Gå til innhold

Sony WH-1000XM5 skuffer litt....?

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg Sony WH-1000XM5 her om dagen etter at den har fått flotte omtaler i alle tester. Spesielt hos tek.no. Det som funker utrolig bra er støykanselleringen. Helt super. Lydkvaliteten når man hører musikk når man ikke spiller høyt er veldig bra. Men når man guffer opp litt så forsvinner bassen gradvis og alt blir bare en grøt synes jeg. 

Jeg har justert equalizer i Sony appen og i Spotify er eq slått av. Jeg hører musikk i beste kvalitet fra Spotify. 

Det er akkurat som om hodetelefonene ikke klarer å gi noe særlig bass når man spiller høyt. Jeg må si det var litt skuffende med hodetelefoner til nesten 4.000 kroner. 

Er det noe jeg har oversett i innstillingene her? Krever jeg for mye av hodetelefonene? 

Meget skuffende når favorittlåten kommer og lyden er perfekt med skikkelig trøkk og når man skrur opp så flater alt ut og blir bare en kjip opplevelse.... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde MX5 et halvår, og opplevde ikke problemer med dynamikk eller headroom i bassen. Det kan jo muligens ha med å gjøre at jeg ikke lyttet til like høyt volum som deg, men hvis ikke det er det kan det virke som det er noe med innstillinger eller et problem med dine muligens.

Jeg syns også de skuffet litt, (endte tilbake på nyeste Bose QC i stede), men på andre områder, som byggekvalitet/knirkete plast, vind og slaglyder når man går tur med dem, dårligere støyfjerning på lavfrekvent støy, touchpanelet var irriterende å bruke kontra vanlige knapper, osv.

Edit: ser du fant ut av det mens jeg skrev innlegget mitt.

Endret av Elgen-Hansi
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde MX5 et halvår, og opplevde ikke problemer med dynamikk eller headroom i bassen. Det kan jo muligens ha med å gjøre at jeg ikke lyttet til like høyt volum som deg, men hvis ikke det er det kan det virke som det er noe med innstillinger eller et problem med dine muligens.

Jeg syns også de skuffet litt, og endte tilbake på nyeste Bose QC i stede. Men jeg syns de skuffet på andre områder, som byggekvalitet/knirkete plast, vind og slaglyder når man går tur med dem, dårligere støyfjerning på lavfrekvent støy, touchpanelet var irriterende å bruke kontra vanlige knapper, osv.

Som nevnt over så fikset jeg problemet med å slå av eq i Sony appen. Den appen endret lydbildet etter eget godtbefinnende og ødela hele greia. Bruker nå eq i Spotify og det fikset problemet. Nå kan jeg guffe opp og få skikkelig trøkk :) 

Merker også at lyden er noe bedre når jeg spiller fra iPhone 15 Pro Max kontra en 3 år gammel iPad Pro. 

Skrevet
Bjerknez skrev (14 minutter siden):

Merker også at lyden er noe bedre når jeg spiller fra iPhone 15 Pro Max kontra en 3 år gammel iPad Pro.

Er ikke det rart, forutsatt at du benytter samme codec fra begge?

Skrevet
frohmage skrev (54 minutter siden):

Er ikke det rart, forutsatt at du benytter samme codec fra begge?

Jo, det er det sikkert... men jeg hører det jeg hører... hvilken codec jeg bruker eller ikke vet jeg ikke noe om, men lyden er på en måte kraftigere fra iPhone. Eller for å si det enkelt, jeg kan spille høyere med iPhone. 

Skrevet
13 hours ago, Bjerknez said:

Jo, det er det sikkert... men jeg hører det jeg hører... hvilken codec jeg bruker eller ikke vet jeg ikke noe om, men lyden er på en måte kraftigere fra iPhone. Eller for å si det enkelt, jeg kan spille høyere med iPhone. 

Det er faktisk stor forskjell på hvor godt forskjellige telefoner encoder. Dette gjøres i nær sanntid, og er dermed mer krevende enn "vanlig" encoding. Nyere iPhone encoder faktisk AAC i bedre kvalitet enn enkelte andre telefoner gjør med aptX og LDAC med langt høyere bitrate. Likefult ser enkelte "hifi-folk" på AAC som dårlig og aptX som automatisk bedre.

Grundig teknisk dokumentert her:

http://archimago.blogspot.com/2023/08/part-ii-comparison-of-bluetooth.html?m=1

• 5 måneder senere...
Skrevet

Byggkvalitet er mye bedre på gamle 1000x3

Den nye 5 har ikke engang trinnvis hodebøyle, og komfort var bedre på gamle.

Lyden og NC er derimot topp, jeg har justert Diskant litt opp i appen, jeg synes Sony alltid har for mye bass ut av boksen, det gjelder alt av Sony.

• 3 måneder senere...
Skrevet
Gouldfan skrev (På 2.3.2025 den 22.31):

Byggkvalitet er mye bedre på gamle 1000x3

Den nye 5 har ikke engang trinnvis hodebøyle, og komfort var bedre på gamle.

Lyden og NC er derimot topp, jeg har justert Diskant litt opp i appen, jeg synes Sony alltid har for mye bass ut av boksen, det gjelder alt av Sony.

Har nå WH-1000XM6 på prøve. Tenkte å bytte fra proppene WI-1000X, som jeg har vært døds-fornøyd med.

Men må innrømme, disse XM6 er enda bedre. Beholder de mest sannsynlig. Du har forøvrig lagt merke til det samme som meg, hvilket behov Sony har for EQ. Bass too much.. Drar ned alt fra fra 1.5db til over 8db i nedre register. Og diskant litt opp fra 8k av.

Jeg benytter ROON og skjønner ikke hvorfor headsetet låter bedre med Mac enn med iPhone. Min iPhone har jo i tillegg en bedre bluetooth. Forskjellen er at jeg benytter ROON sin egen EQ når jeg spiller fra Mac. Med iPhone benyttes Sony appen. Og nå har den til og med fått 10 bånds EQ.

Skrevet
Sovna skrev (6 timer siden):

Har nå WH-1000XM6 på prøve. Tenkte å bytte fra proppene WI-1000X, som jeg har vært døds-fornøyd med.

Men må innrømme, disse XM6 er enda bedre. Beholder de mest sannsynlig. Du har forøvrig lagt merke til det samme som meg, hvilket behov Sony har for EQ. Bass too much.. Drar ned alt fra fra 1.5db til over 8db i nedre register. Og diskant litt opp fra 8k av.

Jeg benytter ROON og skjønner ikke hvorfor headsetet låter bedre med Mac enn med iPhone. Min iPhone har jo i tillegg en bedre bluetooth. Forskjellen er at jeg benytter ROON sin egen EQ når jeg spiller fra Mac. Med iPhone benyttes Sony appen. Og nå har den til og med fått 10 bånds EQ.

iPhone har jo ikke LDac iforhold til Android og Sony mobiler som oppfant det, da som er litt synd.

Jeg synes komforten på 5 er kjempebra etter jeg ble vant, men 3 serien hadde litt bedre materialer, men var samtidig ikke like smidig. Jeg foretrekker å ha trinnvis bøyle da/for hukommelsen, og sammenleggbar slik som 6 serien igjen er nå.

Skrevet
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

iPhone har jo ikke LDac iforhold til Android og Sony mobiler som oppfant det, da som er litt synd.

Jeg synes komforten på 5 er kjempebra etter jeg ble vant, men 3 serien hadde litt bedre materialer, men var samtidig ikke like smidig. Jeg foretrekker å ha trinnvis bøyle da/for hukommelsen, og sammenleggbar slik som 6 serien igjen er nå.

Javel. Og det har altså min gamle Mac pro fra 2015?

Det verste med iPhone er at volumet heller ikke er all verden. Noen innspillinger har jo ekstremt lav output. 

På Mac pro benytter jeg Roon sammen med et program og dens volum fra produsenten SoundSource. Volumet der blir livsfarlig hvis man ikke følger med i timen😅.

Skjønner ikke hvis en Ldac, som du sier, også skal kunne utgjøre denne ekstreme forskjellen med volumet..

Skrevet (endret)
Sovna skrev (6 minutter siden):

Javel. Og det har altså min gamle Mac pro fra 2015?

Det verste med iPhone er at volumet heller ikke er all verden. Noen innspillinger har jo ekstremt lav output. 

På Mac pro benytter jeg Roon sammen med et program og dens volum fra produsenten SoundSource. Volumet der blir livsfarlig hvis man ikke følger med i timen😅.

Skjønner ikke hvis en Ldac, som du sier, også skal kunne utgjøre denne ekstreme forskjellen med volumet..

Nei ikke volumet, sjekk i appen om du har noe feil. 

Anbefaler iallefall at du laster ned Sony appen til iPhone og kjører igjennom installasjonen.

Det kan være noe så simpelt som at hodetelefoner eller mobil ikke er oppdatert, og det gjøres med Sony appen er jeg ganske sikker på.

(Om du ikke har gjort det).

Kona har iPhone og en rimeligere Sony tror 900 serie og hun har kjempegod lyd.

Endret av Gouldfan
Skrevet
Gouldfan skrev (46 minutter siden):

Nei ikke volumet, sjekk i appen om du har noe feil. 

Anbefaler iallefall at du laster ned Sony appen til iPhone og kjører igjennom installasjonen.

Det kan være noe så simpelt som at hodetelefoner eller mobil ikke er oppdatert, og det gjøres med Sony appen er jeg ganske sikker på.

(Om du ikke har gjort det).

Kona har iPhone og en rimeligere Sony tror 900 serie og hun har kjempegod lyd.

Det er noe som heter ROON ARC som er beregnet for mobilen. Låter dårligere enn rett via Tidal. Bruker du ROONS egen EQ så går output enda mer ned. Jeg har gått igjennom alt av konfigurasjon, ikke mer å hente. Men rett i Tida låter det klart bedre, og jeg bruker Sony sin egen EQ, funker kjempebra.

Men likevel. Det låter himla mye bedre via min Mac pro 2015. Den har vel også en langt eldre bluetooth teknologi. Jeg finner ingen logikk i hvorfor det blir slik. Imidlertid buker jeg da ROONs egen parametrisk EQ, den gjør underverker, og der mister den ikke output i det hele tatt.

Men det må vel også finnes andre forklaringer til hvorfor det låter bedre på min Mac fra 2015?

Skrevet
Sovna skrev (53 minutter siden):

Det er noe som heter ROON ARC som er beregnet for mobilen. Låter dårligere enn rett via Tidal. Bruker du ROONS egen EQ så går output enda mer ned. Jeg har gått igjennom alt av konfigurasjon, ikke mer å hente. Men rett i Tida låter det klart bedre, og jeg bruker Sony sin egen EQ, funker kjempebra.

Men likevel. Det låter himla mye bedre via min Mac pro 2015. Den har vel også en langt eldre bluetooth teknologi. Jeg finner ingen logikk i hvorfor det blir slik. Imidlertid buker jeg da ROONs egen parametrisk EQ, den gjør underverker, og der mister den ikke output i det hele tatt.

Men det må vel også finnes andre forklaringer til hvorfor det låter bedre på min Mac fra 2015?

Hmm forskjellige hodetelefoner, men jeg synes Tidal er mye bedre lyd på Sennheiser IE200 og andre kablede med Dac enn Usb audio Pro som kostet en slant og ble anbefalt til Audioquest dragonfly.

Skrevet
Gouldfan skrev (42 minutter siden):

Hmm forskjellige hodetelefoner, men jeg synes Tidal er mye bedre lyd på Sennheiser IE200 og andre kablede med Dac enn Usb audio Pro som kostet en slant og ble anbefalt til Audioquest dragonfly.

Jeg kommer til å sitte hjemme med trådløs XM6, ikke ut på tur. Så hvorfor det det låter så forbasket mye bedre på Mac enn via iPhone får jeg bare glede meg over..  selv om ikke skjønner hvorfor.😅

Skrevet
Sovna skrev (5 minutter siden):

Jeg kommer til å sitte hjemme med trådløs XM6, ikke ut på tur. Så hvorfor det det låter så forbasket mye bedre på Mac enn via iPhone får jeg bare glede meg over..  selv om ikke skjønner hvorfor.😅

Bedre blåtann teknologi på Mac kanskje? Hvilken iPhone modell har du?

Skrevet
On 9/23/2024 at 6:47 AM, Sjørøver said:

Er utrolig skuffet over mitt også. Oppleves som en nedgradering fra xm2, det er veldig merkelig. 

Det var xm3 som var toppen, spesielt en stund etter xm4 kom og prisen lå på 1000kr. Angrer på at jeg ikke kjøpte to sånn at jeg jadde hatt en i reserve i tilfelle den jeg bruker går i stykker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...