Gå til innhold

Autisme - en ny pandemi?

Anbefalte innlegg

27 minutes ago, skaftetryne32 said:

Jeg stiller meg i skytter gravene fordi det faktisk er et angrep på fakta rundt autisme, og det er faktisk et problem for de som faktisk må slite med fordommene som kommer ut av det, det er ikke reint få fra før av, eldgamle fordommer som lever i beste velgående, vi trenger ikke nye. 

Jeg har spurt om dokumentasjon, som sagt jeg beklager om jeg ikke har fulgt med, men jeg har ikke fått med meg noe. Som sagt jeg kommenterte de som faktisk kan ha noe for seg, d-vitamin mangel, det kan så absolutt være en del av forklaringen.  

Blitt linket flere ganger til NRK artikkelen, https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-far-oftere-autisme-_-forskere-leter-etter-forklaring-1.16739157

Skjønner ikke helt hvordan det er et angrep på autisme, å snakke om barn som er helt avhengig av hjelp og ikke klarer seg selv?

Endret av Curuion
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Selfuniverse  Ang CDC "whistleblower" som uttalte at det var høyere autisme-grad blant vaksinerte afrikanske gutter.

Dette er debunked/avkreftet.  Tok meg 1 min å finne https://vaccinateyourfamily.org/wp-content/uploads/2020/09/Whistleblower_QA012017_updatedSept2020.pdf

Høna eller egget... de afrikanske guttene som skulle undersøkes for autisme måtte ta fullt vaksineprogram ... dermed ble det jo høyre andel vaksinerte med autisme fordi afrikanske gutter ellers hadde lavere vaksinerings-grad...

Det er en type "molbo-forskning" som ikke holder mål. 

Endret av Rune_says
korrektur
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Curuion skrev (50 minutter siden):

Det er jo spekulasjon, og det står tydelig at tallene er svært usikrt fordi gruppene med barn er for små.

Sitat

Hun vil gjerne ha flere svar.

– Leger og forskere sier autisme først og fremst er genetisk, men jeg tror miljøet påvirker mye også.

Det er mange som lurer på hvorfor akkurat deres unger er annerledes, og mange leter livet ut etter noen de kan skylde på. Når det nevnes en overvekt av barn av innvandrere er det jo ikke så rart om det ikke var mange barn med asperger fra verdens fattigste land for femti år siden.

Forøvrig får vi jo nå en eldrebølge også. Det er jo ofte mennesker som trenger pleie og ikke greier seg selv. Til og med forventet levealder stiger. Kan det være arv eller miljø, mon tro?

For meg virker det som lite tyder på at andelen asperger faktisk øker i stor grad.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (45 minutter siden):

Det er jo spekulasjon, og det står tydelig at tallene er svært usikrt fordi gruppene med barn er for små.

Det er mange som lurer på hvorfor akkurat deres unger er annerledes, og mange leter livet ut etter noen de kan skylde på. Når det nevnes en overvekt av barn av innvandrere er det jo ikke så rart om det ikke var mange barn med asperger fra verdens fattigste land for femti år siden.

Forøvrig får vi jo nå en eldrebølge også. Det er jo ofte mennesker som trenger pleie og ikke greier seg selv. Til og med forventet levealder stiger. Kan det være arv eller miljø, mon tro?

For meg virker det som lite tyder på at andelen asperger faktisk øker i stor grad.

Eldrebølge pluss økende andel med diagnosen autisme med behov for assistanse høres definitivt ikke ut som en samfunnsøkonomisk gullgruve.

Som samfunn har vi ikke råd til å overse eventuelle ytre forklaringer mhp autisme.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (5 minutter siden):

Vel - ikke alle - noen har allerede bestemt seg for hva det skyldes og konkludert.

Tenker du på deg selv, at det har med sosial omgang i tidlig alder å gjøre eller noe sånt? Jeg har ikke lest hele tråden men har absolutt ikke fått inntrykk av at mange har konkludert.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (11 minutter siden):

Tenker du på deg selv, at det har med sosial omgang i tidlig alder å gjøre eller noe sånt? Jeg har ikke lest hele tråden men har absolutt ikke fått inntrykk av at mange har konkludert.

Jeg har konkludert at vi må vite mer. Andre her inne har konkludert at vi vet nok om årsak og vil heller fokusere på å inkludere flere inn i diagnosen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Rune_says said:

Dette er debunked/avkreftet.  Tok meg 1 min å finne https://vaccinateyourfamily.org/wp-content/uploads/2020/09/Whistleblower_QA012017_updatedSept2020.pdf

Høna eller egget... de afrikanske guttene som skulle undersøkes for autisme måtte ta fullt vaksineprogram ... dermed ble det jo høyre andel vaksinerte med autisme fordi afrikanske gutter ellers hadde lavere vaksinerings-grad...

Jeg har lest gjennom linken din, men finner ikke det du antyder. Kunne du sitert de setningene det gjelder?

Lenke til kommentar
Curuion skrev (16 timer siden):

Blitt linket flere ganger til NRK artikkelen, https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-far-oftere-autisme-_-forskere-leter-etter-forklaring-1.16739157

Skjønner ikke helt hvordan det er et angrep på autisme, å snakke om barn som er helt avhengig av hjelp og ikke klarer seg selv?

Og - det har ikke noe med at flere diagnoseres enn før, som det påpekes i artikkelen. Det handler om atferd som observeres som er lett å observere men som man rett og slett ikke så i det samme omfanget for 15 år siden:

De små barna vi møter skiller seg markant fra jevnaldrende, har ofte ikke språk eller blikkontakt, strever med å leke som andre barn og blir lett frustrert i dagligdagse situasjoner, sier Steen.

– De ville blitt fanget opp for 15 år siden også, understreker hun.

Sitat slutt. Med andre ord; dette er observasjon gjort av norske fagfolk; ikke populistiske utspill fra noen politikere i Sirkus USA.

Men, som artikkelen forteller så handler det MEST om barn med innvandrerbakgrunn(og innvandringen har som vi kjent bare fortsatt å øke); og vel; man kan jo bare spekulere; men jeg mistenker at det KAN skyldes stort omfang av inngifte; men igjen; det er bare spekulasjoner og ikke noe jeg PÅSTÅR. For jeg vet ikke.

frohmage skrev (16 timer siden):

Siterer igjen:

De små barna vi møter skiller seg markant fra jevnaldrende, har ofte ikke språk eller blikkontakt, strever med å leke som andre barn og blir lett frustrert i dagligdagse situasjoner, sier Steen.

– De ville blitt fanget opp for 15 år siden også, understreker hun.'

Det står ikke at de observerer flere med asperger(høytfungerende autisme), kun autisme. Og mulig årsak har jeg jo spekulerti i; som f.eks den samme årsaken som at forholdsmessig mange kongelige har hatt neurodivergente lidelser gjennom tidene.

Igjen; det var autisme; ikke spesifikt asperger det var snakk om. De som betegnes som "asperger" er høytfungerende personer; for det meste med autistiske trekk og mange av disse klarer seg godt i livet uten tilpasninger og trygdeavhengighet.

Lenke til kommentar
obygda skrev (14 timer siden):

Vel - ikke alle - noen har allerede bestemt seg for hva det skyldes og konkludert.

Når noen har bestemt seg for at "det som Trump & co mener er et problem er automatisk ikke et problem" har de vel konkludert på en veldig lite intellektuell og vitenskapelig måte.

frohmage skrev (14 timer siden):

Det er ikke så mange. Men så er det noen som poster mer enn andre og hvor "konklusjonene" er veldig klare og at all spekulering kun skyldes intoleranse og påvirkning fra amerikanske republikanere.

obygda skrev (14 timer siden):

Jeg har konkludert at vi må vite mer. Andre her inne har konkludert at vi vet nok om årsak og vil heller fokusere på å inkludere flere inn i diagnosen. 

Er det noe som er helt sikkert om medisin er at man aldri vet nok om årsaker og derfor skal og bør det forskes på det hele tiden. Det er ikke to røde streker under noe i medisin og ingenting er hugget i stein. Og vitenskapen kan være på jordet; det forskes og feiles hele tiden og noen ganger treffer man blink, andre ikke.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

– De ville blitt fanget opp for 15 år siden også, understreker hun.

Jada, dette nevner du jo faktisk to ganger i posten din. Det betyr ikke i seg selv at det er blitt flere autister.

Morromann skrev (1 time siden):

Igjen; det var autisme; ikke spesifikt asperger det var snakk om.

To ganger i samme post igjen. Du kan få bytte ut det jeg har nevnt om asperger og jeg mener det samme om autisme.

Lenke til kommentar

Jeg må få si at autisme ikke er en pandemi. Den korrekte definisjonen på en pandemi er en sykdom som smitter. Autisme fås gjennom fødsel og er ikke kurerbart eller smittsomt. Men det som kan gjøre det mer vanlig er incest, veldig unge foreldre, voldtekt eller andre måter som bryter med det vanlige. Men de tallene du viser i Norge viser ikke et spesielt mye høyere tall en før. Ca 1 per tredje klasse på barneskolen er ikke nor mer enn det det var før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...