Gå til innhold

Radioaktive kilder ønskes.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt en ny hobby. Jeg har kjøpt inn en geigerteller til dette. Denne er som mye annet produsert i Kina, men hvordan få testet den?
Her trenger jeg hjelp fra folk som har peiling på dette OG folk som kan hjelpe meg med å få tak i stoffer som avgir radioaktivitet. Er det noen her som holder på med dette? Svar gjerne her eller send meg en pm? ☺️

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jobs skrev (Akkurat nå):

uran lampe

Takker for tips, men jeg er ikke millionær så hvis du har noen tips NEDERST på pris-skalaen? 😉
Det finnes vel alternativer vil jeg tro.

Skrevet

Uranglass er rimelig klassisk - og du kan finne det billig på loppemarked. Det fluoriserer intenst, så du kan sjekke det med UV-lampe.

Ellers er jo absolutt alt rundt oss radioaktivt. Bananer, stein, you name it. Graden varierer, men t.d. alunskifer bør du få markante utslag på.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Gå på en gammel brukt butikk, jeg tror noen antikke gamle glass kan inneholde uranium ☺️

Man kan og se om glass har det i seg om man slår av alt lys og lyser på glasset med en  riktig spekter uv lampe, da skal den ha et grønn skjær i seg.

13877095484-5fe755a9be-c-1652468078.jpg?

Sitat

A Geiger counter can detect the presence of radioactivity in uranium glass, which is commonly used in antique glassware. Uranium glass, when exposed to a Geiger counter, can register a measurable increase in counts per minute (CPM) and possibly microsieverts per hour (μSv/h) readings.

Endret av Aeris
  • Hjerte 1
Skrevet

gamle armbånds ur (visere og markeringer) kan inneholde radium og tritium. 

google radioactive material in old watches 

slike vintage ur kan kjøpes på Ebay for en billig penge, da det jo ikke betyr noe i sammenhengen om det er et defekt ur.

mulig noen på klokkeforumet her inne evt. vet om noen "verstinger" mht. stråling.

btw, en skal visstnok være litt forsiktig i håndteringen av slike ur, bare så det er nevnt.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Takker for gode tips, er klar over de antikke glassene, men finner ikke noe her i byen (Lillehammer) og jeg kan jo ikke fly rundt og mørklegge butikkene heller! 🧐
Røykvarslere er jo en måte å teste på, men du finner neppe mye av de ioniske rundt heller.. Jeg har lett, men de er kassert til fordel for optiske. Anlegget mitt har 12 detektorer, alle er optiske / varmefølere. 
Og å måle stråling fra 

barfoo skrev (19 minutter siden):

absolutt alt rundt oss

er ikke veldig lett! 🤓 Men naturen har jo noe som er målbart. Vet du om forekomster rundt Lillehammer?

Mr.M skrev (10 minutter siden):

gamle armbånds ur

Takker for de tipsene, strålingen skal jeg nok overleve! 😄 Men å finne sånt.. Ikke lett!

Endret av Woff
Skrevet
Woff skrev (Akkurat nå):

Men å finne sånt.. Ikke lett!

nja, er noen år siden jeg trålet klokkesider på ebay, men den gangen var det masse ur fra tidligere Sovjet Unionen/Øst-Europa som nok var i den kategorien, mistenker jeg. Usikker på hvor lenge de holdt på med å smøre inn visere/markeringer med denne guffa, men kanskje frem til 1960-tallet (?)

den gangen fikk du ur evt.defekte ur, for 100-200 kroner

• Hjerte 1
Skrevet

Evt nye armbåndsur - så er det endel som kommer med tritium (radioaktiv hydrogenisotop) i bittesmå glasskapsler på visere og markører.  Lyser godt i mørket, men er jo lav radioaktivitet.

Alunskifer og granitt kan ha radongass som er radioaktiv - ingen mangel på det i og under kjellere i spesielt eldre hus (før radonduk ble lagt i risikoutsatte områder, f.eks. hus fra 60-70 tallet)  https://www.ngu.no/geologi-og-risiko/radon

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skrotet min ioniske røykvarsler for noen måneder siden. Den inneholder americanum, som gir fra seg alfa-stråling. Jeg prøvde å sjekke den opp mot en app på mobilen men den ga ikke treff. 

Greia med appen er at gammastråling også gir utslag på bildebrikker til mobiler og kameraer osv. Så om du maskerer linsa vil du holde synlig lys ute mens gammastråling vil trenge gjennom og lage støy som appen kan fange opp. Men en ionisk røykvarsler var ikke nok så jeg har fortsatt ikke fått testet appen..

Om alfakilde er nok kan du kanskje møte opp hos ditt lokale renovasjonsselskap og spørre pent om å lete gjennom spesialavfallet etter en gammel røykvarsler. Å finne en gammakilde er tricky, kanskje høre med din lokale høyskole om de har noe? Ellers så brukes det på noen sykehus i strålebehandling. 

• Hjerte 1
Skrevet
37 minutes ago, Woff said:

er ikke veldig lett! 🤓 Men naturen har jo noe som er målbart. Vet du om forekomster rundt Lillehammer?

Oslofeltet strekker seg vel nord til Lillehammer. Du bør kunne finne alunskifer, spesielt sørover...

• Hjerte 1
Skrevet

Ta deg en tur til Taraldrud (Nordre Follo), da bør du få bra utslag på geigertelleren :grin:

Skifer ble dumpet i 15 år: – Et av Norges farligste avfallsdeponier
Tungmetaller og radioaktivt uran siver ned i en bekk i Follo. Til slutt renner vannet ut i drikkevannskilden til nesten 50.000 mennesker.
https://www.nrk.no/stor-oslo/skifer-med-metaller-og-uran-dumpet-pa-taraldrud_-forurenser-bekk-som-renner-ut-i-drikkevann-1.16079636

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Den inneholder americanum, som gir fra seg alfa-stråling.

Takker for bra svar! 
Americium-241 som du sier avgir  alfastråling, men jeg TROR den Kinadetektoren jeg har kjøpt ikke reagerer på alfastråling, uansett så reagerer den ikke på en Am-241  kilde jeg har skaffet. Men det er derfor jeg har startet tråden, skulle absolutt sjekket Kinadetektoren mot noe den BURDE reagere på! Jeg må innrømme at jeg ikke hadde mye peiling da jeg bestilte denne, prisen var viktig for meg.. 🤑🧐 (Noe jeg skjønner kan være dumt!)

backtoback skrev (1 minutt siden):

Ta deg en tur til Taraldrud

Frister ikke veldig den turen men takk for tips! 🙂

• Liker 1
Skrevet
Woff skrev (5 minutter siden):

Frister ikke veldig den turen men takk for tips! 🙂

frister vel ikke med en tur til tannlegen heller, men de går jo å gjemmer seg bak døra i naborommet når de tar røntgen av kjeften våres, må noe potent stråling i apparatet deres som du kan spørre å teste? :D

Skrevet

Jepp, det tipset har jeg fått, men håper det er leeeenge til neste tur dit!  😜 (Problemet med tannleger er PRISEN selvsagt! 🙂)

Skrevet
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Det er alunskifer mange steder i landet.

Takker for bra tips!
Når jeg tenker meg LITT om så har jeg jo en kvadratmeter med skifer som 'tak' på peisen i stua, jeg har skiferheller rundt peisen og skiferheller under to vedovner her. Så de skal selvsagt testes i løpet av kvelden! 🙂 Jeg har også en del skifer lagret bak huset her da vi hadde en gangvei som hadde skiferheller og som nå er erstattet av betongheller..
Det er utrolig hva som dukker opp bare man får tips og samtidig tenker litt! 😉
Har også funnet hele 6 røykdetektorer av gammel ionisk type i rotekassa her som nå skal demonteres og testes, jeg har jo holdt på med mye rart i alle år.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...