Gå til innhold

Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Nei det virker som folk benytter bagasjerommet til reservehjul i Model Y..

Jeg har ikke bilde, men jeg kjører Model Y med hund og tvillinger. Jeg kjøpte gitter slik at hunden tar opp ca 40% av bagasjerommet. Jeg kuttet derfor "bunnen" i to og la en treplanke i slik at bunnen ligger stabilt uansett. Jeg trenger nemlig den ekstra dybden for å få plass til tvillingvogn i bagasjerommet sammen med hunden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (13 minutter siden):

Nå vet jeg bare om utstyr til Tesla, men det finnes iallefall soft-close adapter å få kjøpt til sånn 900 kroner eller noe. Da må du bare løfte panseret manuelt og når du er ferdig legger du det bare nedpå så dras det ned i lås automatisk.

Får også kjøpt helautomatisk kit for par tusen hvor den åpner å lukker helt selv.

Så om man ønsker å bruke frunk mere og utformingen er plagsom finnes det løsninger der iallefall. Kansje til andre biler også.

Joda, men jeg mener uansett at frunk er noe jeg villr brukt lite/aldri. Hvis jeg MÅ bruke den plassen fordi det er HELT fullt ellers, så har jeg for liten bil. 

Å ettermontere tredjepart løsninger på bilen synes jeg rett og slett blir litt "jalla". 

Tenk deg unger, kjærring etc. som skal åpne og lukke det panseret på tur for å ta ut og inn varer. Panseret kommer jo ikke til å se ut. Dessuten må man smelle dem igjen hvor man ofte må dytte på det etc. for å få det til å gå i lås. 

Bakluken er en ting. Det er en skikkelig dyr og den kan vertfall åpnes bare med å trykke på en knapp. I værste fall kan man dytte på nummerskiltplaten etc. men panseret blir grisestygt med en gang. 

Kan godt hendte jeg er litt fin på det, men jeg synes det å ha frunk forran slik bilene er i dag er en ganske dårlig løsning av disse grunnene. 

Ideen er på en måte god med tanke på utnyttelse av plass, men det er vel det. 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Trestein said:

Frunk med reservehjul

Gjett hvor Citroën hadde reservehjulet og jekken. 😛

Spoiler

citroen-cx-dtr-mpc-8.thumb.jpg.a5aae4a58c78371107228678383d4b6b.jpg

 

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (41 minutter siden):

Gjett hvor Citroën hadde reservehjulet og jekken. 😛

  Skjul innhold

citroen-cx-dtr-mpc-8.thumb.jpg.a5aae4a58c78371107228678383d4b6b.jpg

 

Renault  16 hadde vel noe tilsvarende🤣🤣

Skrevet (endret)
1 hour ago, Bjerknez said:

Joda, men jeg mener uansett at frunk er noe jeg villr brukt lite/aldri. Hvis jeg MÅ bruke den plassen fordi det er HELT fullt ellers, så har jeg for liten bil. 

Å ettermontere tredjepart løsninger på bilen synes jeg rett og slett blir litt "jalla". 

Tenk deg unger, kjærring etc. som skal åpne og lukke det panseret på tur for å ta ut og inn varer. Panseret kommer jo ikke til å se ut. Dessuten må man smelle dem igjen hvor man ofte må dytte på det etc. for å få det til å gå i lås. 

Bakluken er en ting. Det er en skikkelig dyr og den kan vertfall åpnes bare med å trykke på en knapp. I værste fall kan man dytte på nummerskiltplaten etc. men panseret blir grisestygt med en gang. 

Kan godt hendte jeg er litt fin på det, men jeg synes det å ha frunk forran slik bilene er i dag er en ganske dårlig løsning av disse grunnene. 

Ideen er på en måte god med tanke på utnyttelse av plass, men det er vel det. 

Det går helt fint. Både jeg og fruen bruker hyppig frunken og etter snart 6 år er det ikke noe ekstra riper på panseret. Jeg har den gamle Tesla sorten hvor man må legge litt press på det for å få i lås men de nyere trenger bare ett lite dytt.

Panseret er også bare aluminium så veldig lett å håndtere.

Men man blir skitten på handa ja. Jeg hadde lett kjøpt soft-close kit hadde det vært kompatibelt med min bil men den er akkurat for gammel..

Tipper du endrer mening så snart BMW også kommer med frunk. Nå har jo endelig Mercedes begynt med det som tidligere nevnt.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Det går helt fint. Både jeg og fruen bruker hyppig frunken og etter snart 6 år er det ikke noe ekstra riper på panseret. Jeg har den gamle Tesla sorten hvor man må legge litt press på det for å få i lås men de nyere trenger bare ett lite dytt.

Panseret er også bare aluminium så veldig lett å håndtere.

Men man blir skitten på handa ja. Jeg hadde lett kjøpt soft-close kit hadde det vært kompatibelt med min bil men den er akkurat for gammel..

Tipper du endrer mening så snart BMW også kommer med frunk. Nå har jo endelig Mercedes begynt med det som tidligere nevnt.

Jeg er ganske nazi når det kommer til riper. Merker får man i lakken med en gang. Å berøre skitten lakk er for meg utenkelig. 

Skrevet
sedsberg skrev (15 timer siden):

Og hvem kjører egentlig mer reservehjul i frunken? 

Feks folk som mener det er helt trygt å kaste et reservehjul der…..

Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):

Gjett hvor Citroën hadde reservehjulet og jekken. 😛

  Vis skjult innhold

citroen-cx-dtr-mpc-8.thumb.jpg.a5aae4a58c78371107228678383d4b6b.jpg

 

1. du kan ha mye rart foran i bilen dersom man designer for det.

2 Når CX ble utviklet var det kun krav om en kollisjonstest i den europeiske typegodkjenningen. Det var en 100% head-on test i Max 56kmt , der det eneste kravet var at senter av rattet ikke skulle bevege seg mer enn 12,5cm innover i coupeen.

Skrevet
sedsberg skrev (4 timer siden):

Vi har skjønt det nå. Det er farlig å ha ting i frunken. Best å holde den helt tom.

Bare tenk deg et hengerfeste i 60km/h etter en front kollisjon.

Skrevet
Complexity skrev (15 timer siden):

Det går helt fint. Både jeg og fruen bruker hyppig frunken og etter snart 6 år er det ikke noe ekstra riper på panseret. Jeg har den gamle Tesla sorten hvor man må legge litt press på det for å få i lås men de nyere trenger bare ett lite dytt.

Panseret er også bare aluminium så veldig lett å håndtere.

Men man blir skitten på handa ja. Jeg hadde lett kjøpt soft-close kit hadde det vært kompatibelt med min bil men den er akkurat for gammel..

Tipper du endrer mening så snart BMW også kommer med frunk. Nå har jo endelig Mercedes begynt med det som tidligere nevnt.

 

Så du mener at hyppig bruk av panser av både deg og kona hvor dere har åpnet og lukket tidvis skittent panser ved å i tilegg dytte på panseret for å stenge det ikke har laget noe merker i lakken?

Det tillater jeg meg å tvile sterkt på. 

Jeg har jo merker i ladeluken min allerede etter å ha åpnet/lukket det i tre måneder for å lade. Ikke værre enn at det lett kan poleres bort, men det blir merker. Å jeg har som regel ALLTID ren bil. 

 

Skrevet (endret)
9 minutes ago, Bjerknez said:

Så du mener at hyppig bruk av panser av både deg og kona hvor dere har åpnet og lukket tidvis skittent panser ved å i tilegg dytte på panseret for å stenge det ikke har laget noe merker i lakken?

Det tillater jeg meg å tvile sterkt på. 

Jeg har jo merker i ladeluken min allerede etter å ha åpnet/lukket det i tre måneder for å lade. Ikke værre enn at det lett kan poleres bort, men det blir merker. Å jeg har som regel ALLTID ren bil. 

 

Har ikke bemerket meg noen skader der nei, men akkurat nå er bilen helt nedsnødd så får ikke sjekket.

Jeg har dog veldig mange andre skader på bilen som plager meg mere enn noen eventuelle riper på panseret. Er en bruksbil :p

Har forøvrig motorisert ladeluke så den får jeg ikke noe riper på.

Tenk å måtte bruke hånda til å åpne å lukke en skitten ladeluke hver dag...

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (21 minutter siden):

Har ikke bemerket meg noen skader der nei, men akkurat nå er bilen helt nedsnødd så får ikke sjekket.

Jeg har dog veldig mange andre skader på bilen som plager meg mere enn noen eventuelle riper på panseret. Er en bruksbil :p

Har forøvrig motorisert ladeluke så den får jeg ikke noe riper på.

Tenk å måtte bruke hånda til å åpne å lukke en skitten ladeluke hver dag...

Ta gjerne nærbilder av det område av panseret og post her. Ta i solskinn/dagslys. Hvis det stemmer at du åpner og lukker på måten du sier så MÅ det være merker der. 

Åpne og lukke ladeluke for hånd (har ikke sjekket om denne an åpnes automatisk....) er ikke ønskelig nei. Men mest grunnet merkene.

Skrevet

Jeg har forøvrig også en "bruksbil" men det betyr ikke at jeg ikke er flink til å ta vare på den og holde den ren og forholdsvis ripefri. Slike har jeg vært med alle mine biler. 

Skrevet
28 minutes ago, Bjerknez said:

Ta gjerne nærbilder av det område av panseret og post her. Ta i solskinn/dagslys. Hvis det stemmer at du åpner og lukker på måten du sier så MÅ det være merker der. 

Åpne og lukke ladeluke for hånd (har ikke sjekket om denne an åpnes automatisk....) er ikke ønskelig nei. Men mest grunnet merkene.

Ja om det blir sol en dag kan jeg prøve å huske det 😅 har andre skader på panseret etter måseskit forøvrig. Det er temmelig etsende.

Skrevet
44 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg har forøvrig også en "bruksbil" men det betyr ikke at jeg ikke er flink til å ta vare på den og holde den ren og forholdsvis ripefri. Slike har jeg vært med alle mine biler. 

Tipper du har mere interesse og tid til slikt enn de fleste andre. Pluss at det fort kan bli dyrt å levere tilbake leasingbil full av riper da.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (33 minutter siden):

Tipper du har mere interesse og tid til slikt enn de fleste andre. Pluss at det fort kan bli dyrt å levere tilbake leasingbil full av riper da.

Det er like dyrt å selge en bil med riper utover normal slitasje. En bil full av etsemerker etter måkeskit og andre riper som går gjennom klarlakk som ikke er mer enn 2-4 år gammel hadde jeg aldri kjøpt. 

Kjøper ikke bil av noen som åpenbart driter i hvordan bilen ser ut. 

Jeg har leaset mange ganger tidligere. Aldri hatt problemer med å betale noe ved endt leasing.

Skrevet

En bruksbil blir brukt. De som bruker bilene som investeringsobjekter er ikke interresert i disse uansett. Når man selger en 15-20 år gammel bil med 300k på telleren så får man ikke nevneverdig mer igjen uansett.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

har andre skader på panseret etter måseskit forøvrig. Det er temmelig etsende.

Ja fugleskit er noe ordentlig skit å få på lakken. Jeg har med våtservietter og tar det så fort jeg ser det. Men det kan jo gå noen timer hvis man er på jobb etc.

  • Liker 1
Skrevet
13 minutes ago, sedsberg said:

En bruksbil blir brukt. De som bruker bilene som investeringsobjekter er ikke interresert i disse uansett. Når man selger en 15-20 år gammel bil med 300k på telleren så får man ikke nevneverdig mer igjen uansett.

Sant det. Jeg spyler av bilen gjevnlig for å holde den fri for salt og dermed forlenge levetiden. For meg er det vintigere enn at man kan speile seg i døren.

Men ang frunk så er panseret sjeldent veldig skittent. Luften seiler forbi der og blir ikke så ille. Rumpa på bilen derimot blir jo helt jævlig ved hver kjøretur. 

  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...