Sjørøver Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Dassen skrev (1 time siden): Forsikringsselskapet bør dekke forringelsen i verdien på en kollisjonsskadet bil. Få en takst. Det gjør de ikke i Norge.
kremt Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Superkasko gir ny bil ved større skade, på bil nyere enn 3 år. Såkalt verdiforringelse kalles på amerikansk "Diminished value". Du kan rette et krav til motparten hvis det er hans skyld som kan gi deg en utbetaling tilsvarende bilens ekstra verditap pga skade.
HF- Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni fleur skrev (På 13.6.2025 den 12.02): Vi her vært uheldige å kræsje med Teslaen inn i en stolpe i veldig sakte fart, men skadene ble store i fronten spesielt og taksten er på rett over 200k. Har kasko så det dekkes der, men er bekymret for verditapet i forhold til salg. Hadde planlagt å selge bilen i høst og er vel ingen som vil kjøpe en bil som har vært kollisjonsskadet, selvom det virker å kun være kosmetisk? Tilsvarende biler selges for rundt 330-340k på Finn dvs reparasjonen er over 60% av markedspris. Kan man krangle seg til kondemnering? Hadde jo nesten vært det beste i dette tilfellet. I tillegg blir den ikke ferdig reparert før slutten av juli og har kun leiebil i 3 uker til gjennom forsikring, så da står vi uten bil i nesten 3 uker midt i ferien hvor vi skulle reist. Noen som har erfaringer her? Hva burde vi gjøre? Dersom du hadde hatt dette uhellet med en Volvo fra åttitallet ville det ikkje vist på støtfangeren. Bilene får meir og meir sensora og leamiķk som gjer dei kostbare å reparere, samtidig som det virker som dei er lagd av kjeks. 1
Markiii Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni el_cash skrev (På 13.6.2025 den 14.59): Tviler ikke på at prisen til TS stemmer. Da Tesla skulle levere landets første Model X i topputgave til en heldig kunde, så klarte ikke den nyansatte å stoppe bilen i tide bak meg, og traff hengerfestet på bilen min. Skaden på Teslaen var på rundt 200k (selv om det bare så ut som en sprekk i fangeren/skjermen), og bilen min fikk et lite merke på hengerfestet som forsvant i regnet dagen etter. Ok, hva er poenget ditt? https://no.wikipedia.org/wiki/Deformasjonssone
Markiii Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Trestein skrev (På 13.6.2025 den 17.47): Nå lager jo tesla bilene som lekebilene vi hadde på 70 tallet. Klart at det gjør de dyrere å reparere når hele fronten må demonteres ved en liten kollisjon. Har sett folk som reparerer disse. Vanvittig mye arbeid. Dette er nok en veldig liten skade https://no.wikipedia.org/wiki/Deformasjonssone 1
Salvesen. Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni HF- skrev (17 minutter siden): Dersom du hadde hatt dette uhellet med en Volvo fra åttitallet ville det ikkje vist på støtfangeren. Bilene får meir og meir sensora og leamiķk som gjer dei kostbare å reparere, samtidig som det virker som dei er lagd av kjeks. Det er på grunn av sikkerhet at de er "lagd av kjeks", noe jeg tror en setter pris på når uhellet først er ute. Redde liv koster penger. 1 1
HF- Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Salvesen. skrev (Akkurat nå): Det er på grunn av sikkerhet at de er "lagd av kjeks", noe jeg tror en setter pris på når uhellet først er ute. Redde liv koster penger. Det er dekompresjonssoner og slikt som redder liv, ikkje en støtfanger av kjeks. 1
Salvesen. Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni HF- skrev (35 minutter siden): Det er dekompresjonssoner og slikt som redder liv, ikkje en støtfanger av kjeks. Aha, jeg trodde du refererte til dekompresjonssoner. 1
Trestein Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Markiii skrev (57 minutter siden): https://no.wikipedia.org/wiki/Deformasjonssone Les om giga pressa. Så forstår du sikkert at deformasjons soner på tesla y og 3 er laget av støpt aluminium. Lite reprasjonsvennlig da det sprekker ved retting og det ikke finnes støpte deler man kan skifte ut. Man må bytte hele dritten. Som en lekebil som også ofte er laget i en presse 1
bzzlink Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni On 6/18/2025 at 5:35 PM, Trestein said: Les om giga pressa. Så forstår du sikkert at deformasjons soner på tesla y og 3 er laget av støpt aluminium. Lite reprasjonsvennlig da det sprekker ved retting og det ikke finnes støpte deler man kan skifte ut. Man må bytte hele dritten. Som en lekebil som også ofte er laget i en presse Jo det finnes deler å bytte ut. Er til og med merket hvor man skal klippe og lime inn nytt. Men tviler ikke på at det er dyrt å gjøre. og krever kompetanse og utstyr som ikke finnes hos oppretteren på hjørnet 1
Markiii Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Trestein skrev (På 18.6.2025 den 17.35): Les om giga pressa. Så forstår du sikkert at deformasjons soner på tesla y og 3 er laget av støpt aluminium. Lite reprasjonsvennlig da det sprekker ved retting og det ikke finnes støpte deler man kan skifte ut. Man må bytte hele dritten. Som en lekebil som også ofte er laget i en presse Det er meningen at biler skal ha en deformasjonssone foran. Og det kan repareres også på Tesla: https://www.theautopian.com/repairing-teslas-gigacastings-is-totally-possible-despite-what-youve-heard/ https://www.notateslaapp.com/news/2800/teslas-new-gigacast-sectioning-technique-used-to-repair-jerryrigeverythings-cybertruck Endret 22. juni av Markiii 1
Trestein Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Markiii skrev (2 minutter siden): Det er meningen at biler skal ha en deformasjonssone foran. Og det kan repareres også på Tesla: https://www.theautopian.com/repairing-teslas-gigacastings-is-totally-possible-despite-what-youve-heard/ https://www.notateslaapp.com/news/2800/teslas-new-gigacast-sectioning-technique-used-to-repair-jerryrigeverythings-cybertruck https://www.autoblog.com/news/tesla-insurance-is-bleeding-cash-among-claims-and-complaints Rart at ikke tesla klarer å reparere billig da! 1 1
Markiii Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Trestein skrev (1 time siden): https://www.autoblog.com/news/tesla-insurance-is-bleeding-cash-among-claims-and-complaints Rart at ikke tesla klarer å reparere billig da! Elbiler generelt er dyrere å reparere enn fossilbiler. 1
Trestein Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Markiii skrev (13 minutter siden): Elbiler generelt er dyrere å reparere enn fossilbiler. Tviler på at det bør være slik om bilen er produsert etter vanlig metode med utskiftbare stålplater. I fronten og i hekken er de som alle andre biler med unntak av at de ikke har masse motorting i fronten. Bilen min er produsert som både el bil og bensin/diesel bil. Den er ikke dyr å forsikre. Sensorer har alle i dag. Problemet er val at folk går fra 15år gamle biler som var enklere bygget til dagens led lys radar lidar utstyrte biler. Poenget er at el biler har ikke sensorer som ikke en moderne bensinbil har. Flere bilprodusenter kunne gjor som tesla men avstår fordi de mener bilene blir for dyre for kunden. Skal du betale 10 000kr i året for å forsikre en bil til 350 000 blir det over 20 år en stor kostnad som utgør over halve verdien av bilen. Koster bilen 5000 i året sparer man 100 000kr i bilens levetid. Det er ganske mye. Nok til å hurtiglade bilen 160 000km med 4 kr pr kWh 2
Trestein Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Salvesen. skrev (2 minutter siden): Tesla forsikring er ikke særlig dyrt… https://www.abcnyheter.no/livsstil/disse-bilene-har-dyrest-forsikring/286335 Men alt er relativt En Rolls Royce eller en Porsche er sikkert dyrere. Men her snakker vi om billige biler til 400 000kr 1
Salvesen. Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Trestein skrev (6 minutter siden): https://www.abcnyheter.no/livsstil/disse-bilene-har-dyrest-forsikring/286335 Men alt er relativt En Rolls Royce eller en Porsche er sikkert dyrere. Men her snakker vi om billige biler til 400 000kr Vi kan jo sammenligne faktura? Jeg betalte 935 for min SR model 3 alt inkludert. hva med din? edit: ser du allerede er lengre opp på listen på egen bil😅 Endret 22. juni av Salvesen. 1
Trestein Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Salvesen. skrev (4 minutter siden): Vi kan jo sammenligne faktura? Jeg betalte 935 for min SR model 3 alt inkludert. hva med din? edit: ser du allerede er lengre opp på listen på egen bil😅 Hva betalte du 935 for? Hvilken liste snakker du om?
Salvesen. Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Trestein skrev (1 minutt siden): Hva betalte du 935 for? Hvilken liste snakker du om? Listen i din egen link… som forøvrig bare dekker ett selskap.. jeg betalte 935 for kasko med ekstra som leiebil etc. var vell 16000 pr år, kan finne frem e-faktura om du gjør det samme… men skjer nok ikke 2
Trestein Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Salvesen. skrev (Akkurat nå): Listen i din egen link… som forøvrig bare dekker ett selskap.. jeg betalte 935 for kasko med ekstra som leiebil etc. var vell 16000 pr år, kan finne frem e-faktura om du gjør det samme… men skjer nok ikke Jeg har 30 000km i året og super forsikring (Leiebil og ny bil om store skader osv osv). Betaler 6000kr i året for det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå