Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bokstavkombinasjoner på kjøretøy -> trafikkstasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
importViking skrev (14 timer siden):

Så det er helt nytteløst at jeg søker etter biler med Z* eller Y* fodi denne har rullet på usalte veier.

@ sedsberg: Da velger jeg heller en Chevy med 6,2liter diesel met EL bokstavkombinasjon 😛

Det hjelper deg nesten ingenting å søke etter biler pga bokstavene i reg.nr., for du vet jo ikke hvor den har havnet etter den har blitt registrert. De som kjøpte den kan ha flyttet, og f.eks. bokstavkombinasjonen ZZ har vært svært populær i en lang periode, og da er jo de skiltene/bilene over hele landet.
 
Vi kjøpte bil i fjor på Elverum, det hadde vært en dem.vogn i Bodø og blitt fraktet ned til en forhandler på Elverum og bilen har derav en YF bokstavkombinasjon.
Bilen har nå i over 1 år kjørt i Viken/Østfold, så det er en YF bil som har rullet sine fleste kilometere på saltede vinterveier.
En bil som hadde reg.nummer to siffer etter vår, ble nylig solgt hos en forhandler i langt nord i landet.

Så det å kun se etter bokstavkombinasjonen på skiltene, tror jeg nok du ikke kan stole på i din jakt etter biler som ikke har kjørt på saltede veier. 

Lenke til kommentar
fotonisse skrev (9 timer siden):

 

Så det å kun se etter bokstavkombinasjonen på skiltene, tror jeg nok du ikke kan stole på i din jakt etter biler som ikke har kjørt på saltede veier. 

Til info: Det brukes salt i Nord-Norge også. Ihvertfall langs kysten. Kanskje det er annerledes i indre Troms og lignende steder hvor det er generelt kaldt. Men jeg tviler, når temperaturen er rundt 0 grader saltes det stort sett over en lav sko.

Lenke til kommentar

Om målet var å kjøpe kun biler som har levd i bestemte deler av landet ville jeg nok gått for å finne alle biler av aktuell modell, og så slå opp eierhistorikk for den enkelte bil til jeg finner en som har hatt eiere i riktig landsdel.

Dette kan være enklere sagt enn gjort. Når jeg ser etter bil og har satt mine aktuelle filtre på Finn står jeg vanligvis igjen med så få biler at jeg kan telle dem på én hånd, hvis det overhodet er noen for salg der og, og da er det fort gjort å sjekke eierhistorikk. Om du derimot er en som skal ha "en eller annen asiatisk ting som går fremover, ikke så nøye med merke, modell, drivlinje, farge eller interiør", så blir det vanskelig å sjekke.

Lenke til kommentar
importViking skrev (På 24.4.2024 den 9:37 PM):

Hva kan ble årsak at en bil har bokstavkombinasjon CF (tilhøres traffikkstasjon Lillestrøm) men første og eneste eier av bilen bor i Finnsnes?

Utanom at bileigaren sjølv kan ha aktivt valgt bokstavkombinasjonen CF så er den mest nærliggande forklaringa at bileigaren har kjøpt bilen heilt ny av ein forhandlar som har Lillestrøm som sin nærmaste trafikkstasjon. Veldig mange av nye bilar kjem sjøvegen via Drammen, og blir deretter frakta på vegen ut til bilforhandlarane.

For ein som bur på Finnsnes så kan det nok tenkast at vedkommande ikkje har tatt seg råd til å få bilen levert på Finnsnes då det sjølvsagt kostar å få bilen transportert. Særleg om bileigaren uansett hadde eit ærend i Oslo så kan det fort være like praktisk å hente bilen der for å køyre den heim i staden for å sitte på Finnsnes og vente på at bilen skal bli frakta dit.

 

Elles så stemmer det at det blir brukt mindre salt i Nord-Norge men det blir salta der også, særleg i kystnære strøk. Der det er meir stabilt kaldt lenge så brukes det mest sand.
Eg er noko usikker på i kor stor grad dette har betydning for om bilane rustar. For ein av grunnane til at det blir brukt mykje vegsalt i sør-norge er jo også fordi mykje av saltet blir forsvinn på grunn av regn og generelt trafikk. I Nord-Norge så vil saltet fort kunne få ligge i ro lenger slik at det ikkje er behov for å etterfylle med salt like ofte, men det er forsatt salt i vegbana.

Lenke til kommentar

Ved lave temperaturer vil rusten spre seg saktere. Er det skikkelig kaldt vil det ikke ruste. Da kan det faktisk være bedre å la bilen stå ute i kulda fremfor å sette den inn i en god og varm garasje hver dag etter man har kjørt i saltlaka.

https://www.nettavisen.no/barumsskilt-gjor-bilen-mer-verdifull/s/12-95-3717700

Quote

Først og fremst henger dette sammen med at Bærums-skilter er populære i annenhåndsmarkedet. Kostbare bruktbiler er rett og slett mer attraktiv med BR- eller BS-skilter.

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...