Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er værst - alkohol, doping, røyking eller snus?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger noe for å holde meg gående. Psykolog hjelper ikke. Så jeg lurte på hvilken av disse alternativene ovenfor er minst skadelig på lang sikt, men sløver ned hjernen slik at man ikke trenger å tenke på at man eksisterer.

Jeg kjører ikke bil og har ikke ansvar for  barn eller andre mennesker. Så jeg kommer til å bruke disse uten å være noen fare for andre.

Moderator, vær så snill å ikke fjern denne versjonen av tråden. Skader ingen, bare spør om hjelp.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Positive opplevelser er det beste "drug" man kan få/ta for hjernen. Begynn å tren vekter, jogging, begynn med sjakk, annen sport etc. Om du først skal gjøre noe, som er ett riktig stort skritt i rett retning, så kan du like så greit starte med noe drug som gjør deg godt. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Har observert alkoholisme på nært hold (tidligere nabo), og det uttarter seg som et mareritt for den det gjelder og de rundt.

Jeg synes synd på de menneskene som står slike folk nært, som må hanskes med dette.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om dette er alle valgene, velg snus. Men som nevnt over, prøv annet som gir deg dopamin, som trening/mestring.

 

For all del hold deg unna "dop" og alkohol i store mengder. Dette kan ende forferdelig, for deg og dine nærmeste. Avhengighet er roten til mye fælt og med disse stoffene kan det gå fort når en ikke har "annet" å finne på. 

Og til slutt, ikke velg røyk. Det er ikke bra for deg, og det finnes "bedre" alternativer om nikotin er målet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det absolutt siste du bør starte med er heroin eller alkohol. Alkohol er ekstremt latterlig skadelig over tid (noe alle som har hatt en alkoholiker i familien har fått erfare), og gjør deg veldig sårbar for å bli enda mer deprimert og full av angst. Heroin ødelegger muligheten for deg til å føle lykke eller glede siden den reduserer kraftig receptorene for dopamin over tid, og gjør deg kronisk deprimert.

Hvis jeg absolutt skulle anbefalt noe så ville det nok vært ketamine. Selv om det ikke har like fæle side-effects over lang tid som slik resten, så får man fortsatt merkbart dårligere kognitiv evne og executive functioning ved langtidsbruk.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I en rusdokumentar, jeg saa for en del aar side. Kan desverre ikke huske nok, til aa komme med den her,men der spurte de en lege, som hadde peiling paa rusproblematikk, om hva han hadde valgt,hvis han var noedt til aa velge, blant de alternativene, vi har.

Cannabis, svarte  han.

Cannabis hjeper, mot depresjoner.

Ren cannabis, ikke iblandet plastikk, fenatyl, amfetamin, syntetisk THC, osv, som du faar paa pusherstreeten i sentrum.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om det så skal brukes så bør det bli samarbeid med fagpersonell, men vi har vel ikke et sånt tilbud i Norge så vidt jeg vet, ikke vet jeg tilstand eller diagnose til deg @Letterboxd heller, men om jeg absolutt skulle anbefalt noe så tenker jeg at psilocybin/psilocin har vist noen lovende egenskaper.

Mdma terapi er også et mulig alternativ som jeg hadde sjekket ut før jeg prøver ut noen av dine alternativer. 

Et annet alternativ som nevnt av @shockorshot er ketamin som også har vist noen lovende tendenser mot behandlings resistent depresjon.

https://psykologvirke.no/en/traumesenteret/traumebehandling/mdma-assistert-terapi/

https://en.wikipedia.org/wiki/Psilocybin_therapy

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/how-psychedelic-drugs-may-help-depression#:~:text=Some types of psychedelic drugs,between neurons in the brain.

https://www.sykehuset-ostfold.no/behandlinger/ketamin-mot-behandlingsresistent-depresjon

Endret av skaftetryne32
Lenke til kommentar

Jeg har vokst opp med rusmisbrukende foreldre. Hold deg langt unna alkohol, heroin og amfetamin! Røyk gir deg heller ikke særlig ro, kun avhengighet. 

Som nevt tidligere i tråden, tren. Jo hardere du trener, jo mer endorfiner får du. Husk å spis sunn mat, egg er gull og inneholder alt du trenger bortsett fra C-vitamin, så sleng på et eple også. Gå tur eller løp ute i naturen. Plukk søppel, så føler du deg nyttig. Alle disse tingene har hjulpet meg ut av angst, depresjon og uro. Sjekk at du ikke har mangler. D-vitamin, B-vitaminer, jern og magnesium er spesiellt viktig for å føle seg bra. Men mangel på jod eller problemer med skjoldbrukskjertel kan også føre til psykiske plager. 

Om du absolutt må velge noe rus så er det som andre har nevt over å foretrekke, men det løser ikke problemene alene. Man kan få ketaminbehandlinger privat og tror det er noen som har forskningsgrupper på MDMA-assistert psykoterapi, i Norge.  Om du drar til Nederland kan du få resept på cannabis og lovlig ta med deg hjem til Norge, eller dra på smartshop og kjøpe psilocybin. Alt dette koster og det billigste er å komme seg ut i sola og sette pris på naturen og fuglesang.

Lykke til 😊🍀

Endret av Trippelure
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 98840...938
shockorshot skrev (4 timer siden):

Det absolutt siste du bør starte med er heroin eller alkohol. Alkohol er ekstremt latterlig skadelig over tid (noe alle som har hatt en alkoholiker i familien har fått erfare), og gjør deg veldig sårbar for å bli enda mer deprimert og full av angst. Heroin ødelegger muligheten for deg til å føle lykke eller glede siden den reduserer kraftig receptorene for dopamin over tid, og gjør deg kronisk deprimert.

Hvis jeg absolutt skulle anbefalt noe så ville det nok vært ketamine. Selv om det ikke har like fæle side-effects over lang tid som slik resten, så får man fortsatt merkbart dårligere kognitiv evne og executive functioning ved langtidsbruk.

Ketamin behandling har gitt meg noen av de værste angst opplevelsene i livet, og en er stuck i det, lenge. Det føles iallefall slik.

Generelt sett, hold deg unna dop.

Anonymous poster hash: 98840...938

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg trenger noe for å holde meg gående. Psykolog hjelper ikke. Så jeg lurte på hvilken av disse alternativene ovenfor er minst skadelig på lang sikt, men sløver ned hjernen slik at man ikke trenger å tenke på at man eksisterer.

Jeg kjører ikke bil og har ikke ansvar for  barn eller andre mennesker. Så jeg kommer til å bruke disse uten å være noen fare for andre.

Moderator, vær så snill å ikke fjern denne versjonen av tråden. Skader ingen, bare spør om hjelp.

Takk.

Send meg en melding. Jeg er fryktelig langt nede selv for tiden. Du kan dele med meg hva som er ille, det vil ikke påvirke meg negativt da ting allerede er ille nok. Så kan vi utveksle råd og støtte. 

Håper jeg hører fra deg. Angående spørsmålet ditt er alkohol noe av det jævligste jeg vet om, etterfulgt av dop. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...