Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

HJELP! Vil caliperne passe på bremseskivene?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg må skifte bremseskiver, klosser og calipere på  framakslingen på min Volvo V70 2008 modell. Fikk tilbud på 17.000 hos verksted, så vi prøver selv. Folk rundt meg med peiling er treig på å svare så jeg spør her. 

Jeg har funnet disse bremseskivene: https://www.autodoc.co.no/ridex/8013852 
Disse bremseklossene: https://www.autodoc.co.no/ridex/7999925?search=RIDEX+Bremseklosser+(402B0290) 
Og disse caliperne: https://www.autodoc.co.no/jp-group/22808850?search=JP+GROUP+Bremsecaliper+(4961900370) og https://www.autodoc.co.no/jp-group/22808851?search=JP+GROUP+Bremsecaliper+(4961900380) 

I følge samtale med autodoc skal alle disse delene passe til min bil hver for seg, men jeg vet ikke om de passer hverandre. 
Diameter på skivene er 316 mens caliperne er ment for 315 diameter, disse caliperne vil vell da ikke passe på bremseskivene? 

Finnes det en herlig sjel der ute som kunne hjulpet meg slik at alt forhåpentligvis passer sammen? :D

Mvh
Rebecca J Wohlleben

Videoannonse
Annonse
oddeh skrev (2 minutter siden):

Kan dessverre ikke si noe om delene passer, men vil påpeke at dette er en jobb dere ikke burde gjøre uten kyndig hjelp/forståelse/erfaring og (spesial)verktøy. 

Takk for det du, det blir ikke vi som gjør det. Har fått en bilmekaniker til å fikse det privat, men han er på jobb og svarer ikke. Er bare det at jeg gjerne vil bestille delene så fort som mulig :) 

MailMan13 skrev (1 minutt siden):

Hvis Autodoc sier de passer, så har de nok sammenlignet med orginale spesifikasjoner og delenummer, og funnet at dette er tilsvarende. 1mm større diameter vil si at det må være 0,5mm ekstra klaring på innsiden av kaliper. Vil tro det er greit "innafor".

Når jeg spurte autodoc om delene ville passe sammen, svarte de at det var noe de ikke kunne sjekke. Kun at hver enkelt del passer på min bil. 

Men da vil altså ikke 1mm ha så mye å si? 

Skrevet (endret)
Rebecca J Wohlleben skrev (12 minutter siden):

Takk for det du, det blir ikke vi som gjør det. Har fått en bilmekaniker til å fikse det privat, men han er på jobb og svarer ikke. Er bare det at jeg gjerne vil bestille delene så fort som mulig :) 

Skjønner. Såfremt dere skaffer riktige deler så skal det nok gå fint.

Kan legge til at selv om Autodoc er kjent og virker rimelig seriøst så er det ikke et norsk firma eller nettbutikk. De har hverken NUF eller et eget .no-domene. 'co.no' er ikke et offisielt kategoridomene og brukes for unngå kravene til det å bestitte en domene under .no. Ergo har man kanskje ikke så gode rettigheter. Kan anbefale bildeler.no og skruvat.no.

Endret av oddeh
oddeh skrev (5 minutter siden):

Skjønner. Såfremt dere skaffer riktige deler så skal det nok gå fint.

Kan legge til at selv om Autodoc er kjent og virker rimelig seriøst så er det ikke et norsk firma eller nettbutikk. De har hverken NUF eller et eget .no-domene. 'co.no' er ikke et offisielt kategoridomene og brukes for unngå kravene til det å bestitte en domene under .no. Ergo har man kanskje ikke så gode rettigheter. Kan anbefale bildeler.no og skruvat.no.

Tusen takk for svar og tips!! Jeg skal ta en titt der også :D 

Delekatalogen til Skruvat er ikke så presis. Søker jeg på min bil så får jeg opp deler til både min bil, facelift-versjonen selv om det er deler som avviker, og mye greier som er til en annen generasjon og helt ulikt.

Handler kun på Skruvat når det er oppgitt orginale delenummer og jeg vet hva som er riktig.

On 5/20/2025 at 6:38 PM, Rebecca J Wohlleben said:

Så du prøver å støtte oppunder svart økonomi? 

Det krever autorisasjon for å utføre arbeid på bremser på biler, det vil si at jobben må utføres av autorisert verksted. 

Et unntak er arbeid på din egen bil, det har du lov til å utføre selv.

Skrevet (endret)
Snylter skrev (2 timer siden):

Var det ment som kritikk eller positiv annerkjennelse, siden du selv kaller deg "Snylter" 😜 ? (mange vil nok si at svart arbeid i den skalaen det evt er snakk om her er en form for snylting)

Endret av Hollabaloo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Snylter skrev (2 timer siden):

Det krever autorisasjon for å utføre arbeid på bremser på biler, det vil si at jobben må utføres av autorisert verksted. 

Et unntak er arbeid på din egen bil, det har du lov til å utføre selv.

Om han er bilmekaniker har han vel autorisasjon. Ingen sa noe om betaling eller svart arbeid.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Selve delene ser ut til å passe så vidt jeg kan se men skal du gjøre jobben selv må du inkludere et par ting til som verktøy til å lufte bremsene dine i etterkant og verktøy for montering og demontering.

Osv osv...det er en del ting man må ha før å bytte men kjøper man det så kan man bytte selv neste gang :)

Progresjonen på bytte kan man se eksempelvis her: 

Dette er fra en S60 men det er samme chassiet og progresjonen skal være identisk AFAIK.

Endret av b-real
Skrevet (endret)
On 5/22/2025 at 1:43 PM, Zepticon said:

Om han er bilmekaniker har han vel autorisasjon. Ingen sa noe om betaling eller svart arbeid.

En bilmekaniker er ikke autorisert uten å være i jobb på et autorisert verksted men faglig leder (verksmester).

Verkstedet skal ha autorisasjon fra Statens Vegvesen hvis det er i Norge.

Endret av Snylter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...