Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg klikket meg inn på siden for kun Tesla (ingen andre merker) så det sammenligner bare med seg selv fra tidligere år. La til årstall for tydelighet.:

Screenshot2025-06-26at10-14-16ElectricVehicleregistrationsinEurope15countriesmajorityofBEVmarket.thumb.png.22e0ef3968e770b2024d756e634a96fa.png

Når mener folk her inne at "fasiten" kommer og hvordan mener dere den skal regnes? Kun siste måned, kun når Tesla får noen store leveranser? Eller året samlet sett? Er det greit å sammenligne med elbilsalget generelt eller skal Tesla bare sammenlignes med sine egne tidligere tall? Er det greit å sammenligne med totalsalget av biler, altså markedsandel? Kommer det noen sinne til å bli greit for dere å referere til 25 dager "gamle" tall?

Som jeg har sagt tidligere, Tesla har langt mer konkuranse nå. Det er åpenbart at folk velger flere ting nå som de har muligheten. Men det er fortsatt sant at model Y er verdens mest solgte bil, Europas og Norge. Det har en betydning ift det vi snakker om. Altså skam og om den er "blåst ut av alle proporsjoner", som sagt har tesla bare solgt mer og mer siden tråden startet og som "spådd" av flere har tallene økt. Som du prøvde å si var feilaktig av de som spådde. Noe som er motbevist. 

Når en vinner OL så vinner en fortsatt selv om en er 0.0000434 sekunder forran nr 2. Samme gjelder her, Tesla vinner fortsatt selv om gapet til neste mann blir mindre. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Markedsandeler av BEV-salget i 15 land.

Screenshot2025-06-26at10-23-12ElectricVehicleregistrationsinEurope15countriesmajorityofBEVmarket.thumb.png.599245525264b72ede3c6bcd39c53a2b.png

I Juli 2024 fikk Tesla godkjenning for å doble produksjonskapasiteten på fabrikken utenfor Berlin til 1 million biler per år. Det betyr en økning fra ca 42k til 83k biler per måned. Denne fabrikken produserer kun model Y. Ca 8 måneder senere lanserte Tesla en oppfrisket model Y, som nå er i produksjon på den fabrikken. De har solgt ca 40k Model Y, i disse 15. landene i år. Derav knapt 8k i mai (13 land) og knapt 9k hittil i juni (6 land). Hva tror folk her om produksjonskapasiteten på 83k model Y per måned versus salget? Kommer de til å nærme seg 83k på en enkelt måned senere i år?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (27 minutter siden):

Som jeg har sagt tidligere, Tesla har langt mer konkuranse nå. Det er åpenbart at folk velger flere ting nå som de har muligheten.

Er det åpenbart at stadig flere velger dårligere biler bare de har muligheten? Ref. Espen H Andersen:

Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):
JonTj skrev (15 timer siden):

Nordmenn elsker å gå i flokk.

Hvorfor skal folk velge en dårligere bil bare fordi den beste bilen er veldig populær?

Folk kan jo ikke være skrudd riktig på plass når de helt frivillig velger bort den beste bilen(™️), til fordel for noe dårligere. Kanskje det finnes en eller annen selvskadings-diagnose på slike folk? :hmm:

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Markedsandeler av BEV-salget i 15 land.

Screenshot2025-06-26at10-23-12ElectricVehicleregistrationsinEurope15countriesmajorityofBEVmarket.thumb.png.599245525264b72ede3c6bcd39c53a2b.png

I Juli 2024 fikk Tesla godkjenning for å doble produksjonskapasiteten på fabrikken utenfor Berlin til 1 million biler per år. Det betyr en økning fra ca 42k til 83k biler per måned. Denne fabrikken produserer kun model Y. Ca 8 måneder senere lanserte Tesla en oppfrisket model Y, som nå er i produksjon på den fabrikken. De har solgt ca 40k Model Y, i disse 15. landene i år. Derav knapt 8k i mai (13 land) og knapt 9k hittil i juni (6 land). Hva tror folk her om produksjonskapasiteten på 83k model Y per måned versus salget? Kommer de til å nærme seg 83k på en enkelt måned senere i år?

Nå er vell ikke Berlin begrenset til å kun selge i Europa, så å bruke disse salgstallene vill nok ikke gi ett 100% bilde over hva som skjer i fremtiden. Men å selge 83k model Y i Europa vill nok være veldig vanskelig. De har vell tidligere oppnådd rundt halvparten? i "gode" måneder. Og som nevnt tidligere er det åpenbart at de tar mindre markedsandeler nå som det strømmer på av nye brukbare og fairly priced elbiler. De får en tøff kamp, særlig med østen tror jeg. 

Så svaret mitt er todelt, kan de produserer på maks? Tja, kanskje? Kan de selge kapasiteten i Europa only? Tvilsomt. 

Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Er det åpenbart at stadig flere velger dårligere biler bare de har muligheten? Ref. Espen H Andersen:

Folk kan jo ikke være skrudd riktig på plass når de helt frivillig velger bort den beste bilen(™️), til fordel for noe dårligere.

Hvorfor spør du meg om noe som noe andre har sagt? Ser ikke relevansen for å svare på det. Den beste bilen er den bilen som passer for hver enkelt innenfor den prisen en kan akseptere og leve med. Tesla gir meg veldig mye her, men ikke nødvendigvis alle. 

Skrevet
6 hours ago, JonTj said:

Ja her demonstrerer du virkelighetsoppfatningen til de fleste som kjører Tesla. De skjønner ikke hvorfor ikke alle kjøper Tesla, den er jo best. Det er nesten så de ikke forstår hva vi skal med andre biler så lenge Tesla eksisterer.

Hvorfor antar du at folk som kjøper Tesla ikke har vurdert alle alternativene som er tilgjengelig på markedet og etter nøye vurdering har kommet frem til at den beste bilen for seg er Tesla?

Det var i hvert fall det jeg gjorde. Etter vurdring av pris og specs så fikk jeg redusert det til to alternativer, EV6 og Model Y, prøvekjørte begge, der EV6 skuffet og Model Y var (som forventet) bra. Skulle jeg valgt EV6 bare fordi færre har den?

• Liker 6
Skrevet
4 hours ago, Simen1 said:

Er det åpenbart at stadig flere velger dårligere biler bare de har muligheten?

Det er ikke slik at folk velger dårligere biler. Det er slik at det kommer flere bedre konkurrenter på markedet. Med stor variasjon i prioriteter i kundemassen og et større antall gode alternativer tilgjengelig er det naturlig at kundemassen vil spre seg utover.

Jeg forventer at de som velger f.eks EV6 også mener at det er den beste bilen for seg. Det ville overraske meg om de som kjøper EV6 har valgt den bare fordi den ikke er ekstremt populær. Det er en komplett fremmed tanke for meg i hvert fall.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Interessant statistikk fra artikkelen om Teslas markedsandeler på Nettavisen. Imponerende å bli rett ut mislikt av 45% av dem som velger å stemme. Er det urimelig å kalle dette skam? Er det blåst ut over alle proporsjoner? Virker ikke sånn. Hvis vi skal snakke om en form for skam er det en avsporing å fokusere på antall biler solgt, når alle vet at det er mange som ønsker en Tesla. Men det er åpenbart en god del som velger alle andre biler enn en Tesla, på grunn av Musk.

Forøvrig er vel Tesla-skam et begrep som trådstarter har funnet på, så det virker ganske kleint å late som at dette er et allment begrep som eksisterer i særlig grad utenfor denne tråden. Det er bare skyggeboksing og en stråmann å late som at noe er "blåst ut over alle proporsjoner" når det bare er snakk om et begrep en eller annen random har ytret på internett.

Screenshot2025-06-26at18-06-28TeslaElbilTesla-skammenerddDominererbestselgerlistene.png.3ca585c0e7f9d90307f9e8a8a4a641fa.png

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet (endret)
knopflerbruce skrev (26 minutter siden):

Interessant statistikk fra artikkelen om Teslas markedsandeler på Nettavisen. Imponerende å bli rett ut mislikt av 45% av dem som velger å stemme. Er det urimelig å kalle dette skam? Er det blåst ut over alle proporsjoner? Virker ikke sånn. Hvis vi skal snakke om en form for skam er det en avsporing å fokusere på antall biler solgt, når alle vet at det er mange som ønsker en Tesla. Men det er åpenbart en god del som velger alle andre biler enn en Tesla, på grunn av Musk.

Forøvrig er vel Tesla-skam et begrep som trådstarter har funnet på, så det virker ganske kleint å late som at dette er et allment begrep som eksisterer i særlig grad utenfor denne tråden. Det er bare skyggeboksing og en stråmann å late som at noe er "blåst ut over alle proporsjoner" når det bare er snakk om et begrep en eller annen random har ytret på internett.

Screenshot2025-06-26at18-06-28TeslaElbilTesla-skammenerddDominererbestselgerlistene.png.3ca585c0e7f9d90307f9e8a8a4a641fa.png

Tesla hatet har vel vært enda større før. Tipper du finner poller som viser dårligere resultat for 5-10 år siden også. Didlobensin osv ^^

Edit. Prøv å Google tesla skam å se om det er noe TS har funnet på. 

Endret av minim
Skrevet
minim skrev (3 timer siden):

Tesla hatet har vel vært enda større før. Tipper du finner poller som viser dårligere resultat for 5-10 år siden også. Didlobensin osv ^^

Edit. Prøv å Google tesla skam å se om det er noe TS har funnet på. 

Bare som et apropos: at markedslederen også selger etter å ha fått en del folk på nakken, er ikke et bevis mot at det eksisterer en form for "skam", negativitet, "anything but <brandname>" type holdninger. Det er ganske spesielt at 45% i en poll aktivt misliker Tesla - spesielt nå når Musk tross alt har roet seg. Men, skaden synes å være langvarig - kanskje permanent.

Du får ikke sånne resultater uansett om du velger Toyota, Mazda, Volvo eller hvilket som helst annet av de kjente masseproduserte kvalitetsmerkene. Uavhengig av hvor mange som kjøper dem. Det kan ingen ro seg unna her, og det viser jo litt hvordan man havner i "go woke go broke"-fella ved å bli for politisk.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Uten å spekulere for mye, tror jeg Musks oppførsel har hatt en todelt effekt. Tidligere kundegrupper – som gjerne var mer venstreorienterte og miljøbevisste – har trolig distansert seg fra Musk og selskapene hans. Samtidig har han kanskje tiltrukket seg en ny kundegruppe bestående av mer konservative og høyreorienterte personer som liker det han står for. Det virker som om noen av disse nå velger Tesla framfor andre merker for å vise støtte, noe som ofte gjenspeiles i kommentarfelt og innlegg på ulike sosiale medier. Så har man selvfølgelig og de som bare ikke bryr seg som hadde kjøpt det de kjøpte uavhengig av Musk og hva han gjør.

Hvordan dette slår ut på det faktiske salget når året er omme, er vanskelig å forutsi. Men jeg er ganske sikker på at Tesla-skam er et reelt fenomen – i den forstand at enkelte føler det er litt kleint å kjøre rundt i en Tesla nå. Hvor utbredt dette "problemet" faktisk er, er jeg derimot mer usikker på.

Når det gjelder trådtittelen, så var det mitt påfunn da jeg valgte å splitte diskusjonen ut fra Tesla/elbil-tråden og opprette et eget emne. Begrepet Tesla-skam har blitt brukt en del i nettaviser, og dukket spesielt opp i perioden da Tesla-aksjene nesten halverte seg – før de hentet seg noe inn igjen.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Ser endel Trump sympatisører som kjøper Tesla. Tror der er noe der. Mange liker det Trump gjør og sier. Å kjøpe tesla er en fin måte å vise det på. Make America (AMCAR) great again! 

Det er vel få som fremdeles tror at Musk er noen miljø jesus. Han spaket vel halve EPA.

Endret av Trestein
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Bare som et apropos: at markedslederen også selger etter å ha fått en del folk på nakken, er ikke et bevis mot at det eksisterer en form for "skam", negativitet, "anything but <brandname>" type holdninger. Det er ganske spesielt at 45% i en poll aktivt misliker Tesla - spesielt nå når Musk tross alt har roet seg. Men, skaden synes å være langvarig - kanskje permanent.

Du får ikke sånne resultater uansett om du velger Toyota, Mazda, Volvo eller hvilket som helst annet av de kjente masseproduserte kvalitetsmerkene. Uavhengig av hvor mange som kjøper dem. Det kan ingen ro seg unna her, og det viser jo litt hvordan man havner i "go woke go broke"-fella ved å bli for politisk.

Det er et fåtall og de som uansett ikke kjøper bilene som lager støyen. Som Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania sier: "Han mener kritikken og kjøperne i liten grad er på samme arena. I stedet er det ofte de som uansett ikke ville kjøpt produktet som roper høyest.". Det stemmer nok på en prikk når man ser denne tråden.

https://www.nettavisen.no/okonomi/oker-tross-tesla-skam-ekspert-mener-moralsk-kritikk-ikke-er-viktig/s/5-95-2452127

Salgstallene som overgår seg selv dag for dag bekrefter i aller høyeste grad at dette var journalister som prøvde å lage overskrifter av en naturlig salgsnedgang i overgang til ny modell. I dag økte de til 368 leveringer(!). Neste på lista leverte hele 39 biler.  30% av elbil kjøpere i Juni kjøper tesla og i dette tempoet øker denne andelen dag for dag. 

Tesla har hatt et enormt hat fra dag en i Norge. Merket dette godt på min første i 2016 på kommenterer som kom i fra bekjente og man ser jo det på forumet her også. Det er folk som bruker enormt med både tid og energi på å svartmale tesla og har gjort det lenge før "Elon went crazy". Denne gjengen finner du ikke i andre bilmerke tråder her utover kanskje franske biler ;)

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (19 minutter siden):

Det er et fåtall og de som uansett ikke kjøper bilene som lager støyen. Som Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania sier: "Han mener kritikken og kjøperne i liten grad er på samme arena. I stedet er det ofte de som uansett ikke ville kjøpt produktet som roper høyest.". Det stemmer nok på en prikk når man ser denne tråden.

https://www.nettavisen.no/okonomi/oker-tross-tesla-skam-ekspert-mener-moralsk-kritikk-ikke-er-viktig/s/5-95-2452127

Salgstallene som overgår seg selv dag for dag bekrefter i aller høyeste grad at dette var journalister som prøvde å lage overskrifter av en naturlig salgsnedgang i overgang til ny modell. I dag økte de til 368 leveringer(!). Neste på lista leverte hele 39 biler.  30% av elbil kjøpere i Juni kjøper tesla og i dette tempoet øker denne andelen dag for dag. 

Tesla har hatt et enormt hat fra dag en i Norge. Merket dette godt på min første i 2016 på kommenterer som kom i fra bekjente og man ser jo det på forumet her også. Det er folk som bruker enormt med både tid og energi på å svartmale tesla og har gjort det lenge før "Elon went crazy". Denne gjengen finner du ikke i andre bilmerke tråder her utover kanskje franske biler ;)

Det er ingenting som tilsier at det ikke er potensielle elbilkjøpere godt representert blant dem som kritiserer Elon. Tvert imot kommer jo kritikken fra dem som nok ville kjørt elektrisk om de først skal kjøpe seg en bil.

• Liker 3
Skrevet
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Det er ingenting som tilsier at det ikke er potensielle elbilkjøpere godt representert blant dem som kritiserer Elon. Tvert imot kommer jo kritikken fra dem som nok ville kjørt elektrisk om de først skal kjøpe seg en bil.

Det er en del som tyder på det når man ser på markedsandel og lytter til fagfolk som han jeg siterte. 

Skrevet
minim skrev (2 timer siden):

Det er en del som tyder på det når man ser på markedsandel og lytter til fagfolk som han jeg siterte. 

Nja, det er vel heller motsatt. Logisk, siden vi litt karikert kan si at det politiske venstre gjerne er mer ivrige på elbiler generelt - og derfor har vært mer interessert i f.eks. Tesla som kjøretøy, enn dem som heller skal opponere mot den "fæle klimakampen" fordi kontrær og bla bla - og dermed heller ville valgt fossil over en elbil på trass. Men, så har jo ytringene til Musk havnet i stikk motsatt leir av dem elbiler tradisjonelt har fridd til, nemlig kontrær-høyre. Som da plutselig har begynt å like Tesla litt mer, men poenget er da uansett at det politiske venstre, som altså er begeistret for elbiler, vil velge bort Musk sine biler fordi de ikke vil støtte noen med den type holdninger.

Markedsandelene kan vi egentlig ikke se på, siden Tesla før var så populær her hjemme at de ikke klarte møte etterspørselen. Det er kun hvis det er tilfelle at vi kunne regnet med å se et utslag der for vår del - men som andre statistikker har vist, merkes det jo i andre deler av verden.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (15 timer siden):

Hvorfor antar du at folk som kjøper Tesla ikke har vurdert alle alternativene som er tilgjengelig på markedet og etter nøye vurdering har kommet frem til at den beste bilen for seg er Tesla?

Det var i hvert fall det jeg gjorde. Etter vurdring av pris og specs så fikk jeg redusert det til to alternativer, EV6 og Model Y, prøvekjørte begge, der EV6 skuffet og Model Y var (som forventet) bra. Skulle jeg valgt EV6 bare fordi færre har den?

Folk velger biler selvstendig ut fra ulike kriterier. Best blir her helt tullete ord å bruke og er bare egnet til å provosere og gi ett inntrykk av at her er det en 5 åring som velger. Men så er det kanskje nettopp slike egenskaper og holdninger man finner hos Tesla eiere? Jeg velger bort Tesla fordi jeg ikke liker holdningene til selskapet og dets leder. Jeg liker å ha et bevisst forhold til hvor jeg bruker penger. Det gjelder forsåvidt alle former for forbruk hos meg. Folk er ulike og gjør egne valg ut fra egne preferanser og hva som er "best" for deg er ikke "best" for alle. Her ble det BMW ved siste handel. Neste gang kanskje noe helt annet,men svært tvilsomt om det blir Tesla. Kina biler frister mer og er enklere å svelge enn Tesla kamelen for øyeblikket.Så hvem vet..kanskje en slik neste gang:

• Liker 4
Skrevet
44 minutes ago, obygda said:

Folk velger biler selvstendig ut fra ulike kriterier. Best blir her helt tullete ord å bruke og er bare egnet til å provosere og gi ett inntrykk av at her er det en 5 åring som velger.

Jeg antok det var fullstendig åpenbart at hva som er den beste bilen er subjektivt og varierer fra person til person. Tydeligvis ikke.

Men jeg har fortsatt ikke fått et godt svar - hvorfor skal jeg velge en dårligere bil bare fordi mange andre folk har kjøpt den bilen som er best for meg?

• Liker 4
Skrevet
knopflerbruce skrev (3 timer siden):

Nja, det er vel heller motsatt. Logisk, siden vi litt karikert kan si at det politiske venstre gjerne er mer ivrige på elbiler generelt - og derfor har vært mer interessert i f.eks. Tesla som kjøretøy, enn dem som heller skal opponere mot den "fæle klimakampen" fordi kontrær og bla bla - og dermed heller ville valgt fossil over en elbil på trass. Men, så har jo ytringene til Musk havnet i stikk motsatt leir av dem elbiler tradisjonelt har fridd til, nemlig kontrær-høyre. Som da plutselig har begynt å like Tesla litt mer, men poenget er da uansett at det politiske venstre, som altså er begeistret for elbiler, vil velge bort Musk sine biler fordi de ikke vil støtte noen med den type holdninger.

Markedsandelene kan vi egentlig ikke se på, siden Tesla før var så populær her hjemme at de ikke klarte møte etterspørselen. Det er kun hvis det er tilfelle at vi kunne regnet med å se et utslag der for vår del - men som andre statistikker har vist, merkes det jo i andre deler av verden.

Haha nå gripes det etter strå. Også helt uten skam :)

Så markedsandeler kunne man se på i mars-april. Da var det tesla skam som var årsaken. Når det snur så til de grader så er det også tesla skam :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Espen Hugaas Andersen skrev (42 minutter siden):

Jeg antok det var fullstendig åpenbart at hva som er den beste bilen er subjektivt og varierer fra person til person. Tydeligvis ikke.

Men jeg har fortsatt ikke fått et godt svar - hvorfor skal jeg velge en dårligere bil bare fordi mange andre folk har kjøpt den bilen som er best for meg?

Fordi folk har ulike meninger om hva som er best for dem...vanskelig?

Å utbasunere hva som er best bil vitner om navlebeskuelse..altså at man bare er opptatt av seg selv.

Endret av obygda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...