Gå til innhold

"The west is like a woman to be mounted" - Hvordan migranter ser på vesten


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (1 time siden):

Jeg skjønner veldig godt at dere har de holdningene dere har når dere har absolutt null bakkekontakt.

Kanskje det kunne vært en god idé å ha en "spaneoperasjon" hos disse muslimene.

Jeg tror nok du har misforstått mitt innlegg eller feilsitert meg. Jeg skrev jo at jeg ikke tror at muslimer skal ta over. Men at flere innvandrere er mye med sine egne, uten at jeg da spesielt mente at dette var muslimer. 

Som jeg også skrev, så omgås jeg mye innvandrere, og har selv vært sammen med ei fra et muslimske land. 

Måtte faktisk slå opp hva Poes-lov er, lærte noe nytt der, men føler ikke det var rettet mot meg :p

Boing_80 skrev (45 minutter siden):

Du hadde gjerne vært velkommen i mitt hjem. Litt rot er det riktignok, men ikke verre enn at du hadde fått et kart slik at du fant frem i kaoset :D

Takker for invitasjonen :) Har vært i mange innvandrerhjem, både med og uten rot, så skulle nok ha funnet frem. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boing_80 skrev (2 timer siden):

Til de som skriver om at de sjeldent ser innvandrere og nordmenn snakke sammen osv:

jeg hadde en artig opplevelse på Grønland i Oslo. I Nordbygata er det flere pakistanske godisjapper. En av disse er Medina sweets. Der sto jeg en dag og skullle kjøpe nystekte nan brød. Mens jeg ventet på min tur kommer denne norske mannen inn; rocka stil, langt hår, gitaren hengende på ryggen og slentrer inn i butikken og bestiller to samosa mens han ser meg og sier "Halla mann". Jeg sier hei tilbake og hans stiller seg ved siden av meg og venter på at samosaene skulle bli oppvarmet. "De har deilige samosaer her" sa han. Ja, svarte jeg og tenkte inni meg, i jøsse navn...en nordmann som spiser samosa. Der stod vi i 10 minutter og snakket sammen og plutselig var temaet metal. Dette var dagen ramadan ble avsluttet og det var mye folk i Oslo. Det var en artig samtale og jeg lærte en del om thrash metal (og ny favoritt i Slayer) mens han fikk en liten introduksjon om pakora og nan chana. 10 minutter ble til 30 min. før vi gikk hver for oss.

I sommer skal jeg og bestekompisen min siden 16 års alderen på Tons of Rock festivalen på Ekeberg.

Kanskje nordmenn og innvandrere rett og slett bare må snakke mer sammen? 

Fantastisk :) 

Jeg tror også nordmenn og innvandrere trenger å snakke mer sammen. Så blir det bedre samhold mellom dem :) 

Samosa er godt :) Nan er noe av det beste jeg vet, både «vanlig» og særlig Peshwari Nan, det er noe av det aller beste jeg vet ❤️

Anbefaler forresten Tandoori Hut på Sagene, fantastisk bra pakistansk restaurant ❤️

Forresten en god del bra thrash metal som lages i Norge nå, spesielt på Kolbotn av en eller annen grunn :) 

Beklager til alle for OT post. Kunne ikke la være 🙃😆 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Fantastisk :) 

Jeg tror også nordmenn og innvandrere trenger å snakke mer sammen. Så blir det bedre samhold mellom dem :) 

Selvfølgelig det må finnes flere arenaer der folk kan møtes, og det må finnes større vilje fra alle parter :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig det må finnes flere arenaer der folk kan møtes, og det må finnes større vilje fra alle parter :)

Nemlig, det er helt essensielt 😊👍

Dette synes jeg det må jobbes mer med 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (4 timer siden):

Fantastisk :) 

Jeg tror også nordmenn og innvandrere trenger å snakke mer sammen. Så blir det bedre samhold mellom dem :) 

Samosa er godt :) Nan er noe av det beste jeg vet, både «vanlig» og særlig Peshwari Nan, det er noe av det aller beste jeg vet ❤️

Anbefaler forresten Tandoori Hut på Sagene, fantastisk bra pakistansk restaurant ❤️

Forresten en god del bra thrash metal som lages i Norge nå, spesielt på Kolbotn av en eller annen grunn :) 

Beklager til alle for OT post. Kunne ikke la være 🙃😆 

Jeg tror at det skjer mye bra også, men slikt kommer ikke frem på nettforaer. Slikt må erfares i det virkelige livet. På Grønland har du også Lahori deera, en take away restaurant og der er det ofte nordmenn som kjøper mat. Unge som eldre og det er hyggelig beskuelse. Jeg har ikke vært så mye Sagene, men Tandoori hut hørtes spennende ut. Greie priser? 

Thrash metal er herlig musikk.

Mer off topic fra meg :D

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Gavekort said:

Jeg skjønner veldig godt at dere har de holdningene dere har når dere har absolutt null bakkekontakt.

Kanskje det kunne vært en god idé å ha en "spaneoperasjon" hos disse muslimene og "infiltrere" dem med å bli kjent og forstå demmes "underliggende motiver". Første steg i Operasjon Crusades er å skru av datamaskinen, komme seg ut fra ytterdøra og ta på noe gress.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg. Poes lov står sterkt i denne tråden.



Og noen vil bortforklare alt øynene deres ser, med at alt som taler dem imot, er tilfeldigheter og konspirasjoner.

Med tanke på en del av tingene du poster her på "ditt eget forum", inkludert masse ad hominems, så må det gå an å spørre om ikke du har røyka noe av det gresset du har tatt på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (20 minutter siden):

Og noen vil bortforklare alt øynene deres ser, med at alt som taler dem imot, er tilfeldigheter og konspirasjoner.

Jeg kan også fortelle deg at rosa elefanter som flyr over huset ditt ikke er ekte. Jeg føler bare at det er tafatt å i det hele tatt forsøke å debattere på et nivå som ligner paranoid schizofreni.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Boing_80 said:

Jeg tror at det skjer mye bra også, men slikt kommer ikke frem på nettforaer. Slikt må erfares i det virkelige livet. På Grønland har du også Lahori deera, en take away restaurant og der er det ofte nordmenn som kjøper mat. Unge som eldre og det er hyggelig beskuelse. Jeg har ikke vært så mye Sagene, men Tandoori hut hørtes spennende ut. Greie priser? 

Thrash metal er herlig musikk.

Mer off topic fra meg :D

Problemet er at Oslo blir en mer og mer oppdelt by, ikke at nordmenn ikke er villig til å prøve eksotisk mat.

Hvor ofte ser du etnisk norske menn med muslimske kvinner? Hvor mange etnisk norske familier vil sende barnet sitt til en skole med over 50% muslimer? Hvordan kan man forvente god integrering og bedre forståelse om man bor i seperate samfunn. Det vil aldri gå bra med dagens politikk og det eneste man gjøre for å unngå å forverre situasjonen er å begrense innvandringen.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Camlon skrev (16 timer siden):

Problemet er at Oslo blir en mer og mer oppdelt by, ikke at nordmenn ikke er villig til å prøve eksotisk mat.

Hvor ofte ser du etnisk norske menn med muslimske kvinner? Hvor mange etnisk norske familier vil sende barnet sitt til en skole med over 50% muslimer? Hvordan kan man forvente god integrering og bedre forståelse om man bor i seperate samfunn. Det vil aldri gå bra med dagens politikk og det eneste man gjøre for å unngå å forverre situasjonen er å begrense innvandringen.

Det er helt kurante perspektiver. Men er det ikke en god idè å skape miljø for et godt samarbeid for alle,  både nordmenn og innvandrere slik at vi sammen kan finne gode løsninger? Som jeg har sagt før og sier igjen; jeg er minst like lei som dere av B-gjengen og hele sulamitten. Og det som enda verre er; det har vært tilfeller (anekdotisk utsagn da jeg ikke kan dokumentere det jeg påstår) der det har blitt bråk mellom et gjengmedlem og en vanlig pakistaner hvorpå gjengen har truet med å drepe slektninger i Pakistan dersom personen ikke gjør det de ønsker. Det innebærer også politianmeldelse. Det pakistanske samfunnet er ikke større enn at en fort finner ut av hvem folk er. Og disse gjeng gutta er tydeligvis utstyrt med siste innenfor teknologi. Majoriteten av pakistanere er fra Kharian og der kjenner de aller fleste. 

Jeg har personlig erfaring med disse gjengmedlemmene fra Stovner. Av alle ting ble en av disse gutta dulta borti under fotballspilling på løkka hvorpå vedkommende tilkalte hele gjengen som kom kjørende med BMW-er og Mercedeser, store gullkjeder, det siste innenfor klesmoten, hver sin blondine og skulle vise hvor skapet står. Det nyttet ikke å si at i lek og sport skjer ting uten at det er noe vondt bak det. De var ute etter bråk. Hva faen skal en gjøre? Folk flest eier jo ikke baller og tør ikke stå opp mot disse gutta. Mange er redde for represalier og trekker seg unna. Så halve laget trakk seg i bakgrunnen, den andre halvparten dro hjem og en person stod igjen. Og lettere ble det ikke da den narkomane onkelen og fandens oldemor tok turen også. Det som var uheldig dulting  under fotballspilling blir til slutt en familiekonflikt. Det er for dumt!

Stovner, Høybråten, Vestli, Rommen, Tante Ulrikkes vei, Fossumberget, Grorud - faenskapet (gjengene) er jo overalt. 

En annen hendelse gjorde meg litt skjelven og det var på Tøyen torg for mange år siden. En ettermiddag jeg var på vei hjem fra jobben gikk jeg over torvet. Der var det mange folk og jeg kikket omkring. Plutselig falt blikket på en person som oppførte seg litt rart (ruset?) og etter noen få sekunder kom den person bort til meg og sa truende "Va do se på?", og han var sint fordi jeg hadde sett på han (hjelpes, her er det vel bare å se ned i bakken da). Ingenting sa jeg og skjønte at her var det smart å komme seg unna da jeg fryktet å bli knivstukket. Så jeg gikk inn i nærmeste butikk og fant en Securitas-vakt som jeg fortalte det som hadde skjedd. Personen var borte og etter en liten stund tok jeg t-banen hjem. Personen så ut som en kurder uten at jeg skal være skråsikker. For det jeg vet så kan vedkommende hatt psykose eller PTSD. Jeg forteller dette for å understreke at den frykten mange nordmenn snakker om har jeg selv kjent på. 

Disse gjengene er ikke vår stolthet. Tvert imot skaper de store samfunnsmessige vansker for de som vil leve i fred og harmoni. Men slik debattmiljøet er i flere tråder på Diskusjon.no og eller i samfunnet så ser det ikke slik ut. Skal vi alle samarbeide så må vi jo samle oss, ikke skape enda flere splittelser. Jeg blir ikke mer samarbeidsvillig om jeg blir plassert i samme kategori som de kriminelle innvandrerne. For det er nettopp slik ordlyden i den politiske debatten er. Med FrP i førersetet. Generalisering over en lav sko og det er ikke vilje til å skille mellom ting. Hvem gidder å engasjere  seg da?

Mahrukh Ali, Zeeshan Shakar, Numan Mubashir, Zahid Ali, Wasim Zahid, Kadafi Zaman - det er flere som disse jeg vil ha. To som jobber i Tv2 og der ene er forfatter, en er lege, en annen var programleder i NrK, og den tredje komiker.

Mange innvandrere opplever at de blir satt i samme bås som problemakerne og det er urettferdig. Når det skjer lenge nok så tror jeg de fleste gir blaffen og lever sine liv uten å engasjere seg særlig i samfunnsdebatten. De gjør det som nordmenn flest gjør, flytter i stillhet ut av Oslo fordi de skjønner at barna deres kan bli negativt påvirket av faenskapet som pågår. Mange pakistanere har flyttet til Kløfta, Jessheim, Konsgvinger, Hamar osv. nettopp på grunn av dette. Det er som oftest de som er godt bemidlede, godt utdannede og som er bekymrede for barna sine.

Ironisk nok er det disse gjenggutta som får komme inn på alle utesteder i Oslo. De som blir hevist til gjesteliste/VIP-liste er den gjengse pakistanske tenåringen. På mange måter virker som at disse gjengmedlemmene er de minst integrerte og som blir med i gjenger. Ikke kan de ordentlig punjabi eller urdu, og norskkunnskapene er heller ikke å skryte mye av. Det går mye i det å vise seg frem; nye og dyre biler, dyre merkeklær, tunge smykker og en pitbull i lenke, norsk blondine som tydeligvis tror hun har skutt gullfuglen og det siste innefor mobiltelefon. Eier gjerne en sliten kebabsjappe mens staten ikke får noe særlig med inntekter (hvor blir det av spenna?). Men disse gutta kunne briefe med svære seddelbunker og var jo så spandable. En kebab med drikke til kr. 69,  de fleste blir jo bedåret og sjarmert.

Gudameg, snakket virkelig HAN til meg?

Nå kan jeg skryte foran vennene mine om hvem jeg kjenner i den og den gjengen.

Jeg blir betydningsfull.

Får respekt.

Ingen kødder med meg vettu.

Wolla.

Blææææ....

Endret av Boing_80
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (9 timer siden):

Pakistanske gjenger

Bra innlegg. Ja, gjenger ødelegger veldig for ryktet til enkelte innvandrergrupper. Dette gjelder jo selvfølgelig ikke bare pakistanere, men også somaliere, kurdere, arabere og albanere, som har mange gjenger i og rundt Oslo. 

Skal man bekjempe disse gjengene må alle stå opp mot dem uavhengig av landbakgrunn, og kontakten mellom gruppene må bli bedre. 

Har selv opplevd ubehag med utenlandske gjenger, og ble drapstruet av en kurdisk gjeng i ungdomstiden, blant annet. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
11 hours ago, Boing_80 said:

Det er helt kurante perspektiver. Men er det ikke en god idè å skape miljø for et godt samarbeid for alle,  både nordmenn og innvandrere slik at vi sammen kan finne gode løsninger?

Takk for info. Jeg er helt enig med deg i at vi ikke bør dra alle innvandrere over en kam.

Men jeg har ingen tro på at samarbeid vil løse noe som helst. De som vil delta i disse samtalene, er ofte de som er årsaken til økningen i gjengkriminalitet og til at Oslo blir en stadig mer oppdelt by. De kommer ikke til å komme med noen gode løsninger, men vil heller foreslå tiltak som bussing, lotteri og ekstrapoeng til innvandrere, noe som vil drive enda flere ut av byen. Jeg har ingen tro på at verken høyresiden eller venstresiden har noen gode løsninger, så det beste ville vært å begrense innvandringen.

Her i Danmark er det færre ikke-vestlige innvandrere, men det har likevel vært en kraftig trend mot privatskoler. Min eldste går på en relativt god offentlig skole hvor ca 90% er etnisk danske, men vi overfører henne nå til en privatskole. Årsaken er at de ikke fokuserer nok på læring, og dårlig oppførsel får ingen konsekvenser. Hvis mangel på disiplin fører til dårlige resultater på gode offentlige skoler, hva skjer da på de dårlige skolene?

Det som virkelig tvinger norske familier til å flytte fra østkanten, er dårlige skoler og småkriminalitet fordi det er faktorer som påvirker folk personlig. Jeg tror mye av problemet kunne blitt løst ved å innføre mer disiplin og konsekvenser i offentlige skoler, større oppdeling etter nivå, og innføre strengere straffer og bedre håndhevelse mot småkriminalitet som New York gjorde på 90-tallet.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Takk for info. Jeg er helt enig med deg i at vi ikke bør dra alle innvandrere over en kam.

Men jeg har ingen tro på at samarbeid vil løse noe som helst. De som vil delta i disse samtalene, er ofte de som er årsaken til økningen i gjengkriminalitet og til at Oslo blir en stadig mer oppdelt by. .

Jeg er enig i at å skape dialog med gjengene er dødfødt, men jeg tror fortsatt et samarbeid med ikke-kriminelle innvandrer og nordmenn er veien å gå. Selvfølgelig må man slå hardt ned på gjengene og de som er assosiert med dem, men jeg tror at man demper rekrutteringen om både nordmenn og lovlydige innvandrere står sammen imot utviklingen. Men nei, det er ikke en lett fiks, og om nordmenn og utlendinger står i ring rundt Grønland, og synger "We are the world" vil ikke løse en dritt. 

 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 timer siden):

Takk for info. Jeg er helt enig med deg i at vi ikke bør dra alle innvandrere over en kam.

Men jeg har ingen tro på at samarbeid vil løse noe som helst. De som vil delta i disse samtalene, er ofte de som er årsaken til økningen i gjengkriminalitet og til at Oslo blir en stadig mer oppdelt by. De kommer ikke til å komme med noen gode løsninger, men vil heller foreslå tiltak som bussing, lotteri og ekstrapoeng til innvandrere, noe som vil drive enda flere ut av byen. Jeg har ingen tro på at verken høyresiden eller venstresiden har noen gode løsninger, så det beste ville vært å begrense innvandringen.

Her i Danmark er det færre ikke-vestlige innvandrere, men det har likevel vært en kraftig trend mot privatskoler. Min eldste går på en relativt god offentlig skole hvor ca 90% er etnisk danske, men vi overfører henne nå til en privatskole. Årsaken er at de ikke fokuserer nok på læring, og dårlig oppførsel får ingen konsekvenser. Hvis mangel på disiplin fører til dårlige resultater på gode offentlige skoler, hva skjer da på de dårlige skolene?

Det som virkelig tvinger norske familier til å flytte fra østkanten, er dårlige skoler og småkriminalitet fordi det er faktorer som påvirker folk personlig. Jeg tror mye av problemet kunne blitt løst ved å innføre mer disiplin og konsekvenser i offentlige skoler, større oppdeling etter nivå, og innføre strengere straffer og bedre håndhevelse mot småkriminalitet som New York gjorde på 90-tallet.

Jeg tror at logikken din ikke er helt slik jeg tenker. For med en slik tanke er det ingen vits med FN og Sikkerhetsrådet. Ja,ting går sakte der. Men konflikter forsøkes å løses på sivilisert vis. Dialog er og blir en bedre måte å løse problemer på, men det er sant at vi ikke kommer langt ved å danse rundt og rope Kumab ya. Handing må til og da må vi samles. Personlig etterlyser jeg mer initiativ fra imamer i diverse moskeer. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Boing_80 said:

Jeg tror at logikken din ikke er helt slik jeg tenker. For med en slik tanke er det ingen vits med FN og Sikkerhetsrådet. Ja,ting går sakte der. Men konflikter forsøkes å løses på sivilisert vis. Dialog er og blir en bedre måte å løse problemer på, men det er sant at vi ikke kommer langt ved å danse rundt og rope Kumab ya. Handing må til og da må vi samles. Personlig etterlyser jeg mer initiativ fra imamer i diverse moskeer. 

En stor forskjell mellom å si at FN og Sikkerhetsrådet fungerer ikke i et spesifikt tilfelle og si at er ingen vits med FN og Sikkerhetsrådet. Dialog fungerer noen ganger bra, men ikke alltid.

Og i dette tilfellet så kommer ikke dialog til å føre til at man samles. Høyresiden vil be om mer testing og krav til lærere, venstresiden vil be om flere lærere og gratis skolemat og imanene vil snakke om å gjøre skolesystemet mer inkluderende for muslimer. Det blir derfor ingen enighet og de som får flertall i neste valg vil overkjøre den andre siden og bestemme selv.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

En stor forskjell mellom å si at FN og Sikkerhetsrådet fungerer ikke i et spesifikt tilfelle og si at er ingen vits med FN og Sikkerhetsrådet. Dialog fungerer noen ganger bra, men ikke alltid.

Og i dette tilfellet så kommer ikke dialog til å føre til at man samles. Høyresiden vil be om mer testing og krav til lærere, venstresiden vil be om flere lærere og gratis skolemat og imanene vil snakke om å gjøre skolesystemet mer inkluderende for muslimer. Det blir derfor ingen enighet og de som får flertall i neste valg vil overkjøre den andre siden og bestemme selv.

En absolutistisk tenkning er ikke løsningen på disse problemene. Jeg er ikke enig med deg, men tenker at du har sikkert dine grunner til å tenke og mener det du gjør.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Boing_80 said:

En absolutistisk tenkning er ikke løsningen på disse problemene. Jeg er ikke enig med deg, men tenker at du har sikkert dine grunner til å tenke og mener det du gjør.

Hva er det som er så absolutistisk med å si at dialog ikke vil løse problemet fordi de vil ikke komme til enighet og det er lite sannsynlig at de som har skapt problemene vet hvordan man kan løse dem? Er det ikke mer absolutistisk å si "Dialog er og blir en bedre måte å løse problemer på".

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Hva er det som er så absolutistisk med å si at dialog ikke vil løse problemet fordi de vil ikke komme til enighet og det er lite sannsynlig at de som har skapt problemene vet hvordan man kan løse dem? Er det ikke mer absolutistisk å si "Dialog er og blir en bedre måte å løse problemer på".

Jeg kommenterte det du skrev. Måten du skrev tolket jeg som at du mener at det kun er en måte å gjøre ting på.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Boing_80 said:

Jeg kommenterte det du skrev. Måten du skrev tolket jeg som at du mener at det kun er en måte å gjøre ting på.

Jeg skrev bare et sted om mine egne løsninger og jeg skrev "Jeg tror mye av problemet kunne blitt løst ...". Det viser tydelig at jeg ikke mener det er kun en måte å gjøre ting på.

Jeg er åpen for alternative løsninger, men jeg tror ikke de vil komme fra dialog, fordi da får vi bare mer av det samme, som ikke har gjort situasjonen noe bedre. Jeg vil tro det kommer bedre løsninger om vi sender en ekspertgruppe til Singapore og Japan og lærer om hvordan de har klart å holde kriminaliteten lavt og få toppresultater i PISA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (18 timer siden):

Men er det ikke en god idè å skape miljø for et godt samarbeid for alle,  både nordmenn og innvandrere slik at vi sammen kan finne gode løsninger?

Men hvordan? Når vi vet at disse guttene med innvandrerbakgrunn i langt større grad utsettes for vold hjemme og lærer at vold er løsningen, hvordan skal vi kunne sameksistere? Vi må eventuelt bli voldelige og brutale selv. Skal vi begynne å banke barna våre i større grad så de også vokser opp som psykopater, slik at de vet hvordan de skal kjempe hvis noen kødder med dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...