robertaas Skrevet 27. april Skrevet 27. april (endret) rabler skrev (54 minutter siden): De gangene jeg har sjekket er det ingen andre som har klart å matche prisene fra Gjensidige sin Tekna-avtale. Nå er det riktignok en stund siden sist jeg sjekket, men jeg tror fremdeles det er en god avtale. Vel verdt å sjekke hvertfall. El og It har forsikringer gjennom et eget selskap: LO Favør NITO: har 30% rabatt på noen forsikringer hos Tryg Tekna: har 30% rabatt på noen forsikringer hos Gjensidige Både El og It og NITO ga som sagt raskt opp å matche pris jeg allerede hadde hos JBF. Om du er på det åpne markedet og må betale full pris hos Tryg eller Gjensidige vil 30% rabatt selvsagt være av interesse. Til sammenligning: OBOS: 23% rabatt på noen forsikringer i Tryg Coop: 15% rabatt i Coop forsikring Norges Automobil-Forbund: 22% rabatt på noen forsikringer hos Gjensidige Den Norske Turistforening, og mange andre: 26 eller 18% rabatt på noen forsikringer hos Gjensidige Finansforbundet: Opptil 32% rabatt hos Gjensidige Endret 27. april av robertaas 1
Salvesen. Skrevet 27. april Skrevet 27. april robertaas skrev (17 minutter siden): El og It har forsikringer gjennom et eget selskap: LO Favør NITO: har 30% rabatt på noen forsikringer hos Tryg Tekna: har 30% rabatt på noen forsikringer hos Gjensidige Både El og It og NITO ga som sagt raskt opp å matche pris jeg allerede hadde hos JBF. Om du er på det åpne markedet og må betale full pris hos Tryg eller Gjensidige vil 30% rabatt selvsagt være av interesse. Til sammenligning: OBOS: 23% rabatt på noen forsikringer i Tryg Coop: 15% rabatt i Coop forsikring Norges Automobil-Forbund: 22% rabatt på noen forsikringer hos Gjensidige Den Norske Turistforening, og mange andre: 26 eller 18% rabatt på noen forsikringer hos Gjensidige Finansforbundet: Opptil 32% rabatt hos Gjensidige Betaler vell 150 kroner for innbo hos NITO, uendelig verdi. Aldri sett noen som kan matche. Så er vell tann forsikring en 50 lapp. Nettopp tegnet advokat forsikring også, 100 lapp? Husker ikke. På bil/hus osv har jeg ikke hatt særlig hell dog.
ca119 Skrevet 27. april Skrevet 27. april Fordelen av å være fagorganisert er at du kan få hjelp om det oppstår en arbeidskonflikt. Mulig det ikke skjer, men du kan aldri vite Ellers har du skattefradrag på kontingent samt får rabatt hos noen forsikringer. Jeg er medlem i NITO (fast pris) men vuderer å gå over til fagborbundet selvom det er litt dyrerer (avhengig av lønn). Hvorfor? Ja som dere sier er NITO for individuell lønn. Og i min bedrift ble resultatet for lønnsforhandlinger 2024: Fagforbunnet: min +4% NITO: min 3% TEKNA min 2% Om det blir like resultat iår da har jeg tapt 2% og det utgjør mer en kontinentet. En annen sak .... en som var fagorganisert et annen sted (som ikke hadde forhandlingsrett i firma på 100-200 ansatte) fikk først lønnsforhøyelse 2mnd etter alle andre! 1
Salvesen. Skrevet 27. april Skrevet 27. april ca119 skrev (7 minutter siden): Fordelen av å være fagorganisert er at du kan få hjelp om det oppstår en arbeidskonflikt. Mulig det ikke skjer, men du kan aldri vite Ellers har du skattefradrag på kontingent samt får rabatt hos noen forsikringer. Jeg er medlem i NITO (fast pris) men vuderer å gå over til fagborbundet selvom det er litt dyrerer (avhengig av lønn). Hvorfor? Ja som dere sier er NITO for individuell lønn. Og i min bedrift ble resultatet for lønnsforhandlinger 2024: Fagforbunnet: min +4% NITO: min 3% TEKNA min 2% Om det blir like resultat iår da har jeg tapt 2% og det utgjør mer en kontinentet. En annen sak .... en som var fagorganisert et annen sted (som ikke hadde forhandlingsrett i firma på 100-200 ansatte) fikk først lønnsforhøyelse 2mnd etter alle andre! Rareste jeg har lest ever, altså at det er forskjellig. Aldri hørt om. Hva med de uten? Forhandler de selv? Tariff bør en kun velge om en ikke tør å prate for seg selv. 1
robertaas Skrevet 27. april Skrevet 27. april Salvesen. skrev (1 time siden): Betaler vell 150 kroner for innbo hos NITO, uendelig verdi. Aldri sett noen som kan matche. I året? Betaler 113 i måneden.
Abigor Skrevet 27. april Skrevet 27. april 3 hours ago, robertaas said: El og It har forsikringer gjennom et eget selskap: LO Favør NITO: har 30% rabatt på noen forsikringer hos Tryg Tekna: har 30% rabatt på noen forsikringer hos Gjensidige Både El og It og NITO ga som sagt raskt opp å matche pris jeg allerede hadde hos JBF. Om du er på det åpne markedet og må betale full pris hos Tryg eller Gjensidige vil 30% rabatt selvsagt være av interesse. Til sammenligning: OBOS: 23% rabatt på noen forsikringer i Tryg Coop: 15% rabatt i Coop forsikring Norges Automobil-Forbund: 22% rabatt på noen forsikringer hos Gjensidige Den Norske Turistforening, og mange andre: 26 eller 18% rabatt på noen forsikringer hos Gjensidige Finansforbundet: Opptil 32% rabatt hos Gjensidige Fin oversikt! Som apropos, høres egentlig ut som alt sammen skal gjøre det vanskeligere å se hva noe faktisk koster. Eksempel, du er med i fagforening som koster X, men får Y rabatt i forsikring. Og attpåtil får du Z tilbake fra forsikringen? Så hva er egentlig prisen på fagforeningen og forsikringen? Blir jo i det minste et regnestykke istedenfor å bare ha prisen fiks ferdig. Også litt pussig denne koblingen mellom forsikringer og ulike foreninger? Hva om bilklubben gir rabatt på melk og turklubben gir rabatt på brød?
Reg2000 Skrevet 27. april Skrevet 27. april 2 hours ago, ca119 said: Fordelen av å være fagorganisert er at du kan få hjelp om det oppstår en arbeidskonflikt. Mulig det ikke skjer, men du kan aldri vite Ellers har du skattefradrag på kontingent samt får rabatt hos noen forsikringer. Jeg er medlem i NITO (fast pris) men vuderer å gå over til fagborbundet selvom det er litt dyrerer (avhengig av lønn). Hvorfor? Ja som dere sier er NITO for individuell lønn. Og i min bedrift ble resultatet for lønnsforhandlinger 2024: Fagforbunnet: min +4% NITO: min 3% TEKNA min 2% Om det blir like resultat iår da har jeg tapt 2% og det utgjør mer en kontinentet. En annen sak .... en som var fagorganisert et annen sted (som ikke hadde forhandlingsrett i firma på 100-200 ansatte) fikk først lønnsforhøyelse 2mnd etter alle andre! Det høres veldig rart ut medmindre det er snakk om ulike typer stillinger. Fagforbundet vil alltid ha mer til de med lavest utdannelse, og har mye makt på enkelte arbeidsplasser.
tommyb Skrevet 27. april Skrevet 27. april (endret) Jeg anbefaler i alle fall fagforening. Mye verd ved konflikt, og sparer penger på forsikring og lån. Når det er sagt, er det fortsatt sånn at dersom du har det i kjeften og vet å holde forsikringsselskapet og banken i nakken, klarer du å få like vilkår på bank og forsikring uten. Men dersom du er en av de som passivt lar DNB og IF øke kostnadene litt hver måned, og heller vil bruke energien din på andre ting enn forsikringsagenten, så anbefaler jeg definitivt fagforening. Når det er sagt så må du jo da bruke den banken og det forsikringsselskapet som fagforeningen har avtale med. Jeg har vært fornøyd nok med forsikring hos Tryg, men den rundreisen som endte opp med boliglån i Nordea kunne jeg godt klart meg uten. Da jeg flytta forsikring og lån hadde både utdanningsforbundet og NITO bedre vilkår enn det jeg fikk selv i JBF - for oss. Det kan vel være avhengig av flere faktorer. Endret 27. april av tommyb 1
Salvesen. Skrevet 28. april Skrevet 28. april robertaas skrev (8 timer siden): I året? Betaler 113 i måneden. Mnd
Cascada81 Skrevet 28. april Skrevet 28. april Reg2000 skrev (6 timer siden): Det høres veldig rart ut medmindre det er snakk om ulike typer stillinger. Fagforbundet vil alltid ha mer til de med lavest utdannelse, og har mye makt på enkelte arbeidsplasser. LO-forbundene er i hvert fall ikke å anbefale hvis man har høyere utdanning. Det er jo nobelt å kjempe for høyere lønn til de som har minst, som også er kjernen av organiserte i LO, men det er jo ikke i interesseområdet for de med høyere utdanning. LO kjemper ikke for at (den høyere) utdanningen du har investert i, skal lønne seg, og står ofte i spagat mellom ulike interesser, hvor de jobber for kronetillegg i stedet for prosenttillegg, og prioritet på økte minstelønnssatser framfor tillegg til alle, aka utjevning av lønnsforskjeller. 1
ole_marius Skrevet 28. april Skrevet 28. april (endret) HAr selv mastergrad i ingeniør og fornøyd med NITO. Jamført deres fordelskalkulator, dog for studenter da... Så får du likevel en pekepinne hva du sparer i de enkelte tjenestene. De eneste godene jeg bruker eller har brukt selv er forsikring, bankkonto og gratis mastercard, samt fremforhandlet lånerente på bolig. https://www.nito.no/medlemsfordel/velg-fordelskalkulator/fordelskalkulator-student/ Selv om NITO kostet meg rundt 5 000, så samlet opplever jeg å ha spart penger i og med at jeg har de gode prisene på forsikring og bank. Dvs om jeg skrur av absolutt alt med unntak av de tjenestene jeg bruker, og inkluderer full kostnad for medlemskap er jeg fortsatt på plussiden. Endret 28. april av ole_marius
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå