Gå til innhold

el-bil merke

stamkunde

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, stamkunde said:

hva betaler norske bileiere for å kjøpe ny bil i toll og mva. ved kjøp av elektrisk bil?

Mva betaler du kun beløp over 500.000,- kr på elbiler.

Det går mot ekstra toll mot kinesiske bilen innen EU markedet, noe som vil gi høyere delkostnad i ettertid. Regjeringen har nå sagt at de ikke skal implementere lik økning i toll for kinesiske bilen, men denne regjeringen har ikke akkurat rykte om å fortelle sannheten og holde seg til det de lover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 hours ago, onkel_jon said:

Husk at det og finnes europeiske biler som går under Kina fordi de lages der, Volvo ex30, polestar, bmw ix3, model 3 , cupra tavascan er noen, mg er kinesisk og

Volvo blir ikke bare laget der, Volvo er et kinesiskt merke. I hvertfall i betydningen at det er eid av et kinesiskt firma/konsern!

https://www.fool.com/investing/how-to-invest/stocks/who-owns-volvo/

Endret av Gjest MKII
Skrevet
1 hour ago, Gjest MKII said:

Volvo blir ikke bare laget der, Volvo er et kinesiskt merke. I hvertfall i betydningen at det er eid av et kinesiskt firma/konsern!

https://www.fool.com/investing/how-to-invest/stocks/who-owns-volvo/

Jepp men finnes fortsatt folk som nekter å tro at Volvo annet enn svensk siden de har kontorer og fabrikk i Sverige men hjelper lite når pengene ender oppi lomene til kinesere.

Skrevet
7 hours ago, onkel_jon said:

Husk at det og finnes europeiske biler som går under Kina fordi de lages der, Volvo ex30, polestar, bmw ix3, model 3 , cupra tavascan er noen, mg er kinesisk og

29 minutes ago, onkel_jon said:

Jepp men finnes fortsatt folk som nekter å tro at Volvo annet enn svensk siden de har kontorer og fabrikk i Sverige men hjelper lite når pengene ender oppi lomene til kinesere.

Ja, og det hjelper heller ikke da at det "finnes fortsatt folk" som omtaler Volvo som "europeiske biler som går under Kina fordi de lages der", når de i realiteten er kinesiske...

Det samme gjelder jo da forresten Polestar som igjen er eid av Volvo...

Skrevet

leser det finnes en kangoo express, og den har dieselvarmer. Hvor stor tank, og benyttes den kun til å varme bilen før den starter?

er egentlig kangoo da full elektrisk bil?

visste ikke at det fantes, men må spørre her. 

Skrevet (endret)

Hongqi og Xpeng er de bilene jeg ville vurdert. Men så og si alle Kina bilene har problemer med dårlig linekeeping, bremsing i svinger osv. ACCen er tilnærmet ubrukelig. XPeng M03 virker også interessant og skal være en real Tesla killer. Ennå mer så enn Xpeng G6.

I tillegg inkludert MG så mangler mange av de gjenstående batteriprosent i selve bilen. De har kun "gjettometer" og ett grafisk batteri med streker på. Man må koble bilen til en lader for å se batteriprosent.

Jeg har kjørt etter batteriprosent i nå 11 år.

Endret av Theo343
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg tenkte opprinnelig å lage en ny tråd hvor jeg spør etter folk sine tanker om det å kjøpe kinesisk elbil, men det ser ut som jeg heller kan bruke denne tråden.

Jeg ser at Kina har blitt store på elbiler. Bra design, og de ser ut til å være gode alternativer til europeiske, amerikanske, koreanske og japanske elbiler. Men det er en ting som gjør at jeg personlig vil holde litt avstand fra kinesiske elbiler; politikken og data-sikkerheten.

Kina er som sagt ikke et demokratisk land, så hva skjer hvis det blir handelskrig mellom Kina og Europa pga potensielle geopolitiske konflikter? Kan en eier av en ny og dyr kinesisk elbil risikere at det ikke lenger er deler å få tak i ved verksted-opphold til denne elbilen, fordi det er kun fabrikker i Kina som lager disse delene, og pga en handelskrig så er disse delene ikke lenger å få tak i?

Nå har det sett ampert ut mellom Kina og Taiwan lenge, så hvis Kina forsøker å gå inn i Taiwan, så spørs det om dette scenariet ikke er helt en utenkelig om dette skulle skje.

Kan myndighetene i Kina som resultat av en slik potensiell handelskrig, hevne seg med å sende en oppdatering gjennom luften som ødelegger kinesiske elbiler som er solgt på europeisk marked?

Et motargument er jo at veldig mye av det vi kjøper er lagd i Kina, men jeg vil påstå at det er forskjell på en elektrisk tannkost til 3000kr lagt i Kina, og en elbil til flere 100 000kr.

Skrevet

Jeg ser flere kinesiske merker har eller er i ferd med å etablere fabrikker i Europa. 

GAC (Aion V/UT) og Xpeng (G6/G9) har startet produksjon hos Magna Steyr i Østerrike.

Geely/Volvo: Geely (eier av Volvo/Polestar) forhandler om produksjon ved Fords anlegg i Europa. Volvo sitt ferskeste tilskudd EX60 skal produseres i Göteborg

Byd har fabrikk i Ungarn

Chery i Spania,Barcelona 

Osv..

Bilproduksjon er en internasjonal aktivitet som i praksis ikke forholder seg til landegrenser. Det er litt "gammeldags" å tenke produsent og land. Verden har beveget seg mer og mer bort fra dette gjennom økonomisk handel og oppkjøp.

VW har en eierandel i Xpeng og Xpeng har allerede bygget en VW for det kinesiske markedet.

Mercedes er inne i Geely og de produserer f.eks Smart #5.

Det er mao en skikkelig suppe...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Selv om man kjøper en "europeisk" bil kan nok vesentlige deler som bilen er lagd av stamme fra kinesiske gruver eller produsenter. Verden i dag er veldig global og med svære skip spiller det ikke så stor rolle om fabrikken er plassert langt unna. Videre er jo mange kinesiske produsenter rett og slett statlige og har ikke det jaget over seg på å måtte levere plussresultater hvert eneste kvartal eller prøve å pumpe opp aksjekursen for å gjøre aksjonærer glade, kortsiktig. 

Så en test av Changan Deepal, så ganske grei ut. Mye bedre tech enn Toyota til ca samme prisen

Skrevet

Hvis selve bilprodusenten ikke er kinesisk, dvs patenter, planlegging design komme fra et "tryggere" land, men at selve bilene blir spyttet ut fra en fabrikk i Kina, ser ikke jeg på som et problem. Jeg tenker nok mer på om ledelsen og selve virksomheten til selve bilprodusenten har hovedbase i Kina, dvs patentene på teknologien er eid av et kinesisk firma osv. Da kan vel produsenten av disse bilmerkene i teorien bli overstyrt av kinesiske myndigheter.

Hvis bilprodusenten kun har fabrikker i Kina, men har hovedbasen sin i et "tryggere" land, så er det jo bare til å bruke fabrikker fra andre land dersom det skulle bli en alvorlig geopolitisk konflikt med Kina.

Det er hvis selve bilprodusenten har hovedbase i Kina at jeg er skeptisk, for hva skjer da hvis det blir en geopolitisk konflikt i den vestlige verden mot Kina utarter en handelskrig med dette landet? Vil det da bli store utfordringer med å få nye deler til disse bilmerkene?

Skrevet
Oly skrev (11 minutter siden):

Det er hvis selve bilprodusenten har hovedbase i Kina at jeg er skeptisk, for hva skjer da hvis det blir en geopolitisk konflikt i den vestlige verden mot Kina utarter en handelskrig med dette landet? Vil det da bli store utfordringer med å få nye deler til disse bilmerkene?

Det har jeg ikke svaret på. Men jeg tviler på at de største merkene med f.eks produksjon i Europa vil slite. Mange deler produseres jo flere steder også. India er jo et land som er voksende mhp å produsere bildeler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...