Gå til innhold

Kommentar: – Switch 2 er ikke for dyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gringorilla skrev (19 minutter siden):

https://www.polygon.com/news/553774/nintendo-switch-2-no-achievements

Dette er en av grunnene til at jeg synes Switch 2 er for dyr. De har fortsatt ikke achievements. Ja, det høres kanskje teit ut, men det peker til et pågående problem med Nintendo, nemlig at de henger 20 år etter de andre aktørene med å tilby tjenester som forbrukerne ønsker. Altså, Nintendo Switch var den første konsollen deres med noenlunde fungerende online-funksjonalitet, hele 15 år etter jeg spilte SOCOM online på PS2, og selv på Switchen må man styre med vennekoder og andre utfordringer. Playstation og Xbox er rett og slett milevis foran Nintendo på slike ting, og samlet gjør det at jeg nesten bare spiller Playstation, til tross for at jeg elsker mange av Nintendo-seriene.

Nå spiller jeg tilnærmet ingenting online, så det bryr meg relativt lite, men online-butikken til switch er jo helt elendig.

Men jeg synes sammenligningen er litt drøy. Sony har også ligget bak på online. Xbox Live var milevis bedre enn PSN helt frem til PS4, så at det gikk an å spille online på PS2 er jo greit nok, men det gjorde det også på Wii U og N3DS i 2012. Det koster også skjorta bare å få online-spilling. På online-spill er PC veien å gå.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jeg er enig i prisen på switch 2 den er ok mtp hva den tilbyr og hva den kan gjøre. men prisene på spill er jeg skeptisk til jeg mener da om spill utvikler mener prisen er god nokk for det dem klasifiserer som kvalitet ikke hva hver enkelt person ville kvalifisert som kvalitet det er det jeg synes er grå sonen for og være helt ærlig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (1 time siden):

Xbox Live var 1) aldeles ikke "milevis bedre" (reinspikka propaganda faktisk), og 2) svært kostbart i forhold til PSN som var gratis.

Det var VIDEN kjent at Xbox Live på den tida lå langt foran PSN. Det var en grunn til at Sony valgte å ikke ta betalt. De lå rett og slett for langt bak. Achievements, vennesystemet, stabilitet, chat-systemet og mer var langt foran på Xbox Live. Mot slutten av generasjonen hadde ting blitt bedre og forskjellene mindre, men Xbox Live var definitivt fortsatt den beste online-tjenesten.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 29.4.2025 den 17.45):

Det var VIDEN kjent at Xbox Live på den tida lå langt foran PSN. Det var en grunn til at Sony valgte å ikke ta betalt. De lå rett og slett for langt bak. Achievements, vennesystemet, stabilitet, chat-systemet og mer var langt foran på Xbox Live. Mot slutten av generasjonen hadde ting blitt bedre og forskjellene mindre, men Xbox Live var definitivt fortsatt den beste online-tjenesten.

Achievements er greit. Noen måtte jo begynne med det, men Sony fulgte etter kun 1 år etter PS3 sin lansering. Og personlig synes jeg Trophies er et gøyere system enn achievements. Stabilitet er det punktet jeg mener er den største propagandaen. Jeg spilte MYE online i den tiden, typ 10 timer om dagen, og jeg kan ikke huske en eneste gang jeg hadde nevneverdige problemer. Chat-systemet var ganske kjipt, men kom på plass ca midt i generasjonen, altså for 15 år siden. Vennesystemet har da aldri vært noe problem?

Så ja, jeg kan si meg enig i at Xbox 360 var BEDRE, men ikke i nærheten av så mye bedre som folk skulle ha det til. 360en hadde mye annet søppel som Sony dessverre også har prøvd å etterligne, som f.eks. hovedmeny og digital butikk. Disse var betydelig ryddigere på PS3, men ble verre på PS4 og enda verre på PS5.

Men uansett hvordan man vender og vrir på det, så er jo poenget mitt at Nintendo FORTSATT gjør online helt ubrukelig. Vennekoder er en smerte i bakenden, lydkvaliteten på voicechat er komplett ubrukelig, Og det at du ikke engang kunne bruke Bluetooth-headset før 4 år etter lansering var også helt krise. I tillegg, sett bort fra Mario Kart og Splatoon, så satser Nintendo null og niks på online. De få andre spillene som har noen form for onlinefunksjonalitet, som Animal Crossing, er virkelig tragiske greier.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 timer siden):

Jeg spilte MYE online i den tiden, typ 10 timer om dagen, og jeg kan ikke huske en eneste gang jeg hadde nevneverdige problemer.

Hvis du spilte så mye og ikke husker at PSN var nede i nesten en måned, så stusser jeg litt på resten du sier. 

Gringorilla skrev (2 timer siden):

jeg kan si meg enig i at Xbox 360 var BEDRE, men ikke i nærheten av så mye bedre som folk skulle ha det til.

Uenig der

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...