Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Vokteren said:

Årets stortingsvalg er i startgropen og de forskjellige partiene har begynt å posisjonere seg.

https://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2025

Med pågående krig og finansiell uro antar jeg at stabilitet og forutsigbarhet blir et nøkkelord.

Hva mener du blir de viktigste sakene ved årets valg ?

Enig i at stabilitet og forutsigbarhet blir viktige saker ved valget. Velferd tror jeg blir en viktig sak. EU-saken også muligens.

Jeg sliter med å finne partitilhørighet og ser at mange i Europa sliter med lignende utfordringer :

image.png.f5ca7c02d1993ed358d7d23db2cbf2ee.png

Det som skjer i USA og nå smitter over til Europa er skremmende.

https://www.nrk.no/urix/reform-uk-ligger-an-til-a-vinne-stort-i-engelske-lokalvalg-1.-mai-1.17394294

I Norge så vil nok mange sikte seg inn på de vanlige sakene. Det store nye som vil dukke opp er nok forsvarspolitikk

Jeg håper ikke for mange drar frem EU - da vil det fort bli mer splittelse i landet.

2 minutes ago, obygda said:

Jeg sliter med å finne partitilhørighet og ser at mange i Europa sliter med lignende utfordringer :

https://www.nrk.no/urix/reform-uk-ligger-an-til-a-vinne-stort-i-engelske-lokalvalg-1.-mai-1.17394294

I Norge så vil nok mange sikte seg inn på de vanlige sakene. Det store nye som vil dukke opp er nok forsvarspolitikk

Jeg håper ikke for mange drar frem EU - da vil det fort bli mer splittelse i landet.

Velgerne lar seg lett lure. Reform er sjarlataner.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2

Gode tider gjør at folk slutter å bry seg om politikk.

Mennesker med psykiske lidelser relatert til politikk og egen verdi, eller som jobber på vegne av interesser som er interessert i å endre lover, og/eller folk med personlighetsforstyrrelser vil alltid engasjere seg i å få makt til lovgiving, og fyller tomrommet i fravær av politisk engasjerte vanlige mennesker.

Så får de makten de søker, og samfunnet blir gradvis dårligere for vanlige mennesker.

Folk vet ikke noe om politikk fordi de ikke er engasjert, og faller for populisme, retorikk fra politikerene i mediene de følger, og vil ha enkle løsninger på problemene de opplever.

Populismen skader landet og folket ytterligere, så dobler folk ned på enkle fiendebilder -- mens de som begynner å engasjere seg i politikk for å løse problemene på gode måter fremdeles ikke føler seg informerte nok til å stille til valg og driver på i lokalpolitikken, selv om de allerede er uendelig mer kompetent en knehøner som Farage eller Trump.

...

Det er en tragedie at folk i vesten igjen faller for populisme i skalaen vi ser.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
1 minute ago, Smule8o said:

Da er det igrunn ekstra fascinerende at velgerne flokker til Reform UK, som tross alt ledes av brexit-kongen Nigel Farage, etter at man nå vet at Brexit var en tabbe.

Brexit-supportere ligger på noen og tredve prosent, så det er ikke så rart at Reform ligger på 26. Men det er mer rart at ikke Liberals og Greens får en større andel av velgerne. De er ikke merket av å ha vært styringspartier og har alltid vært klare motstandere av brexit.

• Innsiktsfullt 1
6 minutes ago, Mr.Duklain said:

Satser på storseier for FRP dette valget. Jeg er drittlei av Støre og co, føles som de har vært i regjering i en mannsalder, men de har faktisk bare hatt regjerungsmakt i under fire. Makan til tafatt og dårlig regjeringen har ikke Norge hatt siden krigen. 

Det var en tabbe av Arbeiderpartiet å inngå regjeringssamarbeid med SP. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Venstresiden har gått ifra å bekjempe fattigdommen, til å bekjempe rikdom. Det er forskjeller som er problemet, ikke fattigdommen.

Forsøk å ha en velfungerende velferdsstat, uten å ha en velfungerende næringsliv. Det går ikke!

Jeg er imot formueskatten da det gjør at pengene forsvinner ut av norske økonomi, og at norske bedrifter får utenlandske eiere. Ikke fordi at jeg har en sympati for alle de super rike som nå har flyttet til Sveits.

Dessuten så kan vi ikke føre verdens mest radikale masseinnvandringspolitikk, det er den største kostnaden Norge bærer og den største kilden til konflikt.

Mette Frederiksen har advart Arbeiderpartiet mot å føre en så radikal masseinnvandringspolitikk, men de nekter å høre.

• Liker 2

Kommunistene i Rødt har et par fornuftige saker; nemlig å begrense innleiemulighetene og en mer rettferdig pensjon:

https://www.vg.no/nyheter/i/EyAV6o/1-mai-partiet-roedt-med-tre-arbeidslivskrav-for-aa-stoette-roedgroenn-regjering-etter-valget

En kostnadsdrivende ny sykelønnsordning når andelen unge utenfor arbeidslivet øker, blir bare for dumt.

obygda skrev (1 time siden):

Skremmende, men akkurat som forventet når en økende andel av befolkningen lider under globalisering og eksport av industriarbeidsplasser…

3 minutes ago, Vokteren said:

Kommunistene i Rødt har et par fornuftige saker; nemlig å begrense innleiemulighetene og en mer rettferdig pensjon:

https://www.vg.no/nyheter/i/EyAV6o/1-mai-partiet-roedt-med-tre-arbeidslivskrav-for-aa-stoette-roedgroenn-regjering-etter-valget

En kostnadsdrivende ny sykelønnsordning når andelen unge utenfor arbeidslivet øker, blir bare for dumt.

Rødt er et bra parti som jeg faktisk kunne tenke meg å stemme på. Enig i at sykelønnsordningen ikke trenger å bli bedre.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
obygda skrev (56 minutter siden):

Det kan nok være. Men det er mye misnøye der ute. Og misnøyen kommer ikke av seg selv. Sånn sett er det mye selvransakelse partiene burde ta tak i. Men gjør de det?

Et betimelig spørsmål.
Det er altfor fristende å spille på misnøye for de fleste partier. Misnøyen vil få enda mer gjødsel dersom enda mer makt flyttes ut av landet og enda fler føler seg overkjørt.

7 minutes ago, Vokteren said:

Et betimelig spørsmål.
Det er altfor fristende å spille på misnøye for de fleste partier. Misnøyen vil få enda mer gjødsel dersom enda mer makt flyttes ut av landet og enda fler føler seg overkjørt.

Reform kan spille på misnøye nå, men får de regjeringsmakt vil de bli grundig avkledd.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...