Mr.M Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (NRK) Kan koste 2,5 milliardar meir for norske bilistar https://www.nrk.no/innlandet/eu-foreslar-arleg-eu-kontroll-for-bilar-eldre-enn-10-ar-1.17411750 dette er ikke for noe annet enn for å begunstige bil/bildele industrien i Europa. Ifølge Statens Vegvesen, når lignende var oppe for noen år tilbake, viste alle statistikkene deres at den overlagt mest hyppige årsak til trafikkulykker er fører-feil og trafikal utforming av veger/kryss/svinger etc. Tekniske mangler utgjorde kun promille og knapt målbart i ulykke-statistikken. Derfor argumenterte de dengang, at kontroll hvert år var overflødig og unødvendig. Norge kan og bør ta dissens på å innføre dette, ellers blir det enda en utgiftspost (sammen med bompenger, matvarepriser og strøm) 5 1
obygda Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Mr.M skrev (1 minutt siden): (NRK) Kan koste 2,5 milliardar meir for norske bilistar https://www.nrk.no/innlandet/eu-foreslar-arleg-eu-kontroll-for-bilar-eldre-enn-10-ar-1.17411750 dette er ikke for noe annet enn for å begunstige bil/bildele industrien i Europa. Ifølge Statens Vegvesen, når lignende var oppe for noen år tilbake, viste alle statistikkene deres at den overlagt mest hyppige årsak til trafikkulykker er fører-feil og trafikal utforming av veger/kryss/svinger etc. Tekniske mangler utgjorde kun promille og knapt målbart i ulykke-statistikken. Derfor argumenterte de dengang, at kontroll hvert år var overflødig og unødvendig. Norge kan og bør ta dissens på å innføre dette, ellers blir det enda en utgiftspost (sammen med bompenger, matvarepriser og strøm) Norge kommer ikke til å løfte en finger for å si nei..sier EU hopp..så hopper Støre og Erna.. 3 1
Vokteren Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Mr.M skrev (16 minutter siden): (NRK) Kan koste 2,5 milliardar meir for norske bilistar https://www.nrk.no/innlandet/eu-foreslar-arleg-eu-kontroll-for-bilar-eldre-enn-10-ar-1.17411750 dette er ikke for noe annet enn for å begunstige bil/bildele industrien i Europa. Ifølge Statens Vegvesen, når lignende var oppe for noen år tilbake, viste alle statistikkene deres at den overlagt mest hyppige årsak til trafikkulykker er fører-feil og trafikal utforming av veger/kryss/svinger etc. Tekniske mangler utgjorde kun promille og knapt målbart i ulykke-statistikken. Derfor argumenterte de dengang, at kontroll hvert år var overflødig og unødvendig. Norge kan og bør ta dissens på å innføre dette, ellers blir det enda en utgiftspost (sammen med bompenger, matvarepriser og strøm) Helt enig. Dette stinker lobbyisme fra sterke grupper innen europeisk bilindustri. Dessuten har klimaekstremister som vil at ingen skal ha privatbil, men bare kjøre kollektivt, hengt seg på hallelujakoret. Hvordan henger dette sammen med EUs «grunnlov» om fri flyt ? 2
Mr.M Skrevet 19. mai Forfatter Skrevet 19. mai obygda skrev (9 minutter siden): Norge kommer ikke til å løfte en finger for å si nei..sier EU hopp..så hopper Støre og Erna.. ikke nødvendigvis, jeg mener å huske at Vegvesenet reserverte seg fra å innføre noe lignende ved. hyppighet ved en tidligere anledning. (det er enkelte land i Europa pr. idag som har mer rigide regler enn Norge) Hvis statistikkene (som nevnt over) fortsatt er identiske med tidligere, skal det bli vanskelig for Samferdseldepartementet og Vegvesenet å mene noe overbevisende annet enn de gjorde før. Positivt at KNA stiller seg avvisende i alle fall.
Kajac Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai obygda skrev (15 minutter siden): Norge kommer ikke til å løfte en finger for å si nei..sier EU hopp..så hopper Støre og Erna.. Sist EU foreslo årlige EU-kontroller (rundt 2012), var Norge blant de som jobbet hardest i mot forslaget, og sannsynligvis en av grunnene til at det ikke ble innført den gangen. Så det du sier her er 100 % feil. Forøvrig har en stor andel europeiske land allerede årlige EU-kontroller, blant annet Storbritannia, Sverige, Østerrike, Belgia, Bulgaria, Kroatia og Polen. 2 1 1
Mr.M Skrevet 19. mai Forfatter Skrevet 19. mai Sitat Målet er betre trafikksikkerheit og lågare utslepp med nye testmetodar for NOx og partiklar. jada, nye testmetoder og apparater som plutselig stempler "halvparten" av bilene som ikke-godkjent (vi trenger ikke ei krystallkule for å se hvor dette fører hen) Ikke lenge siden vi begynte med E10 bensinen (iblandet 10% bioetanol) men de gir seg visst ikke, stadig noen nye krav. hvorfor retter de ikke oppmerksomheten mot kommersiell transport i stedet, der de store miljøgevinstene kan hentes? Reduser antall trailere på veien og få frakten over på skip og jernbane https://protect.kongsberg.com/kongsberg---the-first-electric-autonomous-ship-ever/ 1
obygda Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Kajac skrev (7 timer siden): Sist EU foreslo årlige EU-kontroller (rundt 2012), var Norge blant de som jobbet hardest i mot forslaget, og sannsynligvis en av grunnene til at det ikke ble innført den gangen. Så det du sier her er 100 % feil. Forøvrig har en stor andel europeiske land allerede årlige EU-kontroller, blant annet Storbritannia, Sverige, Østerrike, Belgia, Bulgaria, Kroatia og Polen. I dagens politiske klima med krig i Ukraina og USA som ser på Europa som en fiende så er det ingen norske politikere som tør si nei til EU. Å basere seg på historikk er som spå fremtidig vær basert på forrige århundres..uten å ta hensyn til klimaendringer. Jeg tror Norge i denne saken vil gi etter.
sedsberg Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Det er kanskje dette som må til for å få de siste etternølerne til å bytte til elbil?
Vokteren Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) sedsberg skrev (7 minutter siden): Det er kanskje dette som må til for å få de siste etternølerne til å bytte til elbil? Etternølerne i EU er fortsatt mange, mens Norge ligger på topp. https://www.tv2.no/broom/i-dette-eu-landet-kjoper-nesten-ingen-elbil/16416714/ Dette viser igjen at alle land i Europa ikke kan behandles likt Endret 20. mai av Vokteren
Imaginacíon Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Det gjenstår ennå å bli vedtatt. Vindene i EU går mot mindre reguleringer, så jeg tror det ikke blir vedtatt. 2
Vokteren Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Imaginacíon skrev (7 minutter siden): Det gjenstår ennå å bli vedtatt. Vindene i EU går mot mindre reguleringer, så jeg tror det ikke blir vedtatt. En særdeles mager trøst som har vært forsøkt mange ganger tidligere, uten hell
Imaginacíon Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 3 minutes ago, Vokteren said: En særdeles mager trøst som har vært forsøkt mange ganger tidligere, uten hell Nåja. Det er som med Stortinget. Mange forslag, men langt fra alt blir vedtatt. 1
Rune_says Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai sedsberg skrev (25 minutter siden): Det er kanskje dette som må til for å få de siste etternølerne til å bytte til elbil? Eldre elbiler vil jo få samme regime. Eller mener du at elbiler blir bruk og kast? Nok et argument for hvorfor de ikke egentlig er miljøvennlige. Ellers er den hyppigste feilen som oppdages på EU kontroll feil lufttrykk. Jeg vil hevde at det er for sjelden å kontrollere lufttrykket årlig.
Vokteren Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Imaginacíon skrev (2 minutter siden): Nåja. Det er som med Stortinget. Mange forslag, men langt fra alt blir vedtatt. Altfor mange dustedirektiver som har blitt presset gjennom allerede….
Imaginacíon Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 17 minutes ago, Vokteren said: Altfor mange dustedirektiver som har blitt presset gjennom allerede…. Mitt inntrykk er at det meste er fornuftig. Men det er klart det samlede trykket kan bli mye. EU har innsett dette og jobber nå med å redusere trykket.
Mr.M Skrevet 20. mai Forfatter Skrevet 20. mai Rune_says skrev (57 minutter siden): Ellers er den hyppigste feilen som oppdages på EU kontroll feil lufttrykk. Jeg vil hevde at det er for sjelden å kontrollere lufttrykket årlig. insinuerer du at vi dermed burde ha eu-kontroll hvert halvår? btw, har vært på "minst hundre" kontroller opp gjennom aldri fått "mangel" på dette, er det virkelig så utbredt? (eller bare bare fyller/tapper de dekket til riktig trykk uten å lage stort nummer ut av det)
Rune_says Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Mr.M skrev (34 minutter siden): insinuerer du at vi dermed burde ha eu-kontroll hvert halvår? btw, har vært på "minst hundre" kontroller opp gjennom aldri fått "mangel" på dette, er det virkelig så utbredt? (eller bare bare fyller/tapper de dekket til riktig trykk uten å lage stort nummer ut av det) Mulig jeg husket feil, at det var på MC det med lufttrykk. Ser bremser og lys er det som det er mest av på biler. De fleste har vel etterhvert fått dekktrykk-sensorer på bil også...
Valmeth Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai sedsberg skrev (1 minutt siden): TPMS ble påbudt i alle nye biler fra 2014. *Personbiler
likferd Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 2 hours ago, sedsberg said: Det er kanskje dette som må til for å få de siste etternølerne til å bytte til elbil? Tror du elbiler er unntatt fra EU kontroll?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå