Gå til innhold

Hurtuglading av el-biler


HF-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er generelt sett vettugt å lade på steder kor du har rekkevidde til å finne anna lader hvis problem oppstår. Skal mykje til for at du køyre eit sted og berre så vidt har rekkevidde til å lade nøyaktig kor du kjem fram.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Thor. skrev (På 23.9.2025 den 14.48):

Du planlegger ruten så du stopper på nest siste mulige ladeplass, slik at du har en en ekstra mulighet til å finne en ok lader før du går tom.

Også fornuftig å gjøre i sommerferie-rushet.

Eller ennå bedre dersom man er to i bilen, den andre sjekker på skjermen eller i appen hvor mange uttak som er ledige når man nærmer seg. Kjørte til Italia og hjem i sommer, opplevde å stå i kø noen minutter 1 gang. Men da ladet vi bare 5 min eller sånn fordi det også var lang kø på McDonalds... Det blir ofte mye folk på de stasjonene som ha servering og ligger nærmest hovedveien. Og mye trafikk på lørdag og søndag. Etter det startet vi med å sjekke hvor mye ledig det var underveis. Det er alltid noen andre som har ledige uttak.

  • Liker 1
Skrevet
Thor. skrev (På 23.9.2025 den 14.48):

Du planlegger ruten så du stopper på nest siste mulige ladeplass, slik at du har en en ekstra mulighet til å finne en ok lader før du går tom.

Også fornuftig å gjøre i sommerferie-rushet.

Det fins elbiler med kort rekkevidde fortsatt, og som må lade enkelte plasser.

Skrevet
On 9/23/2025 at 3:16 PM, Drunkenvalley said:

Det er generelt sett vettugt å lade på steder kor du har rekkevidde til å finne anna lader hvis problem oppstår. Skal mykje til for at du køyre eit sted og berre så vidt har rekkevidde til å lade nøyaktig kor du kjem fram.

Prøv å kjøre en bil som har 90-100 km rekkevidde ved 100 %, på en god dag.

Det blir noe helt annet. Man må prøve å kjøre videre ved 60-70% og treffe neste lader med ca 10 % igjen. De 10 % kan utgjøre ca 7-8 km. Legg til vinterføre og kulde i tillegg, det blir ikke noe enklere. 

Skrevet

Lad når du kan, ikke vent til du må. Det er en god regel.

Skal du kjøre 450 km og kjører en bilen som har 350km rekkevidde, da kan stoppe for å lade etter 150-200 km. Du "mangler" jo bare 100+ litt margin. Er det kø/problemer, så har du 150-200km til på å finne en lader uten kø/problemer. Du trenger ikke  å kjøre til det er 20km igjen på tanken for å fylle opp de 100+ du mangler.

  • Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, kremt said:

Prøv å kjøre en bil som har 90-100 km rekkevidde ved 100 %, på en god dag.

Det blir noe helt annet. Man må prøve å kjøre videre ved 60-70% og treffe neste lader med ca 10 % igjen. De 10 % kan utgjøre ca 7-8 km. Legg til vinterføre og kulde i tillegg, det blir ikke noe enklere. 

Det er jo ikke en relevant bil inn i problemstillingen. Drar man på langtur med en bil som klarer 90km på en god sommerdag, så ber man jo om problemer og rekkeviddeangst. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):
Drunkenvalley skrev (På 23.9.2025 den 15.16):

Det er generelt sett vettugt å lade på steder kor du har rekkevidde til å finne anna lader hvis problem oppstår. Skal mykje til for at du køyre eit sted og berre så vidt har rekkevidde til å lade nøyaktig kor du kjem fram.

Prøv å kjøre en bil som har 90-100 km rekkevidde ved 100 %, på en god dag.

Det blir noe helt annet. Man må prøve å kjøre videre ved 60-70% og treffe neste lader med ca 10 % igjen. De 10 % kan utgjøre ca 7-8 km. Legg til vinterføre og kulde i tillegg, det blir ikke noe enklere. 

Nå tror jeg formuleringen "generelt sett" var for å ta hensyn til at det ikke passet for absolutt alle

  • Liker 1
Skrevet
30 minutes ago, HF- said:

Det fins elbiler med kort rekkevidde fortsatt, og som må lade enkelte plasser.

22 minutes ago, kremt said:

Prøv å kjøre en bil som har 90-100 km rekkevidde ved 100 %, på en god dag.

Det blir noe helt annet. Man må prøve å kjøre videre ved 60-70% og treffe neste lader med ca 10 % igjen. De 10 % kan utgjøre ca 7-8 km. Legg til vinterføre og kulde i tillegg, det blir ikke noe enklere. 

Hvorfor trekker dere frem pendlerbiler som om de var kjøpt for å kjøre Norge rundt?

  • Liker 3
Skrevet
58 minutes ago, WiiBoy said:

Lad når du kan, ikke vent til du må. Det er en god regel.

Skal du kjøre 450 km og kjører en bilen som har 350km rekkevidde, da kan stoppe for å lade etter 150-200 km

Ikke alle kan lade når de kan. Det er vanskelig å skjønne dette for de som ikke har erfaring med slike biler. Det du beskriver er jo grunnen til at det fins ladekøer, stoppe for å lade når bilen har 50% igjen, veldig dumt og gir både sakte lading, masse stopp og mye kø. Syns jeg stadig ser e-golf eiere som har stått 44 minutter og ladet, er nå på 97% og lader med 4 kW, veldig snart...

Skrevet
32 minutes ago, kremt said:

..Det du beskriver er jo grunnen til at det fins ladekøer, stoppe for å lade når bilen har 50% igjen, veldig dumt og gir både sakte lading, masse stopp og mye kø...

Det virker som du ikke forstår hva jeg skrev. Du skal ikke stoppe å lade på hver ladestasjon oppigjennom, men om du må fylle 20% i løpet av turen så kan du lade fra 50-70, 40-60 eller 30-50. Det er veldig dumt å da vente til du har 5% for å lade fra 5-25. Det blir uansett ett stopp og et like kort/langt stopp uansett.

Ladehastigheten på de fleste biler blir først dårligere når man passerer 75%.

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Thor. skrev (1 time siden):

Hvorfor trekker dere frem pendlerbiler som om de var kjøpt for å kjøre Norge rundt?

Av og til skal en kjøre lenger enn rekkevidde på bilen, då må en stoppe en eller fleire ganger og lade. Treng ikkje å kjøre landet rundt for det

Skrevet
45 minutes ago, WiiBoy said:

Ladehastigheten på de fleste biler blir først dårligere når man passerer 75%

Er Audi E-tron 55 eller Q8-50/55 "biler flest"? Det er vel eneste bilen jeg kan huske har høy ladehastighet oppover mot høy soc. Og jeg følger med rimelig godt på det som finnes. F.eks tesla 3 og y da er farten allerede halvert ved 45 % mot maks fart, 125 kw vs 250 kw. Det er noe helt annet å lade en elbil enn å fylle en fossiltank, mange hensyn å ta, mange modeller oppfører seg totalt forskjellig. 

Skrevet
2 hours ago, kremt said:

Prøv å kjøre en bil som har 90-100 km rekkevidde ved 100 %, på en god dag.

Det blir noe helt annet. Man må prøve å kjøre videre ved 60-70% og treffe neste lader med ca 10 % igjen. De 10 % kan utgjøre ca 7-8 km. Legg til vinterføre og kulde i tillegg, det blir ikke noe enklere. 

Nei, det er ikkje noko anna i det heila tatt. Å stoppe for å lade når du ikkje har rekkevidde til ein alternativ stasjon er rett og slett dårlig planlegging. Det har ingenting med rekkevidden på bilen å gjøre - og for den saks skyld er det vel egentlig enda dummere å kjøre så surrete med så lav rekkevidde.

For den saks skyld er det rett og slett ganske lite forsvarlig å køyre ein så dårlig bil på ei rute du ikkje er trygg på er god for det.

Snakk om å skape problemer for seg sjølv berre fordi.

1 hour ago, kremt said:

Det er vanskelig å skjønne dette for de som ikke har erfaring med slike biler. 

Kanskje avholde fra slike argumenter når du berre antar at dei du tale med ikkje har den erfaringen.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, kremt said:

Er Audi E-tron 55 eller Q8-50/55 "biler flest"? Det er vel eneste bilen jeg kan huske har høy ladehastighet oppover mot høy soc. Og jeg følger med rimelig godt på det som finnes. F.eks tesla 3 og y da er farten allerede halvert ved 45 % mot maks fart, 125 kw vs 250 kw. Det er noe helt annet å lade en elbil enn å fylle en fossiltank, mange hensyn å ta, mange modeller oppfører seg totalt forskjellig. 

Hva er poenget ditt nå? At du bør kun lade bilen akkurat når du oppnår maks effekt? 
Med 125kw så lader en model 3 (med største batteriet) 10% på 210 sekunder. Det er vel helt uproblematisk det?
Du skriver som om det er en enorm påkjenning å lade før bilen er nede under 5%...

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, kremt said:

Er Audi E-tron 55 eller Q8-50/55 "biler flest"? Det er vel eneste bilen jeg kan huske har høy ladehastighet oppover mot høy soc. Og jeg følger med rimelig godt på det som finnes. F.eks tesla 3 og y da er farten allerede halvert ved 45 % mot maks fart, 125 kw vs 250 kw. Det er noe helt annet å lade en elbil enn å fylle en fossiltank, mange hensyn å ta, mange modeller oppfører seg totalt forskjellig. 

Min holder godt over 100kW til ca 75%. Siden jeg bare trenger fylle på 10-15% for å ha sikkerhetsmargin er det for meg helt likegyldig om jeg lader på 30 eller 60% SOC. Om jeg bruker 4 eller 8 minutter bryr meg veldig lite.

Skrevet
kremt skrev (15 timer siden):

Prøv å kjøre en bil som har 90-100 km rekkevidde ved 100 %, på en god dag.

Snakk om å svartmale. Å dra på langtur med en kort-rekkevidde elbil er ikke hensiktsmessig, og det vet de som har slike biler. Det er ikke slik at de legger ut på tur, og oppdager med et sjokk at de må lade rimelig kjapt og ofte. 

Folk kjøper ikke den svartmalingen lenger. Folk flest har blitt oppdatert. Det viser salgstallene.

Ja, noen entusiaster legger fortsatt ut på tur med kort-rekkevidde elbilen sin, og ære være dem for det. Men de vet hva de gjør, og tar det med et smil.

Kanskje på tide at du også legger vekk svartmalingen av elbiler snart? Det er ikke mange igjen av dere nå.

Skrevet

Jeg svartmaler ikke, kjørt elbil i snart 10 år selv, mange forskjellige modeller. Med de helt tidlige, rimelige modellene er det helt reelle problemer rundt det å forflytte seg lengre distanser på kort tid. Samtidig er bilene helt ypperlige i nærmiljøet og daglig bruk, svært driftssikre og rimelige i bruk. Men altså ikke ideelle for litt lengre turer. Hvis man kjenner bilen godt og det fins ladestasjoner på ruten er det mulig å kjøre disse bilene også litt lengre distanser enn det man lader opp hjemme, mot at det tar litt ekstra tid. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...