Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

AP "vant" valget med en umulig konstellasjon som innbefatter både sosialister, kommunister og miljøtalibanere.
3 stk. partier som ikke har noen helhetlig politikk men som krever makt og innflytelse.
I tillegg har vi et SP som brøt med AP i perioden vi har lagt bak oss grunnet store uenigheter ang. EU (EØS) diktatoriske krav.
3 av partiene partiene AP skal drasse på er imot EU og EØS (faktisk). Kun MDG er for EU.

Men enda verre - nesten ingen i det private næringslivet ønsket at Støre skulle fortsette.
Det finnes det veldig gode grunner for.

Kun 3 prosent av ledere i norske bedrifter ønsker at Støre skal fortsette

I en spørreundersøkelse som er utført på vegne av SMB Norge svarer sju av ti at de ønsker Erna Solberg eller Sylvi Listhaug som ny statsminister.
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/rPbgyl/kun-3-prosent-av-ledere-i-norske-bedrifter-oensker-at-stoere-skal-fortsette

De som ønsker Støre er virksomheter og privatpersoner som er avhengige av andres flid for å leke viktig.
LO synes f.eks. at skattebetalerne skal finansiere deres "grønne arbeidsplasser". De befinner seg helt bortenfor virkeligheten.

Valget er en katastrofe for norsk næringsliv og husholdningene.
Men sånt skjønner ikke de mange som er i et avhengighetsforhold til AP. I tillegg er dem som kjent veldig rause med andre penger. Så her skal vi få et solid påtrykk av nye AP-velgere fra fjerne land.

Hadde derimot spørsmålet vært stilt til norske medier, så hadde garantert nesten alle vært positive til en ny periode med Støre. Dette er faktisk et stort demokratisk problem i Norge.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jarmo skrev (På 12.9.2025 den 16.08):

Om jeg kan takke Erna for noe er det at hun i det minste sørget for at AP og Høyre fikk rent flertall i Stortinget. Det er et stortingsflertall man burde frykte. Virkelig.

Maabren skrev (På 15.9.2025 den 12.43):

SP si grasrot er ferdig med Vedum som partileder sjølv om partiledelsen forsatt tviholder på glisebukken. Vedum tek ein Erna og tviholder på posisjonen innad i partiet. Kanskje SP sikter seg under sperregrensa eller lar di Vedum gå av?

Ingen av partiene har demokratiske nominasjonsprosesser. De er rigget til at det samme styret gjenvelger seg selv gang på gang. Skjønt de må vel skjønne at de ikke er tjent med å fortsette å ha Vedum som leder? Jeg mener; SPs nesten 4 år i regjering var en regjering som slukte det ene EU-direktivet etter det andre og var en garantist for "arbeider"-partiets spinnville energipolitikk og "Europas grønne batteri"-galskap. Og der er vel grunnen til mye av nederlaget. Jeg tipper at de mistet mange velgere over til FRP av den grunn. Og det er en virkelighet de må ta innover seg.

Blir Giske ein såpass vanskelig politiker for Støre å kontrollere at han(Giske) får plass i regjeringa?

Giske har jo(tilsynelatende)representert en mer tradisjonell sosialdemokratisk og energiopposisjonell fløy i AP. Så får vi se om det var mer enn bare en populistisk sjarmoffensiv eller ikke.

Stoltenberg er ferdig med jobben å sikre Støre gjenvalg og ein tur i sengehalmen med desse 4 støttepartia blir nok overveldande for ein gammal krok. Stoltenberg forlater AP og Støre før juletider eller rett etter viss han forsatt trakter etter jobben han har permisjon fra. Samtidig har Støre lovd at Stoltenberg forsetter som finansminister og med tanke på alt Støre lyge om blir det ei god rettesnor på at Stoltenberg gir seg i nær framtid.

Jeg har en sterk mistanke om at de fleste som stemte AP utelukkende på grunn av Jens faktisk ikke er klar over hvor gammel han er og at han faktisk når alderen for alderspensjon om noen måneder.  Støres løfter er ikke verdt noen verdens ting. Han har løyet på inn- og utpust i 4 år og at han atpåtil ble belønnet for det i valget er en politisk sensasjon i norsk historie. Men det er vel slik folk er. Når Jens har trukket seg gleder jeg meg med en viss skadefryd og høre klagesytingen "vi ble lurt til å stemme AP". Nei; ingen ble lurt. De gadd ikke å følge med; det er sannheten. Og hvilke mirakler var det de egentlig trodde Stoltenberg som finansminister ville gi dem? Nordmenn må være det mest lettlurte folket i Europa.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...