ProphetSe7en Skrevet torsdag kl 21:01 Skrevet torsdag kl 21:01 Finnes det AP som gir meg wifi i garasjen som er ca 40 meter unna boligen? Helst Unifi, men viktigste er å få dekning i garasjen med tanke på tilkobling av garasjeport, samt måling av fukt og temperatur
Salvesen. Skrevet torsdag kl 21:09 Skrevet torsdag kl 21:09 Gå full pupp med bridge/beam? Jeg satt opp slikt for en lokal gocart klubb som ønsket 'samme' nettverk i hovedhuset og verksted. Fra unify. Var veldig lett å sette opp! Ikke så gæli priset heller. 1
ProphetSe7en Skrevet torsdag kl 21:22 Forfatter Skrevet torsdag kl 21:22 Ja har sett litt på det tidligere. Mener det kom på rundt 7000 da. En billig løsning jeg tenkte litt på var å bruke en gammel mobil som gir wifi i garasjen, og har tilkobling via wireguard til hjemmenettverket. Koster vel 29 ekstra i måneden. Det vil jo gjøre samme nytten med at enhetene dukker opp på samme nettverk, men det er gjerne større sjanse for at det feiler på denne måten
Snylter Skrevet torsdag kl 21:57 Skrevet torsdag kl 21:57 https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/ubb-xg?s=us En sånn mellom byggene, switch og ap i tillegg i garasjen..
nagina Skrevet torsdag kl 22:20 Skrevet torsdag kl 22:20 Kjøp bare bedre router, 40m unna burde nu de fleste routere klare. Unifi (de firkantetet bokser?) de har kanskje ikke så bra rekkevidde (bare gjetter nå?`)
ProphetSe7en Skrevet torsdag kl 22:26 Forfatter Skrevet torsdag kl 22:26 Jeg har Unifi AP, et i hver etasje. Er fornøyd med det sammen med Cloud Gateway Max som jeg bruker. Tror jeg prøver med mobil + wireguard først for å se om det kan virke godt nok
nagina Skrevet torsdag kl 22:30 Skrevet torsdag kl 22:30 Hva om du setter en Unifi AP i garasjem, evt kan ikke du prøve om du får signal slikt? om så så kjøper du en til? 😃
toralfb Skrevet fredag kl 05:45 Skrevet fredag kl 05:45 2,4 GHz WiFi signal kan gå langt om det ikke er mange hindringer. Problemet bruker å være antennen til enheten er for liten til å sende signal tilbake til AP igjen. Ved å plassere en ekstra AP i garasjen uten for mange hindringer mot AP i boligen klarer en gjerne å få disse til å kommunisere via mesh. Da kan enheter kommunisere mot AP i garasjen. Det er også mulig å sette opp punkt til punkt sendere. Da trenger man også en AP i garasjen. Jeg benyttet Ubiquiti NanoStation M NSM5 i 7 år på flere punkt til punkt forbindelser. Opplevde noe ustabilitet, viste seg å være defekt swich som var årsaken.
nVIDIAsucks Skrevet fredag kl 06:10 Skrevet fredag kl 06:10 En Nanostation 5AC loco i hver ende burde gi stabil forbindelse på et par hundre mbit. OBS: De trenger 24 V passiv POE og strømforsyning følger ikke med.
kåre b Skrevet fredag kl 06:14 Skrevet fredag kl 06:14 Ubiquiti loco, finner de til en 6-700kr monter på husveggen, eller i ett vindu på huset. Du trenger ikke så mye hastighet, så tror kanskje jeg hadde gått for 2,4ghz varianten, de er bedre på rekkevidde og hindringer. 40m er ikke lenger enn at du kunne sikkert fått god nok forbindelse ved å sette opp ett ap med fri sikt til garasjen. Prøv ett av de du har i ett vindu mot garasjen.
AndersT2 Skrevet fredag kl 07:13 Skrevet fredag kl 07:13 kåre b skrev (56 minutter siden): 40m er ikke lenger enn at du kunne sikkert fått god nok forbindelse ved å sette opp ett ap med fri sikt til garasjen. Prøv ett av de du har i ett vindu mot garasjen. Mange moderne vinduer kan dempe signalene veldig. Bedre å teste å henge den utenfor vindu. For så å gå til innkjøp av en som kan henges på vegg ute. Mange av APene har med tett pakkning som gjør at de er IP44. Så lenge den da henger under takoverhenget, så er det ikke noe problem ute. Har en lokasjon på jobb hvor vi har brukt 4 slike utendørs under blikktak for ladestasjoner. De ble montert i slutten av 2018, og fungerer like fint ennå.
ProphetSe7en Skrevet fredag kl 07:22 Forfatter Skrevet fredag kl 07:22 kåre b skrev (1 time siden): Ubiquiti loco, finner de til en 6-700kr monter på husveggen, eller i ett vindu på huset. Du trenger ikke så mye hastighet, så tror kanskje jeg hadde gått for 2,4ghz varianten, de er bedre på rekkevidde og hindringer. 40m er ikke lenger enn at du kunne sikkert fått god nok forbindelse ved å sette opp ett ap med fri sikt til garasjen. Prøv ett av de du har i ett vindu mot garasjen. Skal sjekke Loco. Når jeg er i garasjen så får jeg ikke inn ett eneste wifi signal. Med tanke på at det er 11 rekkehus i tilsvarende avstand som min bolig så tenker jeg det er andre forhold som gjør det enn at absolutt alle har dårlige sendere. Henge et AP utendørs burde ikke by på store problemet. Det er tørt og under tak, så med mindre det plages med kulde så skulle det gå fint. Har ett AP liggende som jeg kan teste, men tror ikke det er spesielt god rekkevidde på de gamle U6 Lite fra Unifi
OMyre Skrevet fredag kl 07:49 Skrevet fredag kl 07:49 Grave ned kabel til garasjen. Jeg gjorde det, litt arbeid men ble bra. Brukte nettverkskabel beregnet for utendørs bruk. 1
ProphetSe7en Skrevet fredag kl 07:54 Forfatter Skrevet fredag kl 07:54 OMyre skrev (1 minutt siden): Grave ned kabel til garasjen. Jeg gjorde det, litt arbeid men ble bra. Brukte nettverkskabel beregnet for utendørs bruk. Det lar seg dessverre ikke gjøre. Men jeg skal eksperimentere litt med AP og router jeg har liggende, se om jeg får signal til garasjen med det jeg har tilgjengelig før jeg eventuelt prøver med utendørs AP
Crowly Skrevet fredag kl 09:05 Skrevet fredag kl 09:05 Normale wifi antenner sender i alle retninger, noe som begrenser rekkevidden. En retningsbestemt wifi antenne kan være noe å vurdere hvis signalet blir for svakt.
toralfb Skrevet fredag kl 12:21 Skrevet fredag kl 12:21 Crowly skrev (3 timer siden): Normale wifi antenner sender i alle retninger, noe som begrenser rekkevidden. En retningsbestemt wifi antenne kan være noe å vurdere hvis signalet blir for svakt. Ved å bruke to retningsbestemte antenner mot hverandre vil en lage en trådløs "bro". Da kobles et egnet AP opp i garasjen, som utstyret kobler seg mot. Å bruke en retningsbestemt på boligen, og rette den mot garasjen kan gjøre utstyret ser SSID, men utstyret vil ikke klare å sende signal tilbake til den retningsbestemte antennen. Det blir i beste fall ustabilt, eller det ikke fungerer i det hele.
minim Skrevet fredag kl 13:06 Skrevet fredag kl 13:06 Om du monterer en sånn på garasjen så tipper jeg du får dekning. Jeg har en sånn 60-70m unna huset og den kobler seg til AP montert inne i huset. Vurderer å henge en til på utsiden for bedre dekning, men det har dekket behov så langt. Disse ubiquiti bridgene inkluderes ikke i unifi enda så jeg har drøyd innkjøp av den grunn siden jeg ønsker å ha alt i et grensesnitt. https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/tradlost-nettverk/aksesspunkter/ubiquiti-unifi-uap-ac-mesh-roaming-aksesspunkt-ac1200-p61575?srsltid=AfmBOooRONXDZN2EoTLvrD9F-wPcrZR98XefPXdQ0aOSphvI6YacR7_kMgk&gclid=CjwKCAjw7MLDBhAuEiwAIeXGIaL6jcZqXTb3JbSXjBPVCrKmO_m7v5ZIocaQCLCSwjbd02sDjthNchoCQJEQAvD_BwE
tflovik Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden ProphetSe7en skrev (På 11.7.2025 den 9.54): Det lar seg dessverre ikke gjøre. Men jeg skal eksperimentere litt med AP og router jeg har liggende, se om jeg får signal til garasjen med det jeg har tilgjengelig før jeg eventuelt prøver med utendørs AP En annen mulighet er å strekke opp en wire mellom hus og garasje og stripse fast TP kabel i den. 1
ProphetSe7en Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden tflovik skrev (2 timer siden): En annen mulighet er å strekke opp en wire mellom hus og garasje og stripse fast TP kabel i den. Det er kommunal vei mellom bolig og garasjerekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå