Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spytta på psykologen


Gjest 7e94c...8ac

Anbefalte innlegg

Gjest 7e94c...8ac

Jeg spytta på/mot psykologen i Akutteamet da jeg snakket med de. Jeg lurer på hva feiler det meg som gjør sånt? Og tror dere psykologen og den andre personen ble sint? 

Anonymous poster hash: 7e94c...8ac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7e94c...8ac skrev (5 minutter siden):

Jeg spytta på/mot psykologen i Akutteamet da jeg snakket med de. Jeg lurer på hva feiler det meg som gjør sånt? Og tror dere psykologen og den andre personen ble sint? 

Anonymous poster hash: 7e94c...8ac

🤣 Sorry, men jeg må bare le. Har selv vært innlagt på akuttpsykiatrisk, og noen av de som jobber der er psykere enn de som er innlagt der... Og de det gjelder tror de er tankelesere, og vet bedre hva du tenker, føler og syns, enn det du selv vet. Kun fordi de har lest et-eller-annet i bøkene sine. Det kan hende du er ute og sykler på jordet, men min erfaring tilsier at det er like stor sannsynlighet for at psykologen er ute og sykler på jordet.

Det sagt så er det ikke bra å spytte på/mot folk, så du og alle tjener best på at du sier unnskyld og er ærlig om følelsene dine til vedkommende og de andre som jobber der. Håper det snarlig går bedre med deg 🍀😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7e94c...8ac
trn100 skrev (22 minutter siden):

Kan i alle fall tyde på at du var på rett plass.

Jeg var ifølge de på feil plass. Det var derfor jeg spytta på dem. Fordi de vil meg ikke noe godt. De vil ikke hjelpe. 

Det var med vilje definitivt. 

Trippelure skrev (15 minutter siden):

🤣 Sorry, men jeg må bare le. Har selv vært innlagt på akuttpsykiatrisk, og noen av de som jobber der er psykere enn de som er innlagt der... Og de det gjelder tror de er tankelesere, og vet bedre hva du tenker, føler og syns, enn det du selv vet. Kun fordi de har lest et-eller-annet i bøkene sine. Det kan hende du er ute og sykler på jordet, men min erfaring tilsier at det er like stor sannsynlighet for at psykologen er ute og sykler på jordet.

Det sagt så er det ikke bra å spytte på/mot folk, så du og alle tjener best på at du sier unnskyld og er ærlig om følelsene dine til vedkommende og de andre som jobber der. Håper det snarlig går bedre med deg 🍀😊

Ja er helt enig. Det fins mange dårlige folk ansatt i psykiatrien. De var helt på jordet og trodde de vet best av alt. Kun basert på hva som står i journalen fra tidligere. 

Anonymous poster hash: 7e94c...8ac

Lenke til kommentar
Gjest c4b0c...705

Ikke spytt på mennesker. 

Det betyr bare at du ikke har tilstrekkelige verktøy for å håndtere vanskelige situasjoner. 

Anonymous poster hash: c4b0c...705

Lenke til kommentar
Gjest 7e94c...8ac skrev (39 minutter siden):

Jeg spytta på/mot psykologen i Akutteamet da jeg snakket med de. Jeg lurer på hva feiler det meg som gjør sånt? Og tror dere psykologen og den andre personen ble sint? 

Anonymous poster hash: 7e94c...8ac

Si unnskyld - enkelt og greit 🙂 De har helt sikkert vært ute for en del situasjoner, men ikke så mange som sier unnskyld tenker jeg 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 7e94c...8ac
panzerwolf skrev (4 minutter siden):

Si unnskyld - enkelt og greit 🙂 De har helt sikkert vært ute for en del situasjoner, men ikke så mange som sier unnskyld tenker jeg 

Dette var bare et Akutteam jeg snakker ikke med de ellers

Anonymous poster hash: 7e94c...8ac

Lenke til kommentar
Gjest 7e94c...8ac skrev (43 minutter siden):

Jeg var ifølge de på feil plass. Det var derfor jeg spytta på dem. Fordi de vil meg ikke noe godt. De vil ikke hjelpe. 

Det var med vilje definitivt. 

Ja er helt enig. Det fins mange dårlige folk ansatt i psykiatrien. De var helt på jordet og trodde de vet best av alt. Kun basert på hva som står i journalen fra tidligere. 

Anonymous poster hash: 7e94c...8ac

Det er en uting, har selv blitt nektet hjelp pga ting som står i journalen og andre diagnoser. Jeg har blitt utsatt for drapsforsøk og vold av min egen far (narkoman & alkoholiker), men blir nektet traumebehanding og er ovetlatt til meg selv. Fordi jeg har aspergers syndrom, og da er jeg i følge forstå-seg-påerne-som-har lest-i-boka-si; "Altfor rigid og kan ikke forandre noe ved meg selv, og er dermed ikke mottagelig for traumeterapi. Men nå kan du få uføretrygd, da blir du vel glad!!!?" Det er helt tragisk hvordan psykiatrien i Norge fungerer, og folk flest aner ikke hvor ille det står til. De kan og vet ikke hvordan de skal hjelpe mange som sliter psykisk, og ender opp med å behandle alfor mange så dårlig at de gjør vondt værre. Evt. triller de bare piller som i værste fall resulterer i mange tapte år av livet for de som blir medisinert. Det er en tragedie både for individene det gjelder, samfunnsøkonomien og for de som jobber i psykiatrien. 

Jeg ønsker deg alt godt og håper virkelig du får det bedre og at noen i det systemet kan være deg til hjelp 🍀😊

Endret av Trippelure
Skriveleif...
  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (10 minutter siden):

Si unnskyld - enkelt og greit 🙂 De har helt sikkert vært ute for en del situasjoner, men ikke så mange som sier unnskyld tenker jeg 

Enig i dette 😊 Ærlighet og vennlighet kommer man lengst med, både for seg selv og andre. Selv om mange (også de som jobber i psykiatrien) ikke vet hvordan de skal håndtere det 🙃

Lenke til kommentar
Trippelure skrev (På 2.5.2024 den 11:12 PM):

🤣 Sorry, men jeg må bare le. Har selv vært innlagt på akuttpsykiatrisk, og noen av de som jobber der er psykere enn de som er innlagt der... Og de det gjelder tror de er tankelesere, og vet bedre hva du tenker, føler og syns, enn det du selv vet. Kun fordi de har lest et-eller-annet i bøkene sine. Det kan hende du er ute og sykler på jordet, men min erfaring tilsier at det er like stor sannsynlighet for at psykologen er ute og sykler på jordet.

Det sagt så er det ikke bra å spytte på/mot folk, så du og alle tjener best på at du sier unnskyld og er ærlig om følelsene dine til vedkommende og de andre som jobber der. Håper det snarlig går bedre med deg 🍀😊

Litt trist egentlig at du tenker slik fordi i mitt hode så prøver de ansatte å forstå dine vansker og plager selv når du kanskje ikke har mulighet til å formidle hva du tenker og føler. Er det ikke en styrke at du møter folk som har opplevd livets oppturer og nedturer, og som kan føre en dialog med deg når andre ikke kan eller vil? 

Endret av Boing_80
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 timer siden):

Litt trist egentlig at du tenker slik fordi i mitt hode så prøver de ansatte å forstå dine vansker og plager selv når du kanskje ikke har mulighet til å formidle hva du tenker og føler. Er det ikke en styrke at du møter folk som har opplevd livets oppturer og nedturer, og som kan føre en dialog med deg når andre ikke kan eller vil? 

Det er mer trist at det er sånn enn at jeg tenker sånn. Og det sier jeg fordi både jeg og noen medpasienter har opplevd disse tingene. Tok lydopptak som vil sjokkere de fleste og har vitner til klagen min, fastlegen min ble skikkelig sint av det hun fikk høre.  Så jeg syns ikke det er trist at jeg er realistisk når det gjelder de som jobber i psykiatrien, i motsetning til å være naiv og blåøyd, og stole blindt på at alle som jobber der er snille og hjelpsomme. 

Selvfølgelig er det mange hyggelige og forståelsesfulle folk som jobber i psykiatrien og jeg har møtt noen av de også. Og om du leser det jeg skrev i posten du svarte på så skriver jeg at noen er sånn, ikke alle. Er det ikke en styrke å kunne få høre folks selvopplevde erfaringer fra psykiatrien, på både godt og vondt? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (23 timer siden):

Det er mer trist at det er sånn enn at jeg tenker sånn. Og det sier jeg fordi både jeg og noen medpasienter har opplevd disse tingene. Tok lydopptak som vil sjokkere de fleste og har vitner til klagen min, fastlegen min ble skikkelig sint av det hun fikk høre.  Så jeg syns ikke det er trist at jeg er realistisk når det gjelder de som jobber i psykiatrien, i motsetning til å være naiv og blåøyd, og stole blindt på at alle som jobber der er snille og hjelpsomme. 

Selvfølgelig er det mange hyggelige og forståelsesfulle folk som jobber i psykiatrien og jeg har møtt noen av de også. Og om du leser det jeg skrev i posten du svarte på så skriver jeg at noen er sånn, ikke alle. Er det ikke en styrke å kunne få høre folks selvopplevde erfaringer fra psykiatrien, på både godt og vondt? 

Jeg har vært innlagt i psykiatrien selv, og har også jobbet der i ettertid. Og jeg er enig med deg, det er noen ganger sjokkerende hva ansatte kan få seg til å si til pasientene.... 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært innlagt i psykiatrien selv, og har også jobbet der i ettertid. Og jeg er enig med deg, det er noen ganger sjokkerende hva ansatte kan få seg til å si til pasientene.... 

Det er sånne som deg som gir pasienter håp og skaper en bedre hverdag for de som er innlagt (utifra sånn jeg kjenner deg og holdningene dine til forskjellige ting) 🥰 Selvom sjefer o.l. skulle finne på sier noe annet til deg, så vet jeg at pasientene alltid digger og setter stor pris på forståelsefulle og ekte mennesker som deg!  Og det handler ikke om at de som jobber i psykiatrien er enige med oss som er innlagt, men om å bli møtt med ærlig og kjærlig respekt på både godt og vondt ❤️😊 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (1 minutt siden):

Det er sånne som deg som gir pasienter håp og skaper en bedre hverdag for de som er innlagt (utifra sånn jeg kjenner deg og holdningene dine til forskjellige ting) 🥰 Selvom sjefer o.l. skulle finne på sier noe annet til deg, så vet jeg at pasientene alltid digger og setter stor pris på forståelsefulle og ekte mennesker som deg!  Og det handler ikke om at de som jobber i psykiatrien er enige med oss som er innlagt, men om å bli møtt med ærlig og kjærlig respekt på både godt og vondt ❤️😊 

Tusen takk ❤️ Men jeg forstår ts, utfra det hen skriver ser det ut til at hen har bedt om hjelp, og fått beskejd om at de ikke kunne/ville hjelpe, og hen føler seg trolig redd og avvist. Enig i at det ikke er en god måte å løse det på å spytte på de ansatte, men jeg forstår frustrasjonen.... Jeg orka ikke jobbe i psykiatrien mer, valgte eldreomsorgen da jeg var ferdig utdannet sykepleier... Det er mange fine folk, men det er dem som har absolutt null respekt for mennesker i akutt krise, ofte med omfattende traumer bak seg. Det siste disse menneskene trenger er en ny avvisning. 

Ikke sikkert det de trenger er en innleggelse, kanskje, men min erfaring er at når psykiatrien avviser, gjør de det ikke på en pen måte

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 7e94c...8ac skrev (På 2.5.2024 den 10:58 PM):

Jeg spytta på/mot psykologen i Akutteamet da jeg snakket med de. Jeg lurer på hva feiler det meg som gjør sånt? Og tror dere psykologen og den andre personen ble sint? 

Anonymous poster hash: 7e94c...8ac

Lær deg alternative og konstruktive måter å regulere følelser på. Du sliter med emosjonell dysregulering, som kan skyldes mye forskjellen. Tror ikke psykologen og den andre ble sint, men tror de setter pris på at du ikke spytter. Spytting er forøvrig ikke der verste jeg har vært borti, har blitt lagt ned i bakken, sparket, har hatt pasienter som har løpt etter andre med kjøkkenkniv, spytting blir litt bagatellmessig om man sammenligner med det, er mer ekkelt og unødvendig bare 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (32 minutter siden):

Tusen takk ❤️ Men jeg forstår ts, utfra det hen skriver ser det ut til at hen har bedt om hjelp, og fått beskejd om at de ikke kunne/ville hjelpe, og hen føler seg trolig redd og avvist. Enig i at det ikke er en god måte å løse det på å spytte på de ansatte, men jeg forstår frustrasjonen.... Jeg orka ikke jobbe i psykiatrien mer, valgte eldreomsorgen da jeg var ferdig utdannet sykepleier... Det er mange fine folk, men det er dem som har absolutt null respekt for mennesker i akutt krise, ofte med omfattende traumer bak seg. Det siste disse menneskene trenger er en ny avvisning. 

Ikke sikkert det de trenger er en innleggelse, kanskje, men min erfaring er at når psykiatrien avviser, gjør de det ikke på en pen måte

Det er mange forskjellige folk som jobber i psykiatrien, og en del av de burde aldri ha jobbet der. Jeg har møtt både gode, likegyldige og det jeg vil kalle ondskapsfulle folk. Jeg har kun vært innlagt en knapp håndfull ganger (på 15år) og heller ikke lenge av gangen, da jeg visstnok er for oppegående med for stor selvinnsikt, eller umulig å hjelpe pga aspergers-diagnosen :shrug: Og har opplevd å bli avvist ganske styggt og sett ned på. Men jeg vet om andre som har opplevd værre ting enn meg.

Det er helt forjævlig fortvilende å bli avvist når man er så langt nede psykisk og virkelig trenger hjelp. Samtidig forstår jeg at det ikke er lett å hjelpe endel av de som er innlagt på psykiatrisk. Men mange behøver bare litt grunnleggende omsorg og å ikke føle seg så innmari alene. Og da hjelper det virkelig ikke å bli sett ned på og/eller avvist. Det er uansett ikke lett å løse, men tenker at de som har utdannet seg til psykologer eller velger å jobbe på sånne steder bør tåle litt uten å ta ting personlig og ut på pasienter i krise. Noe jeg selv desverre har opplevd og sett andre oppleve, for ganske ubetydelige ting, og da forstår jeg at folk kan bli frustrerte og tilslutt spytte. Selv har jeg ikke gjort det eller vært voldelig mot hjelpeapparatet, men har noen ganger kjent på lysten til å spytte, og har selv endt opp med å smelle litt i dører og skreket når jeg har blitt kraftig provosert og fått strikken min strekt for langt. Men har bedt om unnskyldning for det, allermest med tanke på medpasienter og de gode folka som jobber der, men har også gitt et par ansatte mer respekt enn de har gitt meg. Så jeg fortstår god hvor TS kommer fra for å si det sånn! Selv har jeg valgt å se det komiske i tragikomedien, og takler det med latter(ligjøring av galskapen, både min egen og andres) 😁

Gaea skrev (40 minutter siden):

Er ikke alltid jeg selv har så god emosjonell regulering, og jeg er til tider omgitt av idioter, men det å spytte på folk faller meg fortsatt ikke inn.

Enig i dette, men innrømmer at jeg har kjent på lysten til å gjøre det et par ganger, selvom det er noe jeg ikke gjør 😬

Gaea skrev (29 minutter siden):

Lær deg alternative og konstruktive måter å regulere følelser på. Du sliter med emosjonell dysregulering, som kan skyldes mye forskjellen. Tror ikke psykologen og den andre ble sint, men tror de setter pris på at du ikke spytter. Spytting er forøvrig ikke der verste jeg har vært borti, har blitt lagt ned i bakken, sparket, har hatt pasienter som har løpt etter andre med kjøkkenkniv, spytting blir litt bagatellmessig om man sammenligner med det, er mer ekkelt og unødvendig bare 

Vold er ikke greit at ansatte noen steder skal oppleve, men vet det er pasientgrupper som ikke har selvkontroll eller kjenner egen styrke, og at det forekommer. Håper du finner et bedre sted å jobbe (har lest litt av det du har skrevet i noen andre tråder), og at ting går din vei! Helsevesenet trenger gode folk som deg og @Tussi med egenerfaring som pasienter. Desverre er underbemanning, stress og konflikter blant ansatte og ledelse også noe som går ut over pasienter, og kan få de til å ikke få hjelpen de trenger og har krav på. Og dermed "klikker" det tilslutt for noen, det er tragisk for alle parter 😔

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jo takk for det, men akkurat i denne jobben jeg er i nå har pasientene oppført seg eksemplarisk. Pasienter med utagering er virkelig null problem, og det vil forekomme uansett om arbeidsplassen er helt koko eller ikke.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...