Gå til innhold

Muslimsk dialognettverk vil ha hijab på småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet
HF- skrev (8 minutter siden):

Det kan være for å sikre sekulære verdier. Vi treng ikkje å vere meir katolske enn paven

jeg vet ikke om tvang er veien å gå fra å få folk mer sekulære. Jeg mener jo at religion bør være personlig, men vet ikke om å ved tvang få folk til å frasi seg sin religiøse overbevisning er veien å gå. 

Så kan det jo tenkes, at dersom vi brenner alle religiøse bøker, og slår hardt ned på all religiøs aktivitet over tid vil kvitte oss med religion, men kjenner jeg menneskeheten rett, så betyr ikke det nødvendigvis at ting blir så innmari mye bedre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muslimsk dialognettverk vil ha hijab på månen.

Slik så det ut for meg når jeg gjorde et kjapt øyekast på forsidene over trådene. 

"Og da kunne man vel si at ambisjonen er på topp.."

• Liker 1
Skrevet
Baranladion skrev (28 minutter siden):

jeg vet ikke om tvang er veien å gå fra å få folk mer sekulære. Jeg mener jo at religion bør være personlig, men vet ikke om å ved tvang få folk til å frasi seg sin religiøse overbevisning er veien å gå. 

Så kan det jo tenkes, at dersom vi brenner alle religiøse bøker, og slår hardt ned på all religiøs aktivitet over tid vil kvitte oss med religion, men kjenner jeg menneskeheten rett, så betyr ikke det nødvendigvis at ting blir så innmari mye bedre. 

Tvang er vel forsåvidt det systemet dei har no også.

Skrevet
HF- skrev (Akkurat nå):

Tvang er vel forsåvidt det systemet dei har no også.

Det er nok noe tvang, noe "tvang" og noe frivillig. 
Hvordan vi du definere tvang? 

Skrevet
Baranladion skrev (16 minutter siden):

Det er nok noe tvang, noe "tvang" og noe frivillig. 
Hvordan vi du definere tvang? 

I denne sammenhengen at kvinner må bruke hijab når dei skal ut av huset.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, HF- said:

Det kan være for å sikre sekulære verdier. Vi treng ikkje å vere meir katolske enn paven

Sekulære verdier er ikke truet i Norge.

Skrevet
51 minutes ago, HF- said:

Vi får forby sminke også da…

Skrevet
1 hour ago, HF- said:

Det er absolutt kvinner som blir tvunget, men det er reinspikka fordom å synse seg til kva grad det skjer. Også for barn er det mogleg å velje å gå med det. Eg er ikkje slik at eg støtte det valet, men eg støtter deiras rett til å vera like dum som folka som spyr drit her inne.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (På 4.6.2025 den 18.26):

Jeg foretrekker å la meg påvirke av en passelig tam religion som har vist seg tilpasningsdyktig og inkluderende fremfor en langt mer aggressiv og inngripende religion som forfekter middelalderske tradisjoner.

En lite bærekraftig «religion» hvor alt er lov og normer er til for å brytes, er heller ikke noe stå etter.

En interressant kommentar, for hva er en "tilpasningsdyktig religion"?

Kristendommen er ganske typisk fordi den "tilpasser seg" i et desperat forsøk på å overleve.

Om relativt få år, etterhvert som mennesker får mer kunnskap og tar til seg vitenskap, vil mest sannsynlig "Kristendommen" også ende opp som en religion fullstendig uten substans og tilhengere av religionen vil ikke bli annet enn "Klubben for oss som fremdeles mener jorden er flat og universet er laget av en trollmann" 😉

Endret av trn100
  • Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (10 timer siden):

Men det har absolutt ingenting med kristendommen å gjøre, faktisk så har vi hatt akkurat de samme problemene med motbydelig kvinnesyn som islam sliter med, grunnen til det er at opprinnelsen er akkurat den samme, og læren er akkurat den samme. 

Og man vet man snakker med en høyreekstremist når den i ramme alvor stempler alle man snakker med som "venstresiden" bare fordi vi ikke er enige om religion og dens innflytelse, ikke all høyreside er som din variant av høyresiden.    

Kan jo bare gjenta hva jeg skrev - det er himmelvid forskjell på kvinnesynet i kristendommen og islam. 
Ganske vilt å fortsette med absurde påstander om at det ikke er forskjell.
Er det ikke forskjell på muslimske - og vestlige land?

Jeg regner ikke Erna-fløyen som høyresiden, de ligger temmelig midt i sentrum.
Erna har f.eks. tatt til orde for sharia-råd i Norge - og er i sak nesten 100% enig med Støre.

Ellers så er jeg helt riktig på høyresiden.
Vet ikke om noen på høyresiden (FrP og borgerlig side i Høyre) som støtter kvinnesynet i islam, tvert imot skiller de seg mer og mer fra sentrumsfløyen. UH leder Svenneby er et godt eksempel på det.

Synes ikke det er ekstremt å ta avstand fra totalitære ideologier som islam og det forkastelige kvinnesynet de etterlever med verst tenkbare konsekvenser. Det får være dine ord.
https://www.nrk.no/norge/_-jenter-uten-hijab-far-juling-1.6505760

Tar også skarpt avstand fra hijab på barn, det er sykt og ondskapsfullt.
Dessverre støtter helt "vanlige" personer på venstresiden hijab på både kvinner og barn. Man trenger ikke henvende seg til ytre venstre engang for et slik syn, hvor sørgelig er ikke det.

Endret av Neptun1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (23 minutter siden):

Tar også skarpt avstand fra hijab på barn, det er sykt og ondskapsfullt.
Dessverre støtter helt "vanlige" personer på venstresiden hijab på både kvinner og barn. Man trenger ikke henvende seg til ytre venstre engang for et slik syn, hvor sørgelig er ikke det.

Hvordan du evner å få til denne koblingen er for meg fullstendig ubegripelig? Minner meg nesten om om et gammelt ordtak: "Ikke gi storken skylden for hva en gjøk har gjort!"

Eller for å si det med farger, jeg tipper du er rød i USA men blå i Norge?

Endret av trn100
  • Liker 2
Skrevet

Venstre: "Mennesker skal ha rett til demokrati, frihet og likestilling. Hvis kvinner ønsker kle seg dumt skal det vera deiras val."

Klovner: "vENsTre StøTteR hIJab"

Ikkje forsøk på ærlighet i den skauen gitt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Intressant hur man i feminismen förklarar väldigt mycket av det vi ser i dagens Norge med att samfundet påverkar kvinners val som gör att de velger kvinneyrken istället for yrken där man kan få en karriär och tjäna pengar, väljer att jobba mindre når du har familj etc. Alltså många kvinner velger fel utifra ett feministiskt perspektiv och det förklaras med förväntningar och samfundet trots att kvinner i Norge i många år har kunnat välja att bli och göra precis vad de vill.  

Men när det kommer till andra etnisiteter så verkar de ikke tro att kulturen påverkar speciellt mye. Då är det för det mesta kvinnenes helt egna val som gör att de går med hijab eller badar i burkini.

Personligen tror jag att ett barn i ungdomskolen som går med hijab har blivit bra mycket mer påverkad av en kvinneförtryckande kultur bevist eller obevist än den norska kvinnen som velger sykepleier har blivit påverkad av det norska samfundet att göra det. 

• Liker 2
Skrevet
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Intressant hur man i feminismen förklarar väldigt mycket av det vi ser i dagens Norge med att samfundet påverkar kvinners val som gör att de velger kvinneyrken istället for yrken där man kan få en karriär och tjäna pengar, väljer att jobba mindre når du har familj etc. Alltså många kvinner velger fel utifra ett feministiskt perspektiv och det förklaras med förväntningar och samfundet trots att kvinner i Norge i många år har kunnat välja att bli och göra precis vad de vill.  

Men när det kommer till andra etnisiteter så verkar de ikke tro att kulturen påverkar speciellt mye. Då är det för det mesta kvinnenes helt egna val som gör att de går med hijab eller badar i burkini.

Personligen tror jag att ett barn i ungdomskolen som går med hijab har blivit bra mycket mer påverkad av en kvinneförtryckande kultur bevist eller obevist än den norska kvinnen som velger sykepleier har blivit påverkad av det norska samfundet att göra det. 

I det ligger selvsagt også at det finnes mange kulturer som hver for seg er like viktige for hver enkelt, men jeg synes, håper, og tror, at det kan løses på sikt. At det vil bli mulig å fjerne alle religiøse dogmner og ganske enklet skape rom for alle, uansett religion...

• Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (11 timer siden):

Kan jo bare gjenta hva jeg skrev - det er himmelvid forskjell på kvinnesynet i kristendommen og islam. 

Ja du fortsetter å si det, men du begrunner ikke, vi kan se en stor forskjell på kvinne og lgbtq syn fra Norge til Iran f.eks, men fra Norge til USA f.eks er den forskjellen langt mindre, og det er fremdeles samme religion, vi har temmet kristendommen i Norge, men det stemmer ikke nødvendigvis i i f.eks DR Kongo. 

Neptun1 skrev (12 timer siden):

Jeg regner ikke Erna-fløyen som høyresiden, de ligger temmelig midt i sentrum.
Erna har f.eks. tatt til orde for sharia-råd i Norge - og er i sak nesten 100% enig med Støre.

Selvfølgelig gjør du ikke det. 

Neptun1 skrev (12 timer siden):

ar også skarpt avstand fra hijab på barn, det er sykt og ondskapsfullt.

Venstresiden har alltid utmerket seg ved å ville fjerne religion i størst mulig grad fra det offentlige, inkludert skole, å slikke religion langt opp i brunøyet er høyresiden sin jobb, hijab er jævlig, men den blåblå regjerningen med frp i spissen legaliserte kjønnslemlesting, det er den grusomme arven den blåblå regjeringen etterlot seg på dette feltet, at det er enkelte nyttige idioter på venstresiden er det liten tvil om, men å påtvinge barn religion er høyresiden sin spesialitet. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Ja du fortsetter å si det, men du begrunner ikke, vi kan se en stor forskjell på kvinne og lgbtq syn fra Norge til Iran f.eks, men fra Norge til USA f.eks er den forskjellen langt mindre, og det er fremdeles samme religion, vi har temmet kristendommen i Norge, men det stemmer ikke nødvendigvis i i f.eks DR Kongo.  

Hva er det som er "begrunnelse" god nok for deg og venstresiden når du ber meg argumentere for at kvinnesynet i "kristne" Norge og Vesten ikke er annerledes enn i muslimske land?

Vi kan jo begynne med at kvinner i "kristne" Vesten er likestilte menn, noe bl.a. innebærer
* at de er myndige ved fylte 18 år og bestemmer selv hvem de skal gifte seg med
* at de ikke må dekke til hud og hår for ikke å friste "andre" menn
* at de har full arverett (ikke 1/2)
* at deres vitneutsagn er like mye verdt som menns
* at de ikke er sin manns eiendom.
* at det ikke er lov å slå og voldta sin ektefelle

- i motsetning til muslimske land.

Jeg har aldri skrevet at de har godt kvinnesyn i u-land. (3. verden)
Kulturen (klaner, stammelover mm), offermentalitet og kvinnesynet forhindrer dem i å utvikle seg. Kristendommen er ikke til noe hinder for dette - som vi ser i Vesten. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Neptun1 skrev (42 minutter siden):

Hva er det som er "begrunnelse" god nok for deg og venstresiden når du ber meg argumentere for at kvinnesynet i "kristne" Norge og Vesten ikke er annerledes enn i muslimske land?

Dette er din stråmann, jeg har aldri sagt noe i nærheten.

Neptun1 skrev (44 minutter siden):

Vi kan jo begynne med at kvinner i "kristne" Vesten er likestilte menn, noe bl.a. innebærer
* at de er myndige ved fylte 18 år og bestemmer selv hvem de skal gifte seg med
* at de ikke må dekke til hud og hår for ikke å friste "andre" menn
* at de har full arverett (ikke 1/2)
* at deres vitneutsagn er like mye verdt som menns
* at de ikke er sin manns eiendom.
* at det ikke er lov å slå og voldta sin ektefelle

Det finnes ikke noe kristent vesten, ikke her i Norge, vi er sekulære, og det skal du nok være glad for, teistiske land er aldri alt for trivelige og det inkluderer de kristne, kristent land, russland, er det virkelig så trivelig der ? 

Neptun1 skrev (46 minutter siden):

Kristendommen er ikke til noe hinder for dette - som vi ser i Vesten. 

Det var jo åpenbart det i 1900 år, kjenn din historie, kristendommen har satt opp hindre like store som islam, og det er det en grunn til, de er helt like. 

Neptun1 skrev (49 minutter siden):

venstresiden

Ta det opp med den kjønnslemlestende høyresiden du, rydd i eget skap før du peker med fingeren. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Dette er din stråmann, jeg har aldri sagt noe i nærheten.

Det finnes ikke noe kristent vesten, ikke her i Norge, vi er sekulære, og det skal du nok være glad for, teistiske land er aldri alt for trivelige og det inkluderer de kristne, kristent land, russland, er det virkelig så trivelig der ? 

Det var jo åpenbart det i 1900 år, kjenn din historie, kristendommen har satt opp hindre like store som islam, og det er det en grunn til, de er helt like. 

Ta det opp med den kjønnslemlestende høyresiden du, rydd i eget skap før du peker med fingeren. 

Å ellers har du det bra?
Land som bedriver kjønnslemlestelse er afrikanske land - og noen få i Midt-Østen, de aller fleste muslimske og noen få kristne.
https://kjonnslemlestelse.nkvts.no/innhold/praktisering-av-kjonnslemlestelse/hvor-i-verden-praktiseres-kjonnslemlestelse/
- De mest dysfunksjonelle og tilbakestående landene i verden.

FrP har som de eneste i Norge i flere tiår gått inn for sjekking av kjønn og andre tiltak.
https://www.frp.no/nyheter/for-ubehagelig-for-feminister-a-snakke-om-innvandrerjentenes-utfordringer

- Nedstemt av venstresiden.

Venstresidens syndrom vedr. islam ligner mye på dto. homofile.
Norge er et av verdens mest tolerante land og de homofile har vunnet kampen for flere tiår siden i Norge.
Det eksisterer nesten ikke nordmenn som er i mot homofile, allikevel maner de frem et fiendebilde som ikke finnes.
(hos andre enn muslimer)
Homofili er derimot totalforbudt i slam - og kan straffes med døden. Noe det gjør i verstingland som Iran.
I Norge ble de utsatt for terror i regi av muslimer og de opplever å bli angrepet på åpen gate.
Hvem får skylden? Ikke dem som står bak homohatet.

Ikke for alt i verden vil de kritisere muslimer for sitt syn på homofile.
Nei, vreden rettes i stedet mot nordmenn som er i mot Prideflagging i barnehager og i skolegårder.
Ikke mot dem som vil henge dem.

Minner mye om Stockholmssyndromet.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (43 minutter siden):

Å ellers har du det bra?
Land som bedriver kjønnslemlestelse er afrikanske land - og noen få i Midt-Østen, de aller fleste muslimske og noen få kristne.

Ja jeg har det bra.

Norge tillater kjønnslemlesting av gutter, men ikke av jenter, det er absolutt ingen grunn til å tillate slikt svineri på noen.

Neptun1 skrev (44 minutter siden):

De mest dysfunksjonelle og tilbakestående landene i verden.

Enig og høyresiden vil gjerne bli litt mer som dem tydeligvis. 

Neptun1 skrev (45 minutter siden):

Venstresidens syndrom vedr. islam ligner mye på dto. homofile.
Norge er et av verdens mest tolerante land og de homofile har vunnet kampen for flere tiår siden i Norge.
Det eksisterer nesten ikke nordmenn som er i mot homofile, allikevel maner de frem et fiendebilde som ikke finnes.
(hos andre enn muslimer)

Toleransen for homofile er høy, der den svikter er blant konservative typer som liker abrahamittisk religion, det inkluderer kristne, muslimer og jøder, et hat for lgbtq og rettigheter til disse er noe de deler, fordi de i praksis deler trosgrunnlag, konservative kristne verden over er ikke stort bedre enn konservative muslimer, eller konservative jøder. 

Neptun1 skrev (50 minutter siden):

Ikke for alt i verden vil de kritisere muslimer for sitt syn på homofile.
Nei, vreden rettes i stedet mot nordmenn som er i mot Prideflagging i barnehager og i skolegårder.
Ikke mot dem som vil henge dem.

Du driver å skaper disse bildene av venstresiden som ganske enkelt ikke gir mening, ikke noe av det du skriver stemmer helt med virkeligheten.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...