Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ryddet noe i tråden, og en del eldre innlegg fjernet. Person angrep er mot retningslinjene på forumet, men det er samtidig å skille mellom personangrep og kritikk mot meninger en måtte ha og har publisert på forumet, dette er ikke personangrep. Uansett er en rekke krangling og tolkinger rundt hva som er og ikke er personangrep fjernet. Kommentarer på moderering blir tatt med undertegnede og ikke i tråden.

Skrevet

Tenker det begynner å bli veldig klart at det ikke er noen tesla skam å merke i verken Norge eller Europa:

https://www.vehiclesuggest.com/tesla-model-y-becomes-best-selling-ev-in-europe-despite-growing-criticism/?fbclid=IwQ0xDSwK7_0JleHRuA2FlbQIxMQABHoas26tuUqaMyRuDHAFpKMq5NScVXqbMOI7vVSld4bnrcSpQ4fNLoxR6tl4c_aem_Ded6CmZreicx9rwXkIqaug

Tl;dr: Y på topp og model 3 ikke langt bak. Det er også en gedigen distanse mellom Y på topp og nummer to på lista. 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Tenker det begynner å bli veldig klart at det ikke er noen tesla skam å merke i verken Norge eller Europa:

https://www.vehiclesuggest.com/tesla-model-y-becomes-best-selling-ev-in-europe-despite-growing-criticism/?fbclid=IwQ0xDSwK7_0JleHRuA2FlbQIxMQABHoas26tuUqaMyRuDHAFpKMq5NScVXqbMOI7vVSld4bnrcSpQ4fNLoxR6tl4c_aem_Ded6CmZreicx9rwXkIqaug

Tl;dr: Y på topp og model 3 ikke langt bak. Det er også en gedigen distanse mellom Y på topp og nummer to på lista. 

Nå har jeg skummet gjennom artikkelen ett par tre ganger, hvor er tallene?🤔

Edit* Og djeesus! Hvor mye plagsom reklame er det mulig å spytte inn på en side?! 😂

Endret av Duriello
  • Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg skummet gjennom artikkelen ett par tre ganger, hvor er tallene? 🤔

De refererer til en 'X' post litt ned i artikkelen med tall på salget

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

De refererer til en 'X' post litt ned i artikkelen med tall på salget

Vel.. Takk for å tvinge meg inn på X for å se, det setter jeg "stor" pris på..

Jeg ser tall der, men kilder for å backe opp tallene er det verre med.👍🙂

Edit* Jeg sier ikke at tallene er feil. Men hvemsomhelst med en tesla logo på X kan jo hevde dette. 

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Vel.. Takk for å tvinge meg inn på X for å se, det setter jeg "stor" pris på..

Jeg ser tall der, men kilder for å backe opp tallene er det verre med.👍🙂

Edit* Jeg sier ikke at tallene er feil. Men hvemsomhelst med en tesla logo på X kan jo hevde dette. 

Jeg trenger ikke å dra på X for å se det, og prøvde ikke å tvinge deg inn.

Joda en kan mene hva en vill om tallene men det tikker stadig inn nye tall både om salg fra Europa og verden der Y er på topp og 3 like bak. Det tikker dog IKKE inn kilder som motbeviser tallene...

De kan helt klart være feil, men jeg tenker sannsynligheten er ganske redusert etterhvert.

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Jeg trenger ikke å dra på X for å se det, og prøvde ikke å tvinge deg inn.

Joda en kan mene hva en vill om tallene men det tikker stadig inn nye tall både om salg fra Europa og verden der Y er på topp og 3 like bak. Det tikker dog IKKE inn kilder som motbeviser tallene...

De kan helt klart være feil, men jeg tenker sannsynligheten er ganske redusert etterhvert.

Jeg måtte klikke på X linken for å se dem iallefall. Beklager, men det var eneste måten jeg fikk sett dem på iallefall. Mulig pga at jeg sitter å knoter med mobilen. 🤷

Jeg prøver å google etter ett klart svar på det, men hvert søk gir nye svar så.. 😂

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Jeg måtte klikke på X linken for å se dem iallefall. Beklager, men det var eneste måten jeg fikk sett dem på iallefall. Mulig pga at jeg sitter på mobilen. 🤷

Jeg prøver å google etter ett klart svar på det, men hvert søk gir nye svar så.. 😂

Sitter også på mobilen:) har forøvrig ingen X konto, aldri hatt det og har ingen interesse av det. Så det var på ingen måte min plan å få deg til å gå inn der eller noen andre:p

Som sagt, jeg har ikke funnet kilder som tyder på at Europa tallene og verdens tallene som sirkulerer er fake/feil. Men legg det gjerne til om du kommer over det:)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Men legg det gjerne til om du kommer over det:)

Jepp. 👍

Som det fremstår nå så gir ikke google noe som kan ligne på ett klart svar iallefall.  

Edit* Mulig den tvang meg inn på X da jeg har en konto lagret på tlf som aldri brukes, hvem vet?

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
Duriello skrev (1 time siden):

Jepp. 👍

Som det fremstår nå så gir ikke google noe som kan ligne på ett klart svar iallefall.  

Edit* Mulig den tvang meg inn på X da jeg har en konto lagret på tlf som aldri brukes, hvem vet?

Kanskje du kan bruke https://eu-evs.com 🙂

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Hvordan ser det ut YoY mot fjoråret? 

Så lenge elbilsalget globalt stiger, så burde da Tesla klare å karre seg til et + tegn før prostenene målt mot fjoråret, eller?

• Liker 2
Skrevet (endret)
oophus skrev (11 timer siden):

Hvordan ser det ut YoY mot fjoråret? 

Så lenge elbilsalget globalt stiger, så burde da Tesla klare å karre seg til et + tegn før prostenene målt mot fjoråret, eller?

Ja, folk hater de for salget er ned YoY. Mest solgt bil i verden og Europa har ingenting å si. Koret ror hardt om dagen må jeg si, men stå på! 

Edit: Forøvrig var YoY ned i 2024 for Y også selv om den igjen ble verdens mest solgte bil. Som den antagligvis blir i 2025 også. Men muligens noe ned i totalt salg. De var for treige med Juniper. 

Endret av Salvesen.
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (51 minutter siden):

Ja, folk hater de for salget er ned YoY. Mest solgt bil i verden og Europa har ingenting å si. Koret ror hardt om dagen må jeg si, men stå på! 

Edit: Forøvrig var YoY ned i 2024 for Y også selv om den igjen ble verdens mest solgte bil. Som den antagligvis blir i 2025 også. Men muligens noe ned i totalt salg. De var for treige med Juniper. 

YoY statestikken bryter mot Tesla's egne mål, og er en god indikasjon på økt metthet i markedet på bilene. De selger tross alt stort sett kun 2 modeller, så vekst på disse YoY er ekstremt viktig, spesielt målt mot mulig produksjonskapasitet i fabrikkene. 

Så lenge YoY er negativ så har altså "haterne" rett.

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
oophus skrev (6 minutter siden):

YoY statestikken bryter mot Tesla's egne mål, og er en god indikasjon på økt metthet i markedet på bilene. De selger tross alt stort sett kun 2 modeller, så vekst på disse YoY er ekstremt viktig, spesielt målt mot mulig produksjonskapasitet i fabrikkene. 

Så lenge YoY er negativ så har altså "haterne" rett.

Jada, det går helt forferdelig! Å ha 50% av produktene sine på topp 10 mest solg i verden og første plass 3 år på rad er helt sykt dårlig og hatet er enormt. Det er så enormt at folk kjøper bilen bare for å vise hvor mye de hater den med å kjøre den rundt og kose seg. 

Såklart ønsker ett vekstselskap som Tesla å øke salg YoY, men slik går det ikke alltid. Men da er det greit å trøste seg med at en i det minste solgte mest av alle bilene i hele verden som en god nummer to..

Men you do you(som jeg vet du gjør selv om Tesla hadde solgt 9 mrd biler i morgen)

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jada, det går helt forferdelig! Å ha 50% av produktene sine på topp 10 mest solg i verden og første plass 3 år på rad er helt sykt dårlig og hatet er enormt. Det er så enormt at folk kjøper bilen bare for å vise hvor mye de hater den med å kjøre den rundt og kose seg. 

Såklart ønsker ett vekstselskap som Tesla å øke salg YoY, men slik går det ikke alltid. Men da er det greit å trøste seg med at en i det minste solgte mest av alle bilene i hele verden som en god nummer to..

Men you do you(som jeg vet du gjør selv om Tesla hadde solgt 9 mrd biler i morgen)

Planen til Tesla er å ha bilene på første plass i mye mer enn 3 år på rad med deres prognoser og vekstrate for produksjonskapasitet. Så hva skjer da når de må sende folk hjem fordi etterspørselen ikke møter forventet vekst, og YoY vekst forblir negativ? Hvor ender man opp til slutt om man ikke foretar seg noe? 

• Liker 1
Skrevet
oophus skrev (Akkurat nå):

Planen til Tesla er å ha bilene på første plass i mye mer enn 3 år på rad med deres prognoser og vekstrate for produksjonskapasitet. Så hva skjer da når de må sende folk hjem fordi etterspørselen ikke møter forventet vekst, og YoY vekst forblir negativ? Hvor ender man opp til slutt om man ikke foretar seg noe? 

Ja og det ser de jo ut til å gjøre i år, igjen. Meg bekjent er det de Tyske som sier opp i tusenvis, ikke Tesla. 

Men igjen, klart de bør komme over YoY tallene. Ingen tvil om det, de er ett selskap som er bygget på vekst(prissetting) og om de ikke fortsetter med dette vill de slite med prisingen. 

Men når man ser på hva denne tråden er kaldt mener jeg det er ganske åpenbart at det er:

" blåst ut av alle proporsjoner"

Basert på tallene en ser etter "episodene" som skapte denne posten. De er fortsatt på topp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...