Gå til innhold

Tyskland baner veien for å forby politisk parti (AFD) for å ''beskytte demokrati''.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle som er for dette i Tyskland og Norge, har etter min mening, herved mistet sin moralske rett til å kritisere USA og Trump. Bare kjør på, men jeg vil ihvertfall ikke ta dem seriøst.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (2 timer siden):

Venstresiden ønsker altså i dette tilfelle å gjøre landet mer demokratisk ved å forby enkelte/noen politiske partier?

Den logikken er temmelig hard å følge for oppegående/normale mennesker

Jeg vil bare si at det var det tyske innenlandske etterretningsbyrået Bundesamt für Verfassungsschutz (BfV) som har gitt AfD denne vurderingen, ikke den sittende regjeringen. Så selv om det er noen sitater fra regjeringsmedlemmer som krever at AfD blir forbudt, har det ikke skjedd ennå, og dette er ekvivalent med at Etterretningstjenesten erklærer et politisk parti i Norge for å være «bekreftet høyre-ekstremt».

• Liker 4
Skrevet

Populistiske partier kan aldri være venner av demokratiet, fordi måten de får makt på er å gjemme seg bak «folket» og bruke «folket» som et skjold. På denne måten er det umulig for populistiske partier å akseptere noen form for motstand eller kritikk, fordi de hevder at motstand mot dem er motstand «mot folket».

• Liker 5
Skrevet (endret)
Sitat

Den logikken er temmelig hard å følge for oppegående/normale mennesker

Å si at AfD blir “ofre” fordi noen vil forby dem, er som å klage over å bli kastet ut av et hus man selv prøver å rive ned fra innsiden. Demokratiet har ytringsfrihet, men også selvforsvar. Når et parti aktivt jobber for å svekke det systemet som gir dem taletid i utgangspunktet, er det ikke “offerrolle” å sette grenser. 

Men igjen, dette er en mentalitet jeg nærmest kan beskrive som MAGA inspirert. Ingen logisk tilnærming og ingen faktabaserte refleksjoner. 

Endret av Lallabaika
  • Liker 5
Skrevet
James G skrev (6 timer siden):

Populistiske partier kan aldri være venner av demokratiet, fordi måten de får makt på er å gjemme seg bak «folket» og bruke «folket» som et skjold. På denne måten er det umulig for populistiske partier å akseptere noen form for motstand eller kritikk, fordi de hevder at motstand mot dem er motstand «mot folket».

Og dette er grunnen til at EU kommer til å slutte å ha valg innen 10-20 år, ihvertfall i den formen vi kjenner det i dag.

Som sett i denne saken er demokratiet (slik vi definerer det her i Europa) instutisjonene, ikke hva velgerne mener (slik populistene definerer det). For å beskytte de demokratiske instutisjonene kan man da finne hjemler i de demokratiske spillereglene for å forby kandidater til å stille til valg. Jeg tror vi får flere "von der Leyen"-politikere, altså ledere som er valgt indirekte. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Lallabaika skrev (1 time siden):

Når et parti aktivt jobber for å svekke det systemet som gir dem taletid i utgangspunktet, er det ikke “offerrolle” å sette grenser. 

Kan du backe up påstanden din og si konkret hvordan det aktuelle partiet jobber for å svekke demokratiet?

• Liker 7
Skrevet
Lallabaika skrev (1 minutt siden):

AfD har gang på gang undergravd demokratiet ved å spre konspirasjonsteorier om valgfusk, true journalister, fremme autoritære ideer og samarbeide med ytre høyre-ekstremister, inkludert lekkede planer om masseutvisninger av borgere med innvandrerbakgrunn. Når et parti aktivt jobber for å demonisere rettsstaten, presse uavhengige medier og ekskludere minoriteter fra samfunnet, er det selve definisjonen på demokratifiendtlig.

At dette i det hele tatt må backes opp i 2025 sier mer om spørsmålet enn svaret.

Men har du noe konkret å komme med? Dette er jo bare et sammensurium av påstander, som hviler på dine definisjoner og subjektive forståelser av diverse situasjoner og hendelser. Er det noe av det du lister opp som faktisk er utenfor demokratiets spilleregler? For meg høres det ut som helt legitim kritikk av forskjellige institusjoner og konkret politikk. At du stempler dette som "antidemokratisk" er jo antidemokratisk i seg selv.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Satan666 skrev (5 minutter siden):

Men har du noe konkret å komme med? Dette er jo bare et sammensurium av påstander, som hviler på dine definisjoner og subjektive forståelser av diverse situasjoner og hendelser. Er det noe av det du lister opp som faktisk er utenfor demokratiets spilleregler? For meg høres det ut som helt legitim kritikk av forskjellige institusjoner og konkret politikk. At du stempler dette som "antidemokratisk" er jo antidemokratisk i seg selv.

Spre konspirasjonsteorier om valgfusk, true journalister, fremme autoritære ideer og samarbeide med ytre høyre-ekstremister, inkludert lekkede planer om masseutvisninger av borgere med innvandrerbakgrunn.

Hvis du mener dette er legitim kritikk og innenfor demokratiske prinsipper, er det ikke så mye mer jeg kan si. 

Endret av Lallabaika
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Lallabaika skrev (6 minutter siden):

Spre konspirasjonsteorier om valgfusk, true journalister, fremme autoritære ideer og samarbeide med ytre høyre-ekstremister, inkludert lekkede planer om masseutvisninger av borgere med innvandrerbakgrunn.

Hvis du mener dette er legitim kritikk og innenfor demokratiske prinsipper, er det ikke så mye mer jeg kan si. 

Du gjentar deg selv og kommer fortsatt ikke med mer enn et sammensurium av påstander, som hviler på dine definisjoner og subjektive forståelser. Det du presenterer så langt er altså ingenting annet enn "propaganda.

Kom gjerne med helt konkrete eksempler og vis til kilde(r), så kan vi jobbe derifra, og diskutere med det som utgangspunkt, og se om det du viser til faktisk er av en slik art som du beskriver og definerer det som.

Hvis du tror at du i 2025 bare kan slenge ut påstander uten å bli møtt av motstemmer, så ligger du langt etter.

Edit: Og det jeg vil frem til er hvorvidt det du viser til er "antidemokratisk" eller ei.

Endret av Satan666
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Satan666 skrev (4 minutter siden):

Du gjentar deg selv og kommer fortsatt ikke med mer enn et sammensurium av påstander, som hviler på dine definisjoner og subjektive forståelser. Det du presenterer så langt er altså ingenting annet enn "propaganda.

Kom gjerne med helt konkrete eksempler og vis til kilde(r), så kan vi jobbe derifra, og diskutere med det som utgangspunkt, og se om det du viser til faktisk er av en slik art som du beskriver og definerer det som.

Hvis du tror at du i 2025 bare kan slenge ut påstander uten å bli møtt av motstemmer, så ligger du langt etter.

Ok chatgpt. 

Det du presenterer så langt er altså ingenting annet enn "propaganda.

Endret av Lallabaika
  • Liker 3
Skrevet
Satan666 skrev (1 minutt siden):

Igjen, et sammensurium av påstander, ispedd personlige følelser. Det gir liten mening for meg. Har du konkrete eksempler? Så kan vi jo diskutere disse.

Misinformasjon er den største trusselen mot verden akkurat nå:

https://www.euronews.com/my-europe/2025/01/17/misinformation-is-the-biggest-short-term-risk-to-the-world-says-wef

Dette er en artikkel som beskriver misinformasjonen og retorikken som er tilstede i AfD:

https://www.techpolicy.press/what-afds-dark-campaign-in-germany-tells-us-about-disinformation/

Begrunnelsen for at de betegnes som høyreekstreme:

https://www.reuters.com/world/europe/why-has-german-spy-agency-classified-far-right-afd-extremist-2025-05-02/

...

Og hvis du vil vite mer om misinformasjonen som ligger til grunn for dagens høyreekstremisme i tyskland og normalisering av høyreradikale ideer i vesten, så kan vi gå inn på det med en egen tråd om dens historie, og tilknytning til og inspirasjon i russisk anti-vestlige propaganda, så kan vi gå inn i materien i kveld.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Lallabaika skrev (4 minutter siden):

Ok chatgpt. 

Det du presenterer så langt er altså ingenting annet enn "propaganda.

Du har altså ingenting å komme med. Svakt.

• Liker 9
Skrevet (endret)
Satan666 skrev (4 minutter siden):

Du har altså ingenting å komme med. Svakt.

Det er helt åpenbart at du klipper og limer.

Først "   deretter et . 

"propaganda.

Endret av Lallabaika
  • Liker 3
Skrevet
Lallabaika skrev (3 minutter siden):

Det er helt åpenbart at du klipper og limer.

Først "   deretter et . 

"propaganda.

Du forsøker bare å flytte fokus.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at det å utestenge et parti som leder på målingene fort kan slå tilbake mot sin hensikt, men er det mulig å gi "poengstraff" ved valg om de blir funnet skyldige? Er det mulig å si at AfD-stemmer vil telle 50%? Altså, om AfD får 20%, så vil det altså registreres som 10%.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Satan666 skrev (2 minutter siden):

Du forsøker bare å flytte fokus.

Nei, jeg påpeker noe åpenbart. Som sagt, hvis du mener AfD beveger seg innenfor rammeverket til et demokrati er vi fundementalt uenige. 

Hvis jeg henviser til kilder for påstandene, endrer ikke det ditt standpunkt uansett. Ergo bortkastet tid.

Endret av Lallabaika
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...