jeey Skrevet tirsdag kl 08:39 Skrevet tirsdag kl 08:39 Sliter litt med å bestemme meg her. Kjøpte meg første et 5090 FE og så dukke astral opp på tilbud så har 2 stk nå. Men synes begge to har voldsomt til Coilwhine i f.eks COD, er det egentlig verd 5k mer for Astral kortet da? 1
Z_EO Skrevet tirsdag kl 10:57 Skrevet tirsdag kl 10:57 (endret) Høres ikke ut som at Astral er verdt 5k mer for deg, ytelsen i seg selv forsvarer ikke prisøkningen med mindre du virkelig skal overclocke. Dog eneste 5090 av de jeg har hatt erfaring med uten noe nevneverdig coilwhine var Inno3D x3. Endret tirsdag kl 12:16 av Z_EO
jeey Skrevet tirsdag kl 11:14 Skrevet tirsdag kl 11:14 Z_EO skrev (15 minutter siden): Høres det ikke ut som at Astral er verdt 5k mer for deg, ytelsen i seg selv forsvarer ikke prisøkningen med mindre du virkelig skal overclocke. Dog eneste 5090 av de jeg har hatt erfaring med uten noe nevneverdig coilwhine var Inno3D x3. Akkurat denne er litt todelt, liker Astral kortet med lane monitorering på 12vhpwr. Men Samtidig så synes jeg memory junction temperaturene på FE kortet er helt insane på 92-94C som de er bygd for å tåle det.
Z_EO Skrevet tirsdag kl 12:24 Skrevet tirsdag kl 12:24 1 hour ago, jeey said: Akkurat denne er litt todelt, liker Astral kortet med lane monitorering på 12vhpwr. Men Samtidig så synes jeg memory junction temperaturene på FE kortet er helt insane på 92-94C som de er bygd for å tåle det. Enig at temperaturen generelt er på den høye siden men blir det problemer så har man heldigvis norsk reklamasjonrett.😛 En annen ting er at antageligvis beholder ikke 5090 verdien sin mot neste generasjon like bra som 4090 og det vil merkes mer jo dyrere modell man gikk for denne gang.
Nizzen Skrevet tirsdag kl 22:00 Skrevet tirsdag kl 22:00 (endret) 9 hours ago, Z_EO said: Enig at temperaturen generelt er på den høye siden men blir det problemer så har man heldigvis norsk reklamasjonrett.😛 En annen ting er at antageligvis beholder ikke 5090 verdien sin mot neste generasjon like bra som 4090 og det vil merkes mer jo dyrere modell man gikk for denne gang. Verdien på mitt Astral 5090 holder seg høy for meg selv lenge https://www.3dmark.com/sn/7995915 Alphacool vannblokk brukes her. Endret tirsdag kl 22:01 av Nizzen
Nimrad Skrevet i går, 05:50 Skrevet i går, 05:50 Z_EO skrev (18 timer siden): Dog eneste 5090 av de jeg har hatt erfaring med uten noe nevneverdig coilwhine var Inno3D x3. Vil ikke coil whine være uavhengig av hva produsenten selv gjør? Det skjer vel i selve kortet som de får av nvidia?
ps5 Skrevet i går, 06:46 Skrevet i går, 06:46 53 minutes ago, Nimrad said: Vil ikke coil whine være uavhengig av hva produsenten selv gjør? Det skjer vel i selve kortet som de får av nvidia? Jeg gikk selv for Gigabyte oc da jeg ikke har sett en eneste klage på coilwhine mens eks FE og Astral har masse klager så det er nok forskjeller.
simalarion Skrevet i går, 07:02 Skrevet i går, 07:02 Opplevde selv CoilWhine for første gang i starten på mitt Astral 5090 men det forsvant helt etter 10 min med "furball" stress test, jeg vet ikke hvorfor. Etter det forsvant helt har jeg aldri hatt et roligere kort en dette før (ATI Dual GPU kortene for en stund tilbake har vell vært kortet jeg har eid som har bråket mest), det er med andre ord en ekstremt effektiv vifte kjøling på dette kortet å det er uten tvil Veldig høy kvalitet på den også (veldig solid & ikke minst Stort ). Jeg har på en liten undervolt som hindrer kortet i å gå over 500w uten at det går nevnverdig utover FPS (i følge 3DMARK i alle fall). Trodde Deliverance 2 skulle by på utfordringer men her ligger kortet konstant på 100 FPS som jeg har låst spillet på, 30% vifte, maks 200w som da betyr veldig lave temps også. Men det er Black Myth Wukong da som knelte mitt RTX 4090, her svetter RTX 5090 ganske greit også 1
Z_EO Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) 6 hours ago, Nimrad said: Vil ikke coil whine være uavhengig av hva produsenten selv gjør? Det skjer vel i selve kortet som de får av nvidia? Min erfaring er at noen modeller har man svært flaks om det er ingen merkbar coilwhine mens på andre har man uflaks om man opplever coilwhine. Nå har jeg selvsagt ingen stor sample size med Inno3D men har lest at andre har samme gode erfaring med det kortet og samme med Gigabyte som også nevnes over. Endret 21 timer siden av Z_EO
Nimrad Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Z_EO skrev (36 minutter siden): Min erfaring er at noen modeller har man svært flaks om det er ingen merkbar coilwhine mens på andre har man uflaks om man opplever coilwhine. Nå har jeg selvsagt ingen stor sample size med Inno3D men har lest at andre har samme gode erfaring med det kortet og samme med Gigabyte som også nevnes over. Jeg skal ikke kalle meg en ekspert i det hele tatt, men sånn jeg har forstått det er det selve kortet som lager coil whine. Kortet produseres vel av Nvidia uansett om Inno3D eller Gigabyte kjøper det og putter på sine dingser utenpå? Kan være jeg tar feil, men hvis ikke så burde det jo være helt tilfeldig hvilke kort som har coil whine eller ikke?
jeey Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Nimrad skrev (3 minutter siden): Jeg skal ikke kalle meg en ekspert i det hele tatt, men sånn jeg har forstått det er det selve kortet som lager coil whine. Kortet produseres vel av Nvidia uansett om Inno3D eller Gigabyte kjøper det og putter på sine dingser utenpå? Kan være jeg tar feil, men hvis ikke så burde det jo være helt tilfeldig hvilke kort som har coil whine eller ikke? Nei, partnerene lager sine egne kort. Du har som regel to/tre kort typer. FE (unik til nvidia) Referansekort (forslag til design fra nvidia), men produseres av partner. Custom - Disse er typisk high end kort med oppgraderte deler og div endring som leverandøren ønsker å gjøre. 1
Nimrad Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden jeey skrev (24 minutter siden): Nei, partnerene lager sine egne kort. Du har som regel to/tre kort typer. FE (unik til nvidia) Referansekort (forslag til design fra nvidia), men produseres av partner. Custom - Disse er typisk high end kort med oppgraderte deler og div endring som leverandøren ønsker å gjøre. Aha, jeg trodde selve kortene ble produsert av Nvidia uansett.
Robotix Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Nimrad skrev (18 minutter siden): Aha, jeg trodde selve kortene ble produsert av Nvidia uansett. 50% riktig . Selve grafikkprosessoren blir produsert av nVidia og brukt av partnerne. Partnerne produserer egne kretskort. 1
Dragavon Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden jeey skrev (44 minutter siden): Nei, partnerene lager sine egne kort. Du har som regel to/tre kort typer. FE (unik til nvidia) Referansekort (forslag til design fra nvidia), men produseres av partner. Custom - Disse er typisk high end kort med oppgraderte deler og div endring som leverandøren ønsker å gjøre. Er du sikker på det? Så vidt eg har forstått er referansekort laget av AMD/Nvidia ofte med køler, så klistrer dei forskjellige produsentene berre på sitt klistremerke og selger kortene. Kanskje dei setter på sin egen kjøler på noen. 🤔
Nimrad Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Robotix skrev (3 timer siden): 50% riktig . Selve grafikkprosessoren blir produsert av nVidia og brukt av partnerne. Partnerne produserer egne kretskort. Gir mening, da vil det fort kunne være forskjell på coil whine. Takk for svar og da melder jeg meg ut av diskusjonen 1
TheKims Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Robotix skrev (3 timer siden): 50% riktig . Selve grafikkprosessoren blir produsert av nVidia og brukt av partnerne. Partnerne produserer egne kretskort. For å være litt vanskelig, så er det TSMC som produserer grafikkprosessoren. Nvidia har ikke sine egne fabrikker til sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå