Gå til innhold

Ulv rett utenfor døra. Midt i Oslo. Dæven..!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Satan666 skrev (1 minutt siden):

Kan ikke ha ulv rekende i befolket strøk. Ulven dreper hunder og andre husdyr. Er en grunn til at ulvene blir skutt.

Og rev dreper katter..Men i prinsippet er jeg enig med deg. Ulv nær bebyggelse vil over tid medføre en masse utfordringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Den er visst paa roedlista den ogsaa.

Og saa faar de fellingstilatelser paa den???

Ja..papir byråkrater lager sine egne grenser og lover...Egentlig er det jo umulig å bygge opp en ulve stamme uten konflikter..Ulven kan ikke lese..

Skrevet (endret)
obygda skrev (14 minutter siden):

Ja..papir byråkrater lager sine egne grenser og lover...Egentlig er det jo umulig å bygge opp en ulve stamme uten konflikter..Ulven kan ikke lese..

Beklager, jeg mente Gaupa, burde skrevet det. De tar visst den og.

Men ulven, synes jeg ogsaa vi maa beholde, selv om den som er naa. ikke er her i fra.

Moskusen paa Dovre, er heller ikke her i fra, De hentet den paa Groenland.

Endret av Karltorbj
Skrevet
On 6/1/2025 at 9:22 AM, Nimrad said:

Hvorfor? Det er vel ikke et eneste menneske som er angrepet av ulv de siste 200 årene. 

I Oslo kanskje, men rundt 500 globalt mellom 2002-2020, herav 10% fatalt. 

Skrevet

Er det ikke bare å skyte huskyen med bedøvelse, få bekreftet at det er en husky, og bringe den inn til oppbevaring inntil eieren melder seg? Eller mot formodning, hvis det skulle være en ulv, transportere den langt av gårde og sette den ut i sitt naturlige norske habitat?

Ulv er nyttig for regulering av elgbestandene og gjør lite skade på husdyr sammenlignet med myrer, innvollsorm og menneskelig vanskjøtsel.

Skrevet
On 6/5/2025 at 10:17 PM, tigerdyr said:

I Oslo kanskje, men rundt 500 globalt mellom 2002-2020, herav 10% fatalt. 

Her forventer jeg en henvisning til en troverdig kilde.

Skrevet
Snylter skrev (På 13.6.2025 den 21.05):

Her forventer jeg en henvisning til en troverdig kilde.

Sitat

The country with the most extensive historical records is France, where nearly 10,000 fatal attacks were documented from 1200 to 1920.[1][2][3] A study by the Norwegian Institute of Nature Research showed that there were eight fatal attacks in Europe and Russia, three in North America, and more than 200 in south Asia in the half-century up to 2002.[4] The updated edition of the study revealed 498 attacks on humans worldwide for the years 2002 to 2020, with 25 deaths, including 14 attributed to rabies.[5]

https://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attack

Skrevet (endret)

Det er jo et helt annet tall enn påstanden til tigerdyr.

Det er også verdt å merke seg at 14 av 25 altså fikk rabies, noe som betyr at de ble angrepet av dyr rammet av rabies..

Hele 380 av 489 angrep var av ulv med rabies ifølge NINA.

Kun 67 angrep og 9 døde var predatorangrep.

Siden vi ikke har påvist rabies i Norge vil sannsynligheten for angrep være ekstremt lav, for lav til at den kan beregnes..

Endret av Snylter
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...