Mercruiser Skrevet 30. september Forfatter Skrevet 30. september 6 minutes ago, John-B said: . De som påstår at bilen aksellerer av seg selv, har aldri klart å produsere noen tekniske beviser som underbygger påstandene. Det er kun påstander, som "sjåfør kan ikke ha trykket feil" eller "en kan ikke stole på data", ingen konkrete fakta. Har du i det hele tatt lest linkene som er postet i denne tråden. At Volvo måtte tilbakekalle 5000 biler for dette problemet, er velkjent og link om dette er postet på nytt over. Er ikke dette dokumentasjon på et reelt problem? Her er enda en link - 38000 Nissan Leaf bare i Norge, ble tilbakekalt for det samme problemet: https://www.elbil24.no/nyheter/kan-gi-gass-av-seg-selv/80343353 Dette er en åpenbar erkjennelse av et kjent problem - som selvsagt kan være årsaken til mange av de tusenvis av tilfeller rapportert verden over. Likevel hevder folk som deg at det "ikke finnes dokumentasjon"?? 1
John-B Skrevet 30. september Skrevet 30. september 4 minutes ago, Mercruiser said: Som det er blitt poengtert tidligere. Pedalforvirring kan oppstå i et kort øyeblikk, altså ikke over lengre strekninger via flere kollisjoner som mange av tilfellene har dreiet seg om. Misforstått logikk blir ikke riktigere av at du gjentar den. Det er din logikk som er misforstått - pedalforvirring kan absolutt foregå over lengre tid. Hele årsaken er jo at sjåføren tror de trykker riktig pedal, derfor er det jo ingen grunn til å justere føttene. Igjen, dette er et veldokumentert fenomen, anbefaler at du leser litt om det. Søk gjerne på chatgpt etter linker til studier.
del_diablo Skrevet 30. september Skrevet 30. september 10 minutes ago, Snowleopard said: Så kan man jo spørre seg om sannsynligheten for å klare å gå fra 0-100% uten noe gradert økning, og holde det i flere sekunder mens man ikke sitter i førersetet, og ikke slakker av noe når G-kreftene slenger en tilbake i setet man ikke satt skikkelig i... Spesielt tenker jeg på Sandvikas-ulykken der. Jeg vet bare med meg selv at jeg sliter med å bånne gassen helt selv når jeg ønsker rask akselerasjon. Er som noe holder meg litt igjen fra å nå de siste prosentene, og alltid har litt å gå på igjen. Du har vel ikke noe video? Hver gang jeg ser saken blir referert til, så blir jeg litt skeptisk vis man kun har øyenvitner
John-B Skrevet 30. september Skrevet 30. september (endret) 5 minutes ago, Mercruiser said: Har du i det hele tatt lest linkene som er postet i denne tråden. At Volvo måtte tilbakekalle 5000 biler for dette problemet, er velkjent og link om dette er postet på nytt over. Er ikke dette dokumentasjon på et reelt problem? Les hva jeg skriver: Quote Alle dokumenterte tilfeller av uønsket aksellerasjon (f.eks. tilbakekallinger), gjelder ikke biler som plutselig gir 100% gass - det gjelder biler som enten sakte triller fremover, eller at cruisekontroll-systemet øker hastigheten når den ikke skal. Aldri 100% gass helt ut av det blå, med gyldige pedaldata i loggen Selv om media har lurt dere til å tro det, gjelder ikke Volvo sin tilbakekalling en feil som forårsaket at bilene plutselig aksellerer 100%. Quote The car manufacturer has added that impacted vehicles have a built-in safety function that is activated when receiving faulty signals that reduces acceleration and ensures the vehicle is still controllable. Denne feilen vil også vært synlig i loggen, fordi data fra pedalsensorene ville ikke gitt gyldige data. Endret 30. september av John-B
Mercruiser Skrevet 30. september Forfatter Skrevet 30. september 3 minutes ago, John-B said: Det er din logikk som er misforstått - pedalforvirring kan absolutt foregå over lengre tid. Hele årsaken er jo at sjåføren tror de trykker riktig pedal, derfor er det jo ingen grunn til å justere føttene. Igjen, dette er et veldokumentert fenomen, anbefaler at du leser litt om det. Søk gjerne på chatgpt etter linker til studier. Vi snakker om over store avstander og via gjentatte kollisjoner. Med erfarne sjåfører. Gratulerer med status som bilprodusentenes nyttige idiot. 1
John-B Skrevet 30. september Skrevet 30. september 18 minutes ago, Snowleopard said: Spesielt tenker jeg på Sandvikas-ulykken der. Jeg vet bare med meg selv at jeg sliter med å bånne gassen helt selv når jeg ønsker rask akselerasjon. Er som noe holder meg litt igjen fra å nå de siste prosentene, og alltid har litt å gå på igjen. Jeg har hatt elbiler med 0-100 på 3,7 og 4,2 sekunder, og er dermed godt kjent med hvilke krefter som er i sving. Jeg vet derfor også at det er absolutt NULL problem å trampe gassen i bånn og holder den der. Det skulle jeg uten problem klart fra baksetet også om nødvendig. En gasspedal har nesten ingen mostand, og vandringen er ikke særlig lang.
John-B Skrevet 30. september Skrevet 30. september (endret) 7 minutes ago, Mercruiser said: Vi snakker om over store avstander og via gjentatte kollisjoner. Med erfarne sjåfører. Gratulerer med status som bilprodusentenes nyttige idiot. Det var vel lettere å kalle meg idiot, enn å faktisk lese noen studier og tilegne seg kunnskap om temaet. Endret 30. september av John-B
Snowleopard Skrevet 30. september Skrevet 30. september del_diablo skrev (20 minutter siden): Du har vel ikke noe video? Hver gang jeg ser saken blir referert til, så blir jeg litt skeptisk vis man kun har øyenvitner Jeg sier ikke at det ikke kan være pedalforvirring, jeg sier bare at endel av bevisene som faktisk har fremkommet, gjør at man kan stille spørsmål om dette gjelder alle tilfellene. Video på den saken ved Sandvika Storsenter er lett tilgjengelig, bare å søke. Men dessverre ingen videoer tatt av bilen innvendig som faktisk kan bekrefte eller utelukke. John-B skrev (10 minutter siden): Jeg har hatt elbiler med 0-100 på 3,7 og 4,2 sekunder, og er dermed godt kjent med hvilke krefter som er i sving. Jeg vet derfor også at det er absolutt NULL problem å trampe gassen i bånn og holder den der. Det skulle jeg uten problem klart fra baksetet også om nødvendig. En gasspedal har nesten ingen mostand, og vandringen er ikke særlig lang. Det er ikke det at det ikke går å bånne gassen, men at dersom man ikke har kjørt aktivt, så skal det litt mentalt til å faktisk bånne den. Men jeg ville gjerne sett kurver på slike kontrollerte "bånninger". Går den rett fra o til 100 %, eller vil man se gradvis at den øker? Legg til at mange av disse sakene gjelder nok brukere som ikke anser fartslek som en spennende aktivitet, så jeg har som sagt litt vanskelig for å se at de da går fra 0 til 100% uten en gradvis økning (gjerne ujevnt), bare momentant hopp til 100%. Og så er det og det at folk sier dette skjer når de skal gå ut av bilen... Stor sannsynlighet for at de da ikke faktisk tråkker på pedalene i det hele tatt. Jeg har ikke fasit, og det har jeg aldri påstått heller, bare at det virker sannsynlig at noen av disse tilfellene ikke er så "clear case" som også jeg tenkte i starten... 1
del_diablo Skrevet 30. september Skrevet 30. september 40 minutes ago, Snowleopard said: Større påstander krever til syvende og sist større bevis. Vis man kun har video av at bilen går utenfor rampen, og ingen video som viser kabinen, samt at NAF ikke har klart å reprodusere noen form for uventet akkselerasjon ved klatring innvending... så kreves det mye større bevismenge enn å prøve å underholde argumentet. Jeg forstår ikke hvorfor du eller andre prøver å utføre den større bjørnetjenesten.
Snowleopard Skrevet 30. september Skrevet 30. september del_diablo skrev (3 minutter siden): Større påstander krever til syvende og sist større bevis. Vis man kun har video av at bilen går utenfor rampen, og ingen video som viser kabinen, samt at NAF ikke har klart å reprodusere noen form for uventet akkselerasjon ved klatring innvending... så kreves det mye større bevismenge enn å prøve å underholde argumentet. Jeg forstår ikke hvorfor du eller andre prøver å utføre den større bjørnetjenesten. Kanskje den største bjørnetjenesten er å tro på Volvo, når de bare avfeier det som pedalforvirring, og til og med svarer falskt om bilen har vektsensorer som registrerer at det sitter noen i setet. Hvorfor akselererer bilen om det ikke er noen i forsetet, og de ikke kan forklare hvorfor bilen ikke hindrer akselerasjon uten noen i setet, eller kommer med plausibel forklaring på hvordan man kan presse gassen i bånn under sånne omstendigheter? Det er lettere for dem å avfeie dette når det faller til produsentens fordel, enn å prøve å fortelle hvordan det likevel er mulig at bilen akselererer når det ikke er noen i setet. Som sagt, det er noen logiske brister her, og svarene fra Volvo og forsåvidt fra Statens Vegvesen, med manglende undersøkelser, ikke svarer ut slike problemstillinger. Legg til at Volvo allerede har hatt tilbakekalt bl.a. denne bilen for problem med uventet akselerasjon, dog uten å finne feil. Men likevel har ekspertisen til NAF (fyren fra SINTEF) funnet ut at bilen har åpninger der fuktighet kan trenge inn på ene siden (fikset/reparert på andre siden). En annen sak er at bilen har ikke blitt oppbevart tørt til tross for at det var meldt at flere undersøkelser ville bli utført. Det er jo heller ikke bra av Volvo...
Drunkenvalley Skrevet 30. september Skrevet 30. september Når me snakker om moglegheit for alvorlig sikkerhetsfeil virker det som om bevisbyrden for å undersøke burde vera mindre, ikkje meir...
sverreb Skrevet 30. september Skrevet 30. september 2 hours ago, Snowleopard said: Så kan man jo spørre seg om sannsynligheten for å klare å gå fra 0-100% uten noe gradert økning, og holde det i flere sekunder mens man ikke sitter i førersetet, og ikke slakker av noe når G-kreftene slenger en tilbake i setet man ikke satt skikkelig i... Hvis loggefrekvenseen er lavere enn 3-4Hz er det ikke spesiellt rart om en logg sier 0 og den neste sier 100% Du klarer fint å trykke pedalen helt inn på mindre enn 1/4s. 2 hours ago, Mercruiser said: Volvo har som kjent erkjent feil med ufrivillig akselerasjon på sin XC40 ved å tilbakekalle 5000 av disse bilene tidligere. De har erkjent et problem med potensiell korrosjon på gasspedalsensoren, som kan i verste fall gi feil avlesing, og i veldig teoretiske tilfeller også gi feil indikasjon til styresystemet. Men denne muligheten beror på at også den andre sensoren viser samme feil. Noe som er så lite sannsynlig at vi kan se bort i fra det, men produsenten kan fortsatt måtte liste opp selv de mest usannsynlige konsekvenser (under forutsetningen at Volvo følger normale prinsipper og har redundans i gasspedalsensoren)
del_diablo Skrevet 30. september Skrevet 30. september 1 hour ago, Snowleopard said: Som sagt.. post video eller bilder Ellers så faller argumentet om fantomgassing uten sjåfør i sete på sin egen urimelighet, spesielt siden NAF ikke klarte replisere det.
Snowleopard Skrevet 30. september Skrevet 30. september del_diablo skrev (20 minutter siden): Som sagt.. post video eller bilder Ellers så faller argumentet om fantomgassing uten sjåfør i sete på sin egen urimelighet, spesielt siden NAF ikke klarte replisere det. Er ikke min jobb å motbevise eller bevise noe som helst her, spesielt siden jeg ikke har kommet med noen påstander. Det er Volvo bl.a. som skal sørge for å fortjene tilliten, og opprettholde den, til dems produkter og sikkerheten, som nå må på banen og vise at de faktisk og fremdeles er verdt den tilliten. Når de som sagt feilinformerer om sensorer, så gjør de altså det motsatte. Det er enkelt for meg og andre å holde oss unna Volvo, og ev. andre merker som viser tilsvarende problemer. Det finnes nok av alternative merker og modeller å velge mellom. 1
Jalla21 Skrevet 30. september Skrevet 30. september Mercruiser skrev (4 timer siden): Vi snakker om over store avstander og via gjentatte kollisjoner. Med erfarne sjåfører. Gratulerer med status som bilprodusentenes nyttige idiot. Den siste setningen kunne du gjerne unnvært å skrive.
AL123 Skrevet 30. september Skrevet 30. september Mercruiser skrev (5 timer siden): Volvo har som kjent erkjent feil med ufrivillig akselerasjon på sin XC40 ved å tilbakekalle 5000 av disse bilene tidligere. Nedenfor er et utdrag av hendelser med denne biltypen alene. I tillegg vet vi at eksempelvis Tesla, Audi og Jaguar har hatt en rekke tilfeller. Det er mange som har hatt en rekke slike tilfeller, inkludert Opel Rekord 1966, Mercedes 190E, Toyota Carina 1977 etc. Disse hendelsene har vært helt vanlige i alle år. Forskjellen er at takket være pressens manglende tekniske forståelse har man i dag noe å skylde på. Tror ikke mange ville stått frem i en avis med overskriften "Jeg tok feil av pedalene og knuste den nye bilen min jeg, gitt". Da er det lettere å skylde på noen mystiske datamaskiner, som kanskje ikke er så mystiske for alle. Når det gjelder Volvos innkallingsaksjon, så er det noen små problem med den. For det første er det ganske usannsynlig at den feilen i det hele tatt kan oppstå. For det andre er det helt vanvittig usannsynlig at feilen vil forårsake akselerasjon. Det er pr nå ingen kjente tilfeller der feilen har fremkommet med de følgene. For det tredje kan ikke den feilen forklare hverken Sandvikaulykken eller de fleste andre hendelsene pressen har skrevet om. Hvilket må betyr at bilen har enda flere feil som kan forårsake uønsket akselerasjon. Litt av problemet med diskusjonen her er at de som står på hardest ofte mangler teknisk innsikt til å skjønne nyansene i saken, og diskusjonen blir derfor veldig tabloid og unyansert. De samme personene lider også av et visst conformation bias, og viser liten interesse for fakta som taler i mot deres argumenter. For all del, det har skjedd merkelige feil på elektronikk før, så man skal alltid holde mulighetene åpne, men man må klare å skille snørr og bart.
AL123 Skrevet 30. september Skrevet 30. september Snowleopard skrev (2 timer siden): Det er enkelt for meg og andre å holde oss unna Volvo, og ev. andre merker som viser tilsvarende problemer. Det finnes nok av alternative merker og modeller å velge mellom. Gjør det det? Har du eksempler på elbiler der dette aldri har skjedd?
del_diablo Skrevet 30. september Skrevet 30. september 3 hours ago, Snowleopard said: Som du sier "Hvorfor akselererer bilen om det ikke er noen i forsetet, og de ikke kan forklare hvorfor bilen ikke hindrer akselerasjon uten noen i setet, eller kommer med plausibel forklaring på hvordan man kan presse gassen i bånn under sånne omstendigheter?" Jeg tror ikke på deg, vis du ikke argumenter din sak. Jeg tror at vis du klrarer 0-100 på 4 sekunder, så tar det ikke så mye mer enn litt under 60m. Og det blir bare 3-4 parkeringsrader til nærmeste vegg/gjerde/butikk. Parkeringshus kan fort bare være 30x25m innvending... Så får at du kan pårope deg "Hvorfor akselererer bilen om det ikke er noen i forsetet, og de ikke kan forklare hvorfor bilen ikke hindrer akselerasjon uten noen i setet, eller kommer med plausibel forklaring på hvordan man kan presse gassen i bånn under sånne omstendigheter?" Så må du først klare å bevise at førersetet var tomt. Derfor ber jeg om bilder eller video, fordi det er ingen garanti de finnes eller er lett tilgjengelig på internettet. Du kan fort finne ut at det kan feks handle om vitneforklaring, eller fovirring over hvorfor sjåføren ble hivd rundt uten belte...... Vi kan starte med at NRK artikkelen linket i post 1 hverken har bilde eller video av henndelsen.
Snowleopard Skrevet 30. september Skrevet 30. september del_diablo skrev (31 minutter siden): Som du sier "Hvorfor akselererer bilen om det ikke er noen i forsetet, og de ikke kan forklare hvorfor bilen ikke hindrer akselerasjon uten noen i setet, eller kommer med plausibel forklaring på hvordan man kan presse gassen i bånn under sånne omstendigheter?" Jeg tror ikke på deg, vis du ikke argumenter din sak. Jeg tror at vis du klrarer 0-100 på 4 sekunder, så tar det ikke så mye mer enn litt under 60m. Og det blir bare 3-4 parkeringsrader til nærmeste vegg/gjerde/butikk. Parkeringshus kan fort bare være 30x25m innvending... Så får at du kan pårope deg "Hvorfor akselererer bilen om det ikke er noen i forsetet, og de ikke kan forklare hvorfor bilen ikke hindrer akselerasjon uten noen i setet, eller kommer med plausibel forklaring på hvordan man kan presse gassen i bånn under sånne omstendigheter?" Så må du først klare å bevise at førersetet var tomt. Derfor ber jeg om bilder eller video, fordi det er ingen garanti de finnes eller er lett tilgjengelig på internettet. Du kan fort finne ut at det kan feks handle om vitneforklaring, eller fovirring over hvorfor sjåføren ble hivd rundt uten belte...... Vi kan starte med at NRK artikkelen linket i post 1 hverken har bilde eller video av henndelsen. Jeg henviser til hva Sintef forteller, og stiller spørsmål. Altså kommer ikke jeg med påstander som jeg må bevise. Nytter ikke at du fortsetter å "kreve bevis", når du ikke klarer å fatte forskjellen på å stille spørsmål og å henvise til fagfolk sine vurderinger, som motsetning til å komme med bastante påstander. Les heller artiklene hos NAF som er henvist til, så kan du stille spørsmål om bevisene fra de som faktisk har gjort undersøkelsene og så fremmet påstandene ut fra disse. Om du ikke liker at andre stiller kritiske spørsmål, så si heller det, fremfor å kreve "bevis" på spørsmål som stilles. Du vinner ikke frem med saken når du holder på slikt.
del_diablo Skrevet 30. september Skrevet 30. september 1 minute ago, Snowleopard said: Om du ikke liker at andre stiller kritiske spørsmål, så si heller det, fremfor å kreve "bevis" på spørsmål som stilles. Du vinner ikke frem med saken når du holder på slikt. Godt at du tror at du stiller kritiske spørsmål ved å trenere og unnvike, men sånn fungerer det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå