Mercruiser Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden 6 minutes ago, John-B said: . De som påstår at bilen aksellerer av seg selv, har aldri klart å produsere noen tekniske beviser som underbygger påstandene. Det er kun påstander, som "sjåfør kan ikke ha trykket feil" eller "en kan ikke stole på data", ingen konkrete fakta. Har du i det hele tatt lest linkene som er postet i denne tråden. At Volvo måtte tilbakekalle 5000 biler for dette problemet, er velkjent og link om dette er postet på nytt over. Er ikke dette dokumentasjon på et reelt problem? Her er enda en link - 38000 Nissan Leaf bare i Norge, ble tilbakekalt for det samme problemet: https://www.elbil24.no/nyheter/kan-gi-gass-av-seg-selv/80343353 Dette er en åpenbar erkjennelse av et kjent problem - som selvsagt kan være årsaken til mange av de tusenvis av tilfeller rapportert verden over. Likevel hevder folk som deg at det "ikke finnes dokumentasjon"??
John-B Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 4 minutes ago, Mercruiser said: Som det er blitt poengtert tidligere. Pedalforvirring kan oppstå i et kort øyeblikk, altså ikke over lengre strekninger via flere kollisjoner som mange av tilfellene har dreiet seg om. Misforstått logikk blir ikke riktigere av at du gjentar den. Det er din logikk som er misforstått - pedalforvirring kan absolutt foregå over lengre tid. Hele årsaken er jo at sjåføren tror de trykker riktig pedal, derfor er det jo ingen grunn til å justere føttene. Igjen, dette er et veldokumentert fenomen, anbefaler at du leser litt om det. Søk gjerne på chatgpt etter linker til studier.
del_diablo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 10 minutes ago, Snowleopard said: Så kan man jo spørre seg om sannsynligheten for å klare å gå fra 0-100% uten noe gradert økning, og holde det i flere sekunder mens man ikke sitter i førersetet, og ikke slakker av noe når G-kreftene slenger en tilbake i setet man ikke satt skikkelig i... Spesielt tenker jeg på Sandvikas-ulykken der. Jeg vet bare med meg selv at jeg sliter med å bånne gassen helt selv når jeg ønsker rask akselerasjon. Er som noe holder meg litt igjen fra å nå de siste prosentene, og alltid har litt å gå på igjen. Du har vel ikke noe video? Hver gang jeg ser saken blir referert til, så blir jeg litt skeptisk vis man kun har øyenvitner
John-B Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 5 minutes ago, Mercruiser said: Har du i det hele tatt lest linkene som er postet i denne tråden. At Volvo måtte tilbakekalle 5000 biler for dette problemet, er velkjent og link om dette er postet på nytt over. Er ikke dette dokumentasjon på et reelt problem? Les hva jeg skriver: Quote Alle dokumenterte tilfeller av uønsket aksellerasjon (f.eks. tilbakekallinger), gjelder ikke biler som plutselig gir 100% gass - det gjelder biler som enten sakte triller fremover, eller at cruisekontroll-systemet øker hastigheten når den ikke skal. Aldri 100% gass helt ut av det blå, med gyldige pedaldata i loggen Selv om media har lurt dere til å tro det, gjelder ikke Volvo sin tilbakekalling en feil som forårsaket at bilene plutselig aksellerer 100%. Quote The car manufacturer has added that impacted vehicles have a built-in safety function that is activated when receiving faulty signals that reduces acceleration and ensures the vehicle is still controllable. Denne feilen vil også vært synlig i loggen, fordi data fra pedalsensorene ville ikke gitt gyldige data. Endret 1 time siden av John-B
Mercruiser Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden 3 minutes ago, John-B said: Det er din logikk som er misforstått - pedalforvirring kan absolutt foregå over lengre tid. Hele årsaken er jo at sjåføren tror de trykker riktig pedal, derfor er det jo ingen grunn til å justere føttene. Igjen, dette er et veldokumentert fenomen, anbefaler at du leser litt om det. Søk gjerne på chatgpt etter linker til studier. Vi snakker om over store avstander og via gjentatte kollisjoner. Med erfarne sjåfører. Gratulerer med status som bilprodusentenes nyttige idiot.
John-B Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 18 minutes ago, Snowleopard said: Spesielt tenker jeg på Sandvikas-ulykken der. Jeg vet bare med meg selv at jeg sliter med å bånne gassen helt selv når jeg ønsker rask akselerasjon. Er som noe holder meg litt igjen fra å nå de siste prosentene, og alltid har litt å gå på igjen. Jeg har hatt elbiler med 0-100 på 3,7 og 4,2 sekunder, og er dermed godt kjent med hvilke krefter som er i sving. Jeg vet derfor også at det er absolutt NULL problem å trampe gassen i bånn og holder den der. Det skulle jeg uten problem klart fra baksetet også om nødvendig. En gasspedal har nesten ingen mostand, og vandringen er ikke særlig lang.
John-B Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 7 minutes ago, Mercruiser said: Vi snakker om over store avstander og via gjentatte kollisjoner. Med erfarne sjåfører. Gratulerer med status som bilprodusentenes nyttige idiot. Det var vel lettere å kalle meg idiot, enn å faktisk lese noen studier og tilegne seg kunnskap om temaet. Endret 1 time siden av John-B
Snowleopard Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden del_diablo skrev (20 minutter siden): Du har vel ikke noe video? Hver gang jeg ser saken blir referert til, så blir jeg litt skeptisk vis man kun har øyenvitner Jeg sier ikke at det ikke kan være pedalforvirring, jeg sier bare at endel av bevisene som faktisk har fremkommet, gjør at man kan stille spørsmål om dette gjelder alle tilfellene. Video på den saken ved Sandvika Storsenter er lett tilgjengelig, bare å søke. Men dessverre ingen videoer tatt av bilen innvendig som faktisk kan bekrefte eller utelukke. John-B skrev (10 minutter siden): Jeg har hatt elbiler med 0-100 på 3,7 og 4,2 sekunder, og er dermed godt kjent med hvilke krefter som er i sving. Jeg vet derfor også at det er absolutt NULL problem å trampe gassen i bånn og holder den der. Det skulle jeg uten problem klart fra baksetet også om nødvendig. En gasspedal har nesten ingen mostand, og vandringen er ikke særlig lang. Det er ikke det at det ikke går å bånne gassen, men at dersom man ikke har kjørt aktivt, så skal det litt mentalt til å faktisk bånne den. Men jeg ville gjerne sett kurver på slike kontrollerte "bånninger". Går den rett fra o til 100 %, eller vil man se gradvis at den øker? Legg til at mange av disse sakene gjelder nok brukere som ikke anser fartslek som en spennende aktivitet, så jeg har som sagt litt vanskelig for å se at de da går fra 0 til 100% uten en gradvis økning (gjerne ujevnt), bare momentant hopp til 100%. Og så er det og det at folk sier dette skjer når de skal gå ut av bilen... Stor sannsynlighet for at de da ikke faktisk tråkker på pedalene i det hele tatt. Jeg har ikke fasit, og det har jeg aldri påstått heller, bare at det virker sannsynlig at noen av disse tilfellene ikke er så "clear case" som også jeg tenkte i starten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå