podcarsten Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni PÃ¥inter skrev (14 minutter siden): Her demonstrerer du jo selvmotsigelse, du stoler tydeligvis ikke på det som kommer frem i podcasten, eller er det personene du ikke har tillit til? Hvilket poeng er det du forsøker gjøre her? Jeg kommer med en generell kommentar om at podcasten du linker til er "akkurat det debatten trenger". Det er bl.a en reaksjon på at du stilt overfor kompetanse forsøker å angripe forskeren, ikke materialet, "the problem with Bart Ehrman", mannen ikke ballen som man sier, men også at en dr ph.d. med mange års erfaring og spesialisering på nettopp emnene som er debatten ikke akkurat kan sidestilles, motsies, med en kristen podcast (som også er så upresis, eller uredelig, at de kaller ham ateist), så bare det faktum at du av en eller annen grunn fant dette relevant for debatten var , eh, "akkurat hva debatten trenger". Eller ikke. Jeg hørte ikke på den, da jeg tok det for gitt at den ikke inneholdt forskning og kilder som beviser at Ehrman tar helt feil. Det er nemlig arbeidet, kildene, forskningen, som er saken her, ikke Ehrmans livsyn. 1
PÃ¥inter Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni trn100 skrev (37 minutter siden): eller så tror man på en 1500 (såder) gammel bok skrevet i en tid da jorden var flat Du glemte å ta med at det var datidens vitenskapsmenn som trodde jorden var flat, bibelen derimot: Han troner over jordens krets, og de som bor der, er som gresshopper. Han brer himmelen ut som et slør og spenner den ut som et telt til å bo i. Han har spent nordhimmelen ut over det øde rom, hengt jorden opp over ingenting.
PÃ¥inter Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni podcarsten skrev (11 minutter siden): Jeg hørte ikke på den, da jeg tok det for gitt at den ikke inneholdt forskning og kilder som beviser at Ehrman tar helt feil Har du hørt den?
podcarsten Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): Har du hørt den? Du siterer meg på at jeg ikke hørte på den.. Infantil trolling. 2
Kajac Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni sedsberg skrev (På 25.4.2025 den 12.36): Det er bare å fylle på lista: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dates_predicted_for_apocalyptic_events Så gøy! Jeg har overlevd over 50 dommedager allerede 😃
Capitan Fracassa Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): Du glemte å ta med at det var datidens vitenskapsmenn som trodde jorden var flat Dette er en myte som på ingen måte stemmer. Alle tilgjengelige kilder viser at både kristne, før-kristne og andre vitenskapsmenn var helt klar over at jorda var en globe. PÃ¥inter skrev (8 minutter siden): bibelen derimot: Han troner over jordens krets, og de som bor der, er som gresshopper. Han brer himmelen ut som et slør og spenner den ut som et telt til å bo i. Han har spent nordhimmelen ut over det øde rom, hengt jorden opp over ingenting. Det står absolutt ingenting om jordas form der. Og flatjordere bruker andre bibelsitater for å vise at jorda er flat, så her skyter du deg selv i begge føtter, ved å ta feil av både vitenskapshistorien og Bibelen når det gjelder jordas form. 1 3
PÃ¥inter Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni podcarsten skrev (11 minutter siden): Du siterer meg på at jeg ikke hørte på den.. Infantil trolling. PÃ¥inter skrev (På 28.5.2025 den 13.03): Poenget er vel å stenge tråden som alle de andre.👍🏼🙂 Ordet trolling kommer fort fram når argumentene svikter gitt.
trn100 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni PÃ¥inter skrev (20 minutter siden): Du glemte å ta med at det var datidens vitenskapsmenn som trodde jorden var flat, bibelen derimot: Han troner over jordens krets, og de som bor der, er som gresshopper. Han brer himmelen ut som et slør og spenner den ut som et telt til å bo i. Han har spent nordhimmelen ut over det øde rom, hengt jorden opp over ingenting. Javisst ga det ekstra tyngde og mening! 😄
PÃ¥inter Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Capitan Fracassa skrev (11 minutter siden): Det står absolutt ingenting om jordas form der. Du må prøve hardere.
Capitan Fracassa Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): Du må prøve hardere. Du mener at jeg må finne på ting som ikke står der, slik du gjør? Hva om du kommer med en begrunnelse, eller er det for vanskelig for deg? Hva med: Salme 104,5: «Han grunnla jorden på dens søyler, aldri i evighet skal den rokkes.» Daniel 4,10–11: Nebukadnesars drøm beskriver et tre som «sto midt på jorden og var så høyt at det kunne ses over hele jorden.» Åpenbaringen 7,1: «Deretter så jeg fire engler som sto ved jordens fire hjørner...» Lukas 4,5: «Da førte djevelen ham høyt opp og viste ham i et øyeblikk alle verdens riker.» Alle disse fire er inkompatible med en klode. Men vi vet jo fra Bibelen at jorda verken er flat eller rund, den har en helt annen form: 1. Jesaja 66,1: «Så sier Herren: Himmelen er min trone, og jorden er min fotskammel.» 3 2
trn100 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden): 1. Jesaja 66,1: «Så sier Herren: Himmelen er min trone, og jorden er min fotskammel.» Sikker på at det ikke var Donald Trump som sa det? 😉
PÃ¥inter Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni (endret) Capitan Fracassa skrev (27 minutter siden): Salme 104,5: «Han grunnla jorden på dens søyler, aldri i evighet skal den rokkes.» Hvis skaperen hadde forklart hvordan han har konstruert Melkeveien, hvor tjukk ville Bibelen ha vært da, og hvordan tror du den teknologiske fremskrittet fra da av hadde vært? Jordens søyler er en vakker beskrivelse av krefter selv ikke vitenskapen begriper, pr. i dag. Capitan Fracassa skrev (27 minutter siden): Åpenbaringen 7,1: «Deretter så jeg fire engler som sto ved jordens fire hjørner...» Øst, vest, nord og sør. Capitan Fracassa skrev (27 minutter siden): Da førte djevelen ham høyt opp og viste ham i et øyeblikk alle verdens riker.» Hvor mange riker var det på Jesu tid, og hvor høyt? Capitan Fracassa skrev (27 minutter siden): Nebukadnesars drøm beskriver et tre som «sto midt på jorden og var så høyt at det kunne ses over hele jorden.» Hvor langt strakk Nebukanesers rike seg? Capitan Fracassa skrev (27 minutter siden): Jesaja 66,1: «Så sier Herren: Himmelen er min trone, og jorden er min fotskammel.» Resten av verset og vers 2 sier: Hva slags hus kan dere bygge for meg, hvor er stedet der jeg kan hvile? 2 Min hånd har laget alt dette, slik er alt dette blitt til, sier Herren. Det er den hjelpeløse jeg ser til, den som har en motløs ånd og skjelver for mitt ord. Fin beskrivelse av at vi ikke kan bygge noe som kan romme skaperen. Endret 2. juni av PÃ¥inter
podcarsten Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni PÃ¥inter skrev (31 minutter siden): Ordet trolling kommer fort fram når argumentene svikter gitt. Hvilket argument mener du svikter? Jeg sier jeg ikke har hørt, du svarer med å spørre om jeg har hørt. Hvorfor spør du når du vet svaret? Det er vel mer sealioning enn klassisk trolling, forresten, men det er uansett elendig debattskikk, sabotering av debatten. 2 2
O3K Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni PÃ¥inter skrev (29 minutter siden): Du glemte å ta med at det var datidens vitenskapsmenn som trodde jorden var flat, bibelen derimot: Han har spent nordhimmelen ut over det øde rom, hengt jorden opp over ingenting. Men grunnen til at bibelforfatterne kunne skrive at «jorden henger på intet» er fordi de trodde at jorden, såvel som himmelen, stod oppå søyler: - Himmelsøylene vakler, skremt av hans trussel. - For jordens søyler hører Herren til, på dem bygde han verden opp. - Han rister jorden ut av lage, jordens søyler skjelver. - Jorden og alle som bor der, kan vakle, men jeg har gjort jordens søyler faste. - Han grunnla jorden på dens søyler, aldri i evighet skal den rokkes. 2
PÃ¥inter Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni (endret) O3K skrev (5 minutter siden): grunnen til at bibelforfatterne kunne skrive at «jorden henger på intet» er fordi de trodde at jorden, såvel som himmelen, stod oppå søyler Hvis noe henger så hviler den ikke på noe! Edit: søyler står for noe varig. Endret 2. juni av PÃ¥inter
Capitan Fracassa Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Salme 104,5: «Han grunnla jorden på dens søyler, aldri i evighet skal den rokkes.» PÃ¥inter skrev (1 time siden): Hvis skaperen hadde forklart hvordan han har konstruert Melkeveien, hvor tjukk ville Bibelen ha vært da Så et vagt vers som ikke sier noe om formen, mener du viser at Bibelen mente jorda er rund, mens et konkret vers om jord på søyler, kan ignoreres fordi... Åpenbaringen 7,1: «Deretter så jeg fire engler som sto ved jordens fire hjørner...» PÃ¥inter skrev (1 time siden): Øst, vest, nord og sør. Hvor er hjørnene i disse himmelretningene? Da førte djevelen ham høyt opp og viste ham i et øyeblikk alle verdens riker.» Sitat Hvor mange riker var det på Jesu tid, og hvor høyt? Tja, si det du, siden du mener dette stemmer med klode. Nebukadnesars drøm beskriver et tre som «sto midt på jorden og var så høyt at det kunne ses over hele jorden.» PÃ¥inter skrev (1 time siden): Hvor langt strakk Nebukanesers rike seg? Hvorfor er det relevant? Sitatet sier at det kunne sees over hele jorden, ikke bare over Nebukadnesars rike. Så alle unntatt de helt forstokkede ser at Bibelen sier mye rart om jordas form, og kun de enda mer forstokkede prøver å bruke ett enkelt sitat til å hevde hva Bibelforfatterne visste om formen. ...og det faktum at all kjent vitenskap har visst at jorda var en klode unnlot du visst å kommentere, men jeg vet jo at du ikke er redelig nok til å innrømme når du tar helt feil. 3 2
PÃ¥inter Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Capitan Fracassa skrev (13 minutter siden): Sitatet sier at det kunne sees over hele jorden, ikke bare over Nebukadnesars rike. Hvis du hadde lest bibelen, som du påstår at du har gjort, så ville du fått med deg at treet det snakkes om er symbolsk for guds rike, og guds rike skal regjere over hele jorden. Rart du tar alt i bibelen bokstavelig.
trn100 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni PÃ¥inter skrev (10 minutter siden): Hvis du hadde lest bibelen, som du påstår at du har gjort, så ville du fått med deg at treet det snakkes om er symbolsk for guds rike, og guds rike skal regjere over hele jorden. Rart du tar alt i bibelen bokstavelig. Hvis du hadde lest norrøn mytologi, som enhver som kan lese BURDE kjenne til hadde du hørt om Yggdrasil også. Like meningsløst og latterlig selvsagt, men det handler om religiøs utvikling, og det går rimelige tregt! 😉
PÃ¥inter Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni trn100 skrev (3 minutter siden): det handler om religiøs utvikling, og det går rimelige tregt! 😉 Ja, så har du de som fortsatt misbruker tobakk, til tross for hva vi vet om hvor skadelig det er. 🚬🤯
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå