leticia Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Lagabøter skrev (4 timer siden): Siden man har så steile fronter, er det et tegn/symbol på at det egentlig ikke er noen fasit? Hadde f.eks politikken til x-siden vært det som faktisk var det som hadde funka, så hadde vel alle vært enig?..... Det handler vel om at de forskjellige sidene vil det som er best for landet og innbyggerne, men at de er uenig om hva man må gjøre for å komme dit. 1
Subara Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Sjørøver skrev (2 timer siden): Jeg er Helt for innovasjon. Vi trenger flere gründere. Men innovasjon Norge og enova må dø. Morrow, freyr med mer er bevis på det. Sstse på turisme og kultur som tiltrekker de hadde vært en god ting. Denne saken har jeg ikke greie på. Men idéutvikling tar tid, og man kan ikke regne med at alle prosjekter blir vellykket. Synd at det skal koste så mye. Kultur er mangfoldig og her gjelder noe for en hver smak. «Høykultur», folkelig kultur, moderne kunst, rosemaling og kurs for hobbymalere. Det har blitt viktigere å få alle med. Bibliotek og kulturhus brukes til både foredrag, konserter, aktiviteter lokalt og f.eks. cafe for eldre. Sport ikke minst. Men hvor har kulturministeren blitt av? 1
leticia Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Cyrio skrev (5 timer siden): Sier du nå at vi hadde betalt ut 60% mindre sosialhjelp om det hadde vært 0% innvandrere i Norge..? I så fall er ikke det veldig oppløftende statistikk. Det er vanskelig å vite hvordan vi hadde ligget an med utbetaling av sosialhjelp hvis det ikke var noen innvandrere i Norge. Vi hadde hatt cirka 1,2 millioner færre innbyggere i landet da, og arbeidsmarkedet hadde sett litt annerledes ut. Kanskje flere nordmenn hadde vært i jobb, slik at en andel av de 40 % nordmenn som mottar sosialhjelp i dag hadde vært i jobb i stedet for? Kanskje vi hadde innordnet samfunnet på en helt annen måte hvis vi var så færre folk? Innvandrere kan også bety så mangt, f.eks så er både Sverige og Danmark en del av innvandrerstatistikken. Cyrio skrev (5 timer siden): Troller du nå...? Når antall inkassosaker øker år etter år samtidig som økonomien ligger i ruiner, så er det nok ikke fordi ekstremt mange tilfeldigvis fant ut at de plutselig skulle spille blackjack og dra på nattklubb for alle penga. Nei, selvsagt troller jeg ikke. Det er ekstremt mange som bruker penger de ikke har, er det 25 sesonger vi har komt til i luksusfellen nå? 2
Duriello Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) leticia skrev (1 time siden): Høres ut som du er litt konservativ, men samtidig empatisk og tenker på andre. Jeg ville gått litt lenger ned på lista over partier enn de som ikke er i nærheten av å nå sperregrensa. Kan SP være noe for deg? Jeg føler meg egentlig meget anti-konservativ. 😅 Tror grunnen til at jeg treffer på PP først og fremst er at jeg ønsker at de som har minst skal få litt mer. (minstepensjonister osv) Har stemt SP tidligere, men det var før Vedums tid. Nå byr tanken meg imot. Litt av grunnen til at jeg sliter nå. Endret 19 timer siden av Duriello 1
leticia Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Duriello skrev (18 minutter siden): Jeg føler meg egentlig meget anti-konservativ. 😅 Bra det da Duriello skrev (19 minutter siden): Tror grunnen til at jeg treffer på PP først og fremst er at jeg ønsker at de som har minst skal få litt mer. (minstepensjonister osv) Det kan være derfor ja. Min datter havnet også på PP, men det blir nok et parti til venstre for henne. Selv så var det miljø (jeg blir skremt over de mange og store skogbrannene vi har sett i Spania og Frankrike i sommer), samt solidaritet og EU - saken (ja til EU) som ble avgjørende for hvilket parti jeg landet på. Men jeg har aldri vært så usikker før som i år. (Jeg hopper gjerne som en sprettball fra blokk til blokk, ingenting er spikret i stein, kommer bare an på hvilke saker jeg vektlegger mest det enkelte året ) Duriello skrev (23 minutter siden): Har stemt SP tidligere, men det var før Vedums tid. Nå byr tanken meg imot. Litt av grunnen til at jeg sliter nå. Så Vedum i bar overkropp på traktor gjorde det ikke før deg heller nei 1
Duriello Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) leticia skrev (32 minutter siden): Så Vedum i bar overkropp på traktor gjorde det ikke før deg heller nei DET har jeg heldigvis gått glipp av. 😂 Er nok mer latteren hans i bakgrunn når Støre sa "Nå er det vanlige folks tur" som gjorde det. 😏 Resten du skrev, ja det er skummelt. Sommeren i år var den varmeste på mange år her hvor jeg bor (vi når tidvis de ekstreme endene på skalaen både vinter og sommer) og det er en utvikling jeg ikke liker. Det blir dog ikke noe som trumper valget for min del. Angående EU er jeg mer usikker. Har ikke satt meg inn i konsekvenser/fordeler for pro/mot nok til å ta ett godt valg på den. Er litt på samme stadiet når det gjelder blokk-tilhørighet. Er hovedsaklig midt i sentrum, men svinger høyre-venstre alt etter sak. 😂 Jeg skrev vel hva som er viktigst for meg i år. Synd at de temaene er så "selvmotsigende". Dog, bedre forhold for de som har minst er jo ett av hovedpunktene mine hvert år, mens strengere reaksjoner på kriminalitet og strengere innvandring er nytt for i år... Sigh... (Ikke nødvendigvis strengere regler mot innvandring, mer økt fokus på integrering, og evt tiltak ovenfor dem som nekter integrering) Endret 18 timer siden av Duriello 1
Colin. Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Det er ingenting gale i å være konservativ. Ikke la sosialister diktere hva som er greit og ikke. Hvis du fikk PP blant topp 3 flere ganger, så er det bra å stemme etter hva du føler er riktig. Jeg foreslår at man ikke tenker på at en stemme er bortkastet eller ei, hvis man vil ha forandring, så er nok det å stemme etter hjertet lurt. 🙂 Endret 17 timer siden av Colin. 2
Lagabøter Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden leticia skrev (4 timer siden): Det handler vel om at de forskjellige sidene vil det som er best for landet og innbyggerne, men at de er uenig om hva man må gjøre for å komme dit. Det skjønner jeg jo, men når to motpoler hevder at begge har løsningen, så er det jo ikke noen fasit. Om du har en person med brukket bein, og en lege sier, du trenger gips, og må ikke belaste i noen uker, og en annen sier, du kan bare gå på det, så vet man jo at en tar feil. Men om blir det bedre med Erna vs Jonas..... umulig å si
Jarmo Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jarmo skrev (11 timer siden): https://www.tv2.no/nyheter/vedum-jens-stoltenberg-bestemmer-ikke-over-sp/18025070/ SP på farten, blir vel stollek ut av dette der? https://www.vg.no/nyheter/i/W0EmOj/ferske-tall-ap-folkevalgte-vil-lukke-doeren-for-sv-og-sp 1
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Lagabøter skrev (3 timer siden): Men om blir det bedre med Erna vs Jonas..... umulig å si Det kommer jo helt an på hva som er viktigst for en selv. 1
Snikpellik Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Sjørøver skrev (12 timer siden): Samtidig bør vi kutte i arbeidsgiveravgift, moms på mat og avgifter på energi. Dette er jeg veldig skeptisk til. Frp sier de vil halvere matmomsen, noe jeg tror er en veldig dårlig idé. Det høres jo fint ut på papiret, men det er et populistisk forslag i mine øyne. For det første mister staten flere titalls milliarder i årlige inntekter og disse pengene må dekkes inn andre steder. For det andre er kjøpekraften i Norge god, og en gjennomsnittshusholdning her i landet bruker kun 12% av månedsbudsjettet på mat. Det er ca. det samme som for 10 år siden. Butikkjedene kommer derfor til å velge å beholde momskuttet som økt fortjeneste i stedet for å sende en lettelse videre til kundene. Erfaring fra før viser at det heller er sterkere konkurranse i bransjen som avgjør hvor mye som faktisk når forbrukeren. Så er det også veldig lite målrettet, og en veldig dyr måte for staten å hjelpe de som har minst og faktisk trenger det. Vi burde heller bruke disse titalls milliardene på å styrke konkurransen i matvarebransjen og tiltak som gjør det lettere for nye aktører å etablere seg, og som reduserer makten til de tre store kjedene. Matprisene presses i hovedsak opp av økte energi og produksjonskostnader. En støtteordning, for eksempel en egen strømstøtte, som reduserer disse utgiftene kan dempe prisveksten før maten havner i butikken. 2 1
Jarmo Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Snikpellik skrev (3 minutter siden): Matprisene presses i hovedsak opp av økte energi og produksjonskostnader. Jupp, i alle ledd. https://e24.no/naeringsliv/i/XjroMg/momskutt-begge-lover-billigere-mat
Snikpellik Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Jarmo skrev (4 minutter siden): Jupp, i alle ledd. https://e24.no/naeringsliv/i/XjroMg/momskutt-begge-lover-billigere-mat Ja, Rajas forslag om å kutte i momsen på kun frukt og grønt er en mye bedre og billigere løsning som både vil gagne de med minst å rutte med og har også en folkehelsegevinst. Jeg mener at skal vi først kutte i matmomsen, så bør vi gjøre det kun på basisvarer som brød, melk, frukt og grønt. Gjerne med en prøveperiode kun på frukt og grønt først, for å se på effekten. Men jeg stoler ikke på at kjedene ikke vil beholde noe av fortjenesten ved ikke å sette ned prisene like mye som momsen kuttes. Endret 11 timer siden av Snikpellik 2 1
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Duriello skrev (7 timer siden): Resten du skrev, ja det er skummelt. Sommeren i år var den varmeste på mange år her hvor jeg bor (vi når tidvis de ekstreme endene på skalaen både vinter og sommer) og det er en utvikling jeg ikke liker. Det blir dog ikke noe som trumper valget for min del. Jeg bruker endel tid der nede så klart det går inn på en å se hvordan brannmannskap og innbyggere sliter. Duriello skrev (7 timer siden): Angående EU er jeg mer usikker. Har ikke satt meg inn i konsekvenser/fordeler for pro/mot nok til å ta ett godt valg på den. Jeg merker best at vi ikke er med i EU når jeg kommer til den tyske / danske grensa. Helt villt hvor lite varer vi nordmenn kan ta med oss i forhold til hva danskene og svenskene kan... Ellers så er det med at vi er så lite selvforsynte og at vi gjør den meste av handelen med EU land et poeng. Greit nok at man er imot EU, men disse partiene som vil ha oss ut av EØS også, helt sjukt... Man finner uansett partier på begge blokkene som er ja til EU. (MDG, Venstre og Høyre). Duriello skrev (7 timer siden): Jeg skrev vel hva som er viktigst for meg i år. Synd at de temaene er så "selvmotsigende". Det er gjerne slik. Da jeg var politisk aktiv, så var andre partimedlemmer tydelige på at man må finne det partiet man er minst uenig med. Jeg kunne som deg f.eks tenkt meg en strengere innvandringspolitikk, men det partiet som er tydeligst anti - innvandring har så mange andre saker som jeg syns er horribelt at det nytter ikke å stemme på dem. (De er vel også selv med økende oppslutning det partiet flest misliker). FRP er likevel ikke min "worst case scenario", partiene KRF og Konservativt (tidligere de kristne) er 🤢 Colin. skrev (6 timer siden): Det er ingenting gale i å være konservativ. Ikke nødvendigvis. Kommer an på hvilken måte man er det. Er man konservativ fordi man ikke liker forandringer, greit nok. Er man kristenkonservativ, og i tillegg syns at det er greit at folk blir undertrykt og diskriminert pga sitt kjønn eller seksuelle legning (altså at menneskerettigheter blir brutt), så jo, da er det noe galt. @Duriello her, sier uansett at han anser seg selv som anti - konservativ. Btw, du kan slutte å kalle meg for sosialist, blåstrømpe er et bedre ord. 2 1
Krig og fred Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Det eneste positive med SP, er at de ga oss VG’s portretter av Geir Pollestad. Det var ren kunst. 1
Snikpellik Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Krig og fred skrev (3 minutter siden): Det eneste positive med SP, er at de ga oss VG’s portretter av Geir Pollestad. Det var ren kunst. Noen ganger lurer jeg på om Geir Pollestad er en ekte person, og ikke en performance-kunstner under dekknavn. Det er det ene idiotiske utsagnet og stuntet etter det andre. Tror ikke mange norske velgere trekkes til Senterpartiet på grunn av han, for å si det sånn. Endret 11 timer siden av Snikpellik 6
BadCat Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Her bør dere være mer presis. Mat er alt som kan spises, mens matvarer er spesifikke kategorier som grønnsaker, kjøtt og korn, med flere. Hvordan en "Grandiosa Original" har greid å snike seg inn som matvare har med penger å gjøre. "It's just good business." Ferdigmat er noe som kom på 1900-tallet. Industrialisert og kommersielt tilgjengelig mat for vår bekvemmelighet. Det kunne ha noe for seg med momskutt i enkelte kategorier, for eksempel grønnsaker og rent kjøtt. Momskutt på ferdigbehandlede produkter bør utgå. Eksempel: Momskutt på "Bamsemums" utgår med skyhøye kneløft. Endret 9 timer siden av BadCat 1 1
BadCat Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Ultraprosseserte matvarer burde komme i en egen kategori. Hvis man drar for å kjøpe mat men kommer hjem med brus, potetchips, frossenpizza og den slags skrot, da har man et problem. Brokkoli, spinat og kyllingfilet av saktevoksende kylling er noe man kan spise. Vann har man i springen og hva skjedde med at brus var kun til fest, mens folk heller i seg brus og energidrikker hver eneste dag. Myndighetene forsøker å løse energidrikk-problemet ved innføring av aldersgrense. Det er holdningsendringer som må til, ikke aldersgrenser. Idioter får andre til å kjøpe for seg og idioter blir gamle nok til å konsumere denne varen fra morgen til kveld. I tillegg er energidriksaken støy som får folk til å overse at brus konsumeres i et langt større volum. 1
Vokteren Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden leticia skrev (På 24.8.2025 den 17.46): Ja vi har masse penger. Og hadde det ikke vært for olje og gass som du nevner så hadde vi gått i kraftig minus hvert år, for vi har også masse utgifter. Masse utgifter fordi staten bruker stadig mer oljepenger. Uten oljen ville vi ikke hatt råd til den tøylesløse innvandringspolitikken og de generøse trygdeordningene. En pengestrøm som skaper misunnelse, misnøye og polarisering. Kanskje vi hadde hatt det bedre og mer jordnært uten oljepengene….
Vokteren Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden leticia skrev (22 timer siden): Poenget er at nordmenn generelt er veldig flinke på å klage, aldri bli fornøyd med noe som helst. Jeg vil heller hevde at mange nordmenn har blitt flinkere til å klage de siste 20-30 årene, nettopp fordi vi har kostet på oss så mye at vi har blitt bortskjemte, egoistiske, kravstore og nedlatende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå