Gå til innhold

Russisk påvirkning

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
  • Sitat

Ny rapport: Utenlandske aktører forsøkte å påvirke valget

For første gang har det blitt avdekket påvirkningsforsøk som var eksplisitt knyttet til valggjennomføringen.

• En ny FFI-rapport avslører første eksplisitte påvirkningsforsøk knyttet til valggjennomføringen i Norge.
    • Russiske og kinesiske aktører øker innlegg om Norge, med russere som angriper Norges Ukraina-støtte.
    • En pro-russisk hackergruppe gjennomførte kampanjen #OpNorway før valget, men den påvirket ikke resultatet, mener spesialrådgiver.

Da har vi det sort på hvitt. Russere har aktivt forsøkt å påvirke det norske valget. Er noen overrasket? Trengte noen denne bekreftelsen for å komme ut av naiv-bobla?

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I lys av nattens nye brukere, så vil jeg bare be forumledelsen om å holde eller etablere kontakt med PST. Når man ikke har ressurser eller kompetanse til å etterforske og vurdere nasjonal sikkerhet selv så bør man tipse videre til rette instanser. Tips er veldig viktig for de! Akkurat som når brukere bruker rapport-knappen her for å varsle om noe. PST kan ikke være over alt til enhver tid, så tips er veldig verdifullt. Selv om ikke alle tips fører noen vei så fører noen av tipsene en vei. Denne vurderingen bør tas av rette instans.

Videre så vil jeg bare gjenta min holdning til anonymitet: Anonymitet utdad er viktig for ytringsfriheten, for ellers vil man selvsensurere seg for å unngå å tråkke på tærne til familie, arbeidsgiver, naboer, venner etc. Men offentlig anonymitet kan ikke være helt uten ansvar. Begår man straffbare handlinger (i forhold til ytringsrommet) så bør man også kunne stilles til ansvar for det. Derfor vil jeg foreslå krav om helt sikker ID, f.eks BankID for å opprette konto. Man må kunne opptre med psaudonym/brukernavn offentlig, men kunne stilles til ansvar dersom man begår straffbare handlinger. Derav sikker ID. ID-er bør "vaskes" jevnlig med autentiseringskode. Forumledelsen bør altså ha mulighet for å sjekke ID og kunne utlevere det til f.eks PST ved mistanke om straffbare handlinger, inkludert spionasje og politisk påvirkning. 

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
29 minutes ago, Simen1 said:

Derfor vil jeg foreslå krav om helt sikker ID, f.eks BankID for å opprette konto.

Det vil bare være et tidsspørsmål før den blir hacket og publisert eller brukt til utpressing.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Ankor skrev (14 minutter siden):

Det vil bare være et tidsspørsmål før den blir hacket og publisert eller brukt til utpressing.

Solid karenstid for å poste da. Så ser man jo hvilke kontoer som "våkner opp" for å ile til hjelp når de mer aktive bot-ene bannes. Det er rimelig enkelt for en erfaren forumeier/moderator/nettbruker å se hvilke kontoer som bare er for å spre russisk tull, og så bare banne disse. 

Hovedgrunnen til at nettsamfunn/forum kollapser, ifølge wikipediaartikkelen på temaet, er faktisk trolling og useriøse brukere. Det kan være vanskelig å se fordi dette over en periode på så mye som flere år skaper mer engasjement og trafikk, men de seriøse  brukerne og kvaliteten forsvinner etterhvert og man sitter igjen med et dødt og krasjet nettsamfunn etter hvert. Slik Ukrainatråden har vært siste uken, med russiske bots som spammer Kremlinfortellinger og endeløse anklager om ukrainsk korrupsjon og så videre er det ingen vits i å delta i noen diskusjon der. Selv om man muter disse brukerne deltar man likevel midt inni tøvet deres med saklig diskusjon.

Endret av Regenburg
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
5 minutes ago, Regenburg said:

Solid karenstid for å poste da. Så ser man jo hvilke kontoer som "våkner opp" for å ile til hjelp når de mer aktive bot-ene bannes. Det er rimelig enkelt for en erfaren forumeier/moderator/nettbruker å se hvilke kontoer som bare er for å spre russisk tull, og så bare banne disse.

Jeg har vært aktiv i Ukraina-tråden, men lykke til med å finne noen innlegg som tilsier at jeg er en russisk bot. Det er veldig begrenset hvor mye tid jeg gidder å bruke på å krangle på internett, men akkurat i dag stakk jeg innom og da var denne tråden blandt de sist oppdaterte.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

En klassisk russisk taktikk på hvordan man ødelegger en saklig og faktabasert debatt, er å oversvømme den med støy, tull og løgner. Når sakligheten drukner, så har de oppnådd målet sitt. Taktikken har vært brukt i hvert fall siden før 2. verdenskrig. Før internettets tid hovedsaklig mot egne innbyggere. Etter 1991 fikk man frie medier, inkludert noen som turte å stille kritiske spørsmål. Det fikk Putin satt en endelig stopper for i 2006 da staten overtok alle store mediehus, tv- og radiokanaler. Noen få minikanaler overlevde noen år til, under systematiske angrep fra FSB. Noen av disse har fortsatt overlevere i eksil, som f.eks Meduza.

Etter internettets frammasj har denne taktikken spredt seg voldsomt. I dag har det nesten blitt vanlig overalt i spesielt debatter som er åpne for uidentifiserte brukere. Det er selvsagt utrolig naivt å tro på screenshot av en IP i disse VPN-tider. Alt som kan fakes fakes. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Ankor skrev (17 minutter siden):

Jeg har vært aktiv i Ukraina-tråden, men lykke til med å finne noen innlegg som tilsier at jeg er en russisk bot. Det er veldig begrenset hvor mye tid jeg gidder å bruke på å krangle på internett, men akkurat i dag stakk jeg innom og da var denne tråden blandt de sist oppdaterte.

Jeg beskyldte ikke deg for å være bot om det var det du trodde. 

Jeg mente min post som et supplement til din post. Er enig i at BankID for å drøfte bare blir tull. Blir de same 200 uføretrygdete Svein ØStvik typer som sitter og drøfter, og vi andre 98% av brukerne i landet går over til mer anonyme medier igjen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

En klassisk russisk taktikk på hvordan man ødelegger en saklig og faktabasert debatt, er å oversvømme den med støy, tull og løgner. Når sakligheten drukner, så har de oppnådd målet sitt. Taktikken har vært brukt i hvert fall siden før 2. verdenskrig. Før internettets tid hovedsaklig mot egne innbyggere. Etter 1991 fikk man frie medier, inkludert noen som turte å stille kritiske spørsmål. Det fikk Putin satt en endelig stopper for i 2006 da staten overtok alle store mediehus, tv- og radiokanaler. Noen få minikanaler overlevde noen år til, under systematiske angrep fra FSB. Noen av disse har fortsatt overlevere i eksil, som f.eks Meduza.

Etter internettets frammasj har denne taktikken spredt seg voldsomt. I dag har det nesten blitt vanlig overalt i spesielt debatter som er åpne for uidentifiserte brukere. Det er selvsagt utrolig naivt å tro på screenshot av en IP i disse VPN-tider. Alt som kan fakes fakes. 

Det stemmer. 

Det er ikke poenget til disse botene fra Russland å bli trodd eller ovebevise. Poenget er bare å lage støy. 

Men selv støyen kan bli dominerende. 

Man så sommeren 2022 at de hadde lyktes såpass med å spre diverse støy, som å kalle Ukrainas demokratiske og lovlig valgte regjering for "Kiev Regimet" at selv dagbladets journalist brukte dette begrepet i en artikkel. De ville så klart aldri kalt Støres regjering for "Oslo regimet" eller Putin for "moskvaregimet". Heldigvis ble dette tatt tak i, i Norge, men det sier litt om hvor våt man blir når man svømmer i elvene med piss som disse botene får spamme.

Jeg kan innrømme at jeg selv, som ung mann, begynte bruke begrepet "den israelske krigsmaskinen" hist og her når jeg egentlig snakket om IDF, rett og slett fordi Rødt/akpml spammet dette begrepet over hele norge, pressen, intervjuer, internett, forumer. Så stoppet jeg opp og tok meg selv i det. Hva i alle dager, liksom. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Regenburg skrev (5 minutter siden):

Er enig i at BankID for å drøfte bare blir tull.

Merk at jeg skrev BankID for å opprette bruker. Ikke for daglige innlogginger for å diskutere.

Jeg tror ikke det er stor fare for at mengder av Svein Østvik-er bare velger andre fora å diskutere i. Husk at det er forholdsvis få sånne og jo mer konsentrert de blir på ikke-ID medier jo mer svada konsentreres også, så disse ekkokammerne konvergerer mot rent søppel, jo mer andre medier renskes for støy.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Merk at jeg skrev BankID for å opprette bruker. Ikke for daglige innlogginger for å diskutere.

Jeg tror ikke det er stor fare for at mengder av Svein Østvik-er bare velger andre fora å diskutere i. Husk at det er forholdsvis få sånne og jo mer konsentrert de blir på ikke-ID medier jo mer svada konsentreres også, så disse ekkokammerne konvergerer mot rent søppel, jo mer andre medier renskes for støy.

Russisk GRU og FSB sitter på en stor mengde norske BANKID. 

Disse er anskaffet ved å kjøpe eiendom i Norge, som så gir deg rett til D nummer. Man bruker falske pass (laget av russiske myndigheter - så ekte kvalitet - personene finnes bare ikke) for å bestille D nummeret. 

Via D nummer får man norske bankkontoer og BankID. 

Har ikke jobbet med disse temaene på noen år, men cirka slik er det. 

Russeren Madina Samalova (aka maria amelie), kjæresten til Eivind Trædal fra Rødt, nå MDG. Som skrev boken "ulovlig norsk" og trollet norske myndigheter til de deporterte henne til Russland, for så å komme tilbake lovlig med fly uka etterpå, ordnet seg papirer på denne måte. Hun fikk til og med tatt master ved norsk universitet slik. Stor stor mediesak for dem som husker den.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Merk at jeg skrev BankID for å opprette bruker.  

I praksis en nedleggelse av forumet og kun for at du skal slippe å møte innvendinger når du ønsker at et naboland og verdens største atommakt skal destabiliseres gjennom makt.

Et synspunkt som den store majoritet av Norges befolkning og staten selv er imot.  

Hva med at du lager en lukket gruppe på Facebook hvor de mest ekstreme i debatten kan ha sitt eget "ekkokammer" og så kan dette forbli et forum med meningsutveksling og en debatt som ligner litt, bare litt, mer på den reelle debatten i samfunnet?

• Liker 1
Skrevet
Orake1et skrev (3 minutter siden):

I praksis en nedleggelse av forumet og kun for at du skal slippe å møte innvendinger

Tråkket jeg på noen ømme tær? Siden du responserer med maksimalistiske dommedagsprofetier?

Påstanden om menings-slagside er totalt ubegrunnet. Et krav om BankID for å opprette bruker har ingen slagside noen veier - unntatt at det gir muligheten for å ansvarliggjøre kriminelle. 

Regenburg skrev (8 minutter siden):

Russisk GRU og FSB sitter på en stor mengde norske BANKID. 

Ok, jeg ser den. Krav om BankID vil nok likevel heve terskelen for å opprette trollbrukere og samtidig gi PST en ekstra angripsvinkel. Jeg tror ikke vi blir 100% kvitt russertroll, men det kan dempe kvantiteten og når taktikken bygger på nettopp kvantitet så faller det virkemiddelet som en stein. Plan B vil nok være å hjernevaske ekte nordmenn med norsk BankID til å trolle for dem, men dette er en lang omvei og vil også gå ut over kvantiteten. Taktikken minner forsåvidt litt om kjøttbølge-taktikken på slagmarka, bare på en helt annen arena. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

I lys av nattens nye brukere, så vil jeg bare be forumledelsen om å holde eller etablere kontakt med PST. Når man ikke har ressurser eller kompetanse til å etterforske og vurdere nasjonal sikkerhet selv så bør man tipse videre til rette instanser. Tips er veldig viktig for de! Akkurat som når brukere bruker rapport-knappen her for å varsle om noe. PST kan ikke være over alt til enhver tid, så tips er veldig verdifullt. Selv om ikke alle tips fører noen vei så fører noen av tipsene en vei. Denne vurderingen bør tas av rette instans.

Vi oppfordrer, om brukere kommer over noe de tenker er bekymringsverdig, at de melder det inn til PST. Ved høy aktivitet kan det dessverre ta tid til vi får gått igjennom alt og sendt inn informasjon til PST. Brukere vil i de aller fleste tilfeller være raskere. 

PST tar da kontakt med oss og vi bidrar med det vi kan slik vi er pliktige til å gjøre. 

Ønsker man å melde inn bekymring til PST kan man bruke dette skjemaet: https://www.pst.no/tips-oss/tipsskjema-bokmal/

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke vært så lenge på dette forumet*, men jeg oppfatter denne frykten som ganske paranoid. Særlig påstanden om at disse trollene later som de har diagnoser. Hva skulle det være godt for? Jeg tror heller at folk med diagnoser kan ha sære meninger. (Rettere sagt: Jeg vet det.)

For hvor er all denne pro-russiske propagandaen?  Jeg får fint lite opp noe i min feed på Facebook eller YouTube som kan kalles pro-russisk på noen som helst måte. Jeg vet den finnes, men det må ikke bli sånn at man mistenker alle som ikke er 100% enige med flertallet.

(Rettelse: Jeg har vært VELDIG lenge på forumet, men jeg var inaktiv i flere år før jeg kom tilbake)

Endret av Philber Desanex
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Philber Desanex skrev (1 time siden):

Jeg har ikke vært så lenge på dette forumet*, men jeg oppfatter denne frykten som ganske paranoid.

Ekstremt paranoid. Det finnes offentlige institusjoner som burde følge med og da tenker jeg ikke på PST. 

Skrevet
1 hour ago, Philber Desanex said:

For hvor er all denne pro-russiske propagandaen?

Det var en periode i Ukraina tråden der det ble utestengt en ny konto nesten daglig over en måneds tid. Det ødelegger flyten på diskusjon fullstendig. Så etterhvert mønstre på både oppførsel, agendaen deres og klokeslett de postet på. Du ser de ikke fordi de blir slettet relativt fort når de får oppmerksomhet rettet mot seg.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Thor. skrev (9 minutter siden):

Det var en periode i Ukraina tråden der det ble utestengt en ny konto nesten daglig over en måneds tid. Det ødelegger flyten på diskusjon fullstendig. Så etterhvert mønstre på både oppførsel, agendaen deres og klokeslett de postet på. Du ser de ikke fordi de blir slettet relativt fort når de får oppmerksomhet rettet mot seg.

OK. Takk.

Skrevet (endret)
Philber Desanex skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke vært så lenge på dette forumet*, men jeg oppfatter denne frykten som ganske paranoid. Særlig påstanden om at disse trollene later som de har diagnoser. Hva skulle det være godt for? Jeg tror heller at folk med diagnoser kan ha sære meninger. (Rettere sagt: Jeg vet det.)

For hvor er all denne pro-russiske propagandaen?  Jeg får fint lite opp noe i min feed på Facebook eller YouTube som kan kalles pro-russisk på noen som helst måte. Jeg vet den finnes, men det må ikke bli sånn at man mistenker alle som ikke er 100% enige med flertallet.

(Rettelse: Jeg har vært VELDIG lenge på forumet, men jeg var inaktiv i flere år før jeg kom tilbake)

Ukrainatråden var spammet av minst to russiske bot kontoer som oppførte seg systematisk som bots.

I dag tidlig demonstrerte jeg hvordan de er russiske bots, ved å interagere med dem slik at det i svarene deres fremstår tydelig at det ikke er organiske brukere. Dessverre ble disse postene alle sammen slettet, kanskje i forbindelse med at kontoene ble bannet. Metoden jeg brukte ville vært nyttig å lese gjennom for den jevne norske forumbruker, ifb med å gjenkjenne eller spyle ut russiske brukere. 

Endret av Regenburg
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Enkelt å misbruke påstanden om at folk man er uenig i er russer-troll. Føler det er tidvis terskel for å slenge ut nettopp denne påstanden 

Skulle være veldig enkelt for de som drifter forumet å finne troll ved å analysere enkeltbrukere sine mønster og opprinnelse, så her stoler jeg på moderatorene

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...