VifteKopp Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai freedomseeker skrev (6 minutter siden): 23 000 fikk asyl i Norge i 2024, det vil si at vi tar imot dobbelt så mange i måneden som det Danmark tar imot på et helt år. Det er helt ekstreme tall. Har du en link?
freedomseeker Skrevet 26. mai Forfatter Skrevet 26. mai VifteKopp skrev (7 minutter siden): Har du en link? https://www.bt.dk/samfund/asyltal-naar-for-anden-gang-paa-40-aar-historisk-lavt-niveau "Omkring 860 personer fik asyl i Danmark sidste år, viser tal fra Udlændingestyrelsen." https://www.udi.no/statistikk-og-analyse/statistikk/vedtak-om-beskyttelse-asyl-20132024/ 1 1
Snikpellik Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) VifteKopp skrev (20 minutter siden): Har du en link? https://www.udi.no/statistikk-og-analyse/statistikk/vedtak-om-beskyttelse-asyl-20132024/ Dette er ikke «ekstreme tall» slik freedomseeker hevder, fordi nesten alle er ukrainske flyktninger som har krav på midlertidig kollektiv beskyttelse. De kommer med på asylstatistikken. 22653 personer fikk innvilget asyl i Norge i 2024. 19870 av disse er altså ukrainere med krav på midlertidig kollektiv beskyttelse. Det øvrige tallet, utenom ukrainere, er altså på kun 2783 personer. Det er det klart laveste tallet på minst 12 år. Tallet på antall asylsøknader utenom ukrainere, og antallet som innvilges er fremdeles lavt - også i historisk sammenheng. Det ser ut til at freedomseeker først og fremst hater at Norge hjelper ukrainerne. Endret 26. mai av Snikpellik 6
freedomseeker Skrevet 26. mai Forfatter Skrevet 26. mai (endret) Snikpellik skrev (14 minutter siden): https://www.udi.no/statistikk-og-analyse/statistikk/vedtak-om-beskyttelse-asyl-20132024/ Dette er ikke «ekstreme tall» slik freedomseeker hevder, fordi nesten alle er ukrainske flyktninger som har krav på midlertidig kollektiv beskyttelse. De kommer med på asylstatistikken. 22653 personer fikk innvilget asyl i Norge i 2024. 19870 av disse er altså ukrainere med krav på midlertidig kollektiv beskyttelse. Det øvrige tallet, utenom ukrainere, er altså på kun 2783 personer. Det er det klart laveste tallet på minst 12 år. Tallet på antall asylsøknader utenom ukrainere, og antallet som innvilges er fremdeles lavt - også i historisk sammenheng. Det ser ut til at freedomseeker først og fremst hater at Norge hjelper ukrainerne. Midlertidig kollektiv beskyttelse, det er ikke midlertidig opphold. Det to forskjellige ting.Det som er midlertidig er at de får asyl uten individuell behandling. Og ja, det er ekstremt høye ankomster. Å påstå noe annet er rett og slett idiotisk. I danmark så kom det 40 000 ukrainere, 11000 har dratt. I danmark så får dem ikke permanent oppholdstillatelse, selv ikke om de er i arbeid. Edit, 40 000 er antallet som har kommet siden krigen startet og ikke for 2024 Endret 26. mai av freedomseeker
VifteKopp Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai freedomseeker skrev (20 minutter siden): Midlertidig kollektiv beskyttelse, det er ikke midlertidig opphold. Det to forskjellige ting.Det som er midlertidig er at de får asyl uten individuell behandling. Og ja, det er ekstremt høye ankomster. Å påstå noe annet er rett og slett idiotisk. I danmark så kom det 40 000 ukrainere, 11000 har dratt. I danmark så får dem ikke permanent oppholdstillatelse, selv ikke om de er i arbeid. Edit, 40 000 er antallet som har kommet siden krigen startet og ikke for 2024 Påstanden din var at 23.000 asylsøkere fikk opphold i Norge i 2023. Grunnen til at jeg spurte om en link var at det ikke stemte med infoen jeg satt på, og som @Snikpellik viser til så er den klare majoriteten av disse ukrainere som har fått midlertidig opphold. Det er en annen kategori med migranter. Vi bør ha en debatt om innvandring og asylsystemet, men da må vi operere med riktige tall. Det kommer relativt få asylsøkere sammenlignet med tidligere, og det skyldes i hovedsak at grensekontrollen er blitt mye strengere ved Middelhavet. 2 1
freedomseeker Skrevet 26. mai Forfatter Skrevet 26. mai VifteKopp skrev (16 minutter siden): Påstanden din var at 23.000 asylsøkere fikk opphold i Norge i 2023. Grunnen til at jeg spurte om en link var at det ikke stemte med infoen jeg satt på, og som @Snikpellik viser til så er den klare majoriteten av disse ukrainere som har fått midlertidig opphold. Det er en annen kategori med migranter. Vi bør ha en debatt om innvandring og asylsystemet, men da må vi operere med riktige tall. Det kommer relativt få asylsøkere sammenlignet med tidligere, og det skyldes i hovedsak at grensekontrollen er blitt mye strengere ved Middelhavet. Hva du måtte mene om dette er for meg fullstendig likegyldig! Jeg har fått med meg at du helhjertelig støtter dagens politikk på feltet, om noe så vil du at den skal være enda mer liberal(noe som godt skal la seg gjøre) Og ang flyktningene fra Ukraina, som du ser så tar vi imot langt flere enn i Danmark. Nå nærmer det seg 90 000, om ikke flere. I Danmark så har det kommet 40 000, av dem har 11 000 forlatt Danmark til blant annet Norge. Om de kommer til å bli værende eller ikke gjenstår å se, jeg kan ihvertfall garantere at en stor andel, om ikke flertallet kommer til å bli værende permanent. Om regjeringen oppriktig menta det var midlertidig så måtte de isåfall gjort som danskene å vedtatt det i lov. 1
VifteKopp Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai freedomseeker skrev (11 minutter siden): Hva du måtte mene om dette er for meg fullstendig likegyldig! Jeg har fått med meg at du helhjertelig støtter dagens politikk på feltet, om noe så vil du at den skal være enda mer liberal(noe som godt skal la seg gjøre) Tror du må sjekke synet ditt. Jeg har skrevet tidligere i denne tråden at jeg vil ha en total omleggelse av hele asylsystemet, men det betyr ikke at man kan operere med misledende tall. 3
freedomseeker Skrevet 26. mai Forfatter Skrevet 26. mai VifteKopp skrev (39 minutter siden): Tror du må sjekke synet ditt. Jeg har skrevet tidligere i denne tråden at jeg vil ha en total omleggelse av hele asylsystemet, men det betyr ikke at man kan operere med misledende tall. Der tar du skammelig feil, jeg linker til å med til kildene hvor jeg finner tallene. Det er dere som driver av å sprer løgner.
freedomseeker Skrevet 26. mai Forfatter Skrevet 26. mai Sverige vil ta gjengkriminelles statsborgerskap 1
Mannen med ljåen Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Uten svensk statsborgerskap blir det vanskeligere for gjengene å utføre leiemord i Norge. I hvert fall inntil de får ordnet norsk statsborgerskap. 1
VifteKopp Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai freedomseeker skrev (50 minutter siden): Der tar du skammelig feil, jeg linker til å med til kildene hvor jeg finner tallene. Det er dere som driver av å sprer løgner. Nei, du sammenblander innvilgede asylsøknader med ukrainske flyktninger som får midlertidig kollektiv beskyttelse. 3
skaftetryne32 Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai VifteKopp skrev (14 timer siden): Kristendommen bidro til å avskaffe slaveriet i Antikken og var ledende i abolisjonsbevegelsen på 1800-tallet. Slaveri ble ikke avskaffet i antikken så jeg skjønner ikke hvordan kristendommen kan ha hatt noe med det å gjøre. Kristendommen var også ledende i fortsettelsen av slaveriet. VifteKopp skrev (14 timer siden): Og nei, det var ikke slik at en gjeng av ateister fikk nok av religion og bestemte seg for å drive med vitenskap, snarere var mange av dem religiøse mennesker (fordi det var de fleste på den tiden) som ville bruke vitenskapens verktøyer til å forstå skaperverket bedre. Det var definitivt tenkere som var pisslei religiøse kriger og religiøst diktatur, det gjør ikke stråmannen du lagde noe mer korrekt, men det er et akseptert faktum blant historikere, akkurat som det er anerkjent faktum at historikere mener at en det må ha eksistert en person som er inspirasjonen til jesus. 2
Vokteren Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai freedomseeker skrev (12 timer siden): Sverige vil ta gjengkriminelles statsborgerskap Et fornuftig tiltak mot samfunnets snyltere og ødeleggere. Et tiltak som var uhørt og ble stemplet som nynazisme i Sverige for bare få år siden. Kommer Norge til å gjøre det samme, eller er vi fortsatt hindret av skalkeskjulet «våre internasjonale forpliktelser»? 1
Subara Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Svar på Simon Velles stigmatiserende video: https://www.vg.no/nyheter/i/QMzVkJ/morna-simen Morna, Simen. Du traff kanskje målgruppen din. Men bommet på ansvaret. Av: MILAN ARAN. Skribent og tidligere Unge Høyre medlem Frp lanserte nylig en reklamefilm der en hvit gutt blir angrepet av minoritetsungdom. Simen Velle forsvarte filmen med at «dette er virkeligheten i Oslos bybilde». Kall det gjerne en spade for en spade. Men hva er egentlig poenget med en slik kampanje? Innvandringskritiske stemmer får dere uansett. Og Frp har hatt rett i mye. Men å koke hele ungdomskriminalitetsbildet ned til en fortelling om hvite som blir banket av innvandrere? Det er ikke å være ærlig. Det er å være billig Jeg er nemlig enig med dem. Vi må stille strengere krav til innvandring og snakke ærlig om integrering og hvem som begår kriminalitet. Men dette handler ikke bare om innvandring. Det handler om hvordan de velger å snakke om det. Frp vinner på frykt. Men de taper muligheten til å ha en ordentlig samtale. Fordi i stedet for å diskutere løsninger, snakker man heller om reklamen, noe Frp sikkert tjener på. Men det ødelegger for oss andre som ønsker en seriøs og nyansert debatt, uten å bli stemplet hver gang man mener noe om innvandring. Og hva tenker Frp slike reklamer gjør med nettopp dem som ikke heter Ola eller Kari? De som allerede kjenner på utenforskap. Som ikke vokste opp med ski på beina, men som prøver. Som kommer fra kebab og magedans, men kjører slalåm og synger «Pinne for landet». Det gjør bare utenforskapet større. At en tom plass på bussen blir stående tom. Blikk varer litt lenger. Skeptiske norske foreldre. Det bidrar til at de som ikke heter Ola eller Kari må sende flere søknader, vente lenger på bolig, smile bredere, passe bedre inn. Når Frp forteller: «Her er problemet», bekrefter dere det mange allerede frykter. Vi får aldri helt være en del av «vi» Og da blir valget enklere. Enten snur man ryggen til samfunnet. Eller så rekker samfunnet å snu seg først. Nettopp slike holdninger de kriminelle miljøene lever av. De vinner på avstand. På utenforskap. Ironisk nok, det Frp prøver å bekjempe. Har ikke Frp integrering lenger i partiprogrammet? Som jeg husker har Listhaug vært integreringsminister. 2 1
BadCat Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) FRP er for innvandring. De ønsker kun kortere pauser. Welle er dessuten FpU, ikke FRP. Welle påstås å være mer liberal enn skikkelser i moderpartiet. Endret 27. mai av BadCat 1
Subara Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) Takk for informasjonen. Håper da at Listhaug på turné med bobilen sin snakker om innvandring på en måte som ikke sprer fremmedfrykt og intoleranse. Det går utover alle med litt mørkere hud i det daglige, uavhengig hvor norske de er, de føler seg og går inn for å bli. Det går utover alle som biter på - og det kan fort skje - fordi frykt er destruktivt, på tross av sunn fornuft - hadde nær sagt sunt bondevett - som man pleide å si før. Kriminaliteten i samfunnet er noe alle partiene jobber med å få ned. Endret 27. mai av Subara 4
James G Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) VifteKopp skrev (18 timer siden): Vi kunne fått en helt annen Messias, med helt andre verdier og et helt annet moralsk verdisyn. Vi fikk tilfeldigvis Jesus, og det har i stor grad formet den verden vi lever i dag. Fremveksten og utviklingen av religiøse fenomener er nært knyttet til de økonomiske forholdene og sosiale motsetningene i en bestemt historisk periode. I Romerriket på den tiden var sosiale motsetninger innenfor riket akutte, gapet mellom rike og fattige økte, det store flertallet av underklassen levde i fattigdom, fortvilte over den nåværende verden og lengtet etter forløsning og åndelig trøst i livet etter døden. Det finnes allerede messiansk tankegang innenfor jødedommen, og massene lengter etter frelserens tilsynekomst i sin lidelse. Den polyteistiske romerske religionen kunne ikke tilby personlig frelse eller moralsk alvor. Dette sosiale behovet bestemmer at en viss messiansk og universell religion sannsynligvis vil oppstå naturlig i løpet av denne historiske perioden. Det faktum at «kristendommen oppsto blant de lavere klassene i Romerriket i det første århundre e.Kr.» viser at den formen for religion dekket de sosiale behovene i Roma på den tiden. Så selv om det ikke var Jesus, ville det finnes andre profeter eller læresetninger som ville dekke lignende behov. Der det er behov, er det et marked, og der det er et marked, vil det være folk som kan tilby produkter. Disse andre religionene har kanskje ikke læren om treenigheten og Jomfru Maria, men hvis de vil overleve i denne religionskon kurransende, må de ha læresetninger som krever likhet og frihet, forfekter enkelhet og motsetter seg luksusen til det romerske aristokratiet. Lederens egne moralske standarder eller verdier er ikke viktige. Selv om han ikke sa dette den gangen, ville disiplene hans i senere generasjoner ha skrevet ham slik i sine respektive evangelier. Endret 27. mai av James G 1
freedomseeker Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai VifteKopp skrev (20 timer siden): Nei, du sammenblander innvilgede asylsøknader med ukrainske flyktninger som får midlertidig kollektiv beskyttelse. Hva er det du forsøker å si? Jeg påpekte antallet som har fått innvilget asyl i Norge, uavhengig av hvor de kommer fra. At ukrainske flyktninger kommer til å være her midlertidig er en stor løgn, blant annet i motsetning til Danmark så gir arbeid rett til permanent oppholdstillatelse. At majoriteten kommer til å bli er ikke et urealistisk estimat. Og ang antallet som kommer i norge vs danmark, jeg forholder meg til tallene gitt ut fra UDI og "Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)" Du kan komme med så mange absurde meninger du vil, men jeg vil ha meg frabedt å bli beskyldt for å spre løgner. 1
Atib Azzad Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai On 5/26/2025 at 7:34 AM, Vokteren said: Det er du som forsøker å diskreditere 17.mai og alt norsk suverenitet står for. »Nyttige idioter» er et begrep som enda flere burde bli kjent med. Kjære vokter, nå som du er tilbake i tråden ser det ut til at du har glemt å svare meg på denne posten, altså svaret mitt til posten jeg nok en gang siterer, der jeg ber om redegjøringen for denne grove(?) anklagen. Jeg kan ikke se at jeg forsøker å deskreditere 17 mai, og alt norsk suverenitet står for. Det jeg derimot inrømmer å ha gjort, er å kritisere deg for å tilsynelatende forsøke å redusere et innlegg som handler om faktiske nynazistiske nettverk (eller i det alller minste, nettverk som utrykker seg med nynazistiske slagord, og fremmer nynazistiske verdier), til et spørsmål om det er nynazitisk å interpolere statistikk fra de siste 10-15 årene ? Man kan sågar spørre seg om det å interpolere statistikk fra de siste 10-15 årene, får en til å dele bilder av Adolf Hitler, og gjøre sieg heils? Når folk skriver [...]we should open Auschwitz again, I hate fucking niggers arabs and kill them all, SAVE POLAND🇵🇱, Heil fucking Hitler Im nazi gas all the jews and Muslim monkeys. Er alt disse har gjort å interpolere statistikk fra de siste 10-15 årene?? Siden det faktisk er hva du får deg til å retorisk svare innlegget som refererte til denne artikkelen med? Deretter er du frekk nok til å anklage meg for å være en nyttig idiot.. Bitch; det er ikke jeg som nedspiller en artikkel som hanlder om faktiske nazister til å bare være noen som har interpoleret statistikk fra de siste 10-15 årene. 1 3
Cannaiseur Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Markiii skrev (På 21.3.2025 den 17.35): Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal gi statsborgerskap til noen som ikke har bevist at de fortjener det. La det gå mange år, der de beviser at Norge tjener på å ha dem her. Har du bevist at du fortjener å være her? Tjener Norge på å ha deg her? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå