Gå til innhold

Hamse Ali er siktet for falsk forklaring etter påstått rasistisk vold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 11/21/2025 at 8:51 AM, sk0yern said:

Jeg vil tro Hamse sitt tilfelle er grovere, gitt alt oppstyret det faktisk førte til.
Innsamlinger av penger til et angivelig offer, en drøss med avisskriverier om et stort rasismeproblem man angivelig har i Bergen o.s.v.

Nå kan jo ikke all skylden for oppstyret som oppstod i ettertid legges på han.

Jeg mener at i dette tilfellet, hvor det ikke er en spesifikk person den falske forklaringen påvirket, er bot eller samfunnsstraff riktig.

Straffen er ikke det viktigste i denne saken - det viktigste er han blir dømt. Da er ryktet hans ødelagt for alltid, som er straff nok.

Skrevet
John-B skrev (1 time siden):

Jeg mener at i dette tilfellet, hvor det ikke er en spesifikk person den falske forklaringen påvirket, er bot eller samfunnsstraff riktig.

Som jeg siterte i mitt innlegg, mener høyesterett noe annet:

Sitat

Høyesterett har gjentatte ganger gitt uttrykk for at straffen for overtredelse av straffeloven (1902) § 166 som utgangspunkt er ubetinget fengsel. Det samme utgangspunktet gjelder ved overtredelse av den tilsvarende bestemmelsen i straffeloven § 221 første ledd i gjeldende straffelov. 

Klarer ikke helt å se at dette tilfellet skulle avvike noe fra dette.
Skylden for alt oppstyret kan ikke legges på ham, men han har et ekstra ansvar for å "oppklare" saken, når han først ser omfanget forklaringen hans får.

Skrevet

Håper det blir en fellende dom denne gangen. En så alvorlig løgn må få konsekvenser. For slike ulv ulv episoder gjør at når det en dag oppstår et tilfelle av rasisme så blir det ikke tatt alvorlig. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (På 21.11.2025 den 2.08):

Har det vært noe lignende som ikke dreide seg rundt rasisme? Det kan ikke være den første rettsak hvor noen løy til politiet 

Man blir vel anmeldt for falsk forklaring om voldtekt også...

• Hjerte 2
Skrevet
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Og lignende fakkeltog?

Fakkeltoget er en respons, der handler ikke om hva han gjorde... jeg ser ikke helt relevansen

Skrevet
Tussi skrev (15 minutter siden):

Fakkeltoget er en respons, der handler ikke om hva han gjorde... jeg ser ikke helt relevansen

Responsen er mer interessant til meg.  Det viser noe om norske verdier. Responsen til voldtekt og rasist angrep for eksempel er forskjellige, ser det ut.  Kanskje voldtekt er mindre sjokkerende i dag?

Skrevet
jjkoggan skrev (3 minutter siden):

Responsen er mer interessant til meg.  Det viser noe om norske verdier. Responsen til voldtekt og rasist angrep for eksempel er forskjellige, ser det ut.  Kanskje voldtekt er mindre sjokkerende i dag?

Det er nok det, desverre....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...