Gå til innhold

– Dataspill har ikke bred nok appell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 hours ago, Vokteren said:

Helt greit at at riksmediene fokuserer på noe litt mer seriøst og matnyttig enn gaming.

For de oppegående av oss er gaming bare avsosialiserende og usunn tidtrøyte.
En hobby for å slå ihjel noen timer på en fridag med dårlig vær eller en unnskyldning for å slippe å gjøre noe nyttig.

Barn og voksne som bruker timesvis på gaming hver eneste dag er ikke akkurat et sunnhetstegn.

Jeg vet ikke hva demografen for Dagbladet non-stop er, men mer masete og useriøst fjas finner du hverken på gamer.no eller pressfire.no.

Jeg tror ikke så kort konsentrasjonsevne er et sunnhetstegn heller.

Endret av Milarwen
  • Liker 1
Skrevet

Det er vel helt greit at norske aviser holder seg til de 1% største nyhetene fra spillindustrien, som GTA6 slipp eller en amerikansk kjendis som går til sak pga likheter.

Gaming har for lengst flyttet seg over på youtube og twitch. Der kunne også gamer.no og pressfire.no vært flinkere, men det er en annen sak :) Ble plutselig veldig fan av Spillhjerte, ikke dårlig at Pressfire fikk Solskjær i snakk om gaming, ønsker meg flere episoder!

Skrevet

Skjønner argumentasjonen frå Dagbledet. For sjølv om det finnes eit marked for spel-journalistikk så har eg ingen interesse for å gå inn på Dagbladet.no for å lese kva kultur-journalisten som vanlegvis skriver om puppe-glipper og artiklar om kva som skjedde på gårsdagens episode av Farmen. Vil eg lese om spel så går eg heller andre stadar.

Dagbladet er nok uansett ikkje villige til å skrive ordentlige artiklar. Når journalistane til vanleg berre driv med klipp og lim frå andre nyheitsbyrå som dei bruker til å lage artiklar fulle av skrivefeil, så har eg lite tru på at dei er villige til å investere fleire titals timar i eit spel for å kunne skrive noko informativt i artikkelen.

Eg bruker forøvrig ikkje Dagbladet til å lese andre anmeldelsar heller, for kvifor vil eg lese kva ein Dagbladet-journalist meiner om film? Det er for meg ganske uinteressant.

• Liker 3
Skrevet

Hahaha! Mannen sammenligner dataspill med TRYLLING og GOLF!! Dagbladet er forøvrig Norges svar på Fox News så jeg finner nyhetene på andre steder.

• Liker 1
Skrevet

At dagbladet ikke skriver om spill er helt i orden for meg. Jeg vet ikke om jeg ønsker å lese spill journalistikk som står side om side med nyheter om en influenser som har slått opp med en annen influenser. 

Skrevet
Ja eneste Dagbladet har er jo pluss artikler om store pupper og mannlige kjønnsorgan. Helt tragisk at det skal være en av Norges største aviser.
Skrevet

Hvis jeg vil vite noe, sjekker jeg om det er noen nye blåposter fra Blizzard Entertainment. Eller så har jeg fått mer enn nok i YouTube-feeden allerede.
https://www.bluetracker.gg/

Folk flest synes ikke at spill er så viktig at de trenger å høre om det. 

Skrevet
Vokteren skrev (7 timer siden):

En hobby for å slå ihjel noen timer på en fridag med dårlig vær eller en unnskyldning for å slippe å gjøre noe nyttig.

Dette kan egentlig sies om de aller fleste hobbyene som ikke direkte produserer mat.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jeg husker på tidlig 2000 når adressa hadde sin egen kulturseksjon med film anmeldelser og også spill, det var en av de få gangene jeg lånte avisen av min far, og leste den. det er trist at den siste spillanmeldelsen de skrev er RDR2 i 2018. Så det er trist at at norske media som DB synes det er viktigere med hvilken kardashian som har fått seg en ny kjole denne uken, enn å feks skrive om ett fantastisk spill som BG3, som har rørt millioner.
  • Liker 1
Skrevet
GrinderX9 skrev (6 timer siden):

Hvor ofte må man egentlig spille og hva skal man spille på for å være godkjent?

Akkurat dette er jo ikke så relevant for hvorvidt det å satse på spillstoff i avisa er lønnsomt eller ikke. Selv så spiller ikke jeg så veldig mye, men jeg er innom gamer.no daglig og jeg er innom flere subreddits som handler om spill på Reddit hver dag. Jeg holder meg oppdatert på spill, men mange spiller uten å bruke tid på sånt. Nintendo Switch har jo solgt rundt 150 millioner, men r/NintendoSwitch på reddit har jo bare rundt 8 millioner følgere der langt fra alle er aktive hver dag. Det betyr også at under halvparten av de som har kjøpt Pokemon Scarlet/Violet følger konsollen på Reddit. Det er folk som kjøper spill på COOP Obs uten å sjekke anmeldelser på forhånd eller vite noe om spillet.

Det er svært mange som er aktive kunder som spiller og kjøper spill. Det handler ikke om å "kvalifisere" eller "diskvalifisere". De nyter spill på sin måte, men om den måten de nyter spill på ikke innebærer å bruke mer tid på å lese spillnyheter enn å spille så genererer de ikke inntekt for avisene og er derfor ikke verdt å satse på.

Føniks skrev (7 timer siden):

Ikke bred nok appell. Men alt det andre surret de skriver om har det 😂 Svaret er uansett ikke riktig, 1/3 av nordmenn spiller digitale spill daglig. Årsaken er at det er svært høy konkurranse på dekning av spill. Blant annet er det svært mange uavhengige som dekker feltet, blant annet på YouTube og Twitch. Dagbladet og andre tradisjonelle medier er rett og slett ikke konkurransedyktige. 

Tja, du tror ikke Dagbladet sitter på informasjon om hva folk trykker på og ikke? Har du noen tall du sitter på som viser at Dagbladet tjener mer på spillstoff enn kjendisnytt? Mulig det åpner opp en stilling for deg siden du åpenbart har mer kunnskap enn de som sitter på intern informasjon.

cosmic1981 skrev (8 timer siden):

beklager å si det, men jeg syntes DB har elendig journalistikk. Det er 90% clickbaits enn nyheter. Mistet meg som leser for lenge siden.

Du vil ikke TRO hva som skjedde på E6 i dag! (Trafikkork fordi et vogntog med dårlige dekk kolliderte med autovernet)

Hater sånne overskrifter og jeg prøver å unngå de nettstedene som er verst på slike overskrifter. Dessverre noen sånne på spillstoff også. Har fått en del "The most amitious indie game from last year is now on sale on Steam" der jeg har måttet lese halve artikkelen for å finne ut hvilket spill de viser til. Jeg sluttet å bruke dagbladet når de mistet Pondus. Da var det ikke mye igjen som var verdt å lese der.

Skrevet (endret)
Vokteren skrev (11 timer siden):

Og der har du oppskriften for å frastøte ungdom og få de til å føle seg enda mer utilpassede. Verden har endret seg for oss som vokste opp på  80-tallet. I dag har gaming en mye bredere appell og er ikke lenger noe som "nerder" holdt på med. Det er mulig å gjøre stor karriere innfor IT og er vel den retningen som vil eksplodere enda mer. Jeg tør påstå at mange unge som driver med gaming fort kan havne opp som programmerere osv. Et sted må de starte, et sted får de opp interessen. Jeg tror det starter med gaming for en del. Du har de som er dyktige moddere og ofte løser de problemene spillutviklere selv ikke klarer å løse. En del av disse finner du sannsyligvis på subforumet Data på Diskusjon.no som til stadighet har løsninger på dataproblemer. 

Du må ikke være for fordomsfull. Det som er unødvendig tidsrøyte for deg kan klinge annerledes for en annen. Og hvem er du til å definere hva som er nyttig for andre? Du kan ha en mening, men å tro at den skal bli en allmenngyldig maksime er tegn på selvopptatthet og vansker med å se ting i nyanser. De gamle grekerne visste om betydningen av lek, både for barn, unge og voksne. Selvsagt er det viktig med grenser og måtehold, men hvorfor skal alle lide fordi noen få ikke klarer å beherske seg? 

Det du skrev i den første setningen har så mange logiske brister. Vil det si at de som ikke gamer er oppegående, mens alle de som gamer er det motsatte?  Du skriver usunn tidsrøytte. Er det sunnere å trene 7 dager i uken fordi en er overbeivst  om at en er fet,  og tillater seg heller ikke nødvendig hvile og blir til slutt syk? Hva definerer du som nyttig? I en verden full av nyanser er det diskuterbart hva som er nyttig eller ikke.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet

Dekker Dagbladet og VG nyheter som har nasjonal interesse for det norske folk (spesielt spill-kultur og -sport)? Dersom ja så er jeg fornøyd. Dersom de eksluderer relevant spill-kultur og -sport fra sine nyheter føles mer som svartmaling av gaming og spillkultur som skaper utenforskap. Det vil ha negativ effekt for norges samfunn på lang sikt fordi gaming er kommet for å bli. Jeg kan ikke huske sist en internasjonal E-sport turnering ble arrangert i norge. De holdes i nesten alle andre land bortsett fra norge, er det en grunn til det?

Gamer.no gjør forøvrig en fantastisk jobb, og jeg kunne gjerne sett at flere saker når fremsiden på de store nyhetskanalene.

• Liker 1
Skrevet
som en som spiller har jeg ingen interesse av å lese spillnyheter i avisene. litt som med musikk og film. andre har mer peiling.
Skrevet
17 hours ago, Zeth said:

som en som spiller har jeg ingen interesse av å lese spillnyheter i avisene. litt som med musikk og film. andre har mer peiling.

Noe bør det da skrives om så man slipper 40–50 sider om at Trump er et dårlig menneske.

Skrevet
BadCat skrev:
17 hours ago, Zeth said:

Noe bør det da skrives om så man slipper 40–50 sider om at Trump er et dårlig menneske.

eh.. javel. synes du se og hør har for lite spilldekning også? Hvorfor kan vi ikke bare ha spillmedier, musikkmedier og filmmedier?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...