Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Offentlig sektor er helse, omsorg, utdanning mm. Dette er sentrale tjenester som gjør Norge til et godt land å leve i. At den vokser i et land med voksende befolkning og høye ambisjoner for kvaliteten på tjenestene er som forventet.

Offentlige tjenester lever av bevilgninger.
Bevilgninger som er avhengig av at privat eksportindustri klarer å skaffe inntekter og betale skatt.

Hvis oljeinntektene ikke medregnes er Norge ille ute.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Offentlig sektor er helse, omsorg, utdanning mm. Dette er sentrale tjenester som gjør Norge til et godt land å leve i. At den vokser i et land med voksende befolkning og høye ambisjoner for kvaliteten på tjenestene er som forventet.

Hvilken høye ambisjoner er det du tenker på?

Skrevet (endret)
ps5 skrev (39 minutter siden):

Flukten fra skattene tok av når ap vant for 4 år siden.  

Nettopp, og de ville sagt det samme om skattene var uendret i perioden.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Skrevet
Just now, Red Frostraven said:

Nettopp, og de ville sagt det samme om skattene var uendret i perioden.

Måler er ikke å få de rike til å slutte å klage, men å ikke ødelegge skattegrunnlaget til Norge.

Skrevet
3 minutes ago, Kone said:

Hvilken høye ambisjoner er det du tenker på?

En kunne la det skure og gå innen eldreomsorgen for eksempel hvis en ikke hadde ambisjoner. Det største problemet er å få folk til å jobbe her. Får en flere ansatte innen eldreomsorgen vokser offentlig sektor.

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (44 minutter siden):

Jeg har en god økonomi selv, men jeg tenker faktisk på de jeg har sett first hand som ikke har det, som virkelig sliter. Samtidig så ser jeg at mange hvis de bare endret litt på vaner / forbruk faktisk kunne sittet litt bedre i det enn de gjør. Det er vanskelig enkelte ganger for noen dette med økonomi. Jeg mener alle burde ha et "minstenivå" som man ifølge SIFO kan greie å leve for, men jeg syns ikke man skal pøse penger ut til folk utover det når det er åpenbart at det er økonomistyringen / forbruket som er problemet, og ikke hva de får inn i inntekter. 

Nå spør jeg bare rett ut her - hva tenker dere andre at kunne vært et minstenivå på stønader som er ok å leve for? Jeg tenker selv en utbetaling på 25.000 kroner burde holde for en enslig person. Kanskje ned til 20.000 hvis man er samboer / gift. 

Jeg bruker 5000 maks...må jeg lever på havregrøt og vann......og har null gjeld

Skrevet
leticia skrev (11 minutter siden):

Du overser det faktum at noen er født med skader og sykdom og ikke får tegnet forsikring som omhandler den sykdommen / skaden. 

Det er nettopp grunnen til at jeg vil ta noe fra de som hardest, og gir til de som har minst

• Liker 1
Skrevet
12 minutes ago, Vokteren said:

Offentlige tjenester lever av bevilgninger.
Bevilgninger som er avhengig av at privat eksportindustri klarer å skaffe inntekter og betale skatt.

Hvis oljeinntektene ikke medregnes er Norge ille ute.

Hvorfor skal ikke oljeinntekter regnes med? Norge har investert enorme summer i denne næringen, det gir ingen mening å ikke regne den med. Når den etter hvert faller fra må Norge finne andre næringer til erstatning. Det skal vi klare.

• Liker 3
Skrevet

Går greit for de med mest i hvert fall…

Norges 180 viktigste investorer: Milliardfest – så mye tjente de
https://www.finansavisen.no/finans/2025/08/26/8288533/norges-180-viktigste-investorer-milliardfest-sa-mye-tjente-de?zephr_sso_ott=RNdmKE

Norges 180 viktigste aksjeinvestorer hadde et knallår i fjor. Samlede overskudd økte nær 50 prosent. Så mye tjente Spetalen, Stenshagen, Tveitereid, Skorstad og alle andre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Det er nettopp grunnen til at jeg vil ta noe fra de som hardest, og gir til de som har minst

Det kan gjøres på flere måter, Staten har ikke bare skatteinntekter.

Største inntektskilder
  • Petroleumsskatt:
    Den største enkelte inntektskilden, selv om den varierte betydelig fra år til år på grunn av olje- og gasspriser. 

• Merverdiavgift (MVA):
    En viktig kilde til statens inntekter, som legges på de fleste varer og tjenester. 

• Særavgifter:
    Avgifter på spesifikke varer og tjenester, som alkohol, tobakk, og drivstoff. 

• Skatteinntekter fra personer og bedrifter:
    Omfatter personinntektsskatt, formuesskatt, arbeidsgiveravgift og selskapsskatt. 

Fordeling av skatteinntekter 

• Staten: Mottar omtrent 87 % av de samlede skatte- og avgiftsinntektene.
  • Kommunene: Mottar om lag 11 %.
  • Fylkeskommunene: Mottar de resterende 2 %.
Viktige poeng
  • Staten bruker skatteinntekter for å finansiere offentlige tjenester og utgifter, som pensjoner, helse og infrastruktur. 

• Petroleumsskatten er en viktig, men variabel inntektskilde som overføres til Statens pensjonsfond utland. 

• Skatter og avgifter har også en styrende effekt. For eksempel er noen avgifter miljø- eller helsebegrunnet for å påvirke forbrukeratferd, som forbudet mot tobakk og alkohol. 
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (1 time siden):

Går greit for de med mest i hvert fall…

Norges 180 viktigste investorer: Milliardfest – så mye tjente de
https://www.finansavisen.no/finans/2025/08/26/8288533/norges-180-viktigste-investorer-milliardfest-sa-mye-tjente-de?zephr_sso_ott=RNdmKE

Norges 180 viktigste aksjeinvestorer hadde et knallår i fjor. Samlede overskudd økte nær 50 prosent. Så mye tjente Spetalen, Stenshagen, Tveitereid, Skorstad og alle andre.

Er offentlige regnskapene og skattetallene klare allerede nå? 

Edit: Nei, infoen er ikke bekreftet riktig hvor mye noen tjente..

Endret av Jarmo
Skrevet
Imaginacíon skrev (20 minutter siden):

Når den etter hvert faller fra må Norge finne andre næringer til erstatning. Det skal vi klare.

Og den jobben burde pågått NÅ…..

Å utsette det åpenbare er sjelden smart….

Skrevet
Imaginacíon skrev (31 minutter siden):

En kunne la det skure og gå innen eldreomsorgen for eksempel hvis en ikke hadde ambisjoner. Det største problemet er å få folk til å jobbe her. Får en flere ansatte innen eldreomsorgen vokser offentlig sektor.

Eldrebølgen går over etter et par generasjoner.
Hva skal Norge leve av den dagen oljeinntektene krymper og «alle» jobber i offentlig sektor ?

Vil oljefondet bli så lukrativt at alle kan heve borgerlønn og la andre drive verdiskaping ?
Det er ikke akkurat bærekraftig…..

Skrevet
5 minutes ago, Vokteren said:

Og den jobben burde pågått NÅ…..

Å utsette det åpenbare er sjelden smart….

Det er nå engang slik med kapitalisme at det er dårlig med planlegging. Det blir som det blir. Noen næringer vil vokse frem etter hvert. 

Jeg skulle dog sett mer planlegging. Mer sosialisme. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Det er nå engang slik med kapitalisme at det er dårlig med planlegging. Det blir som det blir. Noen næringer vil vokse frem etter hvert. 

Mer planøkonomi ?

Skrevet
leticia skrev (13 minutter siden):

Enig. Mener Erna faktisk kom best ut av det i går :) 

Jeg fikk ikke sett hele debatten, men følte litt på stemningen. Jeg synes at Støre virket litt sliten, og stressa forståelig nok, etter å ha tapt skolevalget. Han må stå til rette for politikken som føres i landet. Erna virket i storform etter gode tall fra nettopp skolevalget. Hun synes det er gøy å debattere, sa hun etterpå.

SV var på i går og politikken deres ble mer avklart. Venstre fikk inn en fulltreffer fra høyresiden, som jeg la merke til. Rødt husker jeg lite av. Vedum prøvde å avbryte Listhaug et par ganger. KrF har sin egen tilhengerskare.

Skrevet (endret)
Tussi skrev (1 time siden):

Men ingen av disse skatter handler om fast eiendom og utstyr i bedriften

Sveits kan ikke kreve inn skatter fra Norge. Iht. internasjonale skatteavtaler mellom nasjoner.

(dobbeltbeskatning i så fall)

Endret av Jarmo
Skrevet

https://www.nrk.no/stor-oslo/oker-sikkerheten_-opplever-rasisme-pa-valglokalene-1.17554132

Ansatte i valglokale utsatt for rasisme – setter inn vekter

Flere valgansatte har opplevd truende oppførsel mens de har vært på jobb, ifølge kommunen.

---

– Det er snakk om noen episoder. Det er ikke sånn at hver enkelt av hendelsene har vært veldig dramatiske, men det er mer enn vi har opplevd ved tidligere valg og andre lokaler.

Det sier Lars Arne Ryssdal, direktør i bystyrets sekretariat, som har ansvar for valgavviklinga i Oslo.

Ingen av hendelsene er politianmeldt, og ifølge Ryssdal har ingen av de valgansatte heller ønsket å anmelde.

---

Bekymret for valgdeltakelse.

– I denne bydelen er det mange som tidligere ikke har stemt, og dette kan gjøre at flere føler seg utrygge, sier SV-politiker Marian Hussein

Hussein peker også på at flere i bydelen kanskje allerede er redde på grunn av drapet på Kampen i slutten av august.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
39 minutes ago, Imaginacíon said:

Det er ingen regel at nye næringer vokser frem. Historien er fult av eksempler hvor land har mister sin hovedeksport og fant ingen erstatning.

Jeg forstår ikke hva du mener med mer planlegging. Skal den norske stat investere i en ny ekportindustri?

Endret av Camlon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...