Femtekolonne Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Jeg regner med jeg ikke er den eneste som har sett alle youtube-videoer vedrørende LFP batterier. Som eier av elbil med nmc batteri (1gen Leaf og Kona) så har dette vært enkelt. Bilen har blitt satt på å lade max 80% og så har den blitt plugget i hele tiden, med mindre vi har skullet være borte en uke eller to hvor den har stått med ca 50%. kan man gjøre det samme med ett LFP batteri, sette lading til 70-80% og plugge i hele tiden? Tenker den kan lades til 100% for å balansere hver annen uke før en langtur og så settes til 70-80% igjen. Eller skal den lades til 100% og kjøres ned rett under 20 for så å lades opp igjen? Da blir det masse styr rundt lading og man risikerer å endre planer og sitte med en bil med 30% når man hadde trengt 70%.
Thor. Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Det er mye mindre slitasje på LFP batterier ved å la de stå ladet på 100% sammenlignet med lithium. En må oftere lade bilen til 100% for å kalibrere cellene da det er mye mindre variasjon i volt fra utladet til fult batteri. Men det skader ikke å stoppe ladingen på 80%, men færre biler har denne funksjonen når de drives av LFP batteri, fordi de ikke trenger det i like stor grad, og at det er gunstig med balansering av cellene.
Femtekolonne Skrevet 2. juni Forfatter Skrevet 2. juni 7 minutes ago, Thor. said: Det er mye mindre slitasje på LFP batterier ved å la de stå ladet på 100% sammenlignet med lithium. En må oftere lade bilen til 100% for å kalibrere cellene da det er mye mindre variasjon i volt fra utladet til fult batteri. Men det skader ikke å stoppe ladingen på 80%, men færre biler har denne funksjonen når de drives av LFP batteri, fordi de ikke trenger det i like stor grad, og at det er gunstig med balansering av cellene. Men det der stemmer ikke helt. Det ligger en masse info ute fra eiere av biler med LFP som tilsier at de mister kapasitet i større grad enn først antatt når de lades helt opp. Og tatt i betraktning av at LFP batteriene gjerne er mindre så vil man raskere ende opp med en bil som ikke har nok rekkevidde. I det lange løp vil man tjene på ett nmc som har adekvat kapasitet på 80% enn lfp som må lades til 100 for å gi samme rekkevidde.
Thor. Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Ja og nei? Ikke like aktuelt i nord. https://www.batterytechonline.com/ev-batteries/new-study-raises-questions-about-lfp-battery-charging-habits Quote So, what’s the big deal? The study tested various charging ranges—from 0%-25% to 75%-100%—and under different temperature conditions. The results? Charging to 100% regularly, especially in warmer climates, can cause LFP batteries to degrade faster. For instance, in the worst-case scenario, some cells lost up to 24% of their capacity over the equivalent of 10 years of use. While that sounds alarming, the study also notes that the actual impact on battery life might not be as significant as it seems. Even with more frequent full charges, most users will see relatively minor degradation, especially when considering the long warranties offered by manufacturers. Tesla’s LFP batteries, for example, are expected to last hundreds of thousands of miles, with a 15-year lifespan before dropping to 85% capacity. Et snitt på 1 prosent tap per år tenker jeg er innenfor forventet levetid.
Iterion Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Joda det Thor sier stemmer mer enn det du sier Femtekollone. Og nei man vil ikke tjene på å ha nmc i det lange løp og du får heller ikke merkbart mindre rekkevidde da bilene fint tåler og skal lades til 100% regelmessig kontra biler nmc batterier som du helst ikke skal lade til over 80%..Og dette kommer fra en som har hatt Tesla med LFP batteri i 4 år Fortsatt nøyaktig samme rekkevidde som da jeg kjøpte den og batteriet er i god stand.
Femtekolonne Skrevet 2. juni Forfatter Skrevet 2. juni 11 minutes ago, Iterion said: Joda det Thor sier stemmer mer enn det du sier Femtekollone. Og nei man vil ikke tjene på å ha nmc i det lange løp og du får heller ikke merkbart mindre rekkevidde da bilene fint tåler og skal lades til 100% regelmessig kontra biler nmc batterier som du helst ikke skal lade til over 80%..Og dette kommer fra en som har hatt Tesla med LFP batteri i 4 år Fortsatt nøyaktig samme rekkevidde som da jeg kjøpte den og batteriet er i god stand. Batteriet er i god stand på vår Leaf også. Mistet 18% på 11år og 150K km. Men rekkevidden er nå borderline ubrukelig på vinteren som nr 2 bil.
Femtekolonne Skrevet 2. juni Forfatter Skrevet 2. juni 32 minutes ago, Thor. said: Ja og nei? Ikke like aktuelt i nord. https://www.batterytechonline.com/ev-batteries/new-study-raises-questions-about-lfp-battery-charging-habits Et snitt på 1 prosent tap per år tenker jeg er innenfor forventet levetid. Men flere Tesla eiere har hatt lagt større tap enn det. For NMC har det vel vært gjengs oppfatning at ett tap på 2% årlig er normen?
Iterion Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Femtekolonne skrev (21 minutter siden): Batteriet er i god stand på vår Leaf også. Mistet 18% på 11år og 150K km. Men rekkevidden er nå borderline ubrukelig på vinteren som nr 2 bil. Det er heller ikke gæli. Nå vet jeg ikke hvor ofte du har hurtigladet den ei heller hvor nøye du har vært med å kun lade opp til 80%? Svakheten til LFP batteriene er gjerne at de taper litt mer rekkevidde om vinteren kontra nmc batteriene. Usikker på hvor det er snakk om da, men å kunne lade opp til 100% regelmessig gjør nok forskjellen mindre merkbar. Sammenlignet en bil med ca ish lik rekkevidde da, med de to forskjellige batteritypene.
sverreb Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni On 6/2/2025 at 12:54 PM, Femtekolonne said: Men flere Tesla eiere har hatt lagt større tap enn det. For NMC har det vel vært gjengs oppfatning at ett tap på 2% årlig er normen? Nei. Det er på ingen måte nødvendig. Jeg kan ikke måle noe tap på min bil med NMC etter 3 år. Noe tap er det nok men det er i så fall innfor ubestemtheten på ca 2% totalt. (Så vesentlig mindre enn 1% årlig) Jeg har imidlertid vært snill med batteriet og kun ladet til 60% til daglig.
Trestein Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) sverreb skrev (22 minutter siden): Nei. Det er på ingen måte nødvendig. Jeg kan ikke måle noe tap på min bil med NMC etter 3 år. Noe tap er det nok men det er i så fall innfor ubestemtheten på ca 2% totalt. (Så vesentlig mindre enn 1% årlig) Jeg har imidlertid vært snill med batteriet og kun ladet til 60% til daglig. Målte mitt i dag etter 2,5år 60 000km Får som regel 78-79kWh når jeg måler på BC Skal verdi er 80,3kWh Om det er BC som ikke er 100% eller batteriet som har tapt seg aner jeg ikke. Har alltid målt det samme Endret 6. juni av Trestein
Femtekolonne Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni (endret) On 6/6/2025 at 10:25 PM, sverreb said: Nei. Det er på ingen måte nødvendig. Jeg kan ikke måle noe tap på min bil med NMC etter 3 år. Noe tap er det nok men det er i så fall innfor ubestemtheten på ca 2% totalt. (Så vesentlig mindre enn 1% årlig) Jeg har imidlertid vært snill med batteriet og kun ladet til 60% til daglig. Det er sånn type lademønster jeg også ønsker. Lade til 50% hver dag og til 100% en gang annenhver uke. Da har man alltid koll på hvor mye man har tilgjengelig og det er lett å endre det hvis man en dag skulle trenge mye mer. Det er svært sjelden man plutselig skal kjøre 15mil mer enn vanlig. Endret 7. juni av Femtekolonne
Salvesen. Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Problemet med LFP er delta spenning ved 0 og 100%, spessielt i midten er spennings variasjonen så liten at en ikke kan bruke spenning som en god måte å gi % verdi på batteriet. Så en må heller måle strøm inn og ut av batteriet. Problemet her er at en får feillesing som vill øke over tid. Slik at den beregnede % verdien av målt strøm inn/ut vill etterhvert bli mer og mer unøyaktig. For å "fjerne" målefeilen må en lade til en kjent spenning også resette målingen, så da lader en til 100% da det er mye enklere å oppnå enn å gå ned til 0% feks for å resette. Så det å lade til 100% med LFP er en nødvendighet, det er ikke bra for batteriet. Det er dog "bedre" å lade til 100% med LFP batterier enn noen andre kjemier, men det er fortsatt ikke noe bra, det er som sagt en nødvendighet. Det største problemet med dette er at en ikke oppdager at det er gått for langt før det er for sent og en eller flere celler er helt ute av det ift resten og BMS stenger ned batteriet helt. Så for å gjøre det lett for enselv så lader en til 100% hver dag for å unngå disse krisene og slippe å tenke på når en ladet til 100% sist osv. Men det vill gi ekstra slitasje på batteriet.
mobile999 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Salvesen. skrev (2 timer siden): å for å gjøre det lett for enselv så lader en til 100% hver dag Det var da voldsomt. Det holder med å lade LFP til 100% hver 14. dag.
Salvesen. Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni mobile999 skrev (19 minutter siden): Det var da voldsomt. Det holder med å lade LFP til 100% hver 14. dag. Ja jeg mener ikke at en skal gjøre det hver dag, men opplever at folk bare gjør det slik at de slipper å tenke på det. Om ikke må de ha en alarm på eller noe slikt, også er en ikke hjemme når alarmen går også glemmer en det osv. Utfallet om en IKKE gjør dette over tid kan bli veldig kritisk så derfor kjører en bare alltid 100% for å slippe å bekymre seg og tenke på det. Eller, jeg opplever at folk gjør dette. Jeg har ikke LFP lengre, og det er egentlig litt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå