikke blir rikere - snarere fattigere for hvert år som går..både pga. høyere skattebyrde, men også fordi jeg ser at de verdiene jeg holder høyt, nemlig å ta vare på naturen og miljøet rundt oss - er det egentlig ingen som bryr seg om...det er mer vakre taler og ord på papir - men når realitetene setter inn tenker svært mange på egen lommebok. Egentlig er jeg litt enig i Erna Solberg som sa i en setting en gang - at politikere bør tjene såpass mye at de ikke trenger å tenke på egen lommebok, men heller konsentrere seg om å fremme en politikk som bygger større og tryggere velferd for alle i landet. Endret torsdag kl 09:17 av obygda 1
leticia Skrevet torsdag kl 09:02 Skrevet torsdag kl 09:02 Emsal skrev (23 timer siden): Ikke nødvendigvis noe med dagens økonomi, men permisjon er ikke akkurat billig å ta heller, hvis man tjener mer enn (6*1g). Redusert lønn i 15 uker i tillegg til at man ikke får opptjent feriepenger. Har tapt rundt 56k på dette, før skatt. Hadde tapt litt mindre hvis jeg ikke hadde tatt 2 uker i forbindelse med fødsel, siden G regnes utifra første gang du tar permisjon. Så hvis G økes neste år og du tar resten av permisjonen da så får du ikke med økningen. Det samme ser man ved uførhet. Hvis @obygda her som sier han tjener 2 millioner skulle bli uføretrygdet, så får han ikke regnet den trygden ut fra 2 millioner (hvor 66% av dette ville betydd opprinnelig 1 320 000 kroner i trygd). I stedet for så ville det ha blitt regnet ut fra 6G som er på 780960 kroner, og ville betydd en trygd på 515 433 kroner. Det årlige "tapet " ved en lønn på 2 millioner opprinnelig ville da vært på cirka 800.000 kroner. Håper alle som tjener over 6 G har sikret seg via en privat uføreforsikring... For i dette eksempelet her så snakker vi ikke om 66 % av tidligere inntekt, her er man nede i 25,8 % (avrundet beløp). 1 2
sureup Skrevet fredag kl 09:55 Skrevet fredag kl 09:55 On 7/24/2025 at 11:00 AM, obygda said: ... Jeg føler meg ikke rik - og jeg er i realiteten mye,mye mindre rik enn en del av mine arbeidskolleger som eier både dyre hytter,biler og eiendom I Oslo. ... Bare fordi du ikke føler deg rik så betyr det ikke at du ikke er rik. Din inntekt er i 99. prosentil og formue i 10. desil (fant ikke noe mer detaljert enn desiler på formue). Det er veldig vanlig at uansett hvor rik man blir så sammenligner man alltid oppover, og realiteten er at det vil alltid være noen rikere enn deg. Du sier også at du føler du blir fattigere for hvert år, hvor har du plassert formuen din? Hva gjør du med de 1m netto utbetalt per år uten gjeld? Renter på sparekonto er høye, aksjemarkedet har gått så det suser, så det er ikke så mye som skal til for å i det minste holde tritt med ~1% formueskatt + inflasjon. 4
Trulss Skrevet fredag kl 12:08 Skrevet fredag kl 12:08 Salvesen. skrev (På 24.7.2025 den 9.20): hen betaler 50% pga personen har titals millioner i formue, ikke pga 2 millioner i inntekt. personen har også sannsynligvis renter og andre innkomster på pengene i langt større tall.. Kjøpekraften til en butikkansatt har gått ned 25% de siste 10 årene, så det sier seg selv. For oss andre så har kommunale avgifter, drivstoff, strøm, mat og lån gått rett i været. Dette er så enkel matematikk at det ikke trengs dokumentasjon. 3 1
Salvesen. Skrevet fredag kl 12:21 Forfatter Skrevet fredag kl 12:21 (endret) Trulss skrev (13 minutter siden): Kjøpekraften til en butikkansatt har gått ned 25% de siste 10 årene, så det sier seg selv. For oss andre så har kommunale avgifter, drivstoff, strøm, mat og lån gått rett i været. Dette er så enkel matematikk at det ikke trengs dokumentasjon. Tror kanskje du siterte feil innlegg? Men ja, det er på tide å omfordele pengene i den griske bransjen der. 99.9% går rett i lomma på ett få folk som gjerne ikke bor i Norge engang for de må betale den fæle skatten! Betal de ansatte! Samme I barnehagen! Og andre plasser Endret fredag kl 12:21 av Salvesen. 1
Trulss Skrevet fredag kl 12:29 Skrevet fredag kl 12:29 Salvesen. skrev (7 minutter siden): Tror kanskje du siterte feil innlegg? Men ja, det er på tide å omfordele pengene i den griske bransjen der. 99.9% går rett i lomma på ett få folk som gjerne ikke bor i Norge engang for de må betale den fæle skatten! Betal de ansatte! Samme I barnehagen! Og andre plasser De har flyttet så det er ikke noe å omfordele. Skulle ønske jeg hadde mulighet til det samme. 2
Peter Johansen Skrevet fredag kl 12:41 Skrevet fredag kl 12:41 (endret) PosteMonopolet skrev (På 17.7.2025 den 21.34): Hva så? Dette viser ikke den økende forskjellen mellom vanlige middelklassefolk, og den økonomiske overklassen. De som har penger i familien, jobber innenfor finans, eller har ymse verdier kan henge seg på en del økonomiske utviklinger og tjene bra. De som ikke har masse penger/verdier på bok har fått det strammere de siste årene. Mer skatt på lønn pga inflasjon og svekket kjøpekraft, dyrere priser pga svak krone, mer utgifter og andre skatter osv. Norge gjør det dårligere enn Danmark og Sverige, og den norske kronen svekker seg mot de aller fleste andre valutaer. Alt dette gjør det også vanskeligere å legge seg opp midler, og skape seg en formue. Vi ser en liknende trend ellers i Europa og USA, derav mye samfunnsmessig uroligheter for tiden. Endret fredag kl 12:48 av Peter Johansen 4
PosteMonopolet Skrevet fredag kl 14:29 Skrevet fredag kl 14:29 Peter Johansen skrev (55 minutter siden): Hva så? Dette viser ikke den økende forskjellen mellom vanlige middelklassefolk, og den økonomiske overklassen. De som har penger i familien, jobber innenfor finans, eller har ymse verdier kan henge seg på en del økonomiske utviklinger og tjene bra. De som ikke har masse penger/verdier på bok har fått det strammere de siste årene. Mer skatt på lønn pga inflasjon og svekket kjøpekraft, dyrere priser pga svak krone, mer utgifter og andre skatter osv. Norge gjør det dårligere enn Danmark og Sverige, og den norske kronen svekker seg mot de aller fleste andre valutaer. Alt dette gjør det også vanskeligere å legge seg opp midler, og skape seg en formue. Vi ser en liknende trend ellers i Europa og USA, derav mye samfunnsmessig uroligheter for tiden. Det har alltid vært slik at noen er fattige mens andre er rike. Ellers så har jeg et inntrykk av at nordmenn har mye mer luksus og dyre ting nå enn hva som var vanlig på 90-tallet for eksempel.
scuderia Skrevet fredag kl 15:41 Skrevet fredag kl 15:41 On 7/24/2025 at 11:00 AM, obygda said: Jeg har formue ja - formue som er skapt ved å spare lønn som allerede er skattet på. Jeg har i mange år hatt relativt lavt forbruk - og jeg bor på landet der jeg bygde egen bolig og således slapp å betale gjeldsrenter (og ikke fikk rentefradrag). Jeg pendler dog inntil 4 timer daglig til jobb - men det er nå mitt valg. Men effekten av å leve det livet jeg gjør - er at min skatteprosent er ca 50% ref. lønnen den betales med. Jeg føler meg ikke rik - og jeg er i realiteten mye,mye mindre rik enn en del av mine arbeidskolleger som eier både dyre hytter,biler og eiendom I Oslo. Dvs. de skjermer sin formue gjennom eiendom og slipper unna med mye mindre skatt på sin inntekt. Selvfølgelig føles det urettferdig sett fra mitt ståsted. Men skattereglene er slik de er - og de oppfordrer slike som meg å bosette meg sentralt og ta opp massivt med gjeld og forbruke mange penger på hva jeg mener er tøys og tull. Jeg er ikke skrudd sammen slik at det passer meg. Derfor bidrar jeg på min måte i samfunnet ved ekstra mye skatt og litt penger til frelsesarmeen. Men jeg vil aldri synes skattereglene er rettferdig og det er spesielt formueskatten og rentefradrag på all mulig gjeld jeg opplever som blodig urettferdig samt ødeleggende for miljø og klima. Hadde jeg endret livsstil og begynt å forbruke mer, f.eks bygge ned natur med større hus og hytte, reist mye mer, og rett og slett forsynt meg av naturen på alle mulige måter så kanskje jeg hadde sett dette i et annet lys - men det er ikke meg. Jeg eier en enkel bolig og ser ikke noe poeng i å eie så mye her i livet. Jeg eier dog 2 elbiler - noe som jeg anser som nødvendig mhp å bo på landet og ha lang reisevei til jobb. Jeg mener det mest fornuftige vi kunne gjøre for å få ned eiendomsprisene og få landet inn på et miljø rett spor er å fjerne rentefradrag - i alle fall på gjeld som ikke er relatert til primærbolig - samt kanskje satt et tak på rentefradragene. Ingen politikere tør røre dette fordi alt fra Taxi sjåfører og fabrikk arbeider til eiendomsbaroner sylter ned pengene sine i eiendom og drømmer om rikdom slik de ser på reality TV - mao tar du dette fra dem så tar du vekk livsløgnen fra dem - og det vinner man ikke valg på i Norge. Det synes jeg er trist fordi vi som samfunn maler oss inn i hjørnet og før eller siden må man ta grep for å få ned gjelden til befolkningen. Dessverre er for mange politikere opptatt av egne taburetter og ikke nødvendigvis gjøre det rette for samfunnet. Jeg tror også dessverre mange lokalpolitikere ofte jager både makt og egen større lommebok - grensen mot korrupte politikere er ofte ikke så langt unna i lokalpolitikken - og vi ser ofte lokalpolitikere som vil leke med skattepengene og plassere dem i alle mulige papirer her og der istedenfor å bygge f.eks sykehjem og sikre egne innbyggere. Ofte ser jeg lokale politikere legge frem vekstplaner der egen eiendom skal reguleres til boligformål - mao få egen lommebok større. Noen av dem havner i rikspolitikken med samme gangsyn der de ofte bruker gaffel på reiseregninger eller rett og slett har glede av å reise verden rundt og benytter enhver anledning til å gjøre så.........på våre skattebetaleres regning..... Var litt mye "rant" her - men ja, jeg er oppgitt over vår skattemodell og jeg føler jeg ikke blir rikere - snarere fattigere for hvert år som går..både pga. høyere skattebyrde, men også fordi jeg ser at de verdiene jeg holder høyt, nemlig å ta vare på naturen og miljøet rundt oss - er det egentlig ingen som bryr seg om...det er mer vakre taler og ord på papir - men når realitetene setter inn tenker svært mange på egen lommebok. Egentlig er jeg litt enig i Erna Solberg som sa i en setting en gang - at politikere bør tjene såpass mye at de ikke trenger å tenke på egen lommebok, men heller konsentrere seg om å fremme en politikk som bygger større og tryggere velferd for alle i landet. Nå ligger jeg nok litt under hva du får utbetalt i måneden men kjenner igjen følelsen Men jeg vet også at det ikke stemmer helt. Jeg har trolig aldri hatt bedre råd enn nå i livet men samtidig har alt blitt veldig dyrt, spesielt reise som jeg bruker mye penger på. Renteutgifter plager meg ikke spesielt men for de aller fleste må dette nå være en tung byrde og kjenner mange som nå må bruke 30'-35' i måneden på renter og avdrag i måneden. Det er tøft når de kanskje ligger på 70'-80' kombinert i måneden. Samtidig har alle nordmenn gått kraftig ned i både kjøpekraft og formue etter at kronen kollapset i 2014. Eiendom er heller ikke dyrt i Norge sammenlignet med utlandet. Problemet her er først om fremst regjeringer og kommuner som stadig gjøre det dyrere å bygge boliger i Norge.
leticia Skrevet fredag kl 15:44 Skrevet fredag kl 15:44 PosteMonopolet skrev (1 time siden): Det har alltid vært slik at noen er fattige mens andre er rike. Ellers så har jeg et inntrykk av at nordmenn har mye mer luksus og dyre ting nå enn hva som var vanlig på 90-tallet for eksempel. Men @Salvesen. Som startet tråden sammenlignet 2021 mot 2024. Jeg syns det er greit at vi avgrenser tidsperioden til da, slik at vi alle snakker om det samme 🙂 3
Trulss Skrevet fredag kl 17:39 Skrevet fredag kl 17:39 scuderia skrev (1 time siden): Eiendom er heller ikke dyrt i Norge sammenlignet med utlandet. Problemet her er først om fremst regjeringer og kommuner som stadig gjøre det dyrere å bygge boliger i Norge. Enig at dette er et kjempeproblem. Boligene ville vært mange hundre tusener rimligere om det ikke var krav til fjernvarme og andre tåpelige reguleringer som aldri vil ha noen nytteverdi eller inntjeningspotensiale. Nå står etterisoleringsspøkelset for tur, med hilsen fra EU. En annen årsak er de kommunale avgiftene som vil bli tusener mer kostbart i året, og strømprisen gidder jeg ikke nevne. Så har vi byggesakskostnadene som også er ute av dimensjoner. 2
scuderia Skrevet fredag kl 19:21 Skrevet fredag kl 19:21 1 hour ago, Trulss said: Enig at dette er et kjempeproblem. Boligene ville vært mange hundre tusener rimligere om det ikke var krav til fjernvarme og andre tåpelige reguleringer som aldri vil ha noen nytteverdi eller inntjeningspotensiale. Nå står etterisoleringsspøkelset for tur, med hilsen fra EU. En annen årsak er de kommunale avgiftene som vil bli tusener mer kostbart i året, og strømprisen gidder jeg ikke nevne. Så har vi byggesakskostnadene som også er ute av dimensjoner. Det er så mye mer. Somling i godkjennelsesprosessen koster utbyggere millioner i renter. Handikap krav for bad til alle leiligheter. Infrastruktur påtvunget av kommuner. Vanvittige krav til standard. Miljøstandarder under bygging og i bygget.. osv osv.. Alt gjør at nye bygg blir latterlige dyre som da trekker opp prisene på eldre bygg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå