Neptun1 Skrevet tirsdag kl 07:58 Skrevet tirsdag kl 07:58 (endret) AP "vant" valget med en umulig konstellasjon som innbefatter både sosialister, kommunister og miljøtalibanere. 3 stk. partier som ikke har noen helhetlig politikk men som krever makt og innflytelse. I tillegg har vi et SP som brøt med AP i perioden vi har lagt bak oss grunnet store uenigheter ang. EU (EØS) diktatoriske krav. 3 av partiene partiene AP skal drasse på er imot EU og EØS (faktisk). Kun MDG er for EU. Men enda verre - nesten ingen i det private næringslivet ønsket at Støre skulle fortsette. Det finnes det veldig gode grunner for. Kun 3 prosent av ledere i norske bedrifter ønsker at Støre skal fortsette I en spørreundersøkelse som er utført på vegne av SMB Norge svarer sju av ti at de ønsker Erna Solberg eller Sylvi Listhaug som ny statsminister. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/rPbgyl/kun-3-prosent-av-ledere-i-norske-bedrifter-oensker-at-stoere-skal-fortsette De som ønsker Støre er virksomheter og privatpersoner som er avhengige av andres flid for å leke viktig. LO synes f.eks. at skattebetalerne skal finansiere deres "grønne arbeidsplasser". De befinner seg helt bortenfor virkeligheten. Valget er en katastrofe for norsk næringsliv og husholdningene. Men sånt skjønner ikke de mange som er i et avhengighetsforhold til AP. I tillegg er dem som kjent veldig rause med andre penger. Så her skal vi få et solid påtrykk av nye AP-velgere fra fjerne land. Hadde derimot spørsmålet vært stilt til norske medier, så hadde garantert nesten alle vært positive til en ny periode med Støre. Dette er faktisk et stort demokratisk problem i Norge. Endret tirsdag kl 08:08 av Neptun1 2 1
Morromann Skrevet tirsdag kl 12:43 Skrevet tirsdag kl 12:43 Jarmo skrev (På 12.9.2025 den 16.08): https://www.vg.no/nyheter/i/GypXMx/erna-solberg-taus-foer-krisemoete Om jeg kan takke Erna for noe er det at hun i det minste sørget for at AP og Høyre fikk rent flertall i Stortinget. Det er et stortingsflertall man burde frykte. Virkelig. Maabren skrev (På 15.9.2025 den 12.43): SP si grasrot er ferdig med Vedum som partileder sjølv om partiledelsen forsatt tviholder på glisebukken. Vedum tek ein Erna og tviholder på posisjonen innad i partiet. Kanskje SP sikter seg under sperregrensa eller lar di Vedum gå av? Ingen av partiene har demokratiske nominasjonsprosesser. De er rigget til at det samme styret gjenvelger seg selv gang på gang. Skjønt de må vel skjønne at de ikke er tjent med å fortsette å ha Vedum som leder? Jeg mener; SPs nesten 4 år i regjering var en regjering som slukte det ene EU-direktivet etter det andre og var en garantist for "arbeider"-partiets spinnville energipolitikk og "Europas grønne batteri"-galskap. Og der er vel grunnen til mye av nederlaget. Jeg tipper at de mistet mange velgere over til FRP av den grunn. Og det er en virkelighet de må ta innover seg. Maabren skrev (På 15.9.2025 den 12.43): Blir Giske ein såpass vanskelig politiker for Støre å kontrollere at han(Giske) får plass i regjeringa? Giske har jo(tilsynelatende)representert en mer tradisjonell sosialdemokratisk og energiopposisjonell fløy i AP. Så får vi se om det var mer enn bare en populistisk sjarmoffensiv eller ikke. Maabren skrev (På 15.9.2025 den 12.43): Stoltenberg er ferdig med jobben å sikre Støre gjenvalg og ein tur i sengehalmen med desse 4 støttepartia blir nok overveldande for ein gammal krok. Stoltenberg forlater AP og Støre før juletider eller rett etter viss han forsatt trakter etter jobben han har permisjon fra. Samtidig har Støre lovd at Stoltenberg forsetter som finansminister og med tanke på alt Støre lyge om blir det ei god rettesnor på at Stoltenberg gir seg i nær framtid. Jeg har en sterk mistanke om at de fleste som stemte AP utelukkende på grunn av Jens faktisk ikke er klar over hvor gammel han er og at han faktisk når alderen for alderspensjon om noen måneder. Støres løfter er ikke verdt noen verdens ting. Han har løyet på inn- og utpust i 4 år og at han atpåtil ble belønnet for det i valget er en politisk sensasjon i norsk historie. Men det er vel slik folk er. Når Jens har trukket seg gleder jeg meg med en viss skadefryd og høre klagesytingen "vi ble lurt til å stemme AP". Nei; ingen ble lurt. De gadd ikke å følge med; det er sannheten. Og hvilke mirakler var det de egentlig trodde Stoltenberg som finansminister ville gi dem? Nordmenn må være det mest lettlurte folket i Europa. 1
Vokteren Skrevet i går, 12:23 Forfatter Skrevet i går, 12:23 nebrewfoz skrev (På 11.9.2025 den 15.56): https://www.nrk.no/norge/rod-ungdom-lederen-harselerte-med-kirks-dod-pa-tiktok-1.17566260 Amrit Kaur trekker seg. Og godt er det. Hun har vært i hardt vær tidligere. Nå gjenstår det bare å nevne det for mine gode arbeidskollegaer som sympatiserer med Rødt.
Atib Azzad Skrevet i går, 12:48 Skrevet i går, 12:48 21 minutes ago, Vokteren said: Og godt er det. Hun har vært i hardt vær tidligere. Nå gjenstår det bare å nevne det for mine gode arbeidskollegaer som sympatiserer med Rødt. Jeg antar du er litt sen med denne informasjonen, at de antagelig allerede er kjent med dette, mr. Vokter, så er det heller ikke gitt at arbeidskollegaene dine sympatiserer med Amrit Kaurs personlige syn, som havnet så i konflikt med resten av partiets syn, at hun ble bedt om å trekke seg, det motsatte er vel like, eller mer -sannsynlig. 4
Vokteren Skrevet i går, 13:22 Forfatter Skrevet i går, 13:22 Atib Azzad skrev (28 minutter siden): Jeg antar du er litt sen med denne informasjonen, at de antagelig allerede er kjent med dette, mr. Vokter, så er det heller ikke gitt at arbeidskollegaene dine sympatiserer med Amrit Kaurs personlige syn, som havnet så i konflikt med resten av partiets syn, at hun ble bedt om å trekke seg, det motsatte er vel like, eller mer -sannsynlig. Har vært på jobbreise siste uke. Ser frem til å erte de som forsvarer gammelkommunismen, Kaur og Moxnes
Atib Azzad Skrevet i går, 13:23 Skrevet i går, 13:23 1 minute ago, Vokteren said: Har vært på jobbreise siste uke. Ser frem til å erte de som forsvarer gammelkommunismen, Kaur og Moxnes Lykke til, du høres ut som en kul kollega. 2 1
Morromann Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Neptun1 skrev (På 16.9.2025 den 9.58): I tillegg har vi et SP som brøt med AP i perioden vi har lagt bak oss grunnet store uenigheter ang. EU (EØS) diktatoriske krav. Senterpartiet brøt med AP fordi de ikke kunne gå god for direktiver som gir EU mer uhemmet tilgang til norsk natur og for enda mer tilgrafsing av norske skattepenger fra snyltervirksomhet som kler seg i "grønne" klær. Faktisk burde SP bli belønnet for dette men utrolig nok er det "arbeider"-partiet som belønnes for dette fordi de hypnotiserer lettlurte velgere ved å dra frem en avdanket eks-statsminister - og vinner på det. Det er helt utrolig. Det er SP som stod opp for norsk energi, norsk vannkraft og norsk industri her - og så er det AP som vinner på det fordi velgerne ikke følger med og går med skylapper. Nøkkelordet her er media som ikke opplyser det norske folk om hva som faktisk foregår men heller fokuserer på ting som ikke har med politikk en gang og søppelavisene VG og Dagbladet som en alt for stor del av folkemassene henter primærnyhetene sine fra bidrar til dette. "Se kjekke flotte Jens er tilbake; er han ikke flott og pen dere og så ung(LOL, han er 66 år gammel)"og de vinner på dette. Jaja; man høster som man sår. Jeg er 100% sikker på at AP om noen måneder er tilbake til å vingle rundt 20% på målingene og Støres kortvarige "popularitet" synker mot bunnen. Så tar de seg opp igjen før neste valg. Spørs hvem de skal prøve å vinne valget med da. Gro som "den syvende mor i huset"? I år oppdaget de jo hvor enkle velgerne faktisk har blitt. Neptun1 skrev (På 16.9.2025 den 9.58): De som ønsker Støre er virksomheter og privatpersoner som er avhengige av andres flid for å leke viktig. Parasittvirksomheter som batterifabrikker og "fornybart". Snyltende parasitt og svindelvirksomhet som hverken redder klima eller skaper noen verdier men tømmer skattebetalernes penger som ofte havner i diverse fond rundt i verden som noen få kryp tjener seg styrtrike på. Er dette egentlig sosialdemokrati og i Einar Gerhardsens ånd? Neptun1 skrev (På 16.9.2025 den 9.58): LO synes f.eks. at skattebetalerne skal finansiere deres "grønne arbeidsplasser". De befinner seg helt bortenfor virkeligheten. LOs ledelse eller LOs grasrot? LO har de samme udemokratiske nominasjonsprosessene som "arbeider"-partiet. På LOs grasrot er det mange som rammes hardt av hvordan industrien har fått svi for Støres "solidariske" energiutveksling. Neptun1 skrev (På 16.9.2025 den 9.58): Valget er en katastrofe for norsk næringsliv og husholdningene. Også de husholdningene som stemte for AP. De hadde 4 år på seg til å erfare hva "vanlige folks tur" faktisk innebærte og ga dem likvel fornyet tillit og plusstillit. Om jeg skal vise empati for folk som fortsetter å slite de neste 4 årene avhenger av om de stemte AP eller ikke. For de som gjorde det har de høstet som de har sådd og bør være fornøyde. De fikk tross alt se Jens og det var jo det viktigste. Mitt svar er at de kan trøste seg med det og slutte å syte. 1
Morromann Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Neptun1 skrev (På 16.9.2025 den 9.58): Hadde derimot spørsmålet vært stilt til norske medier, så hadde garantert nesten alle vært positive til en ny periode med Støre. Dette er faktisk et stort demokratisk problem i Norge. Momsfritaket er jo en måte å "kjøpe" seg velgere på. Man biter jo ikke hånden som gir dem mat. Husk dette - Støre gir søppelaviser som VG og Dagbladet "momsfritak", men fjerning av moms på mat og strøm som folk trenger vil han ikke høre snakk om; "for det vil gagne de rike"(at det går an å si noe så inni h*levets j*vla dumt). OK, så det er altså redaksjonene, eierne og journalistene i media som er "vanlige folk". Vokteren skrev (18 timer siden): Og godt er det. Hun har vært i hardt vær tidligere. Nå gjenstår det bare å nevne det for mine gode arbeidskollegaer som sympatiserer med Rødt. Tror nok de har fått det med seg allerede. Det var neppe fjortisen Kaur som trakk velgere til Rødt. Var vel heller Mimir Kristjansson, som må være den mest folkelige representanten Rødt har hatt. Dessuten er ungdomspolitikere aldri spesielt representative for voksenpartiet. Men RUs avgåtte leder er nå en gang en ungdom i motsetning til han 31-åringen som leder AUF(at de ikke en gang klarer å finne ungdommer til å lede APs ungdomsorganisasjon er et tegn på at partiet har en generasjonskrise). Jeg synes forøvrig drapet på denne Kirk-figuren har fått alt for mye oppmerksomhet i norsk media og politikk. Jeg mener; hvem andre enn nordmenn på nettet som er mer enn gjennomsnittelig opptatt av amerikansk kulturkrig hadde hørt om Charlie Kirk før dette drapet; ja her på forumet er det noen stykker som er mer opptatt av og tydeligvis vet mer om amerikansk kulturkrig enn om norsk politikk men det var et fremmed navn for meg ihvertfall intill nylig. Og at det dras inn i norsk partipolitikk er bare støy. Atib Azzad skrev (18 timer siden): Jeg antar du er litt sen med denne informasjonen, at de antagelig allerede er kjent med dette, mr. Vokter, så er det heller ikke gitt at arbeidskollegaene dine sympatiserer med Amrit Kaurs personlige syn, som havnet så i konflikt med resten av partiets syn, at hun ble bedt om å trekke seg, det motsatte er vel like, eller mer -sannsynlig. Er jo alltid stor forksjell på ungdomspartiene og på voksenpartiene. Nå er jo AUF angivelig "mot EU"; nå ja; de er vel heller "jeg er imot EU men...."`*-et veldig spesielt og særnosk fenomen og har alltid vært en motsetning til voksenpartiet på det punktet. *folk som liker å påpeke at de er "imot EU" men snakker aldri om hva de er mot men ofte snakker om hva som er fantastisk bra med EU og omfavner alt av EU-tilpasning og mener at brexit var "rasisme". Disse kaller jeg "imot EU men"-folk. Ikke genuine EU-motstandre slik som Senterpartiet er. Folk som er skaptilhengere og som jeg mistenker ville stemt for medlemsskap i en folkeavstemning men lekt at de var imot utad. Grunnet en særegen og særnorsk kultur med røtter i 1970-tallets polariserte EEC-kamper. Tilbake til poenget; ungdomsorganisasjoner har alltid hatt løse kanoner på dekk. Fordi de er ungdommer. De som ikke skjønner dette kan umulig ha vært ungdom selv, noe som er en umulighet. Men er som kua som glemmer at den har vært kalv. Skrivebom og eksentriske utsagn har vi hørt fra AUF, Unge Høyre, FPU(ikke minst), SU og RU. Så lenge heg har levd. Jeg kunne lagt til en lang vegg av hva som har kommet med litt *spesielle* ting fra ungdomspolitikere opp gjennom årene, men jeg gidder ikke.
Snikpellik Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Morromann skrev (9 minutter siden): Støre gir søppelaviser som VG og Dagbladet "momsfritak", Merkelig utsagn. Dette er ikke noe «Støre gir», momsfritaket for aviser er en lov vi har hatt i Norge siden 1969. Alle partiene på Stortinget støtter momsfritaket for aviser. 1
Simen1 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Momsfritaket er en egen diskusjon, og har vært det i årtier. Og den handler selvsagt ikke bare om VG og Dagbladet. Hensikten skal visstnok være å vri konkurransen mellom ukeblader og aviser i retning avisenes favør fordi man anså aviser for å være generelt mer seriøse enn ukeblader. Det moralske skillet har blitt stadig mindre og er kanskje vanskelig å se i dag, men det var nå i hvert fall et sterkt argument i 1969. Videre så er pressestøtten delt i to. Momsfritaket er den ene delen, jevnt fordelt utover avisene og i kroner den største av de to pressestøttene. Den andre er den direkte pressestøtten (direkte pengeoverføringer fra statskassa) til utvalgte aviser som har det "riktige" innholdet og lavt opplag. Dette er mer mystisk at dette nokså "trynefaktor"-baserte subsidiet har bestått tidens tann. Det framstår jo ganske korrupt om man ser det utenfra / med friske øyne. Et annet gammelt argument for denne støtten er å støtte opp under lokalaviser for magfoldets del. I dag er det over 350 aviser i landet, til tross for at vi er et relativt lite land med bare 5,6 millioner innbyggere, eller i snitt 16 000 innbyggere per avis. Sett utenfra / med friske øyne så virker dette også temmelig svakt begrunnet. Det er vel få land som har i nærheten så mange aviser i forhold til innbyggertallet. Det hadde ikke akkurat vært noen mediekatastrofe om 20% av avisene "forsvant" i form av å slå seg sammen til litt større redaksjoner og få litt færre redundante administrative stillinger. Vi trenger jo ikke akkurat en avisredaksjon på hvert nes og vik av demokratiske grunner. 1
Vokteren Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Morromann skrev (3 timer siden): Senterpartiet brøt med AP fordi de ikke kunne gå god for direktiver som gir EU mer uhemmet tilgang til norsk natur og for enda mer tilgrafsing av norske skattepenger fra snyltervirksomhet som kler seg i "grønne" klær. Faktisk burde SP bli belønnet for dette men utrolig nok er det "arbeider"-partiet som belønnes for dette fordi de hypnotiserer lettlurte velgere ved å dra frem en avdanket eks-statsminister - og vinner på det. Det er helt utrolig. Det er SP som stod opp for norsk energi, norsk vannkraft og norsk industri her - og så er det AP som vinner på det fordi velgerne ikke følger med og går med skylapper. Nøkkelordet her er media som ikke opplyser det norske folk om hva som faktisk foregår men heller fokuserer på ting som ikke har med politikk en gang og søppelavisene VG og Dagbladet som en alt for stor del av folkemassene henter primærnyhetene sine fra bidrar til dette. SP, ett av få partier som virkelig har ryggrad i EU-saker. Ikke så merkelig at «styringspartiene» jobbet desperat for å fortie kontroversielle EU-saker i valgkampen 1 1
Klote Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Snikpellik skrev (4 timer siden): Merkelig utsagn. Dette er ikke noe «Støre gir», momsfritaket for aviser er en lov vi har hatt i Norge siden 1969. Alle partiene på Stortinget støtter momsfritaket for aviser. Så klart støtter alle partier momsfritak på aviser. Det er ikke vanskelig å tenke seg hvorfor. Jeg mener vi trenger billig mat mer enn billige aviser. 1
Snikpellik Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Klote skrev (2 minutter siden): Så klart støtter alle partier momsfritak på aviser. Det er ikke vanskelig å tenke seg hvorfor. Jeg mener vi trenger billig mat mer enn billige aviser. De skarve 1,5 milliardene vi bruker på momsfritak på nyhetsjournalistikk ville ikke gitt oss noe billigere mat. 1
Klote Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Snikpellik skrev (9 minutter siden): De skarve 1,5 milliardene vi bruker på momsfritak på nyhetsjournalistikk ville ikke gitt oss noe billigere mat. Joda, selv om jeg vet at det ikke ville monnet veldig. Men det ville gjort nyhetsbildet riktigere, og politikerne modigere. Mediene ville ikke lenger hatt Stortinget som gissel. Avisene får i tillegg pressestøtte på en halv milliard kroner. 2 milliarder reduksjon i prisen på all hvitost ville folk merket. Og vi ville også fått bedre aviser. Aviser som i større grad ville vært tvunget til å gi folket det vi vil ha, ikke det journalistene mener vi trenger. Hvis vi i tillegg hadde fjernet 7 milliarder i støtte til Nrk så hadde det både monnet for prisen på mat og gitt en mye friskere politisk luft i Norge. Men det aller viktigste er at mat bør prioriteres foran aviser. Aviser kan vi velge bort, ikke mat. Det burde vært høyere skatt på ting vi kan velge bort, og lav eller ingen skatt på alt vi er avhengige av for å leve. Det ville gjort samfunnet sunnere og riktigere. Det er ikke rettferdighet som ligger bak matmoms, det er ikke så stor forskjell på hvor mye vi spiser. Det er grådighet som ligger bak matmomsen, myndighetene vet at ingen slipper unna. Dyr mat og drikke kan alltids ha moms, men ikke slike varer som feks melk, brød og vann.
Simen1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Vokteren skrev (4 timer siden): SP, ett av få partier som virkelig har ryggrad i EU-saker. Sp - fremmedfryktparti nr 1. Denne delen av politikken gjør at de stjeler en del velgere fra både Frp og Norgesdemokratene. Snikpellik skrev (3 timer siden): De skarve 1,5 milliardene vi bruker på momsfritak på nyhetsjournalistikk ville ikke gitt oss noe billigere mat. Nordmenn harryhandler for 11 milliarder i året. For 1,5 milliarder kunne vi fjernet tollmurene innen flere varegrupper og sikkert flyttet hjem minst 1,5 milliarder kroner i handel. Donald Trump driver med tollmurer - Norge burde holde seg for god til den type oppførsel. 1 1
leticia Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Vokteren skrev (5 timer siden): SP, ett av få partier som virkelig har ryggrad i EU-saker. Ryggrad? Heller angst for at ikke deres kjernevelgere skal ha sugerør inn i statskassa... 3
del_diablo Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 5 hours ago, Vokteren said: SP, ett av få partier som virkelig har ryggrad i EU-saker. Ikke så merkelig at «styringspartiene» jobbet desperat for å fortie kontroversielle EU-saker i valgkampen SP har etter en av de sterkeste sentraliseringsregjeringene klart å stikke av med 13,5% av stemmene,. for å så sitte rolig i båten mens AP fortsatt kursen til Koronaregjeringen. På bakgrunn av passiv politikk til tjeneste for Nortura, Tina og Felleskjøpes fant de ut at de måtte ha et valgstunt uten reel innvirkning, og valgte en liten del av EUs kraftpolitikk. SP har INGEN ryggrad. 5
Vokteren Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden leticia skrev (6 minutter siden): Ryggrad? Heller angst for at ikke deres kjernevelgere skal ha sugerør inn i statskassa... Nåja, tollbarriærer og subsidier er ikke Norge alene om. Særlig hvis poenget er å sikre egen matproduksjon og sørge for at det bor folk utenfor de store byene 1
Vokteren Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden del_diablo skrev (3 minutter siden): SP har etter en av de sterkeste sentraliseringsregjeringene klart å stikke av med 13,5% av stemmene,. for å så sitte rolig i båten mens AP fortsatt kursen til Koronaregjeringen. På bakgrunn av passiv politikk til tjeneste for Nortura, Tina og Felleskjøpes fant de ut at de måtte ha et valgstunt uten reel innvirkning, og valgte en liten del av EUs kraftpolitikk. SP har INGEN ryggrad. Så du mener at ACER ikke har innvirkning på en av Norges naturgitte og viktigste fordeler, nemlig kraftproduksjonen ? Hvis man frakoblet utenlandskablene, vil du nok erfare at EU er uenig med deg.
leticia Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Vokteren skrev (7 minutter siden): Nåja, tollbarriærer og subsidier er ikke Norge alene om. Særlig hvis poenget er å sikre egen matproduksjon og sørge for at det bor folk utenfor de store byene Dette er verdt 30 milliarder årlig syns du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå