Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
leticia skrev (10 timer siden):

En annen ting som har veldig mye å bety i forhold til AAP versus uføretrygd er de som har barn (i hovedsak de som er enslige med barn). Barnetillegget per barn for en på AAP er: 37 kroner per dag (hvis vi regner 20 arbeidsdager, så er dette på 740 kroner i måneden. Har man derimot uføretrygd så er beløpet på 4339 kroner i måneden. En vesentlig forskjell her også. 

Leste mer om dette.  Det så ut som at barnetillegget var fjernet ved første øyekast på google, men det var ikke tilfelle.

Men at regelverket er tilpasset til at uføretrygd ikke skal lønne seg i forhold til å arbeide. Lang artikkel: Innføring av øvre grense for uføretrygd og barnetillegg

Trygdetiden din har betydning for barnetillegget. Har du ikke full trygdetid, vil barnetillegget bli redusert ut fra trygdetiden din.

Familiens samlede inntekt påvirker barnetillegget

Barnetillegget er behovsprøvd. Hvis barnet bor hos begge foreldrene, skal begges inntekter regnes med. Hvis den samlede inntekten til foreldrene overstiger et visst beløp, blir størrelsen på barnetillegget redusert eller faller helt bort.

https://www.nav.no/uforetrygd#tillegg

Tror jeg stopper nå, før jeg vikler meg helt inn i regelverket til NAV.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/listhaug-og-solberg-til-debatt-etter-statsminister-klinsj-1.17549332

Hvilke partier som havner over og under sperregrensen blir viktig for om det blir regjeringsskifte eller ikke. Venstre, MDG og KrF lå alle så vidt over sperregrensen på NRKs siste meningsmåling.

Venstre sa under TV 2s debatt de ønsker Erna Solberg som statsminister.

– Hva er det med Sylvi Listhaug som gjør henne uspiselig som statsminister?

– Det den målinga viser, er at det fortsatt er god mulighet for å få et borgerlig flertall. Men det som må skje, er at mange nok av de som vurderer å stemme Venstre, faktisk går til stemmelokalene og gjør det. Det jeg tror de trenger å vite, er at vi jobber for å få et regjeringsskifte, svarer Melby.

En borgerlig regjering vil også være avhengig av støtte fra KrF. KrF-leder Dag Inge Ulstein er uklar på om han støtter Listhaug som statsminister. Han sier de ønsker regjeringsskifte.

– Dere har spilt opp noe som jeg mener ikke har vært spenning mellom oss i det hele tatt, sier Ulstein.

----

På rødgrønn side avviste Støre at et regjeringssamarbeid med Rødt og MDG var aktuelt. Han hadde tre krav for et samarbeid: Norsk medlemskap i Nato,EØS-avtalen og trygg økonomisk styring.

Hvis man vil ha Støre som statsministeren istedenfor Erna, kan man altså ikke stemme MDG hvis meningsmålingene stemmer?

Skrevet
Subara skrev (12 minutter siden):

Leste mer om dette.  Det så ut som at barnetillegget var fjernet ved første øyekast på google, men det var ikke tilfelle.

Men at regelverket er tilpasset til at uføretrygd ikke skal lønne seg i forhold til å arbeide. Lang artikkel: Innføring av øvre grense for uføretrygd og barnetillegg

Trygdetiden din har betydning for barnetillegget. Har du ikke full trygdetid, vil barnetillegget bli redusert ut fra trygdetiden din.

Familiens samlede inntekt påvirker barnetillegget

Barnetillegget er behovsprøvd. Hvis barnet bor hos begge foreldrene, skal begges inntekter regnes med. Hvis den samlede inntekten til foreldrene overstiger et visst beløp, blir størrelsen på barnetillegget redusert eller faller helt bort.

https://www.nav.no/uforetrygd#tillegg

Tror jeg stopper nå, før jeg vikler meg helt inn i regelverket til NAV.

Barnetillegget er behovsprøvd ja, og det var derfor jeg skreiv at det er i hovedsak enslige som bor med barn som får dette. Partneren din tjener som regel såpass godt at barnetillegget faller helt bort hvis du er samboer / gift. Utenom det så reduseres beløpet med 50 % av det  som er over en inntektsgrense, og kan selvfølgelig falle helt bort hvis man har god trygd i utgangspunktet. Men nå var jeg mest opptatt av de på minstesats, det er en vesentlig forskjell mellom barnetillegget på  AAP og uføretrygd da. 

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (14 minutter siden):

På rødgrønn side avviste Støre at et regjeringssamarbeid med Rødt og MDG var aktuelt. Han hadde tre krav for et samarbeid: Norsk medlemskap i Nato,EØS-avtalen og trygg økonomisk styring.

Hvis man vil ha Støre som statsministeren istedenfor Erna, kan man altså ikke stemme MDG hvis meningsmålingene stemmer?

De 3 tingene Støre nevner er de aller viktigste. Hvis man vil ha Støre som statsminister i stedet for Erna så bør man absolutt stemme på MDG (jeg har gjort det selv, hoppet fra Venstre til MDG). Det er forskjell på regjeringssamarbeid, og samarbeid i de sakene de faktisk er enige om, for å sikre at de borgerlige ikke kommer til makta. MDG har vært tydelige på at de støtter Støre som statsminister. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Subara skrev (18 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/listhaug-og-solberg-til-debatt-etter-statsminister-klinsj-1.17549332

Jo. MDG går inn for blokksamarbeid med rødgrønn side. Regjeringssamarbeid er noe annet.

MDG over sperregrensa er i praksis fortsatt Støre som statsminister.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Subara skrev (20 minutter siden):

Hvilke partier som havner over og under sperregrensen blir viktig for om det blir regjeringsskifte eller ikke. Venstre, MDG og KrF lå alle så vidt over sperregrensen på NRKs siste meningsmåling.

Venstre sa under TV 2s debatt de ønsker Erna Solberg som statsminister.

– Hva er det med Sylvi Listhaug som gjør henne uspiselig som statsminister?

– Det den målinga viser, er at det fortsatt er god mulighet for å få et borgerlig flertall. Men det som må skje, er at mange nok av de som vurderer å stemme Venstre, faktisk går til stemmelokalene og gjør det. Det jeg tror de trenger å vite, er at vi jobber for å få et regjeringsskifte, svarer Melby.

En borgerlig regjering vil også være avhengig av støtte fra KrF. KrF-leder Dag Inge Ulstein er uklar på om han støtter Listhaug som statsminister. Han sier de ønsker regjeringsskifte.

– Dere har spilt opp noe som jeg mener ikke har vært spenning mellom oss i det hele tatt, sier Ulstein.

----

Jeg tenker at det er overhodet ikke noe flertall på noe som helst vis å ta Norge it av EØS  eller NATO, så spørsmålet er om han krever at de støtter EØS eller Nato, men det er toslt usannsynlig at ikke et RG flertall vil ende med regjering selv om de er avhengig av de to partiene

Endret av Tussi
  • Liker 3
Skrevet
leticia skrev (17 minutter siden):

De 3 tingene Støre nevner er de aller viktigste. Hvis man vil ha Støre som statsminister i stedet for Erna så bør man absolutt stemme på MDG (jeg har gjort det selv, hoppet fra Venstre til MDG). Det er forskjell på regjeringssamarbeid, og samarbeid i de sakene de faktisk er enige om, for å sikre at de borgerlige ikke kommer til makta. MDG har vært tydelige på at de støtter Støre som statsminister. 

Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Jo. MDG går inn for blokksamarbeid med rødgrønn side. Regjeringssamarbeid er noe annet.

MDG over sperregrensa er i praksis fortsatt Støre som statsminister.

Ok, da er det forstått. Hadde vært merkelig ellers 🙂 Visste at sperregrense handlet om tall og prosenter og ikke mer.

Synes at Norge har et bra politisk system som bygger opp om samarbeid på tvers av saker og partier.

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (1 time siden):

De 3 tingene Støre nevner er de aller viktigste. Hvis man vil ha Støre som statsminister i stedet for Erna så bør man absolutt stemme på MDG..

Det eneste partiet som vil ha Norge ut av NATO, er vel Rødt?

Både AP og Høyre er for EU, mens FRP er imot EU-medlemsskap, men for EØS-avtalen
SP og SV er begge i mot EØS-avtalen og EU-medlemsskap

Trygg økonomisk styring får man nok uansett, de store partiene er svært like når det kommer til generell økonomisk styring
Ett av unntakene må være MDG, som du stemmer på, som vil stanse alle oljeinntekter, og benytte Oljefondet til å løse verdens klimautfordringer

"Oljefondet er bygget på inntekter fra olje- og gassvirksomhet som har gitt store klimagassutslipp. Norge må jobbe for å betale ned denne klimagjelden. Oljefondets posisjon som et av verdens største fond underlagt demokratisk kontroll gjør at fondet kan ta en unik rolle i omstillingen av verdensøkonomien. I tillegg til å endre strategien for fondets investeringer vil MDG derfor bruke betydelige midler fra fondet til overføringer til internasjonalt klima og miljøarbeid" - MDG

Der ryker trygden din, og gis til selskaper i utlandet som selger klimakvoter og annet rør

Endret av 0laf
  • Liker 1
Skrevet

En ting som må gjøres noe med er den uretten som begås mot uføre ved at pasient A som er innlagt til rehabilitering etter slag for beholde hele trygden sin gjennom hele forløpet, mens pasient B som er innlagt med akutt psykose eller rusrehabilitering mister 86% av trygden sin etter 3 mnd

Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

En ting som må gjøres noe med er den uretten som begås mot uføre ved at pasient A som er innlagt til rehabilitering etter slag for beholde hele trygden sin gjennom hele forløpet, mens pasient B som er innlagt med akutt psykose eller rusrehabilitering mister 86% av trygden sin etter 3 mnd

Så rart, hvorfor har typen lidelse noe å si for utbetaling av trygd?

Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (12 minutter siden):

Så rart, hvorfor har typen lidelse noe å si for utbetaling av trygd?

Det er ren diskriminering... og hvis man ønsker å f eks bedre rusbehandlingen så må dette gjøres noe med... 

https://psykiskhelse.no/magasinet/far-trekk-i-trygd/

Man kan få beholde nok til å beholde boligen, men her likestilles altså psykisk syke med kriminelle i fengsel.

https://www.dagensmedisin.no/anniken-hauglie-h-helse-og-omsorgskomiteen-nav/raser-mot-forskjellsbehandling-av-psykisk-syke/415409

Også Venstre har reagert på dette, så det blr være mulig å få til et tverrpolitisk flertall på dette.

Både SV, Høyre og Venstre har jeg sett har tatt det opp, AP mener det ikke er et problem fordi antallet innlagt på lang tid på somatiske avdelinger er så lavt. Hele poenget er vel at ordningen bør fjernes, så kan man heller kreve kostpenger i lengre innleggelser, da man sparer penger til mat. Men å ha penger til å betale bolig, strøm, telefon, klær, lån etc er en menneskerett

Endret av Tussi
Skrevet (endret)

@Tussi Kanskje differensiatoren er hvor mye pass/oppfølging en psykotisk eller rus-pasient krever (gitt at det varer lenger enn 3 mnd)   Ikke uvanlig med 6 mill i kostnad per pasient pr år, med døgnkontinuerlige skift for oppfølging/bevoktning at de ikke gjør noe dumt.

Rehabilitering etter slag hvor slagpasienten etterhvert kan ta vare på seg selv og trenger penger selv til løpende utgifter - da virker det fornuftig å ikke ta mesteparten av inntekten når de er innlagt.  De har gjerne betalt skatt et langt liv også - noe jeg tipper en psykotisk eller rus-pasient ikke har gjort særlig av (sånn i snitt)

Hvis slagpasienten ikke blir OK, så er veien uansett kort til fast plass på sykehjem som også tar 85% av trygd/inntekter (pga kostnader til rom, mat, døgnkontinuerlig oppfølging osv) 

Endret av Rune_says
Skrevet
Just now, Tussi said:

Det er ren diskriminering... og hvis man ønsker å f eks bedre rusbehandlingen så må dette gjøres noe med... 

https://psykiskhelse.no/magasinet/far-trekk-i-trygd/

Man kan få beholde nok til å beholde boligen, men her likestilles altså psykisk syke med kriminelle i fengsel.

Veldig rart! Ytterligere destabilisere livet når ubalansen er et faktum.
Jeg forstår argumentet med nedsatt behov for utgifter til kost og losji når man allerede befinner seg på en institusjon hvor dette dekkes, men hvis effekten er at man mister leilighet og misligholder lån og regninger, så betyr det vel bare i praksis at det er enda mindre attraktivt for de som sliter å oppsøke hjelp, og evt. at de som har søkt hjelp stiller enda svakere etterpå, helt bakvendt!
De som er redde for at stønader og hjelp til de svakeste er for god, og lett å utnytte, burde gått noen turer i deres sko..

• Liker 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (7 minutter siden):

Veldig rart! Ytterligere destabilisere livet når ubalansen er et faktum.
Jeg forstår argumentet med nedsatt behov for utgifter til kost og losji når man allerede befinner seg på en institusjon hvor dette dekkes, men hvis effekten er at man mister leilighet og misligholder lån og regninger, så betyr det vel bare i praksis at det er enda mindre attraktivt for de som sliter å oppsøke hjelp, og evt. at de som har søkt hjelp stiller enda svakere etterpå, helt bakvendt!
De som er redde for at stønader og hjelp til de svakeste er for god, og lett å utnytte, burde gått noen turer i deres sko..

Enig! Det er faktisk svært mange som dropper ut av behandling for de har ikke råd til å fortsette... da snakker vi kgså om mye bortkastet helsehjelp...

• Liker 2
Skrevet
Rune_says skrev (9 minutter siden):

@Tussi Kanskje differensiatoren er hvor mye pass/oppfølging en psykotisk eller rus-pasient krever (gitt at det varer lenger enn 3 mnd)   Ikke uvanlig med 6 mill i kostnad per pasient pr år, med døgnkontinuerlige skift for oppfølging/bevoktning at de ikke gjør noe dumt.

Rehabilitering etter slag hvor slagpasienten etterhvert kan ta vare på seg selv og trenger penger selv til løpende utgifter - da virker det fornuftig å ikke ta mesteparten av inntekten når de er innlagt.  De har gjerne betalt skatt et langt liv også - noe jeg tipper en psykotisk eller rus-pasient ikke har gjort særlig av (sånn i snitt)

Hvis slagpasienten ikke blir OK, så er veien uansett kort til fast plass på sykehjem som også tar 85% av trygd/inntekter (pga kostnader til rom, mat, døgnkontinuerlig oppfølging osv) 

Tja, det er ikke sykehuset som får trygda deres. Forøvrig, hvor lett er det å skrive ut en psykisk syk eller rusavhengige person som ikke lenger har bolig? Eller som har pådratt seg betalingsanmerkninger fordi de ikke har penger til faste regninger? Vi vet allerede at personer på AAp har en høyere selvmordsrisiko, tror ikke denne er mkndre for mennesker med etablert psykisk sykdom som mister det økonomiske livsgrunnlaget sitt 

Hvor mye poeng er det i å satse på rusomsorg når pasientene må.avslutte behandlingen halvveis og ryker utpå igjen fordi de ikke har råd til å miste så mye penger?

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (På 30.8.2025 den 23.04):

Jeg gikk 12 år på midlertidige ytelser før jeg fikk varig uføretrygd i 2010 eller noe... tror du man blir frisk av å leve på lave satser på midlertidige ytelser?

Uføretrygd gav meg stabilitet og etterhvert evnen til jobb. Og selv om man ikke blir bedre skal man ikke straffe folk med aap fra man er 20 til man er 40

Enig med @Tussi

• Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (18 minutter siden):

Det er faktisk svært mange som dropper ut av behandling for de har ikke råd til å fortsette... da snakker vi kgså om mye bortkastet helsehjelp...

Da regner jeg med det er snakk om rus.  Forhåpentligvis har pasienten fått noen verktøy til å håndtere avhengigheten ila 3 mnd og/eller kan fortsette med medikamentell hjelp som er gratis.    Er det maks 3 mnd ila 1 år eller er det som parkometer, flyt litt på deg og få ny periode?

Uansett er slike tema noe som er prisgitt regjeringspartienes budsjett og hestehandler.

Men ingen vil visst ha direkte demokrati (GP), så da fortsetter den suverene vinneren KMM (Kos Med Misnøye) 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...