Delvis Skrevet fredag kl 11:43 Skrevet fredag kl 11:43 Imaginacíon skrev (1 time siden): Jeg stemte borgerlig før. Men det var mens jeg var ung og umoden. Skjønner. Det har sånn sett godt rundt flere ganger hos meg. Stemte tidlig sosialistisk, ble modnere og stemte borgerlig, ble enda modnere og stemte sosialistisk igjen ( kanskje omtrent der du er nå) ble så enda modnere enn det igjen, og ble mer overbevist enn noengang om at borgerlig er det beste. Så regn ikke med at du er i mål enda. Men det er sjølsagt også individuelt. Hvis jeg skulle peke på det partiet som er nærmest å kalle "mitt" parti, er det antagelig Venstre. Men både partier og samfunn har en tendens til å endre seg, som gjør at det aldri blir konsekvent.
agvg Skrevet fredag kl 12:05 Skrevet fredag kl 12:05 Tja, har aldri engang vurdert og stemme på venstresida, vokste opp i ett AP hjem og det holdt lenge og vel. 1
Imaginacíon Skrevet fredag kl 12:08 Skrevet fredag kl 12:08 16 minutes ago, Delvis said: Skjønner. Det har sånn sett godt rundt flere ganger hos meg. Stemte tidlig sosialistisk, ble modnere og stemte borgerlig, ble enda modnere og stemte sosialistisk igjen ( kanskje omtrent der du er nå) ble så enda modnere enn det igjen, og ble mer overbevist enn noengang om at borgerlig er det beste. Så regn ikke med at du er i mål enda. Men det er sjølsagt også individuelt. Hvis jeg skulle peke på det partiet som er nærmest å kalle "mitt" parti, er det antagelig Venstre. Men både partier og samfunn har en tendens til å endre seg, som gjør at det aldri blir konsekvent. Jeg er nok i mål. Sosialisme har sine svakheter men det er det eneste rette. Jeg vil ikke ha et samfunn hvor lommeboken bestemmer hvor mye verdt du er som menneske. Partiene på borgerlig side, spesielt Høyre, tenker bare på økonomisk vekst. Det er i ferd med å fortrenge all annen tenkning. Hvordan Venstre kan kalle seg et miljøparti og være på borgerlig side er et stort mysterium. For det kræsjer totalt med Høyres vekstfokus. 3
Delvis Skrevet fredag kl 12:24 Skrevet fredag kl 12:24 (endret) Imaginacíon skrev (16 minutter siden): Jeg vil ikke ha et samfunn hvor lommeboken bestemmer hvor mye verdt du er som menneske. Er i prinsippet enig i det, men dit er det i realiteten langt fram. Menneskeheten er sannsynligvis ikke klar for en genuint sett slik tilstand på ganske lenge enda. Venstre er vel et parti som er åpen for å diskutere borgerlønn. Og det tror jeg forløpig er et bedre alternativ, når det gjelder den problemstillingen du er inne på. Endret fredag kl 12:25 av Delvis
Delvis Skrevet fredag kl 12:33 Skrevet fredag kl 12:33 agvg skrev (22 minutter siden): Tja, har aldri engang vurdert og stemme på venstresida, vokste opp i ett AP hjem og det holdt lenge og vel. Vokste også opp i det, og hadde klokketro på Ap - inntil Gro gjorde sitt kupp, og rev enkelt sagt partiet fra hverandre. Over tid har det kommet til hektene igjen, og er nå mer gangbart enn siden før Gro. Det er et noe annet Ap, men fornuftig nok til å kunne vurdere igen. Så gjenstår det å se om de er troverdige nok til å gi tillit. De vinner nok denne gang tror jeg, så får vi se hvordan det går. Det ble ikke dem nå, men kanskje neste gang om de innfrir.
Imaginacíon Skrevet fredag kl 12:37 Skrevet fredag kl 12:37 10 minutes ago, Delvis said: Er i prinsippet enig i det, men dit er det i realiteten langt fram. Menneskeheten er sannsynligvis ikke klar for en genuint sett slik tilstand på ganske lenge enda. Venstre er vel et parti som er åpen for å diskutere borgerlønn. Og det tror jeg forløpig er et bedre alternativ, når det gjelder den problemstillingen du er inne på. Borgerlønn skal jeg være enig i er en god idé. Det ville frigjøre mange gode krefter til å jobbe for samfunnets beste. Dessverre har det ikke en snøballs sjanse i helvete til å bli vedtatt. 1
Delvis Skrevet fredag kl 12:49 Skrevet fredag kl 12:49 Imaginacíon skrev (5 minutter siden): Borgerlønn skal jeg være enig i er en god idé. Det ville frigjøre mange gode krefter til å jobbe for samfunnets beste. Dessverre har det ikke en snøballs sjanse i xxxxx til å bli vedtatt. De som mener borgerlønn er en god idé, burde dermed vurdere å stemme på partier som er villige til å innføre det, sånn at akkurat de får mer oppslutning. På den annen side, er det blant de temaer som blir snakket alt for lite om i det politiske ordskiftet, så det er forståelig at det er som det er.
Imaginacíon Skrevet fredag kl 12:57 Skrevet fredag kl 12:57 (endret) 8 minutes ago, Delvis said: De som mener borgerlønn er en god idé, burde dermed vurdere å stemme på partier som er villige til å innføre det, sånn at akkurat de får mer oppslutning. På den annen side, er det blant de temaer som blir snakket alt for lite om i det politiske ordskiftet, så det er forståelig at det er som det er. Det er totalt uaktuelt når du får Høyre, Frp og Krf med på lasset. Hvis da ikke det fins partier på rødgrønn side som har dette på programmet. Det er en fin idé, men ikke viktig nok til at det i seg selv får meg til å skifte parti. Endret fredag kl 13:00 av Imaginacíon 1 1
Tussi Skrevet fredag kl 13:05 Skrevet fredag kl 13:05 Imaginacíon skrev (25 minutter siden): Borgerlønn skal jeg være enig i er en god idé. Det ville frigjøre mange gode krefter til å jobbe for samfunnets beste. Dessverre har det ikke en snøballs sjanse i helvete til å bli vedtatt. Jeg er uenig. Hvis borgerlønn skal innføres har man to problemer. Den må e være høy nok til at man ikke lever i uttalt fattigdom, men da er det kanskje mange som ikke gidder å jobbe, og da er det umulig å finansiere Da er jeg mer tilhenger av å øke ytelsene til de som faktisk ikke kan jobbe, mens de som kan jobbe faktisk må det 2
Imaginacíon Skrevet fredag kl 13:10 Skrevet fredag kl 13:10 2 minutes ago, Tussi said: Jeg er uenig. Hvis borgerlønn skal innføres har man to problemer. Den må e være høy nok til at man ikke lever i uttalt fattigdom, men da er det kanskje mange som ikke gidder å jobbe, og da er det umulig å finansiere Da er jeg mer tilhenger av å øke ytelsene til de som faktisk ikke kan jobbe, mens de som kan jobbe faktisk må det Det fins mange bullshit jobber en kan klare seg uten. Et roligere, mindre vekstfokusert samfunn. Noen passer hus og hjem, noen er syke, andre utdanner seg og de fleste er på jobb. Jeg liker det. 1
Delvis Skrevet fredag kl 13:10 Skrevet fredag kl 13:10 Tussi skrev (4 minutter siden): Jeg er uenig. Hvis borgerlønn skal innføres har man to problemer. Den må e være høy nok til at man ikke lever i uttalt fattigdom, men da er det kanskje mange som ikke gidder å jobbe, og da er det umulig å finansiere Da er jeg mer tilhenger av å øke ytelsene til de som faktisk ikke kan jobbe, mens de som kan jobbe faktisk må det Ja man bør jo finne en balansegang med alle slike forhold inn i betraktning. En gyllen middelvei så og si. 1
Mr.M Skrevet fredag kl 13:32 Skrevet fredag kl 13:32 et av de største problemene her i landet er prisene på boligmarkedet og utleiemarkedet, syns jeg. aner dog ikke hvilke partier som evt. har noen løsning/forbedring på det, om noen i hele tatt. 1
Krig og fred Skrevet fredag kl 13:33 Skrevet fredag kl 13:33 On 8/28/2025 at 2:39 PM, Salvesen. said: Åja? Siter meg på det. On 8/28/2025 at 2:35 PM, Krig og fred said: Du har hele tiden pratet om at det offentlige i Norge er elendige på elektroniske tjenester, noe som er direkte feil. On 8/28/2025 at 12:44 PM, Salvesen. said: Men dessverre er det jo en kjent gjenganger i det offentlige at det faktisk er det og resultatet er enda verre. On 8/28/2025 at 9:59 AM, Salvesen. said: Det offentlige er så sinnsykt dårlig på teknologi, det er helt håpløst. Det offentlige er usedvanlig dyktige på teknologi sammenlignet med andre land, faktisk. 1
Salvesen. Skrevet fredag kl 13:37 Skrevet fredag kl 13:37 Krig og fred skrev (3 minutter siden): Det offentlige er usedvanlig dyktige på teknologi sammenlignet med andre land, faktisk. Nå samsvarer det jo ikke med din påstand i det hele tatt.. det er stråmenn alt sammen.
Krig og fred Skrevet fredag kl 13:54 Skrevet fredag kl 13:54 14 minutes ago, Salvesen. said: Nå samsvarer det jo ikke med din påstand i det hele tatt.. det er stråmenn alt sammen. Min påstand? Påstanden din var at det offentlige er dårlige på teknologi, det har jeg bevist at ikke er tilfellet. Det er ingen stråmann, uansett hvor mye Fred Astaire steppdansing du prøver deg på. 1
Salvesen. Skrevet fredag kl 13:56 Skrevet fredag kl 13:56 Krig og fred skrev (1 minutt siden): Min påstand? Påstanden din var at det offentlige er dårlige på teknologi, det har jeg bevist at ikke er tilfellet. Det er ingen stråmann, uansett hvor mye Fred Astaire steppdansing du prøver deg på. Jo det er stråmenn for dette var din påstand.. ‘Du har hele tiden pratet om at det offentlige i Norge er elendige på elektroniske tjeneste‘ som du beviste selv stemmer ikke din påstand.
agvg Skrevet fredag kl 14:52 Skrevet fredag kl 14:52 Mr.M skrev (1 time siden): et av de største problemene her i landet er prisene på boligmarkedet og utleiemarkedet, syns jeg. aner dog ikke hvilke partier som evt. har noen løsning/forbedring på det, om noen i hele tatt. Tror neppe du finner ett eneste parti som virkelig tør og røre boligmarkedet, hus har gått fra og være ett hjem til og være ett investeringsobjekt, i hvertfall i pressområdene. Og bordet fanger, en kraftig reduksjon i boligprisene ville føre til kollaps for banker og låntagerne blir sittende i gjeldsfella. 1
Imaginacíon Skrevet fredag kl 15:07 Skrevet fredag kl 15:07 9 minutes ago, agvg said: Tror neppe du finner ett eneste parti som virkelig tør og røre boligmarkedet, hus har gått fra og være ett hjem til og være ett investeringsobjekt, i hvertfall i pressområdene. Og bordet fanger, en kraftig reduksjon i boligprisene ville føre til kollaps for banker og låntagerne blir sittende i gjeldsfella. Det bør føres en politikk med forsert boligbygging i pressområder. At boligprisene er stabile eller går noe ned må være målet. Hvis en klarer å være konsekvente med dette over tid vil boligeiere ta et tap, men ikke verre enn at det er overkommelig. Fordelen for alle er at det blir billigere å kjøpe ny bolig. Enten en flytter eller er ny på markedet. 1
Maskinfører Skrevet fredag kl 15:10 Skrevet fredag kl 15:10 Neptun1 skrev (På 27.8.2025 den 17.32): Regjeringen kaster allikevel statsborgerskap etter migranter. Skaden har allerede skjedd, det er over 1 million innvandrere i Norge - av en befolkning på ca 5,5 millioner. Og dette har i all hovedsak skjedd etter innvandringsstoppen innført i 1975 etter tabben med å la pakistanske "turister" bli. Nå må politikerne finne løsninger for utvandring fra Norge. Må starte Repatriering 😀
agvg Skrevet fredag kl 15:13 Skrevet fredag kl 15:13 (endret) Imaginacíon skrev (6 minutter siden): Det bør føres en politikk med forsert boligbygging i pressområder. At boligprisene er stabile eller går noe ned må være målet. Hvis en klarer å være konsekvente med dette over tid vil boligeiere ta et tap, men ikke verre enn at det er overkommelig. Fordelen for alle er at det blir billigere å kjøpe ny bolig. Enten en flytter eller er ny på markedet. Det er nok ingen vinnersak for de fleste partier, politikk er kjøp av stemmer, det er derfor politikken stor sett gir mest til de som har det helt greit, det er der flertallet befinner seg, og redusere verdien av boligene vil være politisk selvmord for de store partiene. Endret fredag kl 15:14 av agvg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå