Gå til innhold

Kvinner - bare spre bena, sier Sanna Sarromaa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tycker förövrigt det är rätt meningslösa eksempler som oftast kommit upp i tråden, några bursdagar, planera mat och vem skolan tar kontakt med. (mat beror väl dock väldigt mye på vilka krav man har på maten och variationen). Inget av det trenger vara speciellt jobbigt och det delas också i många familjer. 

Det jag tycker är jobbigt er det som sker dagligen med aktiviteter som ofta begynner så pass tidigt att man ikke ens hinner jobba till fyra, ta sig hem og laga mat innan noen ska iväg. Det ändras också relativt ofta.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (27 minutter siden):

Är det så där du ser 3 skiftet för alla förhold? Alltså att kvinnen alltid gör allt i det jobbiga i 3 skiftet? Eller vad är det egentligen du menar med ditt eksempel? 

Forhold er forskjellige såklart. Men i all hovedsak så er det mødre som tar det 3 skiftet. Menn (generelt) har blitt mye flinkere til å bidra med det andre skiftet da. (og som nevnt tidligere i tråden så betyr det ikke nødvendigvis at det er noens feil, men at man er forskjellig "skrudd sammen"). Noen mødre vil ikke la far ta mer av det tredje skiftet, mens mange fedre heller ikke er interessert i å ta det. 

Fokuset mitt, for n'te gang er hvordan kombinasjonen av at man tar både skift 1 , 2 og 3, bidrar til økt sykefravær og uførhet. Jeg syns det er en interessant problemstilling, som man kanskje ikke enda har satt nok fokus på hvordan man skal løse. 

Hvem tar det tredje skiftet?

Endret av leticia
link
  • Liker 2
Skrevet
18 minutes ago, leticia said:

Gjør et siste forsøk slik at alle her kan forstå det tredje skiftet litt bedre...

Se for deg at du er i arbeid og dere jobber i team på 2 stykker. Kollegaen din kommer alltid for seint på jobb / vaktskifte, så hen får ikke med seg hva som har skjedd. Du må dermed forklare han det hver eneste gang. Hen er også veldig treig i jobben sin, slik at du må overta en del av han sin jobb. Han må forklares hver minste lille ting hen skal gjøre. Hen får likevel like mye utbetalt som deg, selv om fordelingen i arbeidsmengde kanskje er 70 / 130. Hen går også tidlig fra jobb  slik at du blir sittende igjen med papirarbeidet / nedlukking av arbeidsstedet. Du må ta deg av all planlegging fordi kollegaen din ikke er i stand til / eller ikke gidder...

Til slutt så greier du ikke mer av den ekstra arbeidsbelastningen blir sykemeldt og til slutt ufør...

En konkurrerende forklaring:

Se for deg at du er i arbeid og dere jobber i team på 2 stykker. Dere har noen arbeidsoppgaver som er felles og noen som skal deles. Du bruker mer tid på jobben enn kollegaen din, likevel for du alltid høre at du ikke gjør nok. Kollegaen din mener at også at alt du gjør er feil og at du ikke planlegger godt nok. Du mener at kollegaen din stresser, klager og har masse regler vedkommende ha funnet på.  Selv mener du at du gjør ting bra nok, men du gidder rett og slett ikke å ta kampen lenger. Du gidder heller ikke å bruke masse energi på å planlegge morgendagens arbeidsoppgaver, du tar det på rutinen. Etter en stund blir kollegaen din sykemeldt på grunn av stress, mental helse eller er utbrent, du vet ikke helt. Men du må ta alle arbeidsoppgavene helt på egenhånd. Det går helt fint. Du må bare være behersket, effektiv og fokusert, men det er du flink til.

I mine øyne er denne forklaringen vel så dekkende som din.

• Liker 3
Skrevet
fredrik2 skrev (46 minutter siden):

Är det så där du ser 3 skiftet för alla förhold? Alltså att kvinnen alltid gör allt i det jobbiga i 3 skiftet? Eller vad är det egentligen du menar med ditt eksempel? 

Jeg tror en må ta innover seg at utgangspunktet her er at forklaringen skal være at menn tar for lite ansvar og kvinner får for stor arbeidsbelastning, enten problemet en forsøker å forklare er sykefravær eller skilsmisser. Når statistikken viser oss at menn totalt sett jobber mer (når en kombinerer arbeid ute og hjemme) mens kvinner samlet sett har mer tid til "fritid og personlige behov" trenger man en mekanisme som likevel lar forklaringen man alltid trodde på stemme. "Det tredje skiftet" virker å være nettopp det, eksemplifisert ved at en bokstavelig talt opererer med imaginære størrelser (hvor mye tid bruker du på å tenke på ting) og "kirsebærsplukker" ting kvinner tenker mer på.

• Liker 1
Skrevet

Det som er trist med denne diskusjonen (generelt, ikke denne tråden spesielt) er at:

1. De fleste kritikerne enten klarer ikke eller vil ikke forstå hva Sanna sier

2. Diskusjonen avspores på sedvanlig måte ved å sette menn opp mot kvinner

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
1 hour ago, leticia said:

Forhold er forskjellige såklart. Men i all hovedsak så er det mødre som tar det 3 skiftet. Menn (generelt) har blitt mye flinkere til å bidra med det andre skiftet da. (og som nevnt tidligere i tråden så betyr det ikke nødvendigvis at det er noens feil, men at man er forskjellig "skrudd sammen"). Noen mødre vil ikke la far ta mer av det tredje skiftet, mens mange fedre heller ikke er interessert i å ta det. 

Fokuset mitt, for n'te gang er hvordan kombinasjonen av at man tar både skift 1 , 2 og 3, bidrar til økt sykefravær og uførhet. Jeg syns det er en interessant problemstilling, som man kanskje ikke enda har satt nok fokus på hvordan man skal løse. 

Hvem tar det tredje skiftet?

Har försökt få in lite data i diskussionen några gånger nu. Ingen av alla dina länkar verkar ha några tal och forskningen som noen av dem har siterat verkar du ikke vilja läsa så tar med en bild här. Ja, den visar att kvinnene i en del av de oppgaverna gör mye mer. I en del verkar det vara en rätt lik fordelning. I många intressanta områden som ingår i 3 skiftet har de ikke samlat in noen data. Jag är veldigt skeptiskt till att det i hovedsak är mødre som tar 3 skiftet. Møjligt at det gør lite mer i snitt men knappast det mesta i de flesta familjerna. 
image.thumb.png.ace3f566dcde30a73526617847526f09.png

Skrevet
7 hours ago, knopflerbruce said:

Det er det jeg og mener. Jeg har en hylle med diverse "lett å tilberede"-mat (f.eks. instant havregrøt, hvor du bare koker opp vann og blander - klar på 2 minutter, nudler e.l.) + noen frossenpizzaer o.l. i fryseren. Og det hender det er handy, hvis noen f.eks. vil ha meg med på noe den dagen jeg egentlig hadde tenkt å kokkelere litt og de planene blir dyttet på. Det er ikke noe problem å skalere opp instant havregrøt, for å si det sånn - det tar akkurat like lang tid å tilberede til 10 personer som til 1. Meeeen, jeg ser jo så lett for meg at en typisk "husmor" ikke syns det er hverken fint eller bra nok med sånne "ungkarsmåltider". Uavhengig av om det er sunt eller ei. Eller bruker matpakken til poden som et slags "ansikt utad", hvor man føler at man ikke er bra nok hvis andre ser at matpakken er slengt sammen i hui og hast og ikke er forseggjort nok. Dog er jo ikke dette et "tredje skift"-problem, men et slags selvtillitsproblem.

Med andre ord har ikke du en familie som er matlei så da vet du faktisk ikke hva du snakker om. Å lage middag til en familie hver dag syv dager i uken 365 dager i året er faktisk ganske tidkrevende. I tillegg til å ta "ansvar" for økonomien så er det jeg som lager stort sett all maten i vårt hus og jeg kan love deg at det er ikke gjort på fem minutter.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, Hansien said:

Det er blitt en klassiker at folk med barn har lett for å ymte frempå at de uten barn ikke har kunnskap til å uttale seg. Dette argumentet er oppbrukt og vitner enten om

Du glemmer at vi som har barn har vært i den situasjonen at vi ikke har hatt barn. Vi vet hva folk som ikke har barn går rundt og tror. Folk som ikke har barn har rett og slett ikke peiling.

• Liker 2
Skrevet
32 minutes ago, fredrik2 said:

image.thumb.png.ace3f566dcde30a73526617847526f09.png

Grafen viser hvertfall tydelig at menn overvurderer egen innsats og at kvinner gjør desidert mest på hjemmebane så den støtter i all hovedsak poengene til @leticia

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Just now, rabler said:

Grafen viser hvertfall tydelig at menn overvurderer egen innsats og

Grafen visar självklart inte  det då det ikke finns något facit. Är mye möjligt att det är kvinnene som övervurderar sin egen insats. 

Just now, rabler said:

at kvinner gjør desidert mest på hjemmebane så den støtter i all hovedsak poengene til @leticia

Det där är alltså några få saker av det man gör på hjemmebanen i det 3 skiftet. Du kan notera att varken matlagning eller matplanering finns med. Inte heller planering och körning till barnens aktiviteter. Gave inköp och köp av kläder  är inte heller en väldigt stor belastning skulle jag si. Den tar inte heller med allt det som görs i det andra skiftet.  

Nei, den stöttar ikke så som jag tolkar leticia. Hon verkar tro att kvinnene gör mye mer än vad den grafen visar.  

• Liker 1
Skrevet
Just now, Hansien said:

Kult. 

Det intressante med alla deras svar är att jag tycker att sitatet dere "diskuterar" faktiskt stämmer rätt bra samtidigt som personen som skrev sitatet har skrivet en del om jag inte alls tycker stämmer speciellt bra i tråden om det ämnet. 

Skrevet
rabler skrev (16 minutter siden):

Du glemmer at vi som har barn har vært i den situasjonen at vi ikke har hatt barn. Vi vet hva folk som ikke har barn går rundt og tror. Folk som ikke har barn har rett og slett ikke peiling.

Jeg tenker at mange har gått uvitende inn i rollen som forelder og projiserer dette over på de uten barn.

• Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (1 time siden):

Jeg tenker at mange har gått uvitende inn i rollen som forelder og projiserer dette over på de uten barn.

Kult.

• Liker 2
Skrevet
Gammel Gubbe skrev (3 timer siden):

Det som er trist med denne diskusjonen (generelt, ikke denne tråden spesielt) er at:

1. De fleste kritikerne enten klarer ikke eller vil ikke forstå hva Sanna sier

2. Diskusjonen avspores på sedvanlig måte ved å sette menn opp mot kvinner

1. Du burde lese dette svaret fra psykolog Frode Thuen.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/wg2EJM/boer-kvinner-stille-opp-seksuelt-naar-mannen-har-lyst-psykolog-frode-thuen-svarer

(Er på abonnement, som du kan skaffe deg for 1 krone). Han er sterkt uenig i hva Sanna skriver og bruker bl.a ord som kvinnefiendtlig... Det var et godt og balansert svar fra han, anbefaler at det leses.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
rabler skrev (2 timer siden):

Med andre ord har ikke du en familie som er matlei så da vet du faktisk ikke hva du snakker om.

Aah - det var tider det, når man skulle finne en middag hver dag som alle 7 likte 😅👍

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Hansien skrev (10 timer siden):

Vi greide oss med noen underbukser, sokker og t-skjorter i reserve når vi kjørte rundt store deler av Norge på MC for et par år tilbake en liten guttegjeng. Men en langweekend i Europa med daværende Kone krevde vist to fulle kofferter med ymse. Faktisk endte det med en del kreativ pakking for å få med oss alt hjem da det ble kjøpt noen suvenirer. 

Hun brukte vel bare 1/10 av det som ble pakket.

Jeg kjenner sorten. Eller klassikeren når man skal ut døren, og trenger ca 5 minutter på å gjøre seg klar. En halvtime før vi faktisk skal dra: "er du klar?". Så er man jo ikke det, men gidder fortsatt ikke stresse fordi man vet det er tid nok i massevis, og det blir småkjekling av det. Men man ender opp med å bli klar først likevel, etter runde 4 med gnål.

Det er ikke sånn at "menn må ta mer av det tredje skiftet" hvis de ikke får ta det på deres egne premisser. Men, de premissene blir ikke godtatt av den andre parten, som gjør jobben selv. Men, da har man villig plassert hodet i giljotinen mener jeg. En del av det å være en ansvarlig voksen er å faktisk kunne la andre utføre oppgaver på sin måte uten å være bekymret for alt mulig og legge seg borti det. Og det å godta å gjøre ting selv om man ikke er fornøyd med andres innsats. Det er faktisk også lov - men man har da ingen grunn til å klage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...