Gå til innhold

Skal starte butikk, men trenger lån. Hvordan går jeg frem?

Gjest 0ab14...b8c

Anbefalte innlegg

Gjest 0ab14...b8c
Skrevet

Jeg har en butikkidé som kan dekke et hull i markedet ettersom det gjelder grønt skifte og det ikke er en lignende butikk i nærheten.

Jeg har laget en enkel forretningside med sammendrag, markedsmuligheter, målgruppe, produkter, samfunnsmessig påvirkning, lønnsomhets potensiale og markedsføringsplan, samt en fremdriftsplan

jeg har hjulpet til med å starte bedrifter før, men har alltid stoppet ved det finansielle da det er jobben min, så analyser og budsjett ++ har liksom vært noe jeg har gjort før.  Føler jeg har kortet det ned også nok til at enhver saksbehandler kan lese gjennom uten at det skal være drog kjedelig. 

Jeg har rundt 200k i egenkapital, og kommer til å måtte låne rundt 1-1.5Mnok  Samt produktene vil selges på kommisjon slik at jeg ikke har all verdens leverandørgjeld fra start og heller ofrer litt oppbygging av kapital i starten.

Men er det egentlig noe mer man kan gjøre for å sikre sin sak? 
Føler liksom at jeg glemmer noe kanskje.

jeg kommer til å søke hos både innovasjon norge og kommunen før jeg går til banken for et ordinært lån.

Tips tas i mot med stor takk.

Anonymous poster hash: 0ab14...b8c

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke noe lån med mindre du kan stille sikkerhet (nedbetalt enebolig?). 

Hvis du ikke klarer overtale en eller annen investor om å stille med kapital kan du bare rykke tilbake til start.

Og det grønne skiftet er over så båten har nok gått.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hadde skaffet data for vite at den ideen får kunder når du lanserer den. tar lang tid å få en kundebase  uansett.

Beste er ideer som kan testes i mindre skala. (er usannsynlig at en butikk alene klarer overleve på en ide)

til slutt ta en kritisk vurdering på hvorfor andre folk kansje har droppet den ideen.

https://www.bgateway.com/resources/quick-ways-to-test-your-business-idea-is-viable

Endret av joandreas
Skrevet

Du har i all enkelheit to alternativ. Enten må du overtale investorar til å investere i bedrifta, då vil du typisk trenge gode analyser og prognoser for å overbevise potensielle investorer om at potensiell avkastning står i stil med risikoen ved å investere.

Eller så må du søke lån på vanleg måte. For å få lån så må du kunne stille akseptabel sikkerheit. Det kan fort bli nødvendig å sette hus, hytte og bil som sikkerheit for eit slikt lån. Framtidig inntekt vil nok ikkje være akseptabel sikkerheit sidan du naturleg nok ikkje har forutsigbar inntekt når du skal starte bedrift.
Du kan ikkje rekne med å få med deg banken som investor, så sikkerheit må du ha.

Det er sjølvsagt lurt å søke tilskudd der du kan, det er "gratis" penger, men om du treng opp mot 1,5 mill utover eigenkapitalen din så vil du nok ikkje kunne hente inn dette gjennom offentlige tilskotsordningar.

Skrevet

Du bør nok sette deg ned og regne igjen. Noe sånt som 80 % av alle bedrifter går dukken i løpet av 5 år. Det er en veldig stor sjanse for at du blir del av denne statistikken. Kanskje folkefinansiering kan være noe, PerX eller lignende. Regn med renter på 15-20 %. 

Skrevet
Gjest 0ab14...b8c skrev (På 25.6.2025 den 21.42):

Jeg har en butikkidé som kan dekke et hull i markedet ettersom det gjelder grønt skifte og det ikke er en lignende butikk i nærheten.

Jeg har laget en enkel forretningside med sammendrag, markedsmuligheter, målgruppe, produkter, samfunnsmessig påvirkning, lønnsomhets potensiale og markedsføringsplan, samt en fremdriftsplan

jeg har hjulpet til med å starte bedrifter før, men har alltid stoppet ved det finansielle da det er jobben min, så analyser og budsjett ++ har liksom vært noe jeg har gjort før.  Føler jeg har kortet det ned også nok til at enhver saksbehandler kan lese gjennom uten at det skal være drog kjedelig. 

Jeg har rundt 200k i egenkapital, og kommer til å måtte låne rundt 1-1.5Mnok  Samt produktene vil selges på kommisjon slik at jeg ikke har all verdens leverandørgjeld fra start og heller ofrer litt oppbygging av kapital i starten.

Men er det egentlig noe mer man kan gjøre for å sikre sin sak? 
Føler liksom at jeg glemmer noe kanskje.

jeg kommer til å søke hos både innovasjon norge og kommunen før jeg går til banken for et ordinært lån.

Tips tas i mot med stor takk.

Anonymous poster hash: 0ab14...b8c

Hvorfor spør du ikke banken din fremfor å spørre her ?

I banken får du hjelp til å sette opp forretningside, risikoanalyse og finansiering.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 7/30/2025 at 9:48 AM, Vokteren said:

Hvorfor spør du ikke banken din fremfor å spørre her ?

I banken får du hjelp til å sette opp forretningside, risikoanalyse og finansiering.

Hvilken bank gjør dette? De er kun interessert i avkastning på utlånt kapital uten risiko. Ergo bolig som sikkerhet for de fleste - og null interesse for hva man kaster disse pengene etter.

Skrevet
On 7/30/2025 at 9:39 AM, kremt said:

Du bør nok sette deg ned og regne igjen. Noe sånt som 80 % av alle bedrifter går dukken i løpet av 5 år. Det er en veldig stor sjanse for at du blir del av denne statistikken. Kanskje folkefinansiering kan være noe, PerX eller lignende. Regn med renter på 15-20 %. 

Jeg husker jeg var på et foredrag i regi av NHO en gang, da var tallet 95%. De fleste bedrifter går dukken fordi de har ikke et produkt folk er spesielt interessert i, eller at det er feil sted og tid, eller at de blir tatt av dage av større selskaper. Folk skal ha det til at skatt er grunnen, men det er det overhodet ikke. 

• Liker 1
Skrevet

Antar det er ulike strategier man må følge avhengig av hva det er man skal "selge".  Er det ett fysisk produkt man skal designe og så produsere så er det mye vanskeligere enn å selge tjenester,informasjon osv. 

Det grønne skiftet er så mangt. Folk flest skiter i dette så fremt man ikke kan tjene noe på det selv.  

Skrevet (endret)
1 hour ago, Krig og fred said:

Jeg husker jeg var på et foredrag i regi av NHO en gang, da var tallet 95%. De fleste bedrifter går dukken fordi de har ikke et produkt folk er spesielt interessert i, eller at det er feil sted og tid, eller at de blir tatt av dage av større selskaper. Folk skal ha det til at skatt er grunnen, men det er det overhodet ikke. 

Skatt er ikke et nødvendigvis et problem for etablerere, men det er ei betydelig utfordring når man skal skalere.

Timing er viktig, men stedet er omtrent viktigere enn hva man selger. Jeg har sett lokalt at 150 meter forskjell i utsalgssted har vært forskjell på suksess og ruin. Det underlige er at nye gründere fortsetter å gå på utallige konkurser i de samme lokalene uten å gjøre research som kunne ha fortalt de at det ikke er bærekraftig å starte noe i de lokalene.

Endret av BadCat
Skrevet
ps5 skrev (På 29.7.2025 den 20.09):

Og det grønne skiftet er over så båten har nok gått.

Det grønne skiftet er overhodet ikke over, men det har vært en stor hump i veien: krigen i Ukraina har vært en øyeåpner for mange i det grønne skiftet og blant annet stukket hull på to store bobler: Russisk gass og hydrogendrømmen.

Hydrogendrømmen var en ren dødvekt. Det grønne skiftet vil rulle lettere framover når dødvekta er kastet over bord. Russisk gass var ikke dødvekt, men en sikkerhetspolitisk trussel som vil bremse den siden av det grønne skiftet permanent. Krigen har tynget Europas økonomi. Når den er over så tror jeg det grønne skiftet vil akselerere svært godt siden vi har kvittet oss med dødvekta.

Skrevet
BadCat skrev (12 timer siden):

Timing er viktig, men stedet er omtrent viktigere enn hva man selger. Jeg har sett lokalt at 150 meter forskjell i utsalgssted har vært forskjell på suksess og ruin. Det underlige er at nye gründere fortsetter å gå på utallige konkurser i de samme lokalene uten å gjøre research som kunne ha fortalt de at det ikke er bærekraftig å starte noe i de lokalene.

Det er eigentleg ikkje så rart, disse butikklokala er ofte dei einaste som er ledige og innflyttingsklare for nyoppstarta butikkar, og sidan dei ofte har stått tomme ei stund så er lokala også relativt billige.
Som nyoppstarta butikk så er det ikkje alle som har verken økonomi eller risikovilje nok til å slå på stortromma og etablere seg i dyre og attraktive lokaler, dei fleste satser på at dei får kundar likevel. Skal ein leige lokaler på eit kjøpesenter eller liknande så må ein ofte vente til noko blir ledig og ein må ofte binde seg til lange leigeavtalar, då blir også fallhøgda ved konkurs desto større dersom ein ikkje får butikken til å gå rundt.

Mange gründere har også ein kanskje litt naiv optimisme på at akkurat denne butikken ikkje treng å investere i gode butikklokaler sidan produkta er så gode.

Logisk sett så trur eg dei fleste forstår at dersom du etablerer deg i ukurante lokaler som både ligg langt unna der folk ferdes og kanskje også er litt bortgjemt, så må ein satse enda meir på reklame og synlegheit, men dette er ofte ein stor kostnad utan garanti for suksess.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...