Gå til innhold

Linux, Windos 11 uten støtte/oppdateringer, eller gamle Windows 10 uten oppdateringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Debian og Fedora er latterlig stabile OS. Ja man må hazzle litt hvis NVIDIA.
Ja man må ta valg om hvilken desktop man ønsker.
Ja kanskje tilogmed ikke alt er like polert gitt at det er laget på frivillig basis.

Men ja nei jeg skjønner ikke hvorfor MS bare lager en Linux distro, det er fortsatt hundre prosent legitimt å ta betalt for support hvis man er redd for inntekter ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
quantum skrev (4 timer siden):

Wayland var støttet i versjon 17 også ser jeg på Zorin forum, så der tar han feil.

Så gjennom akkurat dette på nytt, og det fyren mente var at Zorin støttet/brukte en for gammel versjon av Wayland. Det han sier fra ca 4:14 er:

Sitat

Oh no, it's got Ubuntu Mint Syndrome...  OK. So... This is... One thing I was worried about, is that the Xwayland version is not up to date. Which means that you will get flickering with NVidia using Wayland. And that's a bad thing. Which completely throws this off the table as a viable alternative for Windows 10. Because if you're heading into Linux, you're gonna want to be using Wayland, and you gonna want to have a distro that is actually updated. If you don't know what this means, everything before 21.1 did not have explicit sync. Explicit sync is what helped NVidia and Wayland in its entirety, OK? Whithout this, having the newest drivers is completely pointless.
Another major issue with all of this is that the kernel is at 6.14, which is barely supporting my hardware, so everything feels really slow and ... it doesn't feel good to use.

Det pussige er at dersom "vannskillet" går ved Xwayland version 21.1, så viser skjermen hans at Zorin 18 har Xwayland version 23.2.6, og da skjønner jeg egentlig ikke helt hva han klager over... ?

Uansett er dette sannsynligvis uaktuelle problemstillinger for meg, siden min hardware sannsynligvis er så gammel at at nyeste software-versjoner neppe gir store forbedringer i ytelse. :) Og jeg antar det samme vil gjelde for de aller aller fleste som går over til Zorin 18 som følge av at hardware er for utdatert for Windows.

Endret av a_aa
  • Liker 1
Skrevet
Bing123 skrev (1 time siden):

Men ja nei jeg skjønner ikke hvorfor MS bare lager en Linux distro, det er fortsatt hundre prosent legitimt å ta betalt for support hvis man er redd for inntekter ;)

Kommer nok, må jo være en grunn til at de legger så mye arbeid i og integrere Linux i Windows, når linux-appen legger seg i startmenyen så er de på veg.

Skrevet
4 hours ago, Bing123 said:

Ja man må ta valg om hvilken desktop man ønsker.

Og hvis man ikke er sikkert på hvilken desktop man liker, så kan man installere flere, og velge desktop når man logger inn.

Skrevet
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

Det du sier er ikke feil, men jeg synes likevel det blir fremstilt litt skjevt.

Notert, jeg spiller ikke og aner ikke hvordan det ligger an på verken Linux eller Windows. 

Skrevet
a_aa skrev (7 timer siden):

Så gjennom akkurat dette på nytt, og det fyren mente var at Zorin støttet/brukte en for gammel versjon av Wayland. 

Zorin kommer jo generelt ut ganske lenge etter LTS-versjonen de baserer seg på, så du kan egentlig si at alt er "i for gammel versjon" med Zorin. Så får man bestemme seg for hvor mye det egentlig gjør. Når man uansett kan installere ferskere versjoner via flatpak og snap så er det for en stor del til å leve med. Men jeg må innrømme at jeg pleier å "skli over" på Ubuntu en stund etter at ny LTS er lansert, da kjennes Zorin noen ganger litt for gammel ut. Men i praksis betyr det ingenting for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...