Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?

Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, kremt said:

Det er altså umulig å åpne døren fra utsiden i en nødsituasjon. Hvis du krasjer vil bilens batteri frakobles og ingenting har strøm. En nødåpner fra innsiden kan ikke brukes av bevisstløs fører men rute må knuses og deretter kan manuell nødåpner "kanskje" fungere. 

Det er vel bare høyvoltbatteriet som kobles fra? 12V bør vel bestå - trengs jo også til varselblink, automatisk nødrop. Rimelig sikkert at det gjelder også for låsene.

Og fra utsiden virker det slik at dørhåndtakene på men TM3 fungerer mekanisk, kanskje ikke med nedsenking av vindusrutene, men den er jo bare for slitasjereduksjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutes ago, kremt said:

Det er altså umulig å åpne døren fra utsiden i en nødsituasjon. Hvis du krasjer vil bilens batteri frakobles og ingenting har strøm. En nødåpner fra innsiden kan ikke brukes av bevisstløs fører men rute må knuses og deretter kan manuell nødåpner "kanskje" fungere. 

400V batterier kobles bort med en pyrosikring som smeller, men 12/16/48V batterier (avhengig av modell) forblir innkoblet såfremst det ikke blir ødelagt. Det er plassert under frontruten for å ikke bli knust av crumble zone.

Skrevet (endret)
Complexity skrev (20 minutter siden):
kremt skrev (33 minutter siden):

400V batterier kobles bort med en pyrosikring som smeller, men 12/16/48V batterier (avhengig av modell) forblir innkoblet såfremst det ikke blir ødelagt. Det er plassert under frontruten for å ikke bli knust av crumble zone.

Men hvordan er dette egentlig med nye ice-biler når disse er laget med låser som skal prøve å forhindre innbrudd, dersom bildørene er låst og vinduene er lukket og fremdeles låst pga elektriske vindusheiser?

Er med på at tradisjonelle, manuelle dørhåndtak er lettere å gripe tak i når de er gått i lås, men ellers må man jo knuse ruta får å få åpnet låsen fra innsiden?

Men, enig i at det settes fokus på dette slik at nødåpning manuelt blir lettere synlig og mer logisk plassert, uansett om dørhåndtakene er flush eller ei.

Mange av de ytre dørhåndtakene er vel uansett laget i plastikk nå til dags, så de går vel uansett fort i stykker om man røsker for hardt i de, vil jeg tro...

Endret av Snowleopard
la til "ytre dørhåndtakene" i siste avsnitt
Skrevet
29 minutes ago, Complexity said:

12/16/48V batterier (avhengig av modell) forblir innkoblet

Tydeligvis ikke på den tesla der 2 ble innestengt og døde, publikum prøvde å åpne men ingen strøm til å åpne de med. 

Skrevet
9 minutes ago, Snowleopard said:

Mange av de ytre dørhåndtakene er vel uansett laget i plastikk nå til dags, så de går vel uansett fort i stykker om man røsker for hardt i de, vil jeg tro...

Har vel vært laget i plastikk ganske lenge. Har knekt av dørhåndtaket på to 90talls ford'er med uhell 😅

Tesla Model 3 sine dørhåndtak er vel forøvrig av stål eller noe lignende.

Skrevet (endret)
7 minutes ago, kremt said:

Tydeligvis ikke på den tesla der 2 ble innestengt og døde, publikum prøvde å åpne men ingen strøm til å åpne de med. 

Vet ikke så mye detaljer om den saken der men var vel en person som kom seg ut av bilen? Via en knust rute da kansje?

Bilen tok vel fyr ganske momentant så elnettet kan ha blitt ødelagt med en gang og vil jeg tro. Tragiske greier men spørs om man ikke ville kunne opplevd lignende på en ICE bil med låste dører som nevnt over. 

Noen biler overstyrer vel låsen om man bruke håndtaket fra innsiden. Burde vel vært ett krav, men man er ikke hjulpen fra utsiden da uansett..

Endret av Complexity
Skrevet
1 hour ago, Svein M said:

Det virker som om alle Tesla modellene enten ikke har manuell døråpning til baksetet, eller har en skjult løsning. I tillegg har de vel innfelte dørhåndtak på utsiden. Så en bør vel ha noe til å knuse ruten.

Ja, ingen Tesla modeller har enkle manuelle døråpning for baksetet. Eg mistenke og at mange som treng ein mekanisk døråpning desperate forsøker å åpne med normal løsning.

Spør du meg burde alle biler hatt ein løysning kor samme håndtak burde gå til mekanisk løsning om elektrisk ikkje funket.

Skrevet
4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Spør du meg burde alle biler hatt ein løysning kor samme håndtak burde gå til mekanisk løsning om elektrisk ikkje funket.

Men da kan man jo ikke ha en knapp som dørhåndtak.. :p

Og man kan vel ikke bare ha digital lås da, men fysisk lås som sier kaklang. 

Er det BMW som har slik at mekanisk dårlås aktiverer om man drar 2-3 ganger i håndtaket? Det er ganske bra løsning i nødstilfeller, men sikkert dyrt å implementere.

Skrevet
2 minutes ago, Complexity said:

Men da kan man jo ikke ha en knapp som dørhåndtak.. :p

Og man kan vel ikke bare ha digital lås da, men fysisk lås som sier kaklang. 

Er det BMW som har slik at mekanisk dårlås aktiverer om man drar 2-3 ganger i håndtaket? Det er ganske bra løsning i nødstilfeller, men sikkert dyrt å implementere.

Syns knapp er ganske laber løsning som dørhåndtak. Syns helst det bør vera ein løsning som er elektrisk assistert, men som er fundamentalt mekanisk - og som ikkje treng ein fallback slikt sett fordi den elektriske komponenten berre assisterer.

Dette er noko som eg trur f.eks Tesla virkelig kunne inkludert, spesielt sida alle eg prater med forvirrer mekaniske håndtaket som rette dørhåndtaket deg eg høyre. 🤣

Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Dette er jeg helt enig med deg i. Man skal ikke være nødt til å lese i bruksanvisning eller leite etter noe så simpelt men likevel viktig.

Men kan være at man burde utstyre seg med "nødhammer til nøkkelknippet" eller ha en nødhammer liggende i egen bil, for å kunne hjelpe om man kommer til en ulykke. Men den på nøkkelknippet har man dog alltid med seg så lenge man har med nøkkelknippet.

2-i-1 nødhammer og sikkerhetsbeltekutter for bil - rød - Teknikkdeler.no

Skrevet (endret)
Complexity skrev (24 minutter siden):

Er det BMW som har slik at mekanisk dårlås aktiverer om man drar 2-3 ganger i håndtaket?

BMW har hatt slik i flere ti-år. Men det er ikke 3 ganger.
Første pull låser opp døren og andre pull åpner hos de som har aktuatur supportert mekanisk spak.

IX som har knapp har mekanisk åpner nedenfor.

IX-1-Screenshot 2025-09-29 161642.png

IX-2-Screenshot 2025-09-29 161642.png

Endret av Syar-2003
Skrevet
15 minutes ago, Syar-2003 said:

BMW har hatt slik i flere ti-år. Men det er ikke 3 ganger.
Første pull låser opp døren og andre pull åpner hos de som har aktuatur supportert mekanisk spak.

IX som har knapp har mekanisk åpner nedenfor.

IX-1-Screenshot 2025-09-29 161642.png

IX-2-Screenshot 2025-09-29 161642.png

Aha, så de med knapp har samme løsning som Tesla da med egen mekanisk åpner. Har BMW det på alle dørene?

Skrevet

På min Lexus kan jeg trykke knapp for å elektrisk åpne dør. Om jeg trekker i knappen drar den en mekanisme som åpner, antakelig uten bruk av strøm. Så løsningene finnes vel.

Skrevet
40 minutes ago, Snowleopard said:

Dette er jeg helt enig med deg i. Man skal ikke være nødt til å lese i bruksanvisning eller leite etter noe så simpelt men likevel viktig.

Men kan være at man burde utstyre seg med "nødhammer til nøkkelknippet" eller ha en nødhammer liggende i egen bil, for å kunne hjelpe om man kommer til en ulykke. Men den på nøkkelknippet har man dog alltid med seg så lenge man har med nøkkelknippet.

2-i-1 nødhammer og sikkerhetsbeltekutter for bil - rød - Teknikkdeler.no

Begynner å bli en del år siden jeg gikk rundt med fysisk nøkkel. Er kun apper, koder å kort nå om dagen.

Men å ha en slik i bilen er nok lurt bare man husker hvor man har lagt den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...