leticia Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden DukeNukem3d skrev (1 time siden): En ting jeg er spent på er om dette fenomenet vi ser i USA, at stemmene går lenger til høyre enn spørreundersøkelsene skulle tilsi, kan skje i Norge også. Med lenger til høyre, tenker du da på flere stemmer generelt til høyresiden slik at de ender opp med flertall, eller flere stemmer til partier som ligger lenger høyre enn FRP? Den nye målingen kan evt være et blaff, men det får vi sannsynligvis se de nærmeste dagene, om det er flere målinger som går i samme retning. Det som blir mest spennende er om Venstre kommer over sperregrensa eller ikke virker det som. Litt spesielt om den Finnmarkslista får avgjøre hvem som blir Norge sin neste statsminister da... 1
Jarmo Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden leticia skrev (11 minutter siden): Med hovedvekt på KRF her: Jeg ser for meg at de vil innskrenke muligheten (eller aller helst fjerne muligheten for abort slik de har sendt inn forslag til grunnlovsendring om) 1. september 2025 kl. 17:45 Den europeiske union (EU) Kvinnehelse EU vurderer et forslag som skal gi alle europeiske kvinner tilgang til trygg abort Mandag uttalte EU at de vil vurdere et forslag som skal legge til rette for trygg tilgang til abort for alle europeiske kvinner. Dette skjer etter at flere kvinneorganisasjoner i fjor lanserte kampanjen «My Voice, My Choice», som oppfordret EU til å handle, skriver AFP. Selv om abortrettigheter er liberalisert i de fleste av de 27 EU-medlemslandene, er det fortsatt sterkt begrenset i enkelte land – særlig Malta og Polen. Ifølge flere kvinneorganisasjoner mangler over 20 millioner kvinner i EU tilgang til trygg abortomsorg. 1 1
Tussi Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Jarmo skrev (1 minutt siden): 1. september 2025 kl. 17:45 Den europeiske union (EU) Kvinnehelse EU vurderer et forslag som skal gi alle europeiske kvinner tilgang til trygg abort Mandag uttalte EU at de vil vurdere et forslag som skal legge til rette for trygg tilgang til abort for alle europeiske kvinner. Dette skjer etter at flere kvinneorganisasjoner i fjor lanserte kampanjen «My Voice, My Choice», som oppfordret EU til å handle, skriver AFP. Selv om abortrettigheter er liberalisert i de fleste av de 27 EU-medlemslandene, er det fortsatt sterkt begrenset i enkelte land – særlig Malta og Polen. Ifølge flere kvinneorganisasjoner mangler over 20 millioner kvinner i EU tilgang til trygg abortomsorg. Trygg abortomsorg ja, haha er hverken trygt eller omsorg for den parten som dør...
leticia Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Jarmo skrev (8 minutter siden): 1. september 2025 kl. 17:45 Den europeiske union (EU) Kvinnehelse EU vurderer et forslag som skal gi alle europeiske kvinner tilgang til trygg abort Mandag uttalte EU at de vil vurdere et forslag som skal legge til rette for trygg tilgang til abort for alle europeiske kvinner. Dette skjer etter at flere kvinneorganisasjoner i fjor lanserte kampanjen «My Voice, My Choice», som oppfordret EU til å handle, skriver AFP. Selv om abortrettigheter er liberalisert i de fleste av de 27 EU-medlemslandene, er det fortsatt sterkt begrenset i enkelte land – særlig Malta og Polen. Ifølge flere kvinneorganisasjoner mangler over 20 millioner kvinner i EU tilgang til trygg abortomsorg. Men vil dette gjelde bare medlemslandene tro, eller omfatte de som er med i EØS - avtalen også? Håper på det siste hvis de ender opp med å gjennomføre det. Må igjen fremheve Frankrike her i så måte, som allerede har grunnlovsfestet retten til abort. ❤️ Frankrike vedtar grunnlovsfestet rett til abort – Dagsavisen 1
Jarmo Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Men vil dette gjelde bare medlemslandene tro, eller omfatte de som er med i EØS - avtalen også? Altfor tidlig å mene noe om saken, ting tar tid. 1
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jarmo skrev (6 minutter siden): Altfor tidlig å mene noe om saken, ting tar tid. Ja, det er jo ikke sikkert det skjer i det hele tatt heller. Men vi er fremdeles et stykke unna at KRF får viljen sin der da, pga de andre partienes representanter på Stortinget ikke vil ha "a handmaid's tale - tilstander". 1
Tussi Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) leticia skrev (17 minutter siden): Men vil dette gjelde bare medlemslandene tro, eller omfatte de som er med i EØS - avtalen også? Håper på det siste hvis de ender opp med å gjennomføre det. Må igjen fremheve Frankrike her i så måte, som allerede har grunnlovsfestet retten til abort. ❤️ Frankrike vedtar grunnlovsfestet rett til abort – Dagsavisen Leticia. Jeg må bare spørre, mener du det er et fremskritt for kvinner at jentefostre idag kan aborteres fritt i Norge basert på tidlig ultralyd eller NIPT? Jeg opplever det som en krenkelse av kvinners menneskeverd Jeg spør siden du mener dette er et ubetinget fremskritt for kvinner. Og også fordi jeg vet dette er aktuelt for flere gravide når jeg har lest på kvinneguiden. Jeg stemmer selvsagt KrF pga menneskeverd, men det blir noe latterlig å se på partiet som en trussel mot kvinner når du vet like godt som meg at de eneste som stemmer forslaget er partiets egne representanter. Er det forslaget i seg selv som er problemet? Tåler man ikke at noen mener fosteret har rettigheter? For det er jo ingen trussel mot abort med det Stortinget som vil bli uansett Dere har jo allerede vunnet den saken. Så at 5-6 politikere er imot burde ikke være noe problem. Det blir ingen ny abort-avtale med borgerlig regjering Endret 12 timer siden av Tussi
0laf Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) leticia skrev (1 time siden): ... men vårt budsjett og program bruker ikke opp oljefondets penger på klimatiltak. " Du kan fortsette å messe om dette, jeg har allerede sagt at jeg ikke er enig med MDG i oljepolitikken. En ting er å lese partiprogrammer, en annen ting er om man forstår hva man leser. Å bruke betydelige midler til overføringer og internasjonalt klima og miljøarbeid er ikke det samme som å gå ut over handlingsregelen. Alternativt statsbudsjett 2025 Når man ønsker å gi bort en betydelig andel av oljefondet til utenlandske klimaprosjekter, og samtidig opprettholde fondets størrelse, så må man jo kutte et eller annet sted ? MDGs budsjett går ikke helt opp, men de kutter altså nesten alle midler til veibygging, folk skal ta toget i stedet, og de øker momsen på kjøtt, samt på brus og godteri, reduserer rentefradrag på boliglån, avvikler taxfree og tollfri kvote, flyseteavgift og økt moms på flyreiser, plastavgift, økt engangsavgift på biler, høyere avgifter på båt og MC, full avgift på diesel til båt og en haug med andre ting Alle får høyere skatt, inntektskatten øker. Bunnfradraget for formueskatt økes, men skatten økes også betydelig Selskapsskatten økes, kapitalskatten økes ... alle skatter økes Alt blir dyrere for de aller fleste, med mindre de ikke eier noe, aldri reiser noe sted, ikke eier bil, båt eller mc, og tar toget, og spiser grønnsaker, de skal bli billigere, mens kjøtt blir en del dyrere. Alle pengene de får inn i økte skatter, samt alt de tar fra oljefondet, skal altså i hovedsak gå til klimaprosjekter i utlandet, slik at Norge kan påvirke det globale grønne skiftet I tillegg øremerkes enorme summer til humanitær bistand, særlig i Ukraina og Gaza, palestinerne skal få fem milliarder, Ukraina femten milliarder, samt massiv økning av kvoteflyktninger og asylsøkere til Norge, de vil gjeninnføre kontaktstøtte og øke barnetrygden, men ikke gi folk strømstøtte, folk må bruke mindre strøm i stedet. Vanlige folk kommer til å måtte betale mye mye mer med MDGs budsjett, mens pengene sendes ut av landet som bistand, og til ymse klimaprosjekter Endret 12 timer siden av 0laf 3 1
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Tussi skrev (7 minutter siden): Leticia. Jeg må bare spørre, mener du det er et fremskritt for kvinner at jentefostre idag kan aborteres fritt i Norge basert på tidlig ultralyd eller NIPT? Jeg opplever det som en krenkelse av kvinners menneskeverd Jeg mener det er et fremskritt for kvinner at man fjernet nemndene og at kvinner selv kan bestemme om de ønsker å få barn, og når. NIPT tilbys vel bare for kvinner over 35 år (selv om man evt kan ta den privat og betale selv for undersøkelsen). Og det er vel sjeldent at man greier å se kjønnet på tidlig ultralyd? Jeg fikk faktisk "feil beskjed" om kjønn en gang på ultralyd så seint som i uke 28. Der gikk jeg og kalte sønnen min for et jentenavn i lang tid, og det var ikke før i uke 38 at jeg fikk vite at jeg bar på en gutt. Du fokuserer på jentefostre her, men guttefostre kan også aborteres fritt på det grunnlaget du nevner. (Jeg er i utgangspunktet negativ til abort selv, men jeg er enda mer negativ til at det er noen andre enn kvinnen som bærer på fosteret som skal bestemme om hun skal bære det frem eller ikke). Så må jeg få legge til at de fleste aborter skjer i god tid før den tidligere ultralyden. Over 80 % av avbruddene skjer innen uke 9. Aborttall for Norge - FHI ) 3 2
Tussi Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Jeg mener det er et fremskritt for kvinner at man fjernet nemndene og at kvinner selv kan bestemme om de ønsker å få barn, og når. NIPT tilbys vel bare for kvinner over 35 år (selv om man evt kan ta den privat og betale selv for undersøkelsen). Og det er vel sjeldent at man greier å se kjønnet på tidlig ultralyd? Jeg fikk faktisk "feil beskjed" om kjønn en gang på ultralyd så seint som i uke 28. Der gikk jeg og kalte sønnen min for et jentenavn i lang tid, og det var ikke før i uke 38 at jeg fikk vite at jeg bar på en gutt. Du fokuserer på jentefostre her, men guttefostre kan også aborteres fritt på det grunnlaget du nevner. (Jeg er i utgangspunktet negativ til abort selv, men jeg er enda mer negativ til at det er noen andre enn kvinnen som bærer på fosteret som skal bestemme om hun skal bære det frem eller ikke). Så må jeg få legge til at de fleste aborter skjer i god tid før den tidligere ultralyden. Over 80 % av avbruddene skjer innen uke 9. Aborttall for Norge - FHI ) Ok takk... 🙃
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 0laf skrev (12 minutter siden): Når man ønsker å gi bort en betydelig andel av oljefondet til utenlandske klimaprosjekter, og samtidig opprettholde fondets størrelse, så må man jo kutte et eller annet sted ? De ønsker å makse handlingsregelen som er på 3 % av Statens pensjonsfond utland. AP sitt forslag til statsbudsjett holder seg et stykke under handlingsregelen. Det er forøvrig ingenting du kan si som kan få meg til å endre stemmeseddelen, den er allerede levert 0laf skrev (19 minutter siden): Vanlige folk kommer til å måtte betale mye mye mer med MDGs budsjett, mens pengene sendes ut av landet som bistand, og til ymse klimaprosjekter Nå er det heller ikke MDG sitt budsjett som landet kommer til å bli styrt ut i fra. Støre har vært tydelig på at han ikke kommer til å inngå regjeringssamarbeid med verken de eller Rødt. At de kan få gjennomslag for noen få punkter på programmet, det gjør de sikkert. Det var EU - saken, dyrevelferd, et håp om mindre vedfyring / mer miljøvennlig vedfyring og Nei til Listhaug som var avgjørende for mitt valg. Som nevnt så er jeg egentlig en Venstrevelger, men jeg stolte ikke på at de ville få nok innflytelse til å unngå de tingene som jeg er bekymret for når det gjelder FRP. 3
freedomseeker Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Et parti som bruker kapasitetsutfordringer i UDI som unnskyldning for å gi permanent opphold til folk som har løyet på asylsøknaden sin ser ut til å bli gjenvalgt. Og så presterer de å kalle seg selv et ansvarlig styringsparti. Norge er så f. up at jeg har ikke ord. 5
Vokteren Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden leticia skrev (6 timer siden): Neinei, tvert om så ønsker jeg å øke kunnskapen i befolkningen før folk får avlagt sin stemme. Noe ala statsborgertesten for innvandrere, bare mer rettet inn mot politikk. Og den lave valgdeltakelsen vi har er jo en "trussel" mot demokratiet i seg selv. Vi vet at det er noen grupper i samfunnet som er mye mindre representert blant de som går til stemmeurnene. Jeg ønsker at det skulle blitt obligatorisk å stemme med valg (såfremt man også har mulighet til å stemme blankt, såklart. ) Med hovedvekt på KRF her: Jeg ser for meg at de vil innskrenke muligheten (eller aller helst fjerne muligheten for abort slik de har sendt inn forslag til grunnlovsendring om), og komme med andre direkte eller indirekte kvinnefiendtlige forslag som vil ha konsekvenser for kvinner i jobb og mulighet for pensjonsoppsparing. Deres "familieverdier" anser jeg for å være et tilbakeslag for kvinners rettigheter og muligheter. FRP er et konservativt parti, og spiller på lag med KRF f.eks med tanke på fjerning av pappapermisjonen, og de vil beholde kontantstøtten, om enn i litt endret form. Det er positivt da for FRP sin del, at de ønsker å likestille foreldre ved samlivsbrudd. Jeg kan ikke se at jeg nevnte noe om "norske verdier" eller "velferdssamfunnet". Men når det gjelder FRP så har de så mange forslag de ønsker å gjennomføre at jeg tenker at det vil være inflasjonsøkende, og føre til at renta øker også. Og det er ikke positivt for "folk flest". Angående EU, jeg vet vi er sterkt uenig i hva angår EU - medlemskap (så sikkert derfor du reagerer så kraftig også). Jeg er ikke enig med deg i at vi ville ha mistet suverenitet, oljefond, naturressurser. Hvis vi går det til skrittet å melde oss inn i EU må vi sikre gode avtaler for å unngå at det skjer. Enn så lenge så er det EØS - avtalen som gjelder, og jeg tror ikke et EU - medlemskap er nært forestående. (Men for egen del så hadde jeg helst sett at vi hadde meldt oss inn i går)... KrFs motstand mot abort er de stort sett alene om. Til og med saken om 18-ukers regelen tapte de, så at abort skulle bli forbudt er skremselspropaganda. Forøvrig har en koalisjon med KrF og FrP en misjon, nemlig å være en motvekt mot unorske kvinnefiendtlige og normnedbrytende trender og subkulturer som for tiden har fritt spillerom. Kort sagt et forsvar for norske verdier og norsk velferd. Norge har mye av det EU mangler og vi har følgelig en sterk forhandlingsposisjon i dag. En posisjon vi mister ved et evt medlemskap og hvor kjøttvekta vil avgjøre det meste. Prioriteringer, beslutninger og interesser som ofte stemmer dårlig overens med norske naturgitte forutsetninger, frister ikke. 2
Vokteren Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden leticia skrev (7 timer siden): (Jeg er i utgangspunktet negativ til abort selv, men jeg er enda mer negativ til at det er noen andre enn kvinnen som bærer på fosteret som skal bestemme om hun skal bære det frem eller ikke). Så må jeg få legge til at de fleste aborter skjer i god tid før den tidligere ultralyden. Over 80 % av avbruddene skjer innen uke 9. Aborttall for Norge - FHI ) En selvmotsigelse når du hevder at du er negativ til abort og samtidig sverter det eneste partiet som forsøker å skape incentiver for å unngå abort. Heldigvis skjer de fleste aborter innen uke 9. En omforent praksis som overveiende sannsynlig vil endre seg etter at 18-ukersregelen ble innført.
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Vokteren skrev (1 time siden): En selvmotsigelse når du hevder at du er negativ til abort og samtidig sverter det eneste partiet som forsøker å skape incentiver for å unngå abort. Heldigvis skjer de fleste aborter innen uke 9. En omforent praksis som overveiende sannsynlig vil endre seg etter at 18-ukersregelen ble innført. Nei det er ingen selvmotsigelse. Da leser du ikke tydelig nok. Partiet svertes pga sin tradisjonelle, kvinnefiendtlige familiepolitikk. Jeg setter fødte liv foran ufødte (gjelder både kvinnen, mannen og allerede fødte barn som vil få en ekstra belastning hvis fosteret er alvorlig sykt) samtidig som jeg selv sannsynligvis ikke ville tatt abort hvis jeg selv hadde fått valget. (Derav utsagn negativ til abort). Men jeg er for at det skal være kvinnen, og ikke et politisk parti (som har en politikk som indirekte presser folk inn i tradisjonelle kjønnsroller og ukloke økonomiske valg for kvinner), eller en (overflødig) nemnd som skal sitte med avgjørelsen. Hvis man ser til andre land med 18 ukers abortgrense så har det ikke skjedd en vesentlig økning i senaborter. Kvinner tar abort tidligst mulig hvis de ikke ønsker barn. De tilfellene som skjer seinere, da er det i all hovedsak gode forklaringer enten ved fosteret eller mor som nødvendiggjør aborten. Slik som f.eks alvorlige skader hos fosteret, mor som må avslutte svangerskapet for å motta kreftbehandling o.l. Jo lenger ut i svangerskapet man kommer, jo mer er det mor må gjennom også, etter et visst antall uker snakker vi om en "minifødsel" ikke bare om en "utskrapning / utstøtning". Man går ikke gjennom noe sånt hvis man absolutt ikke må. 4 1
Snikpellik Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Krf har en del ålreit familiepolitikk, men en ekstrem og kvinnefiendtlig abortpolitikk som de fikk litt gjennomslag for sist de satt i regjering. Tror det skremmer bort en god del velgere for dem, i hvert fall utenfor bibelbeltet. Utspill som "kan du bære fram ett barn, klarer du to også" fra Ropstad henger også igjen som et utspill mange kvinner og mødre opplevde som nedsettende og lite innsiktsfullt. 1 2
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Vokteren skrev (2 timer siden): KrFs motstand mot abort er de stort sett alene om. Til og med saken om 18-ukers regelen tapte de, så at abort skulle bli forbudt er skremselspropaganda. Forøvrig har en koalisjon med KrF og FrP en misjon, nemlig å være en motvekt mot unorske kvinnefiendtlige og normnedbrytende trender og subkulturer som for tiden har fritt spillerom. Kort sagt et forsvar for norske verdier og norsk velferd. Det er ingen skremselspropaganda å fortelle om politikken til et parti. KrF ønsker å reversere 18 ukers regelen, og de har sendt grunnlovsforslag som i praksis vil bety abortforbud. Nytter fint lite å påstå at man skal være en motvekt mot kvinnefiendtlig politikk når man selv fører en kvinnefiendtlig politikk. Frp og KrF på sin side gir minst plass til kvinnehelsen i sine partiprogram. Det er SV, Rødt og MDG som har den mest likestillingsorienterte og systemendrende familiepolitikken. https://www.vg.no/nyheter/i/qP52JL/shazia-majid-om-stortingsvalget-2025-store-forskjeller-i-kvinnepolitikken Vokteren skrev (2 timer siden): Norge har mye av det EU mangler og vi har følgelig en sterk forhandlingsposisjon i dag. En posisjon vi mister ved et evt medlemskap og hvor kjøttvekta vil avgjøre det meste. Prioriteringer, beslutninger og interesser som ofte stemmer dårlig overens med norske naturgitte forutsetninger, frister ikke. Mange nordmenn har et overdrevent "ego" om hvor viktige Norge er for EU. EU (og EØS) er mye viktigere for Norge enn Norge er for EU. Norge er ikke i nærheten av selvforsynte og det meste vi kjøper kjøper vi av EU - land. 2 1
ps5 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Sentimentet før skolevalget er åpenbar, så får vi vel se resultatet i kveld. Ingen tvil om hvilken vei vinden blåser. (kilde: vg)
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Snikpellik skrev (8 minutter siden): Tror det skremmer bort en god del velgere for dem, i hvert fall utenfor bibelbeltet. Kanskje politikken deres blir ekstra tydelig i "bibelbeltet". Å bo i bibelbeltet er ikke det samme som å være en del av noen menighet, mange som er vokst opp med galskapen har kommet seg ut av det og stemmer på alt annet enn religiøse partier. Kontantstøtten er heller ikke spesielt kvinnevennlig, den bidrar til tradisjonelle kjønnsroller, som igjen fører til at kvinner gjerne står på bar bakke økonomisk (eller tilnærmet) ved et samlivsbrudd og når de en gang blir pensjonister). 2
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden ps5 skrev (7 minutter siden): Sentimentet før skolevalget er åpenbar, så får vi vel se resultatet i kveld. Ingen tvil om hvilken vei vinden blåser. (kilde: vg) FrP vinner "alltid" skolevalget med sine populistiske saker blant ungdom. Billig snus, billig alkohol, billigere bensin, betale mindre skatt slår som regel an blant ungdom 😉 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå