sedsberg Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni On 6/6/2025 at 2:53 PM, Hollabaloo said: Fremdeles veldig unyansert å skjære alle disse over en kam som søppel. I særdeleshet N47-motoren. Ja selvfølgelig kan man få en N47-motor som ikke går i stykker. Poenget er at sjansen er mye større enn for mange andre motorer. Det er nettopp derfor TS spør her. For å prøve å unngå denne økte sjansen for motorhavari eller andre problemer. 1
Hollabaloo Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni sedsberg skrev (37 minutter siden): Ja selvfølgelig kan man få en N47-motor som ikke går i stykker. Poenget er at sjansen er mye større enn for mange andre motorer. Det er nettopp derfor TS spør her. For å prøve å unngå denne økte sjansen for motorhavari eller andre problemer. Absolutt. Jeg har ingen innvendinger mot det du skriver her. Det jeg reagerte på var svartmalingen av N47-serien ved å kalle den søppel. Kaller man N47-serien i sin helhet for søppel så har man enten en veldig rar definisjon av hva søppel er, eller så har man ikke veldig mye kunnskap om motorserien.
Maskinfører Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Mitsububishi L200 og Pajeroer er gode og driftssikre biler 😀
Hanhijnn Skrevet 10. juni Forfatter Skrevet 10. juni Maskinfører skrev (13 timer siden): Mitsububishi L200 og Pajeroer er gode og driftssikre biler 😀 Biler? Jeg vil nå heller si traktorer... 😄 2
Sjørøver Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Det må være merkelig å ha elbil som ungdomsbil. Samtidig så går en elbil lenger enn min første bil, en Mercedes med sekser. Kom ca 450km på 65 liter.
Maskinfører Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Hanhijnn skrev (3 timer siden): Biler? Jeg vil nå heller si traktorer... 😄 Hehe mulig du har rett der 😀 1
agvg Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Men at man ikke greier og lage motorene skuddsikre tyder jo på at fokuset ikke ligger på absolutt kvalitet men mer på absolutt billigst mulige komponenter, målet er jo og lage det så dårlig man tør.... 3
Hanhijnn Skrevet 10. juni Forfatter Skrevet 10. juni Sjørøver skrev (5 timer siden): Det må være merkelig å ha elbil som ungdomsbil. Det blir mer og mer vanlig. Slett ikke uvanlig her på "bygda" på vestlandet. Sjørøver skrev (5 timer siden): Samtidig så går en elbil lenger enn min første bil, en Mercedes med sekser. Kom ca 450km på 65 liter. Nettopp!
sedsberg Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni 1 hour ago, agvg said: Men at man ikke greier og lage motorene skuddsikre tyder jo på at fokuset ikke ligger på absolutt kvalitet men mer på absolutt billigst mulige komponenter, målet er jo og lage det så dårlig man tør.... Det hjelper jo ikke at de blir pålagt å stappe på ting som EGR, DPF, Adblue og gudene-vite-hva for å tilfredstille veldig strenge miljøkrav. Og det med billigst mulig blir litt høna og egget-problem. Produsentene må jo konkurrere om kundene. De må kunne levere en bil som er konkurransedyktig med andre biler til samme pris. Blir bilene for dyre så går det som med SAAB. 1
Hollabaloo Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni agvg skrev (6 timer siden): Men at man ikke greier og lage motorene skuddsikre tyder jo på at fokuset ikke ligger på absolutt kvalitet men mer på absolutt billigst mulige komponenter, målet er jo og lage det så dårlig man tør.... Produsentene hadde nok klart å lage en skuddsikker motor innenfor dagens miljøkrav med ubegrensede utviklingsbudsjetter og ingen produksjonskostnadsgrenser. Men det er neppe fornuftig økonomisk for bilprodusentene. Det finnes sikkert noen som fortsatt er av det slaget at de kjøper en bil, og den bilen skal de ha "resten av livet". Sånne eiere som dette for eksempel. Men de fleste av bilprodusentenes nybil-kunder er nok de som eier bilen 3-5 år eller til rundt 100 000km, og så bytter den ut i ny bil. Og for den kjøpsgruppen så er kvaliteten på dagens motorer som regel god nok.
agvg Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Hollabaloo skrev (10 minutter siden): Det finnes sikkert noen som fortsatt er av det slaget at de kjøper en bil, og den bilen skal de ha "resten av livet". Sånne eiere som dette for eksempel. Men de fleste av bilprodusentenes nybil-kunder er nok de som eier bilen 3-5 år eller til rundt 100 000km, og så bytter den ut i ny bil. Og for den kjøpsgruppen så er kvaliteten på dagens motorer som regel god nok. Men da bør de ikke snakke om bærekraft når de bevist lager produkter som er designet for og feile samt gjøre det så dyrt og kronglete som mulig og holde liv i dem.
Hollabaloo Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni (endret) @agvg: Som andre her skriver så tror heller ikke jeg at produsentene bevisst lager dårlige produkter, men at det blir større utfordringer med holdbarhet p.g.a. tidens stadig strengere og kompliserende miljøkrav kombinert med at produsentene fortsatt skal kunne tjene penger på de produktene de lager. Og i den andre enden sitter forbrukerne som for hver nye generasjon biler krever mindre forbruk, mer krefter osv osv. Produsentene gjør så godt de kan med de kortene de har fått utdelt. Det blir spennende å se hvordan gjennomsnittlig levetid på bensin- og diesel-biler utvikler seg i årene som kommer. Mange av de som vrakes nå var vel nye i en tid der de mest aggressive miljøkravene ennå ikke var innført. Endret 10. juni av Hollabaloo 1
MailMan13 Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Ingen fare med motoren. CVT/DCT/DSG-girkassen ryker lenge før den er utslitt 1
agvg Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Hollabaloo skrev (20 timer siden): Som andre her skriver så tror heller ikke jeg at produsentene bevisst lager dårlige produkter, men at det blir større utfordringer med holdbarhet p.g.a. tidens stadig strengere og kompliserende miljøkrav kombinert med at produsentene fortsatt skal kunne tjene penger på de produktene de lager. Og i den andre enden sitter forbrukerne som for hver nye generasjon biler krever mindre forbruk, mer krefter osv osv. Produsentene gjør så godt de kan med de kortene de har fått utdelt. I dag er planlagt foreldelse en veldig utbredt praksis, sammen med fantasipriser på reservedeler sørger for at det er produsenten som styrer levetiden på kompliserte produkter som biler, og flere av de bruker paring av komponenter mot chnummer så brukte deler også blir utilgjengelig for kundene. Ingenting av dette skjer ved ett uhell, og div miljøkrav slår hverandre i hjel, lang levetid på produkter er noe av det mest miljøvennlige som er, bruk og kast er så langt fra miljøvennlig du kan komme. 1 1
Sovna Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni sedsberg skrev (På 6.6.2025 den 14.33): Her er det snakk om spesifikke motorer med kjente problemer. Forøvrig holdt BMW-en min mye lengre enn en nyere Toyota jeg hadde før den. Faktisk går den BMW-en på veien fremdeles. Kjørte 330.000 km med BMW E39 utgaven(bensin) 6-syl.. fra 2000. Nærmest støyfri og vibrasjonsfri motor. Hel topp lydisolert. Mindre innvendig støy i denne enn i hvilken som helst el-bil. Skjedde aldri en dritt med bilen heller. Kun bytte av normale slitasjedeler. Beste bilen jeg noen gang har hatt. Dypt savnet..
NoBo Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Siden BMW N47 er nevnt tidligere; både den, samt etterfølgeren B48, er omtalt som ‘verstingmotorer’ hva gjelder motorhavari. Sistnevnte omtales som “just as bad” i denne videoen fra et firma som driver med gjenoppbygging av motorer og hvor de viser hva som skjer. Registerkjede som strekker seg, plastdeler mekanikken til kjedet og problemer med oljetilførsel (smøring) er noe av det som går igjen ++. Ikke overraskende, så er kjørestil, inkludert mye korte kjøreturer en av årsakene til havari. Endret 11. juni av NoBo 1
Hollabaloo Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni agvg skrev (2 timer siden): Ingenting av dette skjer ved ett uhell, og div miljøkrav slår hverandre i hjel, lang levetid på produkter er noe av det mest miljøvennlige som er, bruk og kast er så langt fra miljøvennlig du kan komme. Da legger du til grunn at dagens nyere bensin- og diesel-biler vil ha kortere levetid enn generasjonene før de. Det vil jo tiden vise. Jeg velger å se an situasjonen. Med utberedelsen av internett, sosiale medier, og ikke-redaktørstyrte plattformer så ser vi nå at nyheter og skremselspropaganda blir voldsomt forsterket i forhold til "gamle dager". Ting var ikke bare bra den gangen heller. Det er et godt poeng det prinsippet med miljøvennlighet og lang levetid, men det er EU m.m. som lager reglene sin skyld og ikke bilprodusentene. Som sagt, bilprodusentene må tjene penger for å overleve, og er prisgitt de kortene de sitter med på hånden (kort de blant annet får utdelt fra EU i form av utslippskrav).
agvg Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Hollabaloo skrev (5 minutter siden): Ting var ikke bare bra den gangen heller. Selvsagt ikke, mennibdag har man langt større muligheter til og forhindre reparasjoner og holde kostnadene så høye at bilene ikke lar seg reparere kostnadseffektiv. I og mye er i dag styrt av software så er det langt enklere og kontrollere om reparasjoner av kjøretøyet er mulig utenfor økosystemet til produsenten. Og noen ting var mer holdbart før, en 87 Hilux med stive akslinger og absolutt 0 utstyr var rimelig solid og driftsikker for og si det pent 1 1
kremt Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni 33 minutes ago, NoBo said: etterfølgeren B48 Den rene etterfølgeren er strengt talt B47. B48 er 2.0 turbo petrol. Noe av grunnen til dårlig holdbarhet kan ha sammenheng med veldig lange oljeskift intervall, typisk 30 tusen km. Olja kan være så tykk og sort som tjære når den tappes ut, neppe sunt for motoren.
Hollabaloo Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Sovna skrev (2 timer siden): Kjørte 330.000 km med BMW E39 utgaven(bensin) 6-syl.. fra 2000. Nærmest støyfri og vibrasjonsfri motor. Hel topp lydisolert. Mindre innvendig støy i denne enn i hvilken som helst el-bil. Skjedde aldri en dritt med bilen heller. Kun bytte av normale slitasjedeler. Beste bilen jeg noen gang har hatt. Dypt savnet.. Jeg eide en 98-modell E39 6-syl i 9 år og 140 000 km (fra 120 000km til 260 000km), og da lurer jeg fælt på hva du inkluderer som normale slitedeler. Siden vi snakker om motorer i denne tråden, så kan jeg holde meg til motordeler, og på den tiden jeg eide min E39 så byttet jeg: termostat, termostathus, kamakselsensor, veivhusventilasjon (preventivt), motoroljenivåsensor, toppdekselpakning, sekundær vannpumpe, veivakselsensor, vannpumpe, radiator med ekspansjonstank. I tillegg oljeskift 1 gang i året og skiftet tennplugger og luftfilter noen ganger. Dette er kun motordeler, listen blir flere ganger lengre hvis jeg inkluderer andre deler til den bilen jeg skiftet. Men enig, en fantastisk god bil og for meg den verdige etterfølgeren til MB sin w124-serie. E39 med M52-motoren som jeg hadde og M52TU som du hadde, er for meg et godt eksempel på en bil som fungerer glimrende hvis den får preventivt vedlikehold (et begrep som virker å være fremmed for de som hakker løs på N47-motoren), spesielt gjelder det kjølesystemet, mens den kan bite deg skikkelig hvis man lar ting skure og gå og skal spare på hver krone. Endret 11. juni av Hollabaloo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå