Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Useriøs og uprofesjonell bilforhandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en pågående reklamasjonssak i over 7mnd med bilforhandleren Trygg Bilmegling AS i Kolbotn.

Jeg kjøpte en brukt Ford Focus 2012-modell med nylig utført girkasseservice og 2 nye EU-godkjente år. Bare noen få måneder etter overtakelsen fikk jeg feilmeldinger på girkassen. Viste seg at turtallsføler og oljetrykksføler i kassen er defekte. Det ble også sjekket oljenivå i girkassen. Å joda, der manglet det 1,8liter olje, og ingen funn av lekkasjer rundt girkasse eller bunndekslet under. Alt dette ble dokumentert og sendt til selger, men neida de avviste de. Hvorfor? Nei si det du. Måneder går med flere mailer frem og tilbake. Nå den siste måneden, kommer selger med påstanden at bilen hadde kjørt 10.000km siden feilen ble funnet. Hvor kommer den påstanden fra? Bilen ble kjøpt med 120.713km på seg og feilmeldingene kom rundt 125-126.000km. Bilen har nå stått stille og urørt i snart 3mnd med ca 130.km på seg.  Bilen ble kjøp for 99.000kr og dette er en bildel som skal vare vesentlig lengre enn dette, særlig når alt av vedlikehold og servicer er fulgt.

Forbrukerrådet, bilforhandleren jeg jobber hos, og bekjente synes det er sykt at en så soleklar sak blir avvist sånn og varer så lenge. 

Er det noen andre der ute som har hatt like situasjoner med reklamasjon? Ikke nødvendigvis hos Trygg Bilmegling. Hva tenker dere om dette?

Er det noen tips noen av dere kan komme med eller info så blir det tatt imot med stor TAKK!

UANSETT!! STYR UNNA DENNE FORHANDLEREN! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, finner ingen hjemmeside tilhørende dette firmaet.

Men i følge omtal.no så er det visstnok kun positive brukeranmeldelser av dette firma <link> - uklart hvor tillitsfult dette er når du kan få 24 stjerner i omtalen.

Og så er det jo kanskje verdt å spørre seg hvem tryggheten gjelder for (når/hvis konflikt oppstår) - om det er overfor selger av bil eller kjøper ?

• Gavekort endret tittelen til Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Skrevet
geir__hk skrev (15 timer siden):

Men i følge omtal.no så er det visstnok kun positive brukeranmeldelser av dette firma <link> - uklart hvor tillitsfult dette er når du kan få 24 stjerner i omtalen.

Og så er det jo kanskje verdt å spørre seg hvem tryggheten gjelder for (når/hvis konflikt oppstår) - om det er overfor selger av bil eller kjøper ?

Har sett på omtale.no. Er jo bare noen få omtaler. Garantert fra venner eller familie. Det du skriver til slutt der, aner jeg ikke hva du mener. Her er det snakk om at bilselger/forhandler er så tilbakestående og umulig å få vanlig vett i hodet på. At en så åpenbar reklamassjonssak blir avvist i månedsvis siden selgerne er så tilbakestående og ikke skjønner hvordan norsk kjøpslover funker. 

(Det skal ikke ha noe med saken å gjøre, men selger som solgte bilen, og som er kontaktpunktet er utlandsk, fra midtøsten). Når jeg forsøker å forklare reklamasjon til fyren, er det som om det går inn ene øret, og ut det andre. Saken er så simpel en skoleelev hadde skjønt det. Det her er snakk om en bruktbil med 100%fulgt service og nylig utført service på girkasse, og måneder senere ryker girkassen. Vi fant jo også ut det her med oljemangelen fra sist service som utløste hele hopprenne. Det kan da ikke være helt umulig å skjønne at dette er en skjult mangel og feil og dermed gjelder forrukerkjøpsloven. 

Skrevet
geir__hk skrev (15 timer siden):

Det her sier vel det meste.

https://www.proff.no/selskap/trygg-bilmegling-as/kolbotn/bildeler-og-rekvisita-agentur-og-en-gros/IF72CKF04Y8

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Paxville skrev (12 minutter siden):

Ja det gjør vel det. Jeg ser på tallene, og dem forteller at det her er et firma som ikke går så bra. Det å reparere bilen koster dem ca litt over 90.000kr og bilen ble kjøpt for 99.000kr. Men rett skal være rett. Jeg ønsker helst å heve kjøpet og la dem gjør hva de vil med bilen. Loven er uansett på min side.

Skrevet
Benjamin Ditlefsen skrev (30 minutter siden):

Ja det gjør vel det. Jeg ser på tallene, og dem forteller at det her er et firma som ikke går så bra. Det å reparere bilen koster dem ca litt over 90.000kr og bilen ble kjøpt for 99.000kr. Men rett skal være rett. Jeg ønsker helst å heve kjøpet og la dem gjør hva de vil med bilen. Loven er uansett på min side.

Det går nok bedre enn det ser ut der, man må se litt op organisasjonen osv.

Det virker som pengene blir flyttet videre til ett underfirma som går med 50% overskudd: https://www.proff.no/organisasjon/skiveien-44-as/kolbotn/bygg-og-anleggsleverandører/IF4A4EV0CVG

Det kan alltid være mye triksing og miksing med slike ting. Sikkert noen som greier å forklare hvorfor det ser slik ut. Skulle tro det som går med overskudd er selve bygget, hvor Trygg Bilmekling leier av annet firma med samme eier. Mulig da bygget ikke går med i dragsuget hvis Bilfirmaet går konk. Men uansett ikke mye penger inne i bildet på noen av firmaene.

• Liker 1
Skrevet
Benjamin Ditlefsen skrev (17 timer siden):

Jeg har hatt en pågående reklamasjonssak i over 7mnd med bilforhandleren Trygg Bilmegling AS i Kolbotn.

Jeg kjøpte en brukt Ford Focus 2012-modell med nylig utført girkasseservice og 2 nye EU-godkjente år. Bare noen få måneder etter overtakelsen fikk jeg feilmeldinger på girkassen. Viste seg at turtallsføler og oljetrykksføler i kassen er defekte. Det ble også sjekket oljenivå i girkassen. Å joda, der manglet det 1,8liter olje, og ingen funn av lekkasjer rundt girkasse eller bunndekslet under. Alt dette ble dokumentert og sendt til selger, men neida de avviste de. Hvorfor? Nei si det du. Måneder går med flere mailer frem og tilbake. Nå den siste måneden, kommer selger med påstanden at bilen hadde kjørt 10.000km siden feilen ble funnet. Hvor kommer den påstanden fra? Bilen ble kjøpt med 120.713km på seg og feilmeldingene kom rundt 125-126.000km. Bilen har nå stått stille og urørt i snart 3mnd med ca 130.km på seg.  Bilen ble kjøp for 99.000kr og dette er en bildel som skal vare vesentlig lengre enn dette, særlig når alt av vedlikehold og servicer er fulgt.

Forbrukerrådet, bilforhandleren jeg jobber hos, og bekjente synes det er sykt at en så soleklar sak blir avvist sånn og varer så lenge. 

Er det noen andre der ute som har hatt like situasjoner med reklamasjon? Ikke nødvendigvis hos Trygg Bilmegling. Hva tenker dere om dette?

Er det noen tips noen av dere kan komme med eller info så blir det tatt imot med stor TAKK!

UANSETT!! STYR UNNA DENNE FORHANDLEREN! 

Er det formidlingssalg, eller er det forhandleren som har solgt deg bilen? Det er mer enn bare en teknikalitet, så sjekk annonsen og kjøpekontrakt nøye. Er det en privatperson som er den egentlige selgeren av bilen, spørs det om du kommer så langt med en reklamasjon så lenge denne var uvitende om feilen ved salgstidpunktet. Vi snakker tross alt om en bil som er 13-14 år gammel.

Er det en soleklar sak, er det bare så raskt som mulig å få sendt inn saken til forbrukerklagenemnda eller til forliksrådet, men du må vite hvem som er riktig adressat for kravet. Hvis det er selskapet som er selger og de har dårlig økonomi, haster det desto mer. Selskapet vil uansett forsøke å dra dette ut i langdrag i håp om at hele saken koker bort i ingenting. Både forbrukerklagenemnda og forliksrådet er lavterskel å bruke, og du går ikke konkurs om du ikke vinner fram her heller. Jeg vet ikke hva det koster å utbedre manglene, men ville uansett forsøkt meg på en av disse, og akseptert en dom herfra.

Og så må folk slutte å bruke bilformidlingsselskaper (aka bilmegling), både til kjøp og salg av biler. Bilforhandlere som kjøper/tar innbytte og selger biler, noe helt annet og helt ok. Bilformidlingsselskaper er bare et unødvendig mellomledd mellom selger og kjøper som skummer fløten uten at de tar ansvar hvis ikke produktet innfrir.

• Liker 1
Skrevet
Cascada81 skrev (27 minutter siden):

Er det formidlingssalg, eller er det forhandleren som har solgt deg bilen? Det er mer enn bare en teknikalitet, så sjekk annonsen og kjøpekontrakt nøye. Er det en privatperson som er den egentlige selgeren av bilen, spørs det om du kommer så langt med en reklamasjon så lenge denne var uvitende om feilen ved salgstidpunktet. Vi snakker tross alt om en bil som er 13-14 år gammel.

Er det en soleklar sak, er det bare så raskt som mulig å få sendt inn saken til forbrukerklagenemnda eller til forliksrådet, men du må vite hvem som er riktig adressat for kravet. Hvis det er selskapet som er selger og de har dårlig økonomi, haster det desto mer. Selskapet vil uansett forsøke å dra dette ut i langdrag i håp om at hele saken koker bort i ingenting. Både forbrukerklagenemnda og forliksrådet er lavterskel å bruke, og du går ikke konkurs om du ikke vinner fram her heller. Jeg vet ikke hva det koster å utbedre manglene, men ville uansett forsøkt meg på en av disse, og akseptert en dom herfra.

Og så må folk slutte å bruke bilformidlingsselskaper (aka bilmegling), både til kjøp og salg av biler. Bilforhandlere som kjøper/tar innbytte og selger biler, noe helt annet og helt ok. Bilformidlingsselskaper er bare et unødvendig mellomledd mellom selger og kjøper som skummer fløten uten at de tar ansvar hvis ikke produktet innfrir.

Det her er snakk om bilsalg fra en bruktbilforhandler. Bedrift står som selger på bilen. Reperasjonen vil koste rundt 94.000kr for ny girkasse og arbeid. Bilen ble kjøpt for 99.000kr. Så her er det ønsket å få hevet kjøp. Kontrakten er lest og gått igjennom flere ganger og er en normal kjøpekontrakt for bilforhandler. De lever virkelig opp til navnet sitt med "Trygg Bilmegling". Pinadø meg ikke trygt i det hele tatt. 

Frbrukerrådet bruke 10-12mnd å behandle mekling saker, men er billigst for meg som er ung og ny i arbeidslivet. advokat vurderes om det virkelig tar 10-12mnd.

Skrevet

Bilen ville trolig vært helt i orden dersom girkassen ikke fikk "service". Her er det nok gjort noe feil under denne servicen, som slett ikke er uvanlig. Forøvrig er det ingen som setter inn en girkasse til 94 tusen for en bil til 99 tusen. Du får sikkert en brukt girkasse for 10 tusen. 

Skrevet
Benjamin Ditlefsen skrev (48 minutter siden):

Det her er snakk om bilsalg fra en bruktbilforhandler. Bedrift står som selger på bilen. Reperasjonen vil koste rundt 94.000kr for ny girkasse og arbeid. Bilen ble kjøpt for 99.000kr. Så her er det ønsket å få hevet kjøp. Kontrakten er lest og gått igjennom flere ganger og er en normal kjøpekontrakt for bilforhandler. De lever virkelig opp til navnet sitt med "Trygg Bilmegling". Pinadø meg ikke trygt i det hele tatt. 

Frbrukerrådet bruke 10-12mnd å behandle mekling saker, men er billigst for meg som er ung og ny i arbeidslivet. advokat vurderes om det virkelig tar 10-12mnd.

Her vil de nok bruke en brukt girkasse disse ligger ute hos Finndel for mellom 4-10 000,- 

Skrevet
Maskinfører skrev (31 minutter siden):

Her vil de nok bruke en brukt girkasse disse ligger ute hos Finndel for mellom 4-10 000,- 

Det er ikke snakk om at de tar imot uansett hva man prøver seg på. reklamasjonssaken har foregått i over ett halvt år og det er ikke snakk om at det er en bil jeg ønsker å ha lengre. Utslaget vil uansett koste dem 40-50.000kr med brukt girkasse. Det er en såppass komplisert jobb som koster rund 30-40.000kr på å bare skifte og med smådeler.

Skrevet

Bilen ble kjøpt med 120.713km på seg og feilmeldingene kom rundt 125-126.000km. Bilen har nå stått stille og urørt i snart 3mnd med ca 130.km på seg.

Kjørte du 4000km med varsellampe for feil på girkasse?

Skrevet
likferd skrev (15 minutter siden):

Jeg kjørte den fra januar ved første sjekk (rundt 126-127k km) til og med april da oljemanglene ble funnet ut. Ford-forhandler sa det gikk greit å kjøre litt med den men ikke mye. Etter oljemangel funnet, fyllte de på oljen for å teste, bilen funket i 2-3 uker, og den funket normalt. Samme feilmelding kom tilbake. Den be kjørt litt de ukene desverre.

Skrevet
Benjamin Ditlefsen skrev (På 15.7.2025 den 15.57):

feilmeldingene kom rundt 125-126.000km. Bilen har nå stått stille og urørt i snart 3mnd med ca 130.km på seg.

Dette er sann ca. når disse bilene må hugges, spesielt de med powershift girkasser.

Gjør bedre research når du kjøper bil før du kaster flere penger ut av vinduet.

Skrevet
1 hour ago, Benjamin Ditlefsen said:

Jeg kjørte den fra januar ved første sjekk (rundt 126-127k km) til og med april da oljemanglene ble funnet ut. Ford-forhandler sa det gikk greit å kjøre litt med den men ikke mye. Etter oljemangel funnet, fyllte de på oljen for å teste, bilen funket i 2-3 uker, og den funket normalt. Samme feilmelding kom tilbake. Den be kjørt litt de ukene desverre.

Å kjøre litt er til og fra verksted.

Skrevet
mobile999 skrev (9 minutter siden):

Dette er sann ca. når disse bilene må hugges, spesielt de med powershift girkasser.

Gjør bedre research når du kjøper bil før du kaster flere penger ut av vinduet.

Det ligger i skrivende stund 33 stk 2012 Ford Focus til salgs på finn.no, de fleste med km-stand langt høyere en TS sitt eksemplar.

• Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (32 minutter siden):

Å kjøre litt er til og fra verksted.

Når beskjed fra verkstedet etter at di fyllte på oljen, og bilen funket, mente dem at bilen var reddet og kjørte nromalt uten feilmeldinger. Ønødvendig kommentar mister.

Skrevet
Hollabaloo skrev (21 minutter siden):

Det ligger i skrivende stund 33 stk 2012 Ford Focus til salgs på finn.no, de fleste med km-stand langt høyere en TS sitt eksemplar.

Ja og det sier seg selv at bilene ikke er så ille som man skal tro. Bare at riktig service og riktig arbeid vil la bilen leve lenge. Desverre ble min bil uheldig. Det er jo en solid reklamasjonssak.

Skrevet
likferd skrev (2 timer siden):

Nei, og når varsellampe popper opp som gult utropstegn, ikke rødt, og feilmeldingen er begrenset funksjon på girkasse. Når et verksted og fagpersonell sier at den kan kjøres, så stolte jeg på det. Det er snakk om 2-3 nærme 4k km med til og fra jobb, og hyttetur. 

Skrevet

Hvorfor fikk du beskjed om å begrense kjøringa hvis bilen var fikset? Her gir du motstridende informasjon.

Hvis olje eller kjøling faller bort, kan det bli kostbare kilometer 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...