Gjest b0ad5...21d Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai tigerdyr skrev (55 minutter siden): Hvilket også er inntekt selv om det ikke nødvendigvis altid er skattbar inntekt. Men disse tingene kommer ikke fram på skatteoppgjøret. Anonymous poster hash: b0ad5...21d
Jalla21 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Dette er ikke annet enn en tulletråd hvor ts vil vise hvor flink han har vært i stil med "Pappaen min er sterkere enn pappaen din." 3
Salvesen. Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai aklla skrev (14 timer siden): Det riktige ordet er ikke sparing, men formue. Samlet formue nå vs samlet inntekt før skatt totalt sett. Sparing er egentlig irrelevant her.. Enig i det, men for noen kan sparing være en liten del eller en stor del. For mange er nok verdistigning på bolig den største bidragsyteren. Her har jeg ikke vært heldig
Salvesen. Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai Gjest b0ad5...21d skrev (15 timer siden): Dersom alt du har tjent ligger på Altinn så er du i hvert fall adskillig yngre enn meg. Det eldste skatteoppgjøret mitt som ligger der er for 2005... Da hadde jeg jobbet 100% i 10 år allerede, og en del kortere jobber og deltid før den tid. Anonymous poster hash: b0ad5...21d Mitt første er fra 2006. Men ja, jeg er yngre enn deg men anser meg ikke ung lengre😅
frohmage Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Bør målet være ca. null? Ingen har vel lyst til å jobbe mere enn nødvendig?
Salvesen. Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai frohmage skrev (3 minutter siden): Bør målet være ca. null? Ingen har vel lyst til å jobbe mere enn nødvendig? Jeg har absolutt lyst å jobbe, å ikke jobbe er utfordrende synes jeg. Men jeg må jobbe noe jeg trives med, noe jeg gjør heldigvis. Gruer meg til jeg blir pensjonist, om jeg kommer så langt. 2
frohmage Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Salvesen. skrev (3 minutter siden): Jeg har absolutt lyst å jobbe, å ikke jobbe er utfordrende synes jeg. Men jeg må jobbe noe jeg trives med, noe jeg gjør heldigvis. Gruer meg til jeg blir pensjonist, om jeg kommer så langt. Fair nok, men hva skal du med en formue når du dør? Du kan jo legge deg til et høyere forbruk, eller jobbe mere for ideelle formål.
Salvesen. Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai frohmage skrev (13 minutter siden): Fair nok, men hva skal du med en formue når du dør? Du kan jo legge deg til et høyere forbruk, eller jobbe mere for ideelle formål. Jeg har ett barn, så ønsker jo såklart at det skal gå en del den veien når jeg dør. Jeg ønsker å drive på med noe jeg liker, det gjør jeg på jobb. Alternativet hadde vært å starte for meg selv for å ta en større del av kaken, men her kommer risiko inn og jeg synes jeg har god nok lønn nå med liten risiko. I to ledige perioder(sykemelding og pappa perm) brukte jeg "fritiden" på lignende sysler i form av hobby prosjekter.
Gjest ff489...bbd Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Sparer (dessverre) svært lite - men lever til gjengjeld et innholdsrikt og forholdsvis bekymringsfritt liv. Kjøper stort sett det jeg har lyst på, når jeg har lyst på. Variabel inntekt fra 450-700k per år brutto de siste årene. 28 år enslig, eier dog bolig med 4M gjeld. 24k går til boliglån alene, men leietakere i leilighet tar halve regninga. Og selvsagt veldig lite skatt grunnet gjeld. Hus verdsatt til 5-6M, så "worst case scenario" om jeg jobber en minimumsinntektjobb så er jeg jo fortsatt gjeldsfri med 6-7M bolig rundt en alder av 50. Så sånn sett "sparer" jeg ganske greit. Anonymous poster hash: ff489...bbd
kåre b Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Hvor mye man har spart / hvor mye formue man har, i forhold til inntekt gjennom livet har ikke nødvendigvis så mye å gjøre med «hvor flink» man har vært til å spare. hvis man eksempelvis kjøpte den dyreste leiligheten man kunne i Oslo sentrum, gjerne med kausjonist for å virkelig få lov til å låne til pipa, i la oss si en alder av 25, i år 2000. Leiligheten kostet den gang 3.mill. Denne leiligheten er sikkert verdt 15mill+ i dag? Den andre bristen for de fleste av oss, er at vi sparer i bolig. Problemet er at man må ha en plass å bo, vanskelig å leve av disse «sparepengene».
leticia Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Salvesen. skrev (38 minutter siden): Jeg ønsker å drive på med noe jeg liker, det gjør jeg på jobb Ønsker også å gjøre noe jeg liker, derfor går så og si alle oppsparte midler årlig rett ut igjen til reiser. Har valgt å ikke eie bolig (igjen) da jeg ønsker ikke å være bundet til noen fast eiendom. Prioriteringene var annerledes tidligere, men det er iallefall slik livet mitt er nå og det kan selvsagt endres igjen, når alderen kommer krypende på... 1
Salvesen. Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai kåre b skrev (29 minutter siden): Hvor mye man har spart / hvor mye formue man har, i forhold til inntekt gjennom livet har ikke nødvendigvis så mye å gjøre med «hvor flink» man har vært til å spare. hvis man eksempelvis kjøpte den dyreste leiligheten man kunne i Oslo sentrum, gjerne med kausjonist for å virkelig få lov til å låne til pipa, i la oss si en alder av 25, i år 2000. Leiligheten kostet den gang 3.mill. Denne leiligheten er sikkert verdt 15mill+ i dag? Den andre bristen for de fleste av oss, er at vi sparer i bolig. Problemet er at man må ha en plass å bo, vanskelig å leve av disse «sparepengene». Ikke uenig i det, personlig har jeg ikke hatt mye hell i bolig her på Vestlandet. Til og med ett salg med flere hundretusen i tap. Er nok dette som påvirker min % mest.
Salvesen. Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai leticia skrev (19 minutter siden): Ønsker også å gjøre noe jeg liker, derfor går så og si alle oppsparte midler årlig rett ut igjen til reiser. Har valgt å ikke eie bolig (igjen) da jeg ønsker ikke å være bundet til noen fast eiendom. Prioriteringene var annerledes tidligere, men det er iallefall slik livet mitt er nå og det kan selvsagt endres igjen, når alderen kommer krypende på... Jeg har heldigvis reist i fra meg via jobb tidligere. Mye reiser til alle verdens kroker. Fortsatt en del reise men dog kun i Europa nå. Men jeg liker fortsatt godt å reise, men nå er det reiser for barnet når en har ferie. Og det er relativt 'billig' så blir ikke en stor kostnad. Reiser til Danmark i dag feks og ut neste uke.
leticia Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Salvesen. skrev (51 minutter siden): Jeg har heldigvis reist i fra meg via jobb tidligere. Mye reiser til alle verdens kroker. Fortsatt en del reise men dog kun i Europa nå. Men jeg liker fortsatt godt å reise, men nå er det reiser for barnet når en har ferie. Og det er relativt 'billig' så blir ikke en stor kostnad. Reiser til Danmark i dag feks og ut neste uke. Ja, vi gjorde motsatt, fikk barn tidlig (5 barn) og har vært "overalt" på Jylland 😅 - men tar oss tid til mer reising nå. Eller dvs, jeg har mulighet til å reise mer enn han, men også vi skal innom Danmark i år, på feriesenter med voksne barn og barnebarn.
Zeph Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Med utgangspunkt i brutto sidan eg var 18 år har eg pdd. midlar i fond og på konto tilsvarande ca. 53%, men delar av det er vinst som ikkje har utløyst skatt. Med netto inntekt er det 73%. Ingenting er inflasjonsjustert og det hadde vore høgare om eg tok med verdien av to bilar som utgjer ca. 10% av dagens formue. Det er mest oppsparte midlar, ein god del vinst på fond og litt vinst på bustad.
Jarmo Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) leticia skrev (3 timer siden): Ja, vi gjorde motsatt, fikk barn tidlig (5 barn) og har vært "overalt" på Jylland 😅 - men tar oss tid til mer reising nå. Eller dvs, jeg har mulighet til å reise mer enn han, men også vi skal innom Danmark i år, på feriesenter med voksne barn og barnebarn. 5 barn koster mye penger over tid. Vennligst ikke forstå som kritikk men for å få forståelse av helheten i hele bildet. Kos deg med ungene dine og med livet ditt. Kanskje noen barnebarn i bildet også? Endret 25. mai av Jarmo 1 1
leticia Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Jarmo skrev (1 minutt siden): 5 barn koster mye penger over tid. Vennligst ikke forstå som kritikk men for å få forståelse av helheten i hele bildet. Kos deg med ungene dine og med livet ditt. Kanskje noen barnebarn i bildet? Ja det var litt av poenget mitt, at pengene har gått til barna / at det koster å ha barn. Takk skal du ha 🙂 Vi har foreløpig 2 barnebarn. 2
OC-Freak Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) Kan spare ca 80k i året per nå. Men velger å heller bruke de på reising. Har bolig verdt ca 4m og lån på 2.1m. Bufferkonto på ca 200k Bil verdt ca 200k Sparing har jeg bestemt å ikke prioritere, heller få reist nå mens jeg har helse til det, enn å sitte med penger når jeg blir pensjonist og kanskje ikke har helse til å reise. Hva jeg sitter igjen med i forhold til total inntekt siden jeg begynte å jobbe blir bare deprimerende å regne på! Endret 25. mai av OC-Freak 1
Salvesen. Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai Jalla21 skrev (8 timer siden): Dette er ikke annet enn en tulletråd hvor ts vil vise hvor flink han har vært i stil med "Pappaen min er sterkere enn pappaen din." Er jo nettopp omvendt da jeg anså det som lite og svarene tilsier dette...
X10anT Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Mag ne skrev (På 24.5.2025 den 11.26): Jeg tenker på min totale sparing som netto fri finansformue i forhold til månedlig forbruk. I dette fall har jeg spart langt under 0.1 %. Min frie finansformue får plass i bilens askebeger. Er ikke helt sikker på hva du mener med "i forhold til månedlig forbruk", men i alle tilfeller er jeg blakk som ei kirkerotte. Jeg sparer ikke ei eneste krone. Alt går rett inn i investeringer av ymse slag. Salvesen. skrev (På 24.5.2025 den 12.50): Jeg har tatt utgangspunkt i all verdi pr i dag. I dette fall har jeg spart rett i overkant av 100 %. All formue er bundet opp i eiendom, kjøretøy, verdipapirer og lagerbeholdning. Jeg har ingen egne penger. Etter ca fem år i arbeidslivet hadde jeg et slags mål om klare å bygge min formue med 100k hvert år. Etter ti år i arbeidslivet lå jeg langt bak målet. Etter 20 år begynte jeg å nærme meg. Etter ca 22 år kunne jeg vise til en gjennomsnittlig formuesøkning på 100k hvert år siden arbeidslivet starter, og etter det tok det av helt. Fra nå bør jeg klare minst 500k hvert år og jeg har fremdeles ikke vært 30 år i arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå