Gå til innhold

POLL, Forby AFD?

Syns du tyskland burde forby AFD?  

47 stemmer

1. 1. Forby AFD?

• Ja
      16
    • Nei
      31

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes ikke vi skal forby enkeltpartier. Så jeg svarte nei. AfD virker som et ganske ekstremt parti, så jeg forstår at mange ønsker å forby det. Men i et demokrati må man faktisk tillate partier som representerer verdier man er aldri så uenige i.

Noe som jeg derimot kunne stilt meg bak om det er bra nok formulert, er å forby (via grunnloven) partier som aktivt forsøker å undergrave demokratiet. Dette for å sikre at en "Trump", "Putin" eller "Erdogan" ikke ville blitt mulig. Et slikt forbud vil muligens kunne ramme AfD, men det vil også ramme alle andre som måtte jobbe for antidemokrati.

• Liker 2

En riktigere fremstilling av situasjonen, er vel hvorvidt man synes land skal ha sikkerthetstjenester alá PST som overvåker partier, og leverer rapporter som det blir opp til regjeringen å ta stilling til, når de viser seg så ekstreme at de ikke lenger lever opp til demokratiske prinsipper.

Jeg håper de som jobber så iherdig med å forenkle dette ned til at man forsøker å forby et parti bare fordi man er uenig, får betalt på en eller annen måte, for de står virkelig på.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1

Kjenner ikke godt nok til programmet til AfD, så må bare stole på at det tyske rettsvesenet lander på riktig beslutning hvis det blir spørsmål om et forbud. 

Det kunne kanskje vært interessant å hatt en generell diskusjon rundt når det eventuelt burde være åpning for å forby et parti. I tråden angående situasjonen med AfD så jeg det ble stilt spørsmålet om NSDAP burde vært forbudt før det utviklet seg for langt. Det tyske samfunnet/demokratiet klarte ikke å stoppe det, og vi vet hvordan det gikk. 

Så, når er det eventuelt greit med et forbud? 

Kanskje tema for en egen tråd, hvis noen gidder. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...