Gå til innhold

Linux - Hvilken distro?

Gjest Slettet-l4Gadwj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat sett gjennom denne YT-videoen, som handler om Void Linux (pt #23 på distrowatch.com, opp fra #65 fra da videoen ble publisert):

Den distroen ser jo ut til å være over snittet bra? Men det var deler av videoen som jeg ikke forstod 100%, og som sikkert kan inneholde snubletråder jeg ikke er klar over. Jeg oppfatter 3-4 hovedgrep her: et initieringssystem som er enklere og raskere, et konsept der du heller legger til tjenester du trenger enn å fjerne overflødige tjenester fra en "overinstallasjon", store muligheter for å påvirke hvordan kjøring utføres ("run-filer"), kjapp og kraftig pakkebehandler. Ulemper er mer knotete installering og ferdigstilling av system, og færre valgmuligheter i standard-repositories (dog kan flatpack brukes). Det kan se ut som at Void er i ferd med å bli det nye Arch, btw...

Noen som har erfaring med denne distroen, og som kan fortelle om de snubletrådene jeg ikke er klar over ;)?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, a_aa said:

Har akkurat sett gjennom denne YT-videoen, som handler om Void Linux (pt #23 på distrowatch.com, opp fra #65 fra da videoen ble publisert):

Den distroen ser jo ut til å være over snittet bra? Men det var deler av videoen som jeg ikke forstod 100%, og som sikkert kan inneholde snubletråder jeg ikke er klar over. Jeg oppfatter 3-4 hovedgrep her: et initieringssystem som er enklere og raskere, et konsept der du heller legger til tjenester du trenger enn å fjerne overflødige tjenester fra en "overinstallasjon", store muligheter for å påvirke hvordan kjøring utføres ("run-filer"), kjapp og kraftig pakkebehandler. Ulemper er mer knotete installering og ferdigstilling av system, og færre valgmuligheter i standard-repositories (dog kan flatpack brukes). Det kan se ut som at Void er i ferd med å bli det nye Arch, btw...

Noen som har erfaring med denne distroen, og som kan fortelle om de snubletrådene jeg ikke er klar over ;)?

Ikke glem at distrowatch er meget unøyaktig, da den bare baserer seg på antall klikk på distronavn i listene, dvs klikker jeg meg innom Void 37 ganger i løpet av en dag så regnes det som 1 besøk pr klikk.

Når det er sagt, det er morro å utforske nye distroer

• Liker 1
Skrevet
a_aa skrev (På 6.6.2026 den 21.58):

et initieringssystem som er enklere og raskere, et konsept der du heller legger til tjenester du trenger enn å fjerne overflødige tjenester fra en "overinstallasjon", store muligheter for å påvirke hvordan kjøring utføres ("run-filer"), kjapp og kraftig pakkebehandler. Ulemper er mer knotete installering og ferdigstilling av system, og færre valgmuligheter i standard-repositories (dog kan flatpack brukes). Det kan se ut som at Void er i ferd med å bli det nye Arch, btw...

Null erfaring med Void, men alle de tingene der tilstreber vel de fleste distroer, unntatt knotete installering og innskrenka repo-utvald, da. Noen lykkes bedre enn andre. "Mininmal installasjon" har jo mange som valg under installering f.eks. 

Skrevet (endret)
quantum skrev (12 timer siden):

Null erfaring med Void, men alle de tingene der tilstreber vel de fleste distroer, unntatt knotete installering og innskrenka repo-utvald, da. Noen lykkes bedre enn andre. "Mininmal installasjon" har jo mange som valg under installering f.eks. 

Jeg tror jeg må tilby noen alternative synsvinkler igjen ;) 

1. De fleste tilstreber "et initieringssystem som er enklere og raskere"?
    De aller fleste distroer benytter systemd som initieringssystem. Det finnes de som mener at det ikke er enkelt og raskt, men heller komplekst og unødig tregt fordi det samler for mange oppgaver i en portefølje. Alternativene er runit, sysvinit, openrc mfl. MX Linux er vel den eneste av de større distroene som tilbyr noe annet enn systemd, ellers er vel Devuan, Gentoo, antiX, Alpine og Void blant de mer kjente alternativene (her er 15 stk).
  2. De fleste tilstreber "et konsept der du heller legger til tjenester du trenger enn å fjerne overflødige tjenester fra en "overinstallasjon""?
    Jeg er ganske sikker på at en distro for nybegynnere tilstreber at mer enn nok tjenester er tilgjengelige for at brukeren skal oppleve at alt virker out of the box, både nødvendigheter og kjekt-å-ha. En distro som forutsetter at brukeren installerer og starter blåtann-behandleren dersom han har tenkt å benytte BT mot PC-en, tilstreber at brukeren får legge til det hen mener hen trenger - og det er det ikke mange som gjør.
  3. De fleste tilstreber "kjapp og kraftig pakkebehandler"?
    Enig i at de fleste sannsynligvis tilstreber dette. Så kan man selvsagt diskutere hvor godt de ulike lykkes med det, og om de også kan ha tilleggsmotiver (feks "innelåsing"). Jeg har ikke nok kunnskap og erfaring til å konkludere.

:)

Endret av a_aa
Fjernet noe formattering
  • Liker 1
Skrevet
a_aa skrev (På 6.6.2026 den 21.58):

Vil si at videoen hørtes nesten mer ut som en "salgs-pitch" enn en test/review. 

Og jeg sitter litt med inntrykket at den er en slags rolling-release for "debian-folket" (for å si det litt flåsete).
Vil også si at den er for viderekomne ++, siden for å installere så bør en vite hva partisjoner og filsystemer er og hvilken hensikt de har og hvordan en (moderne) pc-booter, og ellers hva som kreves for å få et linux system til å boote.

• Liker 1
Skrevet
HawP skrev (1 time siden):

Vil si at videoen hørtes nesten mer ut som en "salgs-pitch" enn en test/review. 

Og jeg sitter litt med inntrykket at den er en slags rolling-release for "debian-folket" (for å si det litt flåsete).
Vil også si at den er for viderekomne ++, siden for å installere så bør en vite hva partisjoner og filsystemer er og hvilken hensikt de har og hvordan en (moderne) pc-booter, og ellers hva som kreves for å få et linux system til å boote.

Vil ikke si "salgs-pitch", det er mer at han synes å være ganske overbevist om at han skal vinne diskusjonen om "hva er beste distro pr nå?" ;) Det er i det lyset jeg betrakter den i alle fall.

Den er jo definitivt en rolling-release, i terminalen har den noen trekk fra Debian/Ubuntu, men samtidig har den noen helt egne særtrekk, spesielt hva gjelder håndtering av tjenester vha filsystemet (som jeg synes virker spennende, om jeg har forstått det). Er ellers enig i at innstallering og den første konfigureringen etter installering ikke er for de som er helt fersk.

Selv har jeg lekt meg litt live fra Ventoy-pinnen min i dag:
image.thumb.png.e18b774c6e254df811b2d8d533f57b98.png

Ganske skrapet for funksjoner/applikasjoner, ja. Først synket jeg opp mot repoene, så forsøkte jeg å installere htop, fikk da beskjed om at xbps-install måtte oppgraderes, gjorde det og fikk deretter installert htop. Multimediaknappene (lyd, start/pause/stopp etc)  på tastaturet funker ikke, men fant ikke solaar i repos. Har ikke tilgang på BT i systray, så lsere litt nå på hva som skal til for å sparke det i gang (trodde jeg skulle installere blueman, men installasjonen feilet og når jeg rtfm så er ikke den en del av løsningen, ser det ut til). Brave er ikke i repos, det er en ulempe for meg.

Skal teste litt til - det blir en uke med regvær fremover i Bergen, og da kan det være gøy å ha noen utfordringen å knote seg gjennom og forhåpentligvis lære litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...